En sväng på stan

Traskade ner på stan och tog lunch på Timjan med Anne, Ramona och deras mamma Anki. Jeff hade vägra-sova-dag idag igen. Men plötsligt hamnade vi på Indigos uteservering i solen på en cider. Jag gav upp nattningen, men Li tog över och efter 3 minuter ramla en ledlös hand ut ur vagnen -han sov. Li är min klippa. En cider blev till två och sen tog jag patrasket och gick hem med en skön känsla i kroppen. (Jag tänkte skriva här att jag "börja supa redan på stan" för att trotsa, men tog hänsyn till er känsliga).


Foto: Li Helsing


Ungarna in i hörnet.

Sitter hos Anne o bloggar. Nu ska vi äta kräftor. Härlig kväll!

Jääääff!

Jeff är snabb som en vessla. O min mobil e långsam som en duracellkanin utan batterier. Då kan d bli tredje gången gilt 1...2....3




Gulle gulle Jeff. Han e så satans gylliii (när han e glad)..


Nu börjar d komma ord, här kommer d en lista igen på nya ord:

Nii - kanin
mma - blomma
LLLL -  Li
Bajj - glass
Naan - banan/äpple, eller d som finns i fruktskålen
Jajj-jajj-jajj - aj aj aj (alltid med bekymrat fejs)
Jaj - arg
Tädi, har mer blivit Dädi = färdig


Han har varit rätt nöjd kille på senaste. Sover fortfarande lite krattigt och kan vakna några gånger per natt, men sällan långvarigt gråt. Klarar sig bättre själv och blir inte lika ofta frustrerad o behöver inte ha hjälp med alla grejer som det står 3+ på. Han kan visa, peka och kommunicera mer med teckenspråk. Kommer och hämtar en och pekar mot det håll där han vill ha något.

Har däremot VÄLDANS dåligt tålamod (var faaan no han fått d ifrån). Och imorse råkade jag bara nämna ordet simma så sprang han iförd endast blöja och hämta mina skor, sina skor och Lis skor, vi skulle åka, och det skulle ske NU! Man ska inte nämna att man ska åka förrän man e helt klar, annars hänger han på dörrhandtaget och fullständigt vrååålar. D där glömmer jag ju bort o oftast brukar jag måsta gå och sätta ungarna i bilen och köra den utanför porten för att kunna gå in och tänka i lugn och ro på vad man ska ha med. D blir ju totalt syntax error i huvve när d ska gnällas o hängas på dörren med knallrött nama.


Bruuuum

Cikadapoolen

Där har vi hängt idag med Camilla o Kim. 28 grader i vattnet så mammorna var oxå i. Fick en så fin bild på "Li" tack vare att mobilkameran är buuussigt seg. Hade hennes fina ansikte inzoomat och plötsligt blev bilden såhär. Hon är snabb och kameran långsam, då kan d bli bra.


Både Jeff och Li är mer under än ovanför vattnet. Rikiga firrar. Härligt att se.

S V E T T I G T

Det finns ingen träningsform som får mej svettigare än B O D Y C O M B A T. Varje gång har jag svettpöl under mig vid stretchningen och det fortsätter lacka 10 minuter efter passet är över. Det är så skönt. Man är så glad efteråt och ett lugn sprider sig inom en (efter man fått i sig lite käk). Det är oxå av combaten som jag fått maxpuls och maxkaloriförbränning på pulsklockan (asså tro int att jag är fixerad eller nåt, det är bara intressant att ha pulsklocka, dock har min varit utan batteri i flera månader nu och jag kommer mig inte till att byta), riktigt bra träningsform som jag rekommenderar, lite koordinationsförmåga krävs förståss. Men annars är det skitcoolt och bra. I love.

Måsta ju ta kort på svettiga och knallröda jag:




Jag är mycket gladare idag av alla kommentarer ni gett på föregående inlägg. Tänk att man måste blogga ut för att få bekräftelse att man inte gör fel. Så osäker och ångestfylld blev jag. Men nu vet jag bättre och TACK för alla goa kommentarer. Imorgon ska jag äta kräftor hos Anne, och fortsätta att bara vara JAG - yiiiee!


Irritationsinlägg

De som tycker att det är "jobbigt" eller "opassande" att jag unnar mej och går ut med kompisar en gång per helg när det är högsommar kan totalt sluta läsa min blogg, för jag har fler läsare som hissar att läsa om mina missöden, än de som dissar och stönar och sedan ska klaga åt mej. Alt. 2 är att läsa, men knip käft, för jag tänker fortsätta skriva -sådeså. Ni måste ju för fan fatta att ni måste ta det med en nypa salt, jag kryddar alltid som en Helsing bör. Ni behöver inte ringa socialen eller A-kliniken bara för att jag har lite rajtan tajtan i sommarvärmen. I trotsåldern som jag är så kan det hända att jag istället kryddar ännu mer så ni har nåt att fundera över.

