Immunförsvar

 
Jag är aldrig sjuk.
Så säger jag hela tiden och folk påpekar "akta vad du säger nu, annars ligger du väl däckad i övermorgon". Men det händer aldrig, nåja aldrig ska jag väl inte säga. Chrille skrattade när jag sa att jag inte haft feber sen jag var barn "d ha du ju visst d". Men jag fick inte svar på NÄR det skulle varit att jag drabbats av feber senast. Sanningen är, att jag blir inte SJUK. Att vara sjuk anser jag att är när man är så dålig att man blir till säng. I vissa fall måste man ju sjukskriva sig, för att inte kunderna ska bli rädda. Att ha en försäljare som hostar o nyser en i fejset är väl inte så trevligt, så kan man bli utbytt som affärsbiträde, så gärna. Saken är den, att jag vart så satans förkyld, dvs snorig och nysig förra veckan. Jag önskade att jag skulle få lite feber, iallafall lite stegring, så man fick landa lite. Men NÄ. Huvet höll på att sprängas av snor, nysningarna eskallerade, när det började ebba ut så kom hostan. Jag är inte SJUK, inge extra vila, men jag måste avboka alla mina träningspass, för de skulle jag aldrig palla med, då den fysiska uthålligheten är minimal. Blev anfådd av att gå upp för Minimarkets 4 trappsteg lixom.
 
Jag har ett immunförsvar på toppnivå. Magsjukan tar mig 1 gång av 10, och då är den lindrig. "det går vinterkräksjukan" får man höra. Men vi upplever den inte. Samma gäller samtliga i detta hushåll, okej killarna får 2 ggr av 10. MEN! Jag slarvar mycket med handhygienen, jag tvättar inte alltid händerna, trots att jag hanterar skitiga pengar dagarna i ända, jag petar i näsan o rätt ofta åker fingrarna i munnen. Jag utsätter mig för sjuka personer, alltså jag ryggar inte tillbaka för en kram trots att nån snorig o flunssig sötnos kommer nära. Jag har låtit mina barn krypa omkring på marken i Thailand och fått svarta handflator som sedan åkt in i munnen innan man hunnit reagera. Li har stålbuk utan dess like efter att ha firat sin ett års dag krypande, i samband med 3 månaders Thailandsvistelse (med svarta händer i käften).
 
"Handsprit". Va  fan e d? Nä jag tror man ska utsättas för lite naturlig skit, så blir man inte så känslig. Hångla med hunden, slicka på golvet, bit på naglarna, eller varför inte sticka ner handen i sitt eget bajs i blöjan (å fy fan för att städa upp d).
 
Stark mat. Tror även på kryddor. Jag drar gärna chilikvarnen över allt jag äter. Fy fan va gott, d ska bränna från läpparnas konturer ända ner i ändtarmen, snoren ska rinna och ögonen vattnas.  I LOVE IT.
 
Sov! Sömnen är nog viktigast av allt. Försöker se till att ungarna får sin sömn, det påverkar både humöret och immunförsvaret. Vem vill ha en sur, sjuk unge? INGA JAG! Mina nerver är alltför korta för att handskas med preteens med sömnbrist eller en 6 åring som "inga e trött" (fast han gick och lade sig vid midnatt en kväll o vaknade 8 morgonen efter). Själv kan jag klara mig på några dygn av insomnia eller några 5-6 timmars nätter, men måste snabbt ladda med ett 12-timmars sovpass, för att inte få 9 munsår o horn i pannan.
 
Kosten. Vi äter relativt nyttigt i denna familj. Inga halvfabrikat. Den enda färdiga maten vi äter är grillad broiler. Annars gör vi alltid allt själva. Jo Chrille brukar köpa färdigt rökt lax, men d räknas inte tycker jag. Grönsaker och mycket sockerfritt! Försöker hålla sockerprodukter så som oboy, kakor, glass, sötade flingor och annat jox till helgen. Godis endast lördagar (Li snart 10 år har dock börjat tro att hon har nån egen regel på d där o kan plötsligt ha nån jävla maräng i munnen på en tisdag=mamma gillar inte).
 
Vin. Jo jag dricker ett glas just nu. Bara för att d e gott och ger ett skönt lugn. O vinet innehåller faktiskt antioxidanter. SÅDESÅ! Kanske därför ja e så frisk, för att jag tar några glas mitt i veckan =)
 
Natti =) Men sinni feber får jag banne mig inte!
 
 

Kommentarer
Postat av: Jän

Den där ciggen är framför allt väldigt hälsosam! ;)

Svar: Faktiskt :) varva lite för att få balans
bianco

2013-11-29 @ 05:28:28
Postat av: Malin H.

Jag tror du har en sån där Helsing-inställning till ordet sjuk. De flesta skulle nog kalla sig sjuka när de har huvet fullt av snor, nyser och hostar. Men ni definierar sjuk med sängliggande, feber och ena foten i graven ;) har haft samma diskussion med Sandra :D antar att jag ALDRIG blir sjuk heller då som inte blir sängliggande med feber! Tror precis som du att man ska utsätta kroppen för lite baciller.

Svar: Haha Helsing-inställning. Tror du har rätt. Man ska inga hålla på o klaga :)
bianco

2013-11-29 @ 07:14:11
Postat av: Camilla

Mäter man inte febern... har man ingen feber = är inte sjuk =)

Kan vara lite seg någon gång säger kroppen så träning behöver hoppas över men det är annat =)

Fast anses jag inte kunna vara på jobbet så är jag nog sjuk även om jag inte mätt febern... där hade vi lite olika inställning =;

2013-11-29 @ 08:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0