Jobb i stora lass

Jahapp! Då var denna dag avklarad med 8 timmars jobb. Och så har jag prismärkt prismärkt och prismärkt, vikt ner i lådor o kassar och sorterat KLÄDER. Har nu 3 olika kategorier jag sorterar efter: Bettans Bod, Lis och Jeffs kommande storlek, Lettlandsleveransen. Fick höra på Öppna Förskolan häromdagen att de gärna tar emot kläder i alla storlekar och även leksaker och annat som hör till vardagen i fattiga Lettland. Och tur att jag var på plats för den infon. Gissa om d börja klia i fingrarna! Nu har jag 4 STORA kassar som ska få byta land. Känns så bra då man kan hjälpa. Och skönt när det minskar i förråd o skåp. Jag har nu äntligen fått bord på Bettans och förbereder för fulla muggar. Kommer nog att ha ett en par veckor åtminstone. Kommer nog hiva dit en massa i flytten.

½ påse chilinötter i magen. Nu e ja trött. Imorgon jobb igen, dagarna rusar iväg då man står där. Jag fattar bara inte, det är så roligt helt enkelt! Och bekanta stöter man på hela tiden, bra arb.plats må jag säga.

Natti natt!

Och vad ni än gör, glöm inte bort oss i helgen då vi behöver barnvakt  =)


Generös!

Asså herregud, tog en titt på Jeff och han är i full gång med att ge vovvos svansen till dockan.
Jag döör! Sweet!


Snutti snutt dockan lilla!

J e f f

Jeffs sömn
Som jag för några veckor sedan skrev, så tog vi ju bort Jeffs vällingdrickande HELT från sängen hans. Nu springer han omkring o dricker den där orange-svårtattfåbortitvätte-vällingen o skvätter lite här och där o gömmer flaskan i sin åkbil eller på nåt annat smart ställe där resterna får surna ifred. Famnen o mysa är inget för han, men ibland, observera, IBLAND lägger han sig ner i soffan o slappar med sin flaska, om det är nåt passande på TV t.ex.

Envis
Det är bara förnamnet. Det var nu ca 4 veckor sedan vi tog bort sängdrickandet och han har ju gormat om nätterna efter "ninni". Men efter 3 veckor verkade han inse att han inte kommer att vinna den här gången heller. Nu har han sovit gott i ca en vecka och kan vakna av nån dröm nån gång, skadad som man är så sprättar man ju givetvis till med nufårhanutbrott-känslan. Men det går över innan man hunnit stiga ur sängen. Däremot så sover han ju kortare då han får en avbruten sömn, så han vaknar oftast mellan 8-8.30, förutom imorse då han behagade att visa globarna 7.15, konstigt nog så var man själv helt utvilad då, trots 6 timmars (okej oavbruten) sömn.

Ingen kille som kräver mycket sömn de här inte. Det är nästans så hans 5½ åriga storasyster kräver mer. Ja se karlar. Det var inte en dag förtidigt att ta itu med detta välling/sömnproblem. Snart delar han rum med Li, och då kan han ju inte vråla om nätterna. För såhär har Li sagt till honom:

-Jeff du måste sluta skrika på natten när du ska dela rum med syrran. Annars måst jag ta hand om dig på nätterna. Okej?!

Lät bussigt skönt när hon försökte föra en konversation med honom ungefär som om han skulle vara lika gammal som henne.

    
Den förvirrade fjärilslarven Frej
Han är nästan lika gosig som vovvos svans. I ett år typ har han "snuttat" mot näsan med denna larv, som sitter fast i en bok, då han kommit åt.

  


Jobbar

Mitt schema för berörda kommer här:
Onsdag 12-20
Torsdag 12-20
Fredag ....-ca 22 beroende på folkflöd. Det är ju OPEN by NIGHT.

På måndag far Chrille på en kort arbetsresa till Stockholm, kommer hem på tisdag. Jag har ju träningar som jag "måste" på. Måndagen är inget måste. Men tisdagen är det desto värre med. Jag MÅST helt enkelt dit. Men barnvaktsexempel medans jag tränar:

måndag 18.45-20.15 (mamma o pappa? Snäällllaaa)
tisdag 19.45-22 (någon som skulle ha möjlighet att vara här o lägga busfröna. Systeryster?)

Hoppas ni kan hjälpa. Då skulle jag bli GLADARE!


Träning - igen

Orkar ni läsa om mina träningar? De tillhör ju min vardag, så det slinker lät in ett och annat inlägg här om just träning.

Iallafall så var jag på Bodycombat igår, o d va ju helt dunderkul har inte varit på 1½ vecka pga jobb. Det är så jävla coolt när man står där o sopar mot sig själv i spegeln, det låter bussigt töntigt, men det känns så bra. Kanske inte ser lika coolt ut som d känns, men det skiter man ju i  =)

Och idag har jag varit på thaiboxning. Okunnig som man e så sparkar man ju gång på gång med tårna, dvs jag glömmer spänna ut vristen, vilket KAN resultera i att jag kickar in tårna i nån stackare mellan revbenen (aj för oss båda!) eller nån annanstans. Jag har så förbannat ont i alla tåleder utom lilltån på höger fot så jag kan inte stå på tå eller gå riktigt rätt. Men det går över som tur är.

Nu märker man att hösten är här, för jag har börjat frysa om kvällarna, det hör den kalla årstiden till. Kläder på bara. Känner mig lite som en vit neger. YO!


Jättecool


En fin liten story

Den här fick jag av Anne:


En dag när jag var ny på high school såg jag en kille från min klass, som var på väg hem från skolan. Hans namn var Kyle. Det såg ut som om han bar på alla sina böcker.

Jag tänkte: Varför skulle någon bära hem alla sina böcker på en fredag? Han måste vara knäpp.

Jag hade planerat ett riktigt bra veckoslut (fest och en fotbollsmatch med mina vänner i morgon eftermiddag) så jag ryckte på axlarna och gick vidare. När jag gick där såg jag ett gäng ungar springa emot honom. De sprang rakt på honom, slog alla böckerna ur hans grepp och satte krokben så han landade i gruset. Hans glasögon flög iväg, och jag såg dem landa på gräset ungefär 2 meter ifrån honom. Han tittade upp och jag såg fruktansvärd sorg i hans ögon. Mitt hjärta blödde, så jag joggade över till honom när han kravlade runt och letade efter sina glasögon och jag såg att han grät. När jag gav honom glasögonen sa jag: "De där killarna är töntar, de skulle ha en omgång".

Han tittade på mig och sa: "Tack så mycket". Han log med hela ansiktet, ett leende som visade verklig tacksamhet. Jag hjälpte honom plocka upp böckerna och frågade honom var han bodde. Det visade sig att han bodde nära mig, så jag frågade honom varför jag inte hade sett honom förut. Han sa att han hade gått i privatskola tills nu. Vi pratade hela vägen hem och jag bar några av hans böcker.

Han visade sig vara en riktigt reko kille. Jag frågade honom om han ville spela fotboll med mina vänner. Han sa ja. Vi träffades hela veckoslutet och ju mer jag lärde känna Kyle, desto mer tyckte jag om honom, och mina vänner tyckte likadant.

Det blev måndagsmorgon och där gick Kyle med sin jättehög med böcker igen. Jag stoppade honom och sa: "Gissa om du kommer att bygga feta muskler om du ska bära den högen varenda dag". Han bara skrattade och gav mig halva högen.

Under de följande fyra åren blev Kyle och jag allra bästa vänner. När vi skulle sluta high school började vi planera för college. Kyle bestämde sig för att läsa på Georgetown och jag skulle till Duke. Jag visste att vi alltid skulle förbli bästa vänner, så avståndet skulle inte bli något problem. Han skulle bli läkare och jag skulle till handelsskolan och där jag hade fått ett fotbollsstipendium. Kyle hade blivit utsedd till att hålla avskedstalet från vår klass.

Jag retades med honom hela tiden och kallade honom plugghäst. Han måste förbereda talet på examensdagen. Jag var glad att det inte var jag som skulle stå där uppe och hålla tal. På examensdagen såg jag Kyle. Han såg verkligen bra ut. Han var en sån kille som verkligen hade hittat sig själv under high school tiden. Han hade mognat i kroppen och klädde verkligen i glasögon. Han träffade fler tjejer än jag och alla tjejerna älskade honom verkligen. Jodå, det fanns dagar när jag var avundsjuk. I dag var en av de dagarna.