Lite bitter o inåtvänd


Förra sommaren var Jeff så liten och jobbig så det var lugnare på festfronten, året innan var man gravid. Däremot tog Chrille hand om superiet lite för min del då oxå, men varför var det ingen som klagade då??!?!?!?!?!!? Jo för han jobbar ju så hårt i veckorna han, så han måste ju få gå ut o ha lite skoj om helgen och komma hem kl. 7 eller 10 på söndag morgon. För han e ju MAN. Förbanna! Själv blir man kallad alkis o oansvarig för att man inte vill gå hem då krogen stänger 03.30.


Jag har hand om barnen 5 dygn i veckan och även på helgerna, det känns som om jag inte har nåt annat liv, än de givetvis älskade barnen, kring fötterna 24/7. Och jag är en sån person som BEHÖVER egentid. Och ett sätt att få den egentiden till 100% är ju att haka på vänner som hittar på kul grejer om helgerna. Blir jag hemma blir det ännu en dag med ansvar och gnäll, och jag ORKAR INTE lyssna på d. Tycker att Chrille kan vara lite med sina barn oxå då de knappt träffas i veckorna. De hänger som två vindruvsklasar på honom såfort han kommer innanför dörren, och hemma fortsätter han jobba, eller sova och blir ju givetvis frustrerad då han inte kan jobba ifred eller får sova utan att nån stormar in i sovrummet och vill umgås.

Även om jag är "trött", så är det inte pga svår sömnbrist, utan mer av grav tristess. Och det är ju inte så att jag en fredagkväll kopplar av o "far o kikar på film" till nån kompis lixom. Far jag till nån kompis som jag ofta gör, flera gånger i veckan, för att få tiden att gå så smärtfritt som möjligt, så tar jag ju barnen med mig. Hemma går det inte att vara. PUNKT.

Nu är ni säkert många mammor därute som läser och tycker att jag kräver för mycket, men jag är en sån som MÅSTE få egentid, men får det inte om jag inte tar det. Om just du nu tänker "jag har inte ens varit barnfri på 8 år", så tror jag inte du är av samma typ som jag. Jag skulle åkt in och ut på Grelle flera gånger om, om jag inte fått leva loppan trots att jag blitt mamma. Varför bli tantig och tråkig i förtid då det ännu finns en massa kul att göra. Det sociala livet utan barn är inte slut bara för att man skaffat familj. Ni har själva säkert barnen mycket, och trivs med det och jag ger stor eloge till ensamstående mammor. Alla är vi olika, vissa sover med barnen tills de börjar skolan, det funkar inte här, för trångt.

Givetvis behöver det inte vara alkohol inblandat då man ska göra nåt. Men ALLA (nu låter jag som när jag var 15 o inte fick åka på sommarfest), det är alltså inte bara jag, alla kompisar gör roliga saker MED alkohol då det är måndag som lördag DET ÄR JU SOMMAR. Tror inte procentantalet på alkoholfria personer under sommaren är så hög. Tillhör du dem är du unik. Jag kopplar av (rejält) av att få komma bort hemifrån, ta en öl, snattra med vänner, träffa folk. Jag har ingen att "ta ett glas vin med" om kvällarna. Mina vänner, även de som är mammor, faan alla e ju mammor nästan, går ut om helgerna, de har mor- och farföräldar som ställer upp, de kan gå ut med sin pojkvän på middag. Chrille och jag har inte gjort nåt utan barnen tillsammans sedan Jeff föddes. D e ju bra för förhållandet d. Nä nu eggar jag upp mej. Jag slutar.

(Jag älskar mina barn från topp till tå, det vet dom, de är trygga, (ha ha iallafall Li, och Jeff med bara han får ha sin vovvo o tutt). Det handlar inte om barnen. Det handlar om att jag måste få göra nåt annat än bara vara mamma dygnet runt. Det verkar vara himla svårt att fatta för de närmsta. Det här får jag emot mig och ska man gå ut och ha kul, ska man göra d med dåligt samvete, och upp o hoppa dagen efter kl. 12 (helst med en jävla ångest o baksmälla), för då ska mannen jobba).

Kommentera gärna.

***


Tisdagen...

10.40 Oops tänkte jag då jag väcktes av Jeffs yra godmorgon. Fick nästans panik. Men sen kom glädjen att jag fått sova rätt länge ändå. Trots att han vaknat 3 ggr under natten.

13.30 hade jag klipptid. Så jag packade ihop en knappast trött Jeff i vagnen och tryckte ner honom mot det sluttande ryggstödet. Han försökte frenetiskt sätta sig upp ungefär 20 ggr. Men HAN SKA SOVA, för jag ska ju o klippa pannluggen! Väl framme på KlippUpp tryckte jag in vagnen i ett tråkigt hörn o hängde hans svarta täcke över sufletten för att skymma sikten ännu mer. Min barnvakt Li sprang till Zoo Ligan och Jennie klippte mej. När jag var klar fick vi lite roligt då Jeff hade kastat vovvo, tutten o filten på marken o satt där o var så jäääävla pigg o glad.

14.00 Lunchdax. Li och jag var hungriga så vi gick till Sittkoffs i hopp om att de hade sushi idag iallafall, men nehe. Tog nåt annat o Jeff satt där o kleta med pommes frites o ketchup, allt för att få en "fridfull" lunch. Han hade ketchup i hela fejjan.