Jag kunde se att han var nervös för talet han skulle hålla. Så jag klappade till honom på ryggen och sa: "Hej snygging, du kommer att göra bra ifrån dig!" Han tittade på mig med det där riktigt tacksamma uttrycket och log. "Tack", sa han.

När han började, harklade han sig först och började sen prata. "Examen är ett tillfälle att tacka alla som hjälpt dig att ta dig igenom de jobbiga åren. Dina föräldrar, dina lärare, dina syskon, kanske en tränare. Men mest av allt dina vänner. Jag står här för att tala om för er allihop att detta att vara vän med någon är den finaste gåva du kan ge någon. Jag ska berätta en historia".

Jag kunde knappt tro mina öron när han berättade historien om den första dagen, då när vi träffades. Han hade planerat att ta sitt liv på veckoslutet. Han berättade hur han hade städat ut sitt skåp i skolan, så hans mamma skulle slippa göra det senare, och bar på alla sina grejor på väg hem.

Han tittade rakt på mig och gav mig ett litet leende. '"Som tur var, räddades jag. Min vän räddade mig från att göra det outsägbara".

Jag hörde hela folkmassan dra efter andan, när den här vackre, populäre pojken berättade om sitt mest sårbara ögonblick. Jag såg hans mamma och pappa titta på mig och le samma tacksamma leende. Inte förrän då hade jag förstått djupet av innebörden i det
leendet.

Underskatta aldrig kraften i det du gör. Med en liten gest kan du ändra en människas liv.

Till det bättre eller till det sämre.


Var till huset just

Köket tar sig med stormsteg.



Spishällen ska bli i hörnet (NÄR BÄNKSKIVAN KOMMER!)




Badrumskomoden dubbelho  200 cm bred


Today

7 maskiner tvätt är nu rena och vikta SEDAN IGÅR!!! (okej 2 maskiner rent hänger på tork i källarn, för de får inte rum i skåpen). Men herregud kan jag inte tvätta liiite oftare. Det var Li som sade igår att hennes trosor var slut. Räknade sen alla rena par och kom fram till att hon har ca 20 par trosor, hon har trosdille och det går 2 om dagen, 1 par om natten och ett par till dagen. Så jag har alltså inte tvättat på 10 dgar då...en riktig husmor man e.

Imorse kom jag på att jag inte lämnat in timmarna till Företagsbyrån. IGEN! Undras vad dom säger om mig där "hon där som alltid lämnar in timmarna för sent". Då vi ändå var i stan på tidiga förmiddgen så for vi via Dillen. Jag och Jeff asså. Han röjde bilhörnan fullständigt och man behövde inte hålla koll på honom, för man hörde honom. Alla siren- och andra ljudknappar på bilarna trycktes på i kanon. Han var helt i trans. Sen vart d cykelfärd hem, inga problem att få den killen med nånstans, "ska vi cykla iväg då?" -JAA, och så kommer han. Idag fick han psykbryt för att han inte fick gå ut til cykeln för jag stod med en massa Dillenvaror i händerna. VRÅÅÅÅL på golvet tills jag gjort mina händer fria och sen upp i cykeln och iväg.

Imorgon måste jag köra en pack-rush. För sen jobbar jag ons, to, fre och i helgen ska d skyfflas grejer tror jag.


Åååååh!

Nu e ja fitti! Chrille ringde stället där vi beställt bänkskivan från idag och undrade ifall den inte skulle dyka upp snart i och med att de lovade 5 veckorna har passerat. Killen i andra änden visste inte så mycket, men "skulle checka upp saken". Det skulle han fan ha gjort för flera veckor sedan!! Han ringde upp. De inte ens hade fått hans omoderna faxjävel på andra sidan Ålands hav då han faxade det för flera jävla veckor sedan. Asså skulle jag vara försäljare så skulle jag nog satan checka läget om jag inte hört nåt från företaget på flera veckor. Man vill ju för helvete ha orderbekräftelse!!!! Dessutom så VISSTE han att 5 veckor var på gränsen, att det var tajt om tid. Jag har pratat med honom 2 ggr och då har han bara sagt "nja, har inte hört nåt därifrån än, men de hör väl av sig snart". GÅ EN KURS! Säger jag bara.

Helvetes jävla skit! Nu ska vi då vara utan bänkskiva i flera veckor, vilket innebär även utan spisplatta (men jag hoppas man kan montera den tillfälligt i nån plywood. Usch usch va nördigt d här blev. Men äta ute en månad sku ju vara lite skönt, kanske man kan fakturera killen  =)


L Ö R D A G S N Ö J E N

Lördagsnöjde nr. 1 - läsa Bamse o äta lördagsgodis





Lördagsnöje nr. 2 - åka omkring o kika på båtar. Göra ett stopp och ha tagare med farsan

Mina fiskar




Snart större badkar!


Ny cykelhjälm

Li brukar inte behöva ha på sig cykelhjälm då hon kickar på sin kickboard från plats A till B. Men i lördags gick det vilt till då hon och Chrille plötsligt slog igång nån lek, som innebar hög fart. Vi var halvvägs ner mot stan, så jag tyckte det var ett ypperligt tillfället att svänga in via Sportcenter o köpa en ny cykelhjälm till fröken. Vi har aldrig köpt en ny cykelhjälm till nåt av barnen, utan ärvt ett högt antal. "BEHÖVER hon verkligen en ny hjälm, att du int bara köper för köpandets skull nu" klämde min kära jag-hatar-extra-prylar-hemma-Chrille ur sig. Faktum var att hennes förra nog börjar bli lite liten och sliten. Så svar JA!

Jag har varit påväg o köpa en i min ensamhet så skulle JAG få bestämma, att d int blir nån som int jag tycker om, haha. Men jag förvarnade henne om att vi skulle välja TILLSAMMANS. Och vi båda föll för samma, även om jag skulle velat haft den i svart. Men nåt måst hon ju få välja ändå, fröken lilla, hon är ju ändå tjej, och gillar cerise.


Inge speciellt

Det har inte hänt NÅT, så jag har inge att skriva. Jobbat 10-17 idag, mkt lugnt faktiskt. Jo! Li va lite frän i munnnen imorse:

Asså mamma.....asså...nä jag måst svära nu....får ja de?...(får inge svar)...asså du fattar int hur SATANS glad jag e för att vi ska fara till Disney Land och till Thailand, asså TACK TACK TACK! AAAAArgh!

Skratt!

Hahaha, jag dööör. Nån som ruttnat.
Annons på marknaden.ax



Äntligen Thailand

B o k a t   o c h   k l a r t
Vart lite snabbt. Men finner man svinbilliga biljetter så måste man ju boka. Surfade in på resor imorse, har småfunssat och checkat Chrilles arbetsläge under dagen. Då vi kom hem efter några timmar låg resan kvar och tjopp! så var det bokat o klart.

Avresa: 18/1 från Stockholm med Finnairs nattflyg. Suveränt då man flyger med barn. En timme från Stockholm och en bensträckare i Helsingfors, sen raka spåret till Bangkok medans man sover.

Pris: 6024 sek per person, barnbiljetterna lite billigare. Sist vi åkte, då åkte vi 2 vuxna och ett barn, då betalade vi 2000 kr mer (över 26000 sek) och åkte med Turkish Airways och måsta avbryta sin redan hackiga sömn efter 5 timmar och vara på flygplatsen i Istanbul i 6 timmar -SÖÖG ju bussigt, men då var prisskillnaden mellan Finnair och Turkish 1000 EUR, så nog väntar man väl 6 timmar för d priset nog. Kunde inte hålla oss nu då vi fann så billiga biljetter.

Reselängd: 7 veckor

Gissa om jag LÄTT kan jobba skiten nu nov-dec och sedan bara playa mej där nere. Jag känner att det var alltför länge sen man fick leva lite slapparliv i Thailand. Och nu blir det av. Längtar ihjäl! I och med att Li börjar skolan nästa år så kanske vi inte har möjlighet att åka längre än 2-3 veckor nästa gång. Vart vi åker vet vi inte än. Flygbiljetten går till Bangkok.


Hus

Idag fick jag ihop en timmes arb. på huset. Latex:ade lite golv- och taklister. Elektrikern är där o sätter in armaturer o spotar. 2 av byggkillarna var på plats idag, och vår allt-i-allo Costa, som egentligen skulle ha varit utomhus o målat på Cikada, men d kom tydligen nå regn imorse (medans jag sov) så han hamnade på huset istället. Inte mej emot. Om man ska börja flytta nästa helg så behövs det nog alla minutrar man kan få tag på nu. Nu har jag fått för mig att det borde målas vinrött en gång till...hmm...men å anda sidan så är det ju "meningen" att vi ska fixa det pånytt om ett par år då huset slutat spricka och satt sig ordentligt. Vilket knappast blir av. Därför borde man måla nu. Å andra sidan så kan man ju måla om kvällarna då barnen lagt sig då vi flyttat in. Vi har ju ändå int nå möbler som kommer att stå ivägen. 8 veckors lev.tid på soffan. Så vår gamla soffa blir nere sålänge = TOMT uppe  =)  Tv-apparaterna vi ska ha ska vi vänta på tills efter nyår, för då kommer det med nå datagrejs i som Chrille sku ha.

Alla vitvaror kom idag. Köket sätts på plats. Jag TROR att vi har fått fel färg på köksluckorna. Nog gråa, men mycket ljusa. Ska se när allt är uppe. Suck suck suck. Det enda som inte har kommit nu är bänkskivan från Ballingslöv, 5 veckors lev. tid och det var IDAG. Så hoppas nästa vecka då.



Ett år sen.


Dom här ljuvliga lurjusarna!

Imorse då jag fortf. låg kvar i sängen och båda barna var uppe så hörde jag lite vild syskonkärlek.

Li: AAAJ! JEFF! SÅDÄR FÅR DU INT GÖRA. KNUFFA SYRRAN PÅ DET DÄR VISET!!!
Jeff: Ja.
Li: VILL DU BLI AV MED DIN SYRRA VA?? VILL DU ATT JAG SKA RAMLA NER MED HUVET FÖRE, SEN HAR DU INGEN STORASYSTER MER.
Jeff: Ja.

*******************************************************************************************************

Fick städryck o kasta ut alla kuddar o täcken på balkongen för vädring idag. Och vipps så var båda busfröna där o byggde koja. Sen vart d Bamsefilm i kojan. Mysigt!




Trodde Jeff skulle bli sjuk då han panikartat gick o släpade på BÅDA vovvosarna imorse redan. Han brukar ta en när han e lite snuttesugen, men aldrig såhär febrilt! Kolla, t.o.m vid köksbordet måsta han sitta o mysa med den där svansen. Men inga mer tendenser till nå sjukdomar. Så han ville väl helt enkelt bara snusa på den där asiga svansen lite extra.


Båda vovvarna har halsband med namn o nr. ifall dom skulle springa bort.


Lite usla bilder från huset

Idag var dom där. De efterlängtade byggubbarna. Jag är fullt medveten om att min mobilkamera borde hivas ganska långt bort och aldrig mer hittas. Men jag förmår mej bara inte. Grovköket nedan.


1. Dörrhålet vätter ut mot hallen/huvudentrén. Fönstret mot bakgården. In i högskåpet kommer tvätten att vackert trilla i en korg.
2. Sittplats med lådor under.
3. Längst in i vänstra hörnet kommer tumlare och  tvättmaskin och längst ut på skivan hitåt kommer en rund ho.
4. Lådorna på plats.


Och köket:


Idag har jag haft barnvakt. Fick äntligen torktumlaren och tvättmaskin beställd. Vart helt basic o tråkiga Siemens. Men de var i lagom prisklass och inga värsting. D ska va enkelt att förstå sig på så slipper man bli ensam tvätterska. Sen har jag varit i huset och spacklat taklist o satt latex på dörrkarmarna, skar fler små skärsår i långfingret o pekfingret. Borde haft tunna handskar. Vassa oslipade träbitar ska man inga glida med fingrarna på heller.


Gråtgaranti

L E J O N E T  C H R I S T I A N
Det här klippet är så fruktansvärt rörande så man börjar gråta. Jag har sett det 3 gånger och jag lipar som en gris.  Det handlar om en lejonunge som var till salu 1963, den satt i en trång liten bur. 2 män köpte denna lilla gulliga lejonunge, och döpte honom till Christian, som ju givetvis växte upp och blev för stor för deras hem. Så de tog beslutet att föra honom till Africa. Där släppte de honom bland vilda lejon (men i nåt naturreservat).

Ett år senare skulle ägarna åka och söka upp Christian. Men vart tillsagda att Christian nu var helt vild och skulle inte känna igen dem längre. De åkte ändå och letade i timmar efter lejonflocken. Plötsligt fann dom den och detta är vad som hände:

Tag fram snorpapper!


AIR ÅLAND REKLAM



Allt där uppe i skyn

Jeff har ju länge varit fascinerad av allt som finns uppe i himlen.

Flagga - gagga
Flygplan - nö!
Måne - Ne!


Och nu när det börjat skymma mer om kvällarna har ju även stjärnorna kommit fram och varje kväll ska han ut o titta på stjärnor - näno.



Såhär kan d gå då man råkar ha mobilkameran felsvängd då man ska ta kort på en trött stjärnforskare.

Lindanbesök

Lindan parken mellan 10.00-10.45 idag. Lis dagis var dit så vi hakade på i det fina vädret. Li tyckte ju att d var helt underbart att mamma o brorsan var med där en stund! Sen gick vi till Öppna förskolan o käka typ  =)


Li fann en "pinne" som hon prompt skulle skicka med mej hem. Men siddu där vann jag då jag föreslog att ta bild på den istället för att riskera att gårdskarln tog bort den från gården.


Märklig sovställning

Såhär kan man ju å sova


Söta parvel!

KINGSTON HELSING

Här undersöks lillgrodan för någe. Vet inge mer information. Hoppas det inte är nåt allvarligt.

En salig blandning

Dagen började lugnt o bra
Chrille kunde föra Li till dagis och samtidigt rasta los doggos Bianco. Jag kunde äta frukost i lugn och ro och sedan gå till Öppna Förskolan med Jeff. Efter d så drog jag med svägis till Kantarellen och åt lunch, sen handlade vi  =)  Jeff somnade i vagnen på Kantarellen (hade vagnen med in förståss!) så jag lyfte in honom i bilen och över till vagnen igen hos sväigis, sen åkte jag hem med mina varor och sedan tillbaka dit o slappa med en kaffe. Sen o hämta Li. Hem o dök ner i soffan, slut i rutan. Middag. Efter middan så såg barna på TV huur länge som helst, tysta timmen e så skön!

Sen drog jag på Förskole/skolstartsmöte till Vinkelboda dagiset. Ja för hon har ju börjat förskolan nu Li och nästa år är börjar hon skolan. Shit vilken stor tjej man fått. Jag hinner inte med! Li har varit o funderat igen:

Li: Asså, mamma, jag vill ju nog ha barn när jag blir vuxen men...jag skulle inte vilja ligga på sjukhus.

Jag:
Jammen det är ju normalt, när du är vuxen kommer du inte att tycka att det är nåt konstigt med det.

Li:
Jaa fast....vem ska bli pappa riktigt?

Jag:
*skrattar* ja d får du nog välja själv! Du ska få se, det där kommer inte vara några konstigheter när det är dax!

No further questions.


Drog direkt från mötet på thaibox
Tejpade tån först och sen blockade jag totalt fel och fick massa magsugningar av min egen armbåge själv då Malin sparkade, suck. Kommer även ha ett fläääskigt blåmärke på vänstra insida lår imorgon, tar ont när d dallrar när ja går. Lite sådär att jag gillar d ändå, man blir påmind att man gjort nåt. Nu luktar jag väl illa, ha int duschat. Chrille är ändå på jobb så jag kan sitta här o stinka för mej själv.