Efter d körde jag tvångs¨-söka-sömnen igen o d funka till slut då han somna så jag och Li kunde gå in till Zeipels o tryna. Li väljer hellre att gå till KappAhl än till Dillen, helt sjukt konstigt d. Hon fick ett par skiiitcoola svarta byxor + ett bälte. Hon har vuxit ur en massa jeans nu sen våren så d ska (tack och lov) inhandlas nytt nu till hösten, rooolit.

Oså gick vi via Hallen o handla sen hem. Lagade mat o for till Loikas, traskade ner till Kalmarnäsvägen och kikade på Anna K:s inköpta hus som de håller på och renoverar, myysit. Hem o svida om o iväg o träna thai. Hämta barna från Cikada där de var med och jobbade (läs förstörde) med Chrille, och till BP Rökkas o köpte pirog till mej o 3 korv m. brö till barnen till kvällsmål. Voilá! Och här sitter jag nu oduschad känner mig inte längre ofräsch då svetten torkat...


Husuppdatering

Drog iväg lite barnfri och slank in till huset OCH TOG NÅGRA KORT. Det har hänt lite sen ni såg sist även om det just nu för tillfället var jäkligt stökigt där. Ekparkett plank e satt i alla sovrum och samma golv ska sättas i allrummet uppe, men det får vänta ltie till. Nu fortskrider arbetet på nedre våningen och nästa vecka beställer vi kök.


Allrummet uppe.


Lis rum (och där Jeff ska sova en par år), det blåa är vårat rum.


Gästrum och Jeffs framtida rum blir helt vitt. T.höger är vardagsrummet nere.


Los trappos och grovköket.

Vi håller på och planerar kök. Tror d blir Kristiina Kök iallafall. D va så snyggt, även om vi hade problem med felleverans o så. Nästa vecka ska jag försöka pussla ihop lite barnvakteri så jag kan åka o måla lite. Frivillig, någon?

Dåligt väder = inomhus

Den regniga fredagen spenderade vi bl.a på bibban med Mia o kidzen. Jeff sprang upp till övrevåningen och tyckte ju d va lajbans. Men hans mamma njöt inte lika mkt av bibbabesöket. Dröjer nog tills Jeff får komma med igen.


Jeff ritade en teckning


Och Li ritade en regnbåge med blomma och moln.

Sen skulle vi gå till EAT, vilket var stängt pga tekniska problem, jaha då vart d burgare istället för sallad. Kallobomb. Gott. Mia och jag gick ett varv på stan medans Hugh gick med stora barnen till parken. Sen gick även vi till parken då Jeff vaknat. En pojke vadade i springbrunnen med shorts, d tyckte Jeff oxå att han skulle göra, med skor och långbyxor. Plurra asså.



Någon hade haft kul o satt lödder i den där



Lördagskvällen

Vi började med middag på ångbåtsbryggan jag och Susanna. Mia mötte upp oss o så körde vi 9 håls äventyrsgolf (jag vann). Sen cylade vi alla 3 till Susanna på Lotsgatan o inveg hennes inglasade balkong med en massa cider o nötter. Bajkade tillbaka ner på stan, betalade in till Arken och gick till Indigos uteservering o minglade innan vi gick tillbaka till stadshotellet (före i kön) o svängde våra lurviga på övrevåningen där DJ Totte spelade skitabra musik. Jag dansa mej totalt genomsvettig. D va så kul!




Ni som inte gillar fyllesnack kan sluta läsa här.
Och senare mot soluppgången så spåra d ur. Minnet måst jag ha tappat nånstans på cykelfärden från Arken till Knorringbryggan. För dit skjutsade jag Mira, som tydligen har ramlat av nånstans påvägen utan att jag märkt d så hon var blodig på knäet (sorry Mira, asså jag hängde inte alls med där), där samlades en massa gäng o vi satt o tjattra, jag drack inte en droppe eftersom promillehalten min fortf. var på stigande.

Vart akut ostbollssugen som man kan bli sådär på morgonkvisten. Så efter att jag frågat förbikörande polisen ifall de kunde åka till Select o köpa en påse åt mej, o fick nekande svar, så ha ja cyklat till Select själv, tror jag skjutsade Annica, o inhandlat ett stycke påse ostbollar (cykeln hade jag vackert tagit med in i butiken, vart jag påmind såhär idag). Om jag ramlat nånstans påvägen vet jag inte, men jar har bula i bakhuvet och riktigt ont på insidan av låren o ett argt lila blåmärke där. Efter en kul helkväll så ska man tydligen se misshandlad ut.

Jag är sommaralkis.
              ***

Buääh

Kilimanjaro for åt tjottaheitti. Jag får gråta mig till sömns några nätter så har d (kanske) gått över sen. Ut ikväll IGEN (som Chrille påminner mig om såfort man ska göra nåt roligt). Sista helgen Mia är här nu, och vi har inte ännu druckit i armkrok denna sommar. Susanna, Mia och jag ska ha lite tjejträff. Planerna är inte spikade än. Nu ska jag o köpa målfärg till huset.