Imorgon ska jag jobba 17-20! Kuuul  =)


En sväng på sjön

Igår kom Chrille med den briljanta idén om att åka och spana in stugan på Borgö. Stugan som syrrans pojkvän och hans mamma köpte  i senvintras. Vi har ännu inte varit dit. Syrran var ledig och kom gärna med och visade oss stället. Sambon hennes var på jobb. Li ville minsann inte följa med, för hon hade varit dit förut med Mommo o moffa. Jeff skulle få åka "bå" för första gången. För vi har inte haft i båten sedan han föddes, och den lär nog inte komma i mer heller, man kan säga att den gick i pension.



Så vi gjorde såhär:
Förde Li till sin mommo o moffa, som inte var hemma. Moffa var i skogen och mommo fick vi inte tag på (trots att hon har en superfin, orepad mobiltelefon, hehe). Men hon sa att hon kunde nog vara ensam där tills någon kom hem, senast 45 minuter då moffa skulle komma. "Men det kan hända att jag börjar gråta lite, men jag vågar nog!" Flinade hon lite osäkert. Filmen BOLT på och med sällskap av taxarna Nela o Bianco så vinkade jag av henne.

Åkte och hämtade syrran o lilla Glimma, o lite bullar. Hela vägen ut till Hellesbysand-trakten och ut i en snurrebåt några minuter tills vi nådde Borgö. SÅ FINT! SÅ MYSIGT! Där fanns både åkgräsklippare och 4-hjuling, Jeff va lite salig då han fick åka med både mig o moster först, sen ensam med pappa. Vi drack lite kaffe, saft och åt bullar i det underbara vädret. Jag provade mulltoan också. Efter att vi plockat undan efter oss, diskat kaffekopparna så bar det av mot fasta Åland igen. En riktigt mysig visit. Tack systeryster för titten! Ni har d jättemysigt därute.

                      
Först åka med pappa....                                              .......sen mek mek mek -TUT!




Denna förmiddag

Trots att klockan bara är 11.41 finns en del att kruxa av från listan:

-varit till Mio och beställt soffan. Det vart två Furninovasoffor modell INTER. Ska skissa upp en bild senare.

-handlat lite. För det fanns varken mjölk, bröd eller joggis hemma imorse. En stackars fil hittade jag till Li som frukost, men hon var inte sugen på den fram tills jag sade att hon fick dosera socker och kanel på själv  =) det bara knastrade då hon satt och avnjöt fil med kanelsocker. Jeff fick en egen liten vagn som han körde rally med vovvo i på Hallen. Han tyckte vi skulle handla konservpersika, 1 liter sojasås och korv. Hur han gick på. Halva butiken var rolig, sen måsta jag öppna vindruvsasken och muta fram till kassan.

Nu jobb.


Skördefest!

Vi for på Öppna gårdar färd med svägis o co. Eftersom de har 7-pers. bil så kunde vi åka tillsammans. Skönt! Vi startade på Mellangård/Stall Erikssgård i Hammarland. Å så fint de hade gjort där! Myspys. Jag gillar ju de här lite mindre gårdarena jag, annars måst man parkera 2 km från målet och det är SMETAT med folk. Vi åt så jääävla god pyttipanna (ska köpa hem chipsens, aldrig funnits i vår frys), åkte på potatissafari och barnen hoppade i från höbalar (som smart låg brevid där man skulle äta) ner i fluffig höhögar. Jag hade ju givetvis med mig min flashiga tejpade mobilkamera:


Här e jag o barnen i ett släp efter traktorn (kakkå), p.v. på potatissafari. Jeff kan inte slita ögonen från de stora traktorhjulen som snurrar framför han, han vart helt paralyserad. Pappan till barnen valde att gräva minigrävare under tiden  =)

Ååååå.....                                                          ....hopp!
                     




Till Lugnet Keramik. Li fick prova-på att dreja. Och gjorde en jättefin"julklocka". En snabb sväng via Skimra gård o smakade på deras nya mjukost av getmjölk. Ska inhandlas såfort de kommer ut i butik! Och ut till Långbergsöda, där var väl det bästa luftpistolskytte (vill ha!)

Ha d här huset sjunkit eller va?
Frågade Li om jordkällaren med taket på marken  =)
                      



Ulfsbygård (eftersom jag inte har nåt minneskort som fungerar i min mobil, så måste jag ta bilder även med Chrilles kamera då min vart full (efter 9 bilder, dax att skaffa en RIKTIG kamerA?)

Vi var ju påväg till Mannechai för att äta, men kör ju ändå förbi Ulfsby gård, så varför inte svänga in. Och VILKET STÄLLE. Även om det enda vi gjorde där var åt och tittade på tröskmaskinerna och de gamla traktorerna. Men där hade de verkligen fixat till d. De hade haft 1300 lunchgäster idag!??! Hur faan de nog klarat d. God matbuffé hade dom oxå. Så vi satte oss i det gröna och avnjöt maten i takt med tröskmaskinen och pärtmaskinen. Jeff var mäkta imponerad och satt nöjt i vagnen o sola och gnagde på baguettebitar med smör och tittade ut över åkern med alla traktorer.




Hoppas ni orkade läsa. Själv har jag fått lite smått i nerverna under tiden då datan har nå grava obotliga syndrom. Men STORA bilder har ni fått iallafall. Och det har varit en underbar dag, som avslutades med årets 3:e (VÄLDANS BEHÖVLIGT) bastubesök i källarn här. Nu e jag hungrig.


Balkongkojja

Här älskar de att vara. Släpar ut filtar, täcken o kuddar på balkongen o fixar kojja. Sen strider de ju givetvis mellan de skrattande stunderna om det lilla utrymmet, så friden för lyckan varar inte många minuter åt gången. Men om man har hörselskydd på så lindrar skavsåren på trumhinnorna.


Stall Eriksgård

Här måste ni åka via. Det är en ny gård för i år.


Freitag

Har spenderat dagen och kvälllen på Dillen.
Riktigt rolig och fullspäckad arbetsdag. Hem, via Minimarket efter ostbågar o dipp. Glömde en KappAhl kasse vid kassan märkte jag halv tio, då jag låg o tryckte i mig bågar me dipp som bäst. Ska försöka komma ihåg o hämta den imorron då.

För tillfället rullar, eller d heter väl snurrar när det inte är VHS utan DVD, 101 dalmatiner II. Li fyllde just på ostbågsskålen, hon verkar bli en snacks-tjej som sin mor. Och hon diggar den där smältostdippen bäst -precis som mor sin! Go Li!

Imorrn blir det eventuellt att beöka lite gårdar på landet. De har öppet på stallet där Lis häst står. Stall Erikssgård i Mellantorp, Hammarland. Massor med barnaktiviteter; bla astrid lindgrens sagofigurer med sina hästar hälsar på, försäljning, potatissafari, mat , fika mm. och hästar förstås! Ålands hästavelsförening är på plats, möjlighet att pröva köra travhäst lörd kl 13, 15, 17 & 19!

 Nu ska jag fortsätta mysa lite med Li.


Men va i helvete

Varför SKITER JEFF I POOLEN för? Herregud det har hänt flera gånger nu, Chrille kan ju inte hantera d. "det är inte min grej", sa han när jag kom hem ikväll o han hade varit o simmat o berättade kvällens nyhet för mig. Haha, jahaa "men d e min då?". Fattar inte alls d där, han sket ju innan simningen lixom. Behöver jag tillägga att stackars äventyrsbadet på Mb måste stänga... fy faan va pinsamt iallafall. Har hänt då jag varit där med honom oxå, men jag lyfte honom som en spetälskur vattnet och in på toan o tömde badbrallan.

Som om d sku komma vatten i tarmen som han plaskar på o sätta igång systemet. Nu hade de varit i ganska länge förståss. Det rekommenderas ju inte att vara i längre än en halvtimme med såna småttisar. Usch, skitnisse.


Coffeetable

Naajs.
Ett ovanligt vardagsrumsbord. Endast 30 högt, 150x70. Det är från samma ställe som favvostolarna i förra inlägget. Ska ringa imorgon o se om det ligger i vår prisklass eller om det bara är att utesluta.


Stoljakt

På jakt efter vita läderstolar till köket. Int så lätt då man inte vill ha träfärgade ben. Den här fastnade ju Chrille för, fast med silverben ist. för krom. Säkert svindyr, kostar säkert 1000 EUR minst! x 8!!!



Den här finns med vita ben oxå. Förmodligen inte billig den heller, då även den kommer från nåt italienskt designmärke. Har någon annars tips? Vita läderstolar, högt ryggstöd, vita eller matta stålben (inge blankt rostfritt iallafall).


Sjukt svårt är det iallafall. Var en snabbis o kikade på soffa idag oxå och väntar på offert från denna modell:


Fast en 2,5 sits istället där det är 1 sits nu, och armstöd i ändan istället för träbrickan. Soffan i ljusgrått och bordet emellan i vitt. Asså den va sjuuukt snygg OCH skön OCH dyyyr.


Falskt alarm

F R I S K
Fick sova oavbrutet mellan 00-07, o d gjorde tydligen susen. För jag är superfrisk o full av energi idag. Först Öppna förskolan hela förmiddagen. När Jeff sovit har jag sorterat 7 kassar med kläder: Bettans, Emmaus, ska ärvas och Lis & Jeffs nästa storlek. Och så ska jag på combat ikväll.

Kolla lillgrisen. How cute!


Hallon och gröt kan man blanda -själv.


Nu är han här!

Grattis TUSEN till kusin Sandra och Robbe och nyblivna storasystern Chillie!'

Kingston Kane Helsing - Ni hör ju, blivande boxarnamn  =)

Han kom liiiite tidigare än beräknat.

MILJONERS MED KRAMAR TILL DEN UTÖKADE FAMILJEN HELSING HELENIUS!

Jag tror jag blir sjuk

Jag skippade träningen igår, och idag med! Första thaiträningen jag missat, så det får väl gå an. Jag låg 2 timmar o hade allmänt hett idag, och illa mår jag. Om jag ska bli sjuk så vill jag bli sjuk NU och verkligen SJUK o inge lallande flunssa.

Ligger bara på soffan ikväll o zappar. D va ju typ 1 år sen man gjorde d. Kanske går o lägger mej snart. Zzz.


Belöning är bra muta


Rullskor har funnits på Lis önskelista lääänge. Hon har sparat belöningshjärtan hela sommaren, men det går ju inte så bra om man är i en sån period då man får utbrott titt som tätt. Men äntligen fick hon ihop 35 hjärtan (1 hjärta=1 euro) och tog ut dem och betalade resterande (ca halva skorna) med egna pengar.


Pottan


Jeff har börjat tycka om att läsa böcker o tidningar. En bra muta för att få honom att hållas på pottan. Igår satt han en kvart och fick totalt nervsammanbrott då han inte fick sitta där mer. Ett steg i rätt riktning.


Bilder


Vårt badkar 180x80 cm


Dubbelhandfat


Köket. Luckorna ser jätteljusa ut här, jag tror att d beror på att det är så mkt ljusare än i lägenheten. De är alltså lite mörkare än detta. Skiten kamouflerar sig fint på denna färg.

Allt kom idag. Även grovköksinredningen. Det går så fort. Snart e vi där. Ska se om det är nå fel i leveransen, det kan ju bara inte gå smärtfritt. Vi får väl äta ute några veckor isåfall, om inte köket blir klart.


Jeff parkerade vi brevid en målfärgsbytta med vatten på locket. Efter 20 minuter va d tädi, då var han helt blöt. Men då var vi även klara med vårt förklara-hur-allt-ska-vara för byggarna och kunde gå hem. Li byggde en myrkoja. Och hon ska spara AAALLA träbitar så hon kan snickra sen när vi flyttat in.


Bygget

Tur att jag satte telefonen på tyst då jag var på Mjuk&Len, för när jag var klar, 1 tim 15 min senare, så hade jag 3 missade samtal. Från VVS-Eriksson, OS-kök o Chrille. VVS ville köra ut vårt badkar + badrumsinredning, OS-kök meddelade att vårt kök + grovkök ligger hos Samtrans i väntan att få komma hem till oss. Och Chrille bad mig komma till bygget och peka ut var badrumsinredningen ska hängas upp.

Det är bara köksbänkskivan som fattas nu, våra vitvaror har kommit till Wåges, men kyllådorna är ännu på hitresa. Torktumlare o tvättmaskin oxå förståss. Men annars börjar d ta sig. De håller på och sätter golvlister. Vi valde mellan dessa o en bredare variant. Men beslöt oss sedan för denna. Nu tycker jag att den ser för smal ut, men när man möblerar så ser man nog dess fethet ändå:







♥ I LOVE! ♥


Bra morgon

Lite över nio lade jag mig på världens skönaste brits. Uppvärmd med filt på sig, så började Kristina mecka med mina ögonfransar. Först permanentade hon dem, sen färgade hon dem och brynen + att hon plockade brynen. Trots permanentvätska på ögonfransarna så dyna man sig iväg i drömmarnas värld. Så skönt var det.


Har jag förresten berättat om min sminktatuering här på bloggen?? Jag gjorde ju svart tatuering under övre fransraden i somras, och lite svagare mellan fransarna nere. Håller några år o d känns skönt att ha lite kontraster i fejan.


åååh!

Inte nog med att vårt förhållande är i en djup down-fas för tillfället. Ryggen e paj igen, den har ju varit så bra så jättelänge nu. Men idag är det illa, jag kan inte lyfta Jeff ordentligt, idag på jobbet var jag livrädd att ramla från stegen då jag stod högst upp och plockade upp största legokartongerna på översta hyllan. Inte en centimeter fel ska man vrida sig. Bara raka, försiktiga rörelser, annars hugger det till och jag säckar ihop.

O den där tumjäveln som jag skadade i torsdags, jag har den fortfarande tejpad, och den värker, huvet värker, ögonen svider, ont i magen. Nej nu e d hänga tvätt, någi litet i magen, hungrar ihjäl annars, 2 burana, en muskelavslappnande o I SÄNG. 

09.00 har jag inbokat franspaket på Mjuk&Len, så hoppas på en bättre dag imorgon. Natti.


Ska jag skratta eller gråta

Lade Jeff o sova halv nio i vanlig ordning. Han brukar ligga o sparka i väggen o prata lite ibland en stund. Men ikväll höll han på säkert 10 minuter och vipps så öppnas dörren till hans lilla krypin (walk in-garderoben som han bor i) och ut kommer en riktigt glad och hyperaktiv kille. Lade honom tillbaka i säng en par gånger, men kom bara upp. Efter en timme o typ 7-8 till-sängen-förningar, var man lite smått irriterad och måsta ringa upp Chrille och fråga om Jeff sovit länge idag på dan -jo, nästans 4 timmar, han va så slut. UNDRA INT PÅ DÅ! Det där med kommunikation e tydligen inte hans starka sida, skulle varit intressant att veta om att han sovit över dubbla tiden mot vad han brukar, innan jag lade honom, så skulle han ju fått vara uppe längre o lattja. Morr.

Han har inte kommit ur sin resesäng förut. Så jag vart bra förvånad när han kom ut springandes. Så jävla gulligt!


Bra musik gör en glá


BACKSTREET BOYS ÄR TILLBAKA. OCH DE GÖR MEJ SÅ GLAD MED SIN OTROLIGT UNDERBARA MUSIK!
Jag har varit på konsert med dem en gång för HUNDRA år sen, går mer än gärna igen. Så jävla bra! Även om vardagen annas för tillfället är piss, så kan sån här musik få mig glad för stunden. Repeat  =)

Ensam hemma

Av diverse orsaker så vart jag hemma från IKEA. Och känslan att få vara ensam hemma i sitt eget hem är ju oförglömlig. Det har man inte varit på snart 2 år. FATTA - TVÅ ÅR!!! Känslan är härlig, känner riktigt hur den läker mej, den får mig att må bra. Varför kan man inte få uppleva det här oftare? Gissa hur skönt det kommer bli när Jeff börjar parken 3 h om dan i november.