Häjj!

Me like!

Ska man gifta sig så kan man ju göra d coolt.
Varför göra det traditionellt o tråkigt i kyrkan. Sånt här gillar jag skarpt:

Dansar in vigseln

Jag ryser nästan.

Välkommen regn

Det är härligt med regn ibland. Man behöver inte ens dra upp periennerna om man inte vill. Men idag känner jag ändå att jag skulle vilja göra nånting. Så jag är i Mariebadtagen...med min misshandlade, blåspräckliga kropp. Ska se nu om ja får med mig Mia o Lochlainn.... Li och Jeff behöver jag inte ens fråga, har inte ens nämt det för dom. Sim sala bim!

Hjälp sökes



K I L I M A N J A R O

Jag har blivit tillfrågad av Annica "Strumpan" Strömberg att följa med henne och bestiga Afrikas högsta berg Kilimanjaro i början av september. En så stor utmaning föll jag ju direkt för och detta är ett enskilt tillfälle att få den till självkostnadspris då Annicas kusin som själv ska med och testa denna bestigning och rutt för att sedan kunna sälja den (han säljer äventyrsresor till Afrika, eller nåt sånt var det).

Samtidigt skulle jag vilja hälsa på mitt fadderbarn Lomayania som bor i Tanzania, nedanför Kilimanjaro i byn Arusha. Hon har varit mitt fadderbarn i 9 år nu.

FÖRHINDER
Då jag nämnde detta för Chrille var han int så avig på idén. Tills han kom på att det ju givetvis kostar, och så ska han ju jobba på Cikada. Vem ska ta hand om Jeff? Han ska även jobba nätter och INGEN har ännu haft Jeff någon natt, trots att han snart är 1 år och 9 månader. Han sover ju som ett arsul, men nog måste väl NÅN kunna stå ut med det en gång i sitt liv? Usch, vad jag vill åka. Finns det ingen som verkligen tycker att jag ska åka och som just nu bara känner att de vill hjälpa till lite som barnvakt någon dag, eller kanske en natt, joo visst e just du lite sugen på Jeff. Det är ju jätteviktigt dehär  =)

Jag vet att jag är störd. Men hur många gånger i livet bestiger man Kilimanjaro? Gör jag det inte nu, kommer jag aldrig att göra det. Jag saknar spänning! Hjälp mej! Någon!


RockOff

I måndags var jag och Li på T A K I D A . 
Li är dödsförtjust i låten Curly Sue. Takida sjöng en massa kända och för oss okända låtar, ingen Curly Sue. Alla band kommer ju nästans alltid ut tillbaka och kör en låt till. Li vart ju lite besviken då de lämnade scenen utan favvolåten. Men vi hade diskuterat d där tidigare om att den kanske inte kommer, men att om man ropar en gång till...en gång till, så kanske dom kommer tillbaka. O d gjorde även dom! Li hade suttit på mina axlar över halva spelningen och det kändes lite här och där. Tack och lov fick dom vila lite innan sista låten kom och Li kunde rocka fett. Rocktecknet med fingrarna så satt hon och rocka med handen (till alla låtar, även de hon aldrig hört).


Först var vi vid borden, Li drack lärre o jag drack en cider...

...men efter pisspausen hamnade vi mitt i smeten framför scen. Här vart d axelrock deluxe.


Före Takida började spela så unnade jag Li lite lyx. Vi köpte ju givetvis den största popcorn som fanns pv in. Sen fick hon ett litet rör godispulver, en liten påse godisbrus o en stor läsk. Hon ville hoppa i studsmattorna och givetvis fick hon d, det var ju mamma-dotterkväll!



Och inte nog med allt godis på en måndag. Killen som tog betalt vid studsmattorna sa även att hon såg så STARK ut och gissade på att hon var 6 år. Gissa om bruden sträckte på sig lite extra  =)  snacka om att veta vad hon gillar att höra.


Och såhär trött och söt e man halv tolv då man varit på "konsert"


Combat

Bodycombat med Minna på Träningsverket
Nyduschad och nyligen hemkommen från det svettigaste passet någonsin. Linnet var genomblött fram och bak, det såg ut som om jag kissat ner mej då rumpan var nersvettad, min lilla handduk som jag hade med var helt genomfuktad hela den oxå, från bara ansiktet. Anne slog personligt rekord i förbrända kalorier. Sååå summa sumarum - ett mycket bra och roligt pass.

(Lägg märke till att jag redan duschat oxå, det är bra gjort av mig)

FUNKAR!

Ja som ni märker så har min kunnige sambo fixat att jag nu kan komma åt och blogga igen. Det var liiiiiiiiiite frustrerande när det inte funka. Jag e ju lixom lagom beroende av att blogga så. Så nu skönt skönt...ska försöka att inte bomba in 10 inlägg nu på en gång...

Släkt

Småkusinerna Li och Lochlainn.


Ingen uppdatering

Jag har en massa som jag skulle vilja skriva om. Men kan inte då jag inte kommer in på vissa sidor från vår dator hemma. Nu sitter jag hos Jenny och måst ju passa på och meddela er det. Det måste vara nåt med Norton antivirus som filtrerar, jag får iallafall i nerverna. Det går bra till vissa sidor, vissa bara snurrar och snurrar utan att d händer nåt. Ngn som vet vad det kan va?

Tjingeling!

Kalas

Vi var på tonårskalas idag till "kusin Dessi". Och där lekte killarna med bilar. Jeff vart stormförtjust o hakade på (en stund). När han var färdig med det så låtsades han köra PS2 rally i stol med ratt, sportade med att spinga ut på vägen och kasta grus i gatubunnen, leka i lekstugan, gunga o äta lite kaka. Själv vräkte jag i mig svägis godaste rabarber/jordgubbspaj mellan ränningarna efter mr spring-i-benen.


Söndag

Annicas 30-års kalas va lite FÖR bra.
Men för att dra ner procenten för partyinlägg här så ska jag inte skriva desto mer än att jag av något, fråga mig inte vad, fått utslag/nippor på hela högra överarmen och lite ner på underarmen. De kliar någe vettlöst o ser ut som om jag skulle bära på någon allvarlig smitta.


Syns inte så bra på bilden, men de ser ut som soleksem fast 5 ggr värre.

Mätt!

Det blev stek hos päronen. Och kvar blev man på middag, pappa rökte lax. Mmums. Gjorde en avstickare till Mjuk&Len för franspaket, somnade ju under franspermanentningen, satan va skönt då d pillas o petas. Bella som gjorde det kunde inte förstå hur jag kunde somna, så jag berättade att jag oxå somnade i tandläkarstolen förut. Hehe. Jag lagade den goda chokladsåsen till efterrätt och färska jordgubbar & vaniljglass till + kaffe. Vi delade 4 pers på ½ liter jordgubbar o 1 liter glass + chokosås, asså vi höll på att sprängas allihop. Så nu är Chrille ut och går och jag ska svida om till joggingkostymen, för nu ska d springas. Jag sväller!

Sömn

Inte kom man i säng innan halv två inatt trots grav sömnbrist. Sover den gnällkände så börjar den vanligtvis stocksovande Li "jag har ont i örat", ammen vafaaan! Blir man int galen då, mitt i natten. Nåja hon fick sova i vår säng och det hjälpte tydligen det sjuka örat. Ska man tänka positivt här så ska jag va glad för att det var när vi kom hem som örat började, och inte igår natt eller natten innan.

Jeff sov tack och lov till 10.20, så man fick ju sova ut lite iallafall, även om han vaknat typ 4 ggr inatt. Vanligtvis slänger jag mig på soffan direkt då Jeff vaknar om mornarna så får han dona på och se på Mumin en stund. Men idag så blev det ju inte så, delvis tack vare klockan och delvis pga medicinering av huvud- och örvärk. Jag har alltid varit extremt morgontrött och en extrem nattuggla. Behöver inte mer än 8 timmars sönderhackad sömn för att vara riktigt pigg. Så efter att rest med 4 timmars hackad sömn och natten efter få 6-7 timmars ytligt totalt söndersprängd sömn, var denna natt en dröm. Nu spritter det i kroppen och solen skiner. Synd att Li håller på att bli sjuk, så man ids inte börja ställa till med nå utflykter. Funderar på att åka till päronen och steka.

Hemma!

Furuvik
Bilfärden dit gick bra, lite svammel i bilkörningen bara. Unganra somnade INTE som planerat, men Jeff somnade halvvägs, inte Li. Vi mötte på lite regnstänk på vägen och trodde dagen var kommen. Men solsken och hetta fick vi blandat med feta regnskurar i slutet av Furuviksbesöket. Vi började besöket med lite käk i kistan.


Sen till badet.
D va ju iskallt, men ni vet ju hur barn e, i ska dom tills läpparna e lila. Jeff doppade bara fötterna i stora poolen och hittade sedan barnpoolen som va varmare och avslutade med att skita ner sig totalt, fy fan va äckligt d va.

Vi fortsatte genom djurparken
Jag, liksom mina barn, älskar ju djur av alla dess slag och även om jag var i Furuvik ifjol så var det roligt i år igen. Vi gick på kängurusafari, d missade vi förra året. Vi fick se 2 st på håll. Men smet innan jag fått fram min häftiga mobilkamera. men en massa annat såg vi oxå.


Poppis att klappa.  Vill vita geten kanske smaka lite bajs?


Sköldpadda. Och en orangutang satt precis intill glaset, vilken tur vi hade!

Och avslutade gjorde vi i nöjesparken.
T.o.m Jeff fick åka en par saker. Lilla fritt fall äälskade han. Det pirrade t.o.m i min mage o Natanael ville ner. Jeff var helt stormförtjust och såg ut såhär MINST under hela upp-och-ner turen...



...och såhär då vi tog bort honom därifrån
 

Så han fick ju givetvis åka upp de sista 2 biljetterna:

Men vart ju givetvis om int ännu mer förbannad då vi avslutade den gången.