Hur mycket man än älskar sina barn så måste man få vara utan dem. Nu saknar jag dem ju. Men inte så d tar ont. Om ca 1½ timme är Chrille o Jeff hemma. Li sover 3:e natten borta. Gullan så vi ska kramas imorgon kväll! Det är så tyst och skönt här. Ska tappa upp ett varmt bad.


Tur!

Vikke flyt man hadde när man kom o parkerade utanför Hallen. -WOOOW utbrister Jeff o pekar på cementbilen, lyftkranen, lastbilen...ja värsta bygget pågår ju där. Så på frågan "vill du väntar här o titta så springer jag fort in" svarade han JA, med ett leende (även om jag tror att han inte uppfattade frågan riktigt). På med Zlatanlåten o kundvagnsrally på Hallen. Skulle ändå bara köpa lite förnödenheter, men kom ut med 2 kassar, tur att man inte hade en klättra-ur-kärran-gosse med till på d.

När jag kom ut hörde jag Zlatans ljuva stämma, rutan var nere och så hade han slingrat sig ur axelbältena och satt o peka o bara wooow:a sig. Alla glada.

Snart lunchdax (Jeff sitter redan o äter) o sen Dillen! Efter Dillen så blir d Jajjaaa! Och imorgon IKEA!


Husinfo

D går bussigt undan i huset nu. Garderoberna är på plats och så stoppas det smygar, o foderbräden i badrummet och dörrkarmar o dörrar har kommit på plats!






Tänk att vi ska bo där om typ 3 veckor!

.

MMA är kul - men har sina små nackdelar


Här ligger Denise o Malin. Nå killar som kramas till höger.


Riktigt lurviga flätor hade man efteråt. borde lära mig göra supertajt inbakad fläta bak. Håret är liiite ivägen. Och min sjuka armbåge måste jag göra nåt åt, och tummen är tejpad...  =)

Hej o hå

Idag nalkas jobb igen. Roolit. Vartannan dag är ganska lagom att jobba tycker jag, speciellt när man inte är van. Bra mjukstart inför julruset. Men det kommer ju inte bli vartannan dag i fortsättningen. 2 dagar har jag tänkt , men får se, en ska ha semester i oktober så snart är det väl dax igen  =)  Tränade MMA (Brottning) igår igen och småtukade tummen, så nu sitter jag med den tejpad, men det funkar skitbra. Malin, som är med i gruppen, har boxat tidigare och lärt sig att ha tejp med, tur d, så jag kunde fortsätta att vara med o bända.

Klockan är 09.22 och jag har DAMMSUGIT idag. Men den där stackars nya dammsugarn var nog den första som fick svininfluensan på Åland, redan i somras som sprojlans ny i huset vart den smittad. Har inte kommit ihåg att kontakta försäljaren, men mailade idag (siddu barra!) Nu borde jag ju åka o handla lite smått innan jag far på jobb också. Vilket ju verkligen e drömmen då man har Jeff med. Men det är så tomt i skåpen så jag bara måste.

Efter jobbet så ska jag till Jajja på tjejfest. Och imorgon bitti till IKEA. Hur no d kommer att gå ihop med min kraftiga alkoholkaraktär.

Jag TROR att Jeff sovit hela natten inatt. Halv nio börja han gny. Jag har sovit med dubbla öronproppar o Chrille har tagit natten, så sisådär 7½ timme I STRÄCK har man in sömnbaggaget idag. Ha int vakna en gång själv iallafall. Dend är ingen-välling-i-sängen-kuren börjar ta sig. Li sover hos dagiskompis, och inatt kommer hon sova hos mamma o pappa och imorgon ev. med Loikas. En riktig sova-borta-flicka d där. Tröttnat på lägenheten mån tro?!

Nämmen om man sku få på sej nåt annat än de här trosorna och BH´n o göra nån nytta.


PHOTOFUNIA

på photofunia kan du göra såhär med dina bilder.

V A R N I N G !
Beroendeframkallande. 1½ timme har farit för mej ikväll  =)


Bildtrix!

Fysatan va roligt d här va!






Späckat schema



Asså kolla in denna vecka:


Måndag DILLEN 12-20
Li till dagis. Var till huset och visade hur garderoberna skulle vara. Till Öppna Förskolan parken i hindersböle en timme. Hem o äta lunch innan Dillen.

Tisdag THAIBOX 20-21
Till Öppna Förskolan, till Bettans Bod, på lunch med Ulle, till WÅGES o valde tvättmaskin o torktumlare, slank in  i en och annan affär och kom hem med: 3 st basic tunna sköna långärmade tröjor från KappAhl (TILL MIG SJÄLV!), 7 nystan svart REAgarn (Camilla?), skosulor till barnen. Gick via huset o kikade på garderobsprojekten. Hem via och sen till dagis o hämta Li. Hem och laga middag, medans grannflickan och kidzen råddade med fingerfärg. Äta, däckade på soffan en kvart, helt ljuvligt att åka på träning sen. Via mamma o pappa o hämade hemodlade tomater och squash, det slank med ett stycke saknad tax hem oxå.

Onsdag DILLEN 12-20
Torsdag THAIBOX 20-21
Fredag DILLEN 12-20
Lördag Sverige
Söndag DILLEN 10-17

Detta är ett ypperligt tillfälle för Chrille att komma in i Jeffs dagar, lära sig hans nya snabbutvecklande språk och bara umgås. Det har nämligen varit mycket fattigt med tid för umgänge sedan i våras. Jag kommer inte jobba såhär mycket nu, jag täcker upp en veckas semester för tillfället. Men det kommer bli 2 dagar i veckan och extra över det om det behövs. Sen börjar julextra i november. Kul kul. Längtar faktiskt. Hoppas Jeff tänker sova denna julrush. För det tog nog på immunförsvaret ifjol då man jobbade heltid och hade en nattmarodör hemma, grr. Minns att jag fick 3 eller 4 herpesblåsor PÅ SAMMA GÅNG, då e man färdig för graven. Så var jag förkyld i nästan en månad.



Nån sajt som fixade en bild på Li såhär. Fint va.


FINGERFÄRG



Li drog fram nå gamla fingerfärger jag inte visste fanns. De har funnits sedan hon va typ 2 år. Men de hade inte torkat och Jeff tyckte d va kul, sålänge han fick "maama" = mera, färg, d sku va blött. Och jag kan säga att d va blött ÖVERALLT. Han gjorde inte bara handavtryck på pappret om man säger så. Jag försökte forma och steka pannbiffar medans, det gick SÅDÄR kan man säga.

Li har skaffat kille. Oscar, som gått på hennes avdelning på dagis sedan hon började, de fann varann idag då förskolan började. Och hon for dit efter maten o e nu där o leker med sin nye vän, som hon e så förtjust i  =)  Cute!

Garderob

Ungefär såhär blir garderoben att se ut i hallen. Bara en sned dörr på plats ännu. Kommer en till dragdörr såklart.


Hösten på kommande

Igår fick ja nån släng av shoppberoende och fick med mej ett par fodrade gummistövlar, halsskydd och vantar till Jeff från jobbet, tur att man får personalrabatt  :)


Pyjamas till passar utmärkt!

Kan inga va i still!

Det här är nog självaste lurjusen d! Skenet bedrar...


Såhär mysigt kan morgonvällingen drickas


Bus bus bus

...

Nåt som inte matchar? Ser ni?


Kim och Li

Garderob och grovkök

Idag var det duuktigt uppstädat i huset. Ena garderoben, den i hallen, var på plats, men det var så mörkt i huset då jag kom från jobbet halv nio, så jag kunde inte ta nåt kort. Ska dit imorgon e.m och plåta! Så roooliiit. Snart kan man föra dit grejs till skåpen! Kan inte köket komma nu oxå då!!!


Jaha d fanns ett grovkök där bland alla grejer.

Inredningen hit kommer samtidigt som med köket. Och nu vart jag påmind om att det kanske är dax att beställa tvättmaskin och tumlare...imorgon.

Jag måste även smöra med min far om hjälp till tillfällig inhängnad för eventuella utbrytare under 1 meter, då våra ytterdörrar alltid är olåsta inifrån, OM man inte: *tar fram magnetnyckeln *öppnar dörren *håller ner det inre handtaget samtidigt som man *blippar med magnetnyckeln på låset från utsidan. Ni hör, det är lika omständigt som det låter. Sååå, hundnät med grind -ja tack! Pappa, du och jag i team? Javisst! Okej!