Karusell i gaffeltruck såklart. Och Li körde batteribil.


Vem är inte högst upp om inte fröken Helsing.


Och vem vill inte vara lika stor som storasyster.

Parkdag
Idag besökte vi Gävles uteparker, jättemysigt har de där och underbart för barnen att springa från ställe till ställe. Så fick mammorna lite sol medans de rännde omkring. Nu e jag helt död med 10 timmars hacksömn i 3 dagarsbaggage. Kanske dax att knyta sig. Måsta tydligen blogga först. Jätteviktigt juh!

Ny favvolåt


(klicka på bilden för att höra)

Ungarna e helt saliga i den här PAPPA låten.
Jeff lipar o säger papapapapa när den är slut.

F U R U V I K

Imorgon bitti bär det av
Då åker jag + barnen och Susanna och hennes pojkar till Gävle och besöker Furuviksparken. Vi var ju dit även i fjol med grannen och det var helt ljuvligt. Vi måste åka i 2 bilar då vi inte får rum alla i en. Det blir lite följa John  =)  vi ska bo på Scandic i Gävle och jag fattar inte att priset blev endast 100 EUR och då ingår: båt t/r  inkl. bil, frukost ombord, en natt på hotell med frulle, inträde till parken och sen båten tillbaka. Sjuukt billigt. Shit, måst komma ihåg o tanka kom jag på nu, bilen har skrikit "fuel level low" i 2 dar nu, bussigt på rött.

Då måste man ha utvilade barn
Nu försöker jag få tiden att gå så ungarna e i badkaret med vatten upp till kanten, e d då man ska sitta o blogga? Lugn mamma jag hör dom hela tiden, Li e så bra barnvakt o Jeff en bra dykare. Sen ska dom i säng tidigt, vilket kommer att funka på Li, men Jeff lär inte somna förrän halv tio då han är som en klocka. Kaaanske om man försöker lura han o lägga han en timme tidigare, eeeh...


Midnatt

Klockan 00:00
Tutten har trillat ur mun och vovvo har smitit från Jeffs hand. Suiiit!


En liten session med lip

Nylipad
Såg just på Untaimed & uncut på Animal Planet. Det är så jävla spännande alltid, men börja ju just lipa då en karl hoppade i en wallgrav för att rädda en schimpans som hamnat i vattnet från sin ap-ö på Zoo. Att en man höll på att bli totalt mosad och dödad av en galen elefant tyckte jag var läskigt, men att se en halvdrunknad schimpans som blir räddad får mig till tårar. Djur rör mig.


Välkommen hundrädda!

Igår följde Natalie Loikas med från Solberget till Lis mommo o moffa. Natalie var tydligen livrädd för hundar, märkte vi då vi kom innanför dörren och 2 vilddjur till hundar  och gamla Bianco mötte oss i dörren. Hon har ju träffat Bianco förut och vet att Bianco e lugn. Nela, mammas o pappas tax 1 år, och Glimma, syrrans Cavalier, på bara några månader vart ju überglada över att d kom barn och riktigt hoppa och var glada. Efter 2 timmar med hundarna runt benen och upprepande:

"vilken hund e d där?"
"e d där Bianco?"
"Neej, nu kommer dom för nära! "
"NEJ Nela!! NEJ!!"


...så ville Natalie att hundarna skulle sitta brevid dem då de åt middag, och sen lekte hon hellre dragkamp med hundarna än åkte vattenrutsch. Snacka om att "bli biten".



Här serverades supergott rådjur med kokta pottisar m. tillbehör.

Snabbhetstest



Testade igen och slog mitt gamla rekord, trots svettningar och i "oform"  =)
669 tecken per minut
3 stavfel, vilka givetvis beror på vilken suput jag var i fredags


Mer ork

Middagen
Nu har jag lite mer ork att skriva än igår. Vi var ju då på barbecue till Loikas på Solberget. Vi (läs killarna, de stod alla med var sin gaffel vid grillen på terassen medans vi mammor var inne med 7 barn) grillade och åt så smarrigt. Vi har aldrig träffats hela familjer tidigare (alltså Sandra, Robbe, Chillie, Mia, Hugh, Lochlainn, Gabriel, Lina, Johan, Natalie, Nick, Jag,  Chrille, Li och Jeff) så det var riktigt skojigt och stojigt
.

Min kamera är ju slut. Men jag fick en par bilder med mobilen:


Du tar inga brandbilen iallafall! Jeff, Chillie och Nick "leker"



Småkusinerna Gabriel och Jeff leker med torktumlaren. Jeffs favvosysselsättning. Då man kommer till Lina o Johan så stannar alltid Jeff i grovköket och börjar snurra o peta på knapparna. Nu lärde han Gabe oxå. Sött!

Först gick papporna och badade bastu och pool med barnen.
Gick inte exakt som planerat då den enda va klar förrän den andra, så ingen barnfri stund nej. Men när barnen badat klart så satte vi småttisarna o sova, sen gick vi mammor i "lugn och ro" och bastade och poolade, storbruttorna hakade på på lite förlängd badning. Li och Natalie var med och balsamerade sina mammors hår. Chrille tog sin nyktra lekamen och en sovande Jeff med sig och for hem här i nåt skede oxå.

Li och Natalie gick o lade sig, Mia, Hugh + barnen åkte hem. Snart tröttnade även Sandra på alla fyllskallar och lämnade sin 2 meters karl i trygga händer hos oss. Plötsligt var Hugh tillbaka, haha. Herregud, fylleslag utan dess like. Halv fem - fem kom man i säng, trugade i den sista droppen öl, smart som en rumpnisse. Jag sov över där.

Morgonbus i mammas o pappas säng


Jeff sov till 10.40 idag, Li sov hos mommo o moffa (ovanligt). D här var klockan elva imorse, innan jag somnade om till klockan ett. Bäst att sätta båda tuttarna i mun så int pappa snor en.

Mördarkrappis

Idag har jag haft krappis utan dess like. Aldrig har jag då legat med huvet i toastolen otaliga gånger under hela dagens lopp (förutom då jag var 16 o Camilla Vestberg o jag dela på en paava hembryggt rötjut). Var på middag till Loikas igår, GOD mat o MYCKET dricka. Kära kusinerna Mia o Sandra  var där med sina familjer. Sandra gravid o nykter, Mia drack inte heller nå större mängder. Men Chrille for hem med Jeff o jag söp för alla nyktrya oxå. Även Johan, Lina, Robbe o Hugh hävde i sig lådvis med öl (4 lådor lär va slut + en flaska rött).

Blev ju givetvis där över natten och vaknade med dunkande huvud  13.05 i tron om att klockan var tio/halv elva. Sen börja spyracet, Lina och jag om vart annat. Klockan fem måsta Chrille fara  o jobba lite så han hämtade mig, Li och Natalie och så släppte han av oss + Jeff hos mamma o pappa. Där inveg jag toaletten med en riktig 2 literstömning munvägen -sista gången. Åt gott rådjur, det första som jag fick att hållas kvar i magen. Sov lite. Hem o hamna framför Pelikanfallet.

Imorgon far Robbe, Sandra o Chillie tillbaka till Tyskland. Snyft. Och nästa gång jag träffar Sandra är Chillies lillebror ute. Lika bra o gå o sova att man int hamnar på nån fest igen. Ho ho!

Himla god mat. Himla trevligt sällskap. Med en sju JÄVLA krappola!

Lördags Jeff




Lördags Li





Påmind

Igår kväll tog jag upp en del av förra veckans ångest ur tvättstugan. Började vika en del, men det återstår typ 3 maskiner ännu...urk på burk!

Nu är det lixom lite blandat rent och halvsmutsiga kläder här och där eftersom Jeff släpat omkring med kläderna. Tur att man int e så pedant.

Sviter...

Thaiboxens skavanker:

Jag är ännu inte uttänjd på thaiboxens nötområden ss. bl.a tårörelserna. 2 av mina tår har spruckit och det tar skiitont. Trodde först att jag stigit på nå glasbitar, men ne-he.


Spricka i 2 tårötter, tar fiiiittit ont.


Det vita strecket är min troslinje (mina minsta trosor) och så är det ju mitt kända midjeblåmärke som aldrig får vara ifred.

Pooling

En dag vid poolen på Cikada.

Den började dock först när Jeff låg såhär:


Från dop till bröllop

Vart bjuden på dop och slutade med värsta gårdspartyt o bröllop! Lotta o Nickes lilla PÄRLA MY MARIA döptes o plötsligt så var det även bröllop. Det var sång, mat, dryck, musik o dans så det stod härliga till, barfotadans på gräset. Skulle ju gärna stannat till sist (såklart) men måsta ju hem o lösa av gyben till elva. Fick ju förslag om att hämta kidsen och parta vidare (haka ju givetvis på idén, men tur nog så sov de som stockar då jag kom hem).


Söta lilla Pärla My Maria döps av Brita Turakka.


Här får de suprisepresent Paris T/R med 3 nätter på hotell UTAN barn (de har ju bara 5 st så)



Asså d va så jäkla mysigt och naturligt hela festen. Inge stelt här inte. Precis i min stil. Dom planera typ den slutliga festen nån dag innan bara och superb blev den! Me like. Lotta o Nicke är 2 underbara människor som jag önskar det fanns flera av. Kramar o grattis till dem.

Min Moffa har ett växthus!

Och jag har fått en hemodlad gurka!


Den lilla hoppborgen

Hoppborgarna på Torget är borta....men vi förevigade en av dem.

Åldersgräns 3 år och uppåt...my ass tycker Jeff.


Hääär kommer jaaa!


Sättan va långt ja klara!


Yammie!

1½ timme thaibox + Hot Rod o dipp = +/- Noll

Det var inte igår jag dippade kan jag säga. Och idag efter att jag duschat (ja ni hörde rätt, jag duschade direkt efter thaien den här gången) så fick jag kraftigt chips o dipp sug. Givetvis i bilen och till Select. 25 minuter senare var njutningen över. Nästa gång blir de 2 dippar. Jag tar en ring och dippar ner den i dippen med 3 fingrar, sen har man mycket dipp på fingrarna och vipps så är dippen slut. Och när dippen är slut och man är långt ifrån klaräten, då måst man använda fingret till slickepott.