Falska människor - nej tack!

Visste inte att det fanns kvar av den där snacka-skit-bakom-ryggen-typen upp i sådan här ålder. Sånt håller man väl på med när man e u. 20 (möjligen u. 22) och avundsjuk på någon som snodde den killen man var intresserad av, eller för att hon/han kan köpa de kläder du vill ha, men inte har råd med.

Men tydligen så finns de kvar kring tretti-snåret också, vilket är jääävligt tragiskt. Nu är inte jag den som är "drabbad" (fast vem vet vad folk snackar bakom ryggen på en, eftersom de fortfarande finns kvar därute). Jag har bara SÅ SVÅRT för såna där JÄVLAR som dränker andra för att skona sig själv. De borde skaffa sig ett riktigt liv.

Jag tycker om SNÄLLA och OMTÄNKSAMMA människor som inte dömmer allt o alla de kommer över.


K R A M !


Denna helg

Tredje helgen nykter. Inte ens en droppe alkohol sedan sist jag var ut. O ingen värre abstinens har man. Kan inte stämma det där som Chrille sa, att jag har alkoholproblem. Var lite småsugen på ett glas rött häromkvällen, men insåg ganska snabbt att det var en dum tanke, då jag gärna INTE lämnar resten av den öppnade flaskan orörd, så jag lämnade den okorkad  =)

Idag har jag varit till Avancias Öppet hus o provat på pass - combat. Ungefär som om man inte provat på d förut. Skulle varit smartare att provat på nåt nytt, nåt jag inte provat förut, det var ju ändå gratis, men jag kände mig stressad hem och "avlasta" Chrille. Jag kan faan int slappna av då jag är på nåt annat. Ungefär som om han inte skulle klara av barnen själv, vilket jag ju vet att han gör. För att man ska va snäll bara. Men får man samma omtanke tillbaka? Fattar inte varför jag är på det viset. Men när jag far på galej så far och flyger den tanken. Då unnar jag mig själv all omtanke och tid med mina vänner.

Det vart Hesburger till middag. Jeff kom självmant till bordet och ville ha mat, lämnade lekplatsen utanför, helt otroligt, hungrig?! När de käkat klart så skulle det ju springas omkring lite. Det hade läckt in en massa vatten från glastaket där utanför Hesburger, det rann fortfarande från taket. Jag gick på toaletten och bad Li se efter Jeff att han inte smet nånstans. När jag kom tillbaka var ungarna glada som satan, Jeff var heelt genomblöt, han hade rullat i den stora vattenpölen och stått under den rinnande strålen. Li hade kavlat upp brallorna till knäna men stod och hoppa jämfota och bad om att få ta bort skorna och strumporna, svar nej, det ska kännas vid ordentligt vad som händer när man plurrar på flit.

Vi åkte hem och bytte kläder, sen trängde vi oss på hos Camilla o Kim. Ungarna lekte perfekt. Jeff vart 100% osjälvständig och skulle ha oss med att sitta på golvet. Så ena koppen kaffe avnjöts medans man byggde Duplotorn o körde bilar. Sen fann han Pingu- och Bamsefilmer och kunde slappa till dem lite, asså liiite. Hem o isäng, spännade att se hur denna anti-ninni-natt går. Chrille jobbar natt. Jag jobbar imorgon.


De regna lite idag.


Men va saaatan!

HAR I NERVERNA
Igår då jag kom hem från jobbet 20.30 så hade Chrille lovat att grannflickan skulle få sova över. Jeff vaknar halv fem och är totalt skogstokig i 10 minuter för att han inte får välling. Ligger o gormar "ninni" tills han somnar. Jag låg o svettades kraftigt av frustration i sängen. När han tystnat, hör jag hur det tisslas från Lis rum, jag går dit och där sitter brudarna o tittar på film!!! Men va satan! Hastigt slut på d o föste dem i säng. Jeff vaknade på nytt och va fitti, endast en par minuter denna gång. SKIIIITATRÖTT man va sen då o kunde somna om -NOT. Frustrationen var hög och jag va så fittig på hela jävla situationen. Sen sov flickorna till ca 8 o jag hörde hur de var vakna och försökte va tysta, tog en kvart så var Jeff vaken oxå.

Denna grannflicka är en riktig morgonpingla och stiger upp halv åtta - åtta, och väcker alltid Li, klart hon väcker Li, vad skulle hon själv vara vaken för då hon sover över? Jag hatar väckningar, när det gäller mig själv, mina barn eller bara jag är berörd av väckning så blir jag irriterad. Jag for på jobb till elva, inte utvilad, mest irri. Men skönt att komma bort.

Dagen gick bra, kul i vanlig ordning. Kommer hem till nå satans bombnedslag, Jeff har inte sovit alls under dagen och är allmänt klängig - men glad. Jag somnar på soffan. Jag tänker inte röra ett finger, för detta är Chrilles ansvar, man kan knappt gå på golvet, JAG SKÄMTAR INTE OM ATT DET ÄR VERKLIGEN TJERNOBYL HÄR.

Hoppas på en bättre natt igen. Han däckade lite innan åtta med ett "nä-hä" som svar då jag frågade om han skulle gå o tutta. ENVIS!


Nätförsäljning

Nu har jag kommit igång med nätförsäljning igen
Ut på Tradera och Huuto med märkeskläderna. Det är allt från beggade barnkläder, till Chrilles nån för stor Boomerang tröja eller varför inte ett par Better Bodies brallor. Ja vissa saker blir bara i garderoben, som inga favoriter. Då får de hellre pryda någon annans kropp. För nu ska d rensas! Jag har 4 kassar som ska säljas bara på nätet. Allt ska fotograferas. Och med min skruttiga mobilkamera blir bilderna riktigt piss, men folk är ändå intresserade, helt sjukt. Typ 20 lådor ska till Bettans, endast 1 kass (för tillfället) som ska till Emmaus, duger inte till nåt annat  =) 

Det har nu slunkit in 74 euro på några dagar. Även om man inte får så hejdlöst mycket per plagg, det kan ju pendla mellan 20 kronor till 50 euro, beroende på olika faktorer. Nu ska kläderna till posten oxå...det är lite sjå med det här.



Men jag säljer inte bara. Dessa NYA Adidas Goodyear skor köpte jag till Li för 179 kr + 88 kr inkl. frakt. Här (om dom ens finns här) kostar dom säkert över 50 euro.


JOE LABERO

SLUTSÅLT IGEN!!! Satan va otroligt!

Här va d mössor

Började prova mössor ur Jeffs mössförråd. Trodde han skulle växt ur dem, men näää. Jag har ju köpt en par nya, men vad gör d när dom e så snygga.


Det är en salig blandning av H&M, Katvig, Gant, Lacoste, Nova Star. Jag tycker om barnmössor!

Nu kommer Jeff o tar mig i handen och säger "täta". Matdax då, sen jobba lite!

Sova hela natten + rådisbesök

JEFF HAR SOVIT HELA NATTEN!!!
Har kört ingen-välling-i-sängen-kur nu i 4 nätter då han börja vråla efter "ninni" även om klockan var 2 på natten. Han har lixom ingen hum om klockan är 7 eller 2, dessutom vaknade han en morgon med världens största torkade morots/potatisvällingkaka över hela pannan o i håret + orange i hela sängen. Så då vart d noll tolerans. Första natten vrålade han ninni en gång i timmen och skrek sig hes, jag tryckte in öronpropparna rriiktigt långt in efter att ha varit till honom och sagt "nej, ingen välling, NATTI". Andra natten vaknade han kanske 3 ggr, igår natt 1 gång (tror jag) och inatt NOLL. I´m a happy mom.

RÅDGIVNINGEN
Jeff har varit på "1½" års kontroll, trots sina 1 år o 10 mån  =) d där e väl int så viktigt heller. Minns att det var såå kul med Li, Chrille o jag höll alltid på o tävla o gissa om vem som kom närmast i gissning med längd och vikt. Men nu...intresset har lixom svalnat. Han var 89 cm lång och vägde 14 kg. Exakt lika lång som Li vid samma ålder, men Li vägde 1 kg mindre. Li är ganska lång för att va tjej. Kanske hon blir 1,70 som jag, och Jeff 1,74 sin far sin? Vi skippade MPR vaccinet, pga ev. biverkningar 5-12 dgr efter. För vi ska ju till Sverige nästa lördag, o då vill man ju int ta risken att han e sjuk, även om han säkerligen skulle vara något tamare att ha att göras med då  =)

Li gjorde hörseltest och hörde helt okej, men på vänster öra var hörseln liite nedsatt vid höga toner. Tänk att ett bilgarage är lika kul om man är knappt 2 år och 5½.


Provat på ny träningsform

Denna termin är thaiboxträningen på tisdagar och torsdagar. De har satt ihop tjejgruppen med killgruppen, så vi kör paralellt med dem. Men på torsdagar så kör de MMA istället. Vi fick välja ifall vi ville prova på MMA eller köra thai. Alla brudar hakade på MMA:n. Malin och jag vart tända på det. Gu va kul! Och vilken bra träningsform då du verkligen brottas o använder hela kroppen. Sålänge man kör med en jämnstark partner och utan slag, så är det ju okej och tävling är ju inget jag tänkt sikta på.
Men såhär är iallafall reglerna i tävling:


*******************************************************************************************************
Mixed martial arts eller i dagligt tal ofta MMA är en kampsport där man tränar sparkar, slag, kast och markkamp med inriktning på fullkontakt. Till skillnad från många traditionella kampsporter så definieras inte MMA av hur utövaren ska genomföra en viss teknik, utan förklaras förmodligen enklare av vad utövaren inte får göra.

Förenklat kan några av de generella regler som definierar sporten sägas vara:

  • Tillhyggen får ej användas.
  • Nypa, klösa, bita, peta i ögon och slag mot bakhuvud och skrev är ej tillåtet.
  • En match består av ett antal tidsbegränsade ronder.
  • Vinst eller förlust avgörs genom:
  • Poäng.
  • En deltagare ger upp.
  • Knockout.
  • Domaren bryter matchen.

**********************************************************************************************************

T R Ä N I N G S V Ä R K
förra onsdagen var jag ju till gymmet med Ulle, och träningsvärken följde mig ända till söndagen. I tisdags körde vi ju stenhård thaiträning, svååår träningvärk efter d, igår var jag på bodycombat och jääävlar om jag inte haft träningsvärk idag och efter detta MMA pass så lär man ju va bra mör imorron. Tränade t.o.m nacken, haha, d va helt sjukt d iallafall. Första gången i livet min nacke fick göra push ups. Lär nog bli ett och annat MMA pass ännu. Bra att växla lite.

Imorron är det jobb på Dillen, ska bli så kul! Trött nu, natti.


Resor på kommande

IKEA
Vad köper man till någon som ligger med i skattetoppen och själv är lite shopoholic o har allt man vill ha? Ja svärmor Runa fick iallafall "ett besök till IKEA" av sina barn i 80-års present. Mycket uppskattat. Så nu ska vi dra hela drösen nästa helg. Vi är 10 pers totalt, så Li får stanna hemma med mommo o moffa (fast man önskar det var Jeff som "slapp" komma med  =) så kan vi alla hyra en 9 personers bil o åka tillsammans. Hon e gärna med mommo o moffa, men jag tror ändå inte nämna för henne att halva hennes kusinklan följer med, men inte hon  =)  tror inte IKEA ger henne så mycket, hon hinner nog följa dit många gånger om ännu.

PARIS
Och när svägis är i farten med bokningar så han hon plötsligt planer på Disneyland Paris. O vem hakar inte på den idén? Inte Chrille iallafall. Han"måste" jobba, det där härliga Bed&Breakfast ni vet  =)  men han erbjöd sig att ha Jeff hemma, så jag och Li åker med Linde/Westerberg familjen till Paris den 15-18/10!! Q-L! Inte bokat än, men snart.


Kökskakel

Kökskaklet har anlänt med homedelivery. Det bara stod där, innanför dörren. Tack Tuija! Det blir dessa, som jag tyvärr inte vet måttet på, men kanske 10x30 cm? Mellangrå fog till det och helt raka jämte varandra ska de ligga. Men köket o bänkskivan ska komma först...



Ådi o Kempa var i huset och drog finishen med mjukfog i stora badrummet idag. Så bara de plockat bort sina saker därifrån, ska d väl påtas dit fönstersmygar o foderbräden av våra proffsiga byggubbar. Sen så ska vi ju sätta upp inredningen (som har kommit men är kvar hos VVS Eriksson, väntar på hemleverans). Så nästa vecka händer d grejer. Då ska alla golvlister på plats, badrumsinredningen ska hängas upp i båda badrummen, IKEA-besök blir det, då ska d inhandlas inredning till vår skrubb.

Skulle behöva nåt sånt här som sittplats i hallen:
 
Inte med spegelvägg, släta väggar, men en hörnmodell, med förvaring under. Har någon tips? Hemmabygge eller köpt, allt av intresse!

Fhaan, d gick åt helvete med min "gå o sova klockan elva ikväll". Men NU tar jag gonatt!


Öppna Förskolan

Imorse tog Chrille med Jeff o förde Li till dagis. Han har inte fört henne dit sedan typ maj...om än hämtat....så det skadade inte, med tanke på att det skulle vara visning på lägenheten IGEN och det måste städas. Jag ringde in assistans. Omöjligt att få städat o undanplockat för visning med Jeff med -tyvärr. Så medans hand förde Li, så röjde jag lite hemma.

Så efter att jag plockat undan allt löst (folk känner inte igen sig då de kommer hit pga att d e så undanplockat o städat, hehe), bytt sängkläder, satt på 2 maskiner tvätt, satt på en maskin disk o packat ihop Jeffs väska, så gick jag och Jeff till Öppna Förskolan som är granne här. Jeff börja ljuda "kokacka-kokacka" utanför o då vi kom in hörde man Små grodorna sjungas. Tyvärr missade vi hans favvolåt, men det går fler tåg. Han älskar verkligen den sången o sitter o rider på allt han kommer åt, armstöd, bilen, knän, fötter o sjunker "kokacka-kokacka". Jag vet inte om han hörde det ända ut då vi var utanför, eller om han minns från i våras då vi var där o sjöng kokacka-låten.

Oberoende så diggade han stället skarpt...ännu. Tog de häftigaste fordoonen ur andra barns händer, skulle ha alla själv -ego. Men fattade att man nog måste dela med sig och det gick att lirka lite utan utbrott, skönt. En kort matpaus o så va d -tädi, och tillbaka till leksakerna o rutschen, där han krockade med pojke som åkte mot hohom panna mot panna. Lite gråt o back to play!


Lite för liten säng Jeffen? Här "leker han med" Hugo.


Mera grejer anländer

Idag kom STIRPE skjutdörrarna o våra 3 garderober.


Såna här dragdörrar ska det finnas i båda barnrummen. Fortfarande inpackade. Den garderoben vi ska ha i hallen har fet aluminium ram med gråa speglar. Tror d blir perfekt faktiskt. Återstår att se då de kommer på plats.


Nu är allt golv lagt. Golvlistdax! Ekparkett plank har vi i 8,5 mm så de d bara o riva ut o elda upp, o lägga in nytt då det blitt för fult. Snyggare när allt är i ett plank tycker jag, istället för 2- eller 3-stavigt.

Checklista:
-Kyl/frys, fläkt, micro, ugn, kyllåda, diskmaskin
-Garderober
-Grovköksinredning
-Badrumsinredning, lilla badrummet
-Badrumsinredning, stora badrummet
-Grovförvaringsinredning till vår skrubb
-Tvättmaskin o tumlare, inte ens beställt, hopps!
-Handdukstorkar
-Köket
-Köksbänkskivan


Där rök luggen




Så söt! Passar skitbra. Hon har en virveljävel på ena sidan som man måst slåss lite med bara. Men annars ser hon ju ut som SJU, kom ihåg o säga d när ni ser henne  =)  GULLE GULLE LI

RSS 2.0