Thaibox

Ikväll har jag varit o tränat thaibox i nästans 1½ timme. D va mixad grupp, grupp och grupp förresten - 2 brudar o 3 killar. Men det var tufft. Malin och jag började med att repetera lite från sista thaiboxträningen, sen hoppade vi in och sparrades med grabbarna. Vi bytte partnes och d slutade ju med att man fick en spark i huvet av Jonas, en annan av killarna fick in en krok i käken på mej och så dorvade Malin mej över hakan + en massa massa sparkar över benen, kommer va helt blåblästrad imorn. Vi slåss ju inte hårt så det gick ju bra, men kotorna kom nog på plats i nacken då Jonas veva upp sin fot på en och sjuttio. Man fick lära sig mycket med partnerbytet och åkte hem några erfarenheter rikare.

D e kul me lite våld!

Ska nån till IKEA

Är det någon som är pv till IKEA och ev. skulle kunna ta med en par tavlor och ett litet LACK bord? Eller kanske det är nån som har ett litet 55x55 bord i svart från IKEAs LACK serie till salu?

Gräsmatta på rulle

Eftersom bloggen är det effektivaste sättet att göra sig hörd så fortsätter jag med det:

E F T E R L Y S N I N G !

Är det nån som vet nån som ska beställa gräsmatta på rulle? Vi skulle ju bara vilja ha några kvm till att börjas med och skulle vilja beställa i bolag med nån.

Let me know!

Huset

Lite info om huset. Lägenheten har varit uthyrd i 1½ vecka och d funkar bra. Kryxen har börjar ramla in, haha. I vår del så är övrevåningen målad, idag kom ekparketten i plank och ska börja läggas i morgon e.m eller i övermorgon. I nedre plan är grovis klart för att få inredning, och toaletten är färdigkaklad och fogad. Snyggt. Jeff bände slut på kameralinsen idag, så vi får se hur bra d går att skaffa ny, hur länge d tar menar jag. Men jag ska plåta o publicera jag LOOVAR.

Och så har vi fått våra lås. Det är med magnetism på nåt sett, nån liten bricka man bara för mot så öppnar sig låset. Nu är det slut på fyllesiktande i nyckelhålet, vilket KAN resultera i trappsovning. Nästa vecka ska kusinerna vara lite barnvakt så ska jag vara i huset igen. Hoppas det inte är högsommar precis då.


Back to reality

Mycket tuffa 9 dagar är över och det har varit både roligt, jobbigt och tröttsamt. Torsdagen var den enda av dagarna som jag inte drack en ENDA öl. Stackars lever. På avslutningskvällen vart det gäng och både Li och Jeff var med på "jobb". Li gick dock och sova i reception och Jeff sov i vagnen med hörlurar. Sov som en stock i den friska luften. Vi plockade undan så mycket som gick och så tömde vi sista fatet och drog till Dinos, jag, Katja o Roger, hade buusiga skratt attacker då vi satt o pratade genom den gångna veckan med Katja, gu va hon e rolig. Chrille for hem med barna.


Här e ju A-laget samlat.


Znarkar sött...


...även medans färgsprakande, högljudda raketer small ovanför huvet på honom. Ovanligt.

Nu försöker jag återhämta mig med salt o extra sömn. Ska precis poppa pop corn till kvällsmål.

Pool pool pool

Asså idag har vi varit till Cikada och badat 28 gradig utepool i 4 timmar. Så jäkla skönt där då det finns typ ett håll som Jeff kan smita åt, men inte är intresserad av eftersom poolen lockar mer. Puffarna på bara så tar han sig i och ur poolen på egen hand. Sen sov han nästan 2 timmar på de, vilket resulterade i att han ännu (21.30) ligger vaken o gurglar i sängen.

D va så jäkla skoj där, vi va "bara15" pers i sällskapet, varav 5 var tonårsflickor. Jag och brudarna (även svägis hakade på) gjorde pyramid i poolen och fick riktigt fina bilder tagna. Tyvärr inte med egen kamera, ska publicera då jag får dem, d va skitkul. Ingen orkar laga mat i den här hettan så d vart Hesburger för våra tomma magar. Sen hem o packa ihop Michelles grejer och körde henne till flygfältet. Bye bye världens bästa Michelle, gonna miss youuuu! Vem ska jag nu snarvla med, det har mer känt som om man hade en kompis här än ett 15-årigt barn. Mogna hjälpsamma flicka! Så är man tillbaka till verkligheten igen då. Sommar-gräsis, går snabbt förbi!

Hörni i helgen e d fest sen. I öltältet, mucho människor kommer o suuper, du med hoppas jag. Sista dan. Käka kan du göra oxå, oxfilé, griscarré eller kokt korv. Live musik har vi oxå. Tjingeling!

RSS 2.0