TROLL

Idag hade vi torsdagsöppet i Sittkoffs, dvs till kl. 19. Li har simning mellan 17-18 som grannen sköter med skjutsen. De brukar simma lite extra efteråt. Men 19.05 idag ringde Li

Li: -Hej d e Li, jag är hemma, var e du och var e pappa. D e ingen hemma här

Jag: -Pappa o Jeff e säkert bara och tar emot någon gäst till hotellet de kommer nog snart, annars kommer jag. Jag håller på och stänger nu.

Li: -Då kommer jag och möter dig! Vilken väg går du? Den som vi brukar gå när vi går till stan?

Jag: -Mmm, jo. Men ta din mobiltelefon med ifall att.

Jag stänger fast och skyndar mig hemåt. När jag korsat N.Esplanadgatan ser jag en blåklädd hoppetossa springandes o hoppandes utanför Viking Line kontoret. Och ett glatt "heeej mamma!" då jag är påväg över Storagatan. Blött hår, tunna fleece jackan öppen -men glad. Hoho.


Stadstrollet

Ett annat troll vi haft hemma idag är detta:


Jeff har haft trolldag på dagis och de har gjort egna trolldräkter, peruk och svans. Sååå fina. Jag vart himla impade, tänk på personalen som faktiskt fått allt detta gjort, vilket projekt. Så jäävla gulli.

På Familia finns bl.a

Spika mönster, från Jabadabado.
Består av en korkmatta, korta spikar, små färggranna träbitar och en liten hammare. Jeff gav till Sandra i 4 års present och tadaaa:

19,50 EUR


Jeffen poserar i en par av Minymos nya jeansmodeller. Minymo har bl.a banan- och baggymodeller som passar de lite rundare. Mjuka o sköna. 92-140 (fast de är 1 storlek större än vad det stor, väldigt stora i storleken).

T.v. 31,50 EUR - T.h. 36 EUR

toapapper mellan skinkorna

MEGA-FNITTER när toapappret har fastnat mellan skinkorna. Och springa runt runt.


O här e min cykel inne och tinar.

Familia erbjudande måndag - onsdag


Bunkra upp inför t-shirtsäsongen!



just nu

Ikväll är det FIRMAFEST. Jag, Anki, Rita & Eleonor. Rita o Eleonor brukar hjälpa till i butiken när det behövs och nu ska vi bjuda dem på Dinosmiddag och sen relaxavdelningen på Mariebad. O sen kryper man väl till Arken. SKÅL!


Svårt att hitta Familia på Facebook?

(Tack Carola)

Familia på fejjan heter alltså Familia i Sittkoff


När man får totalt i nerverna

Jag och Li kom hem från Familia kvart över sex ikväll. Tryckte i oss var sin tacowrap. Var femte minut kom frågan "ska vi dra på "swimming?" (så inte Jeff skulle förstå). Det hade kommit på tal och jag hade tänkt åka med Li, Jeff o Ankis dotter Sandra. Men jag lovade inget, då jag vet att det är en bra hållhake. Men tydligen inte den här gången.

1) Först tappar Jeff en hel jävla filburksjävel (ca 5 sek efter att jag påminnt honom med ett "försiktigt nu, att du inte tappar den" med sirap ut över köksmattan, den här helt utsprättad o utfläkt. Ni vet FIL, inte kul. Skura mattan, nästan så jag sku ha behövt lyfta bort 100 kilos bordet, men nu ligger väl istället vatten/fillösningen mellan stengolvet o mattan o jäser. Inte nog med att man redan var sent ute för ett Mariebadbesök, klockan var kvart i sju. Detta medförde ju minst 5 min försening.

2) När man servat mat i andra  o får äta själv. Då börjar "de andra" (som inte sett varann på hela dan dessutom) att strida om bagateller. Varningar utdelades.

3) När hela Mariebadväskan är packad och jag står med skorna på, slår det mig att simbrillorna ju inte är med. Jag ber Li springa upp o hämta dem, och även Sandras, som vi har lånat. Hon kommer ner med sina eeegna, o beter sig riktigt pre-teenigt o kaxigt "vaddå varför ska JAG hämta DERAS?"

Där var måttet rågat och jag vart så arg så jag börja lipa. Li börja lipa för att jag lipa, o Jeff börja lipa för att vi plötsligt inte skulle åka till Mariebad iallafall. Jag fick i nerverna, lämnade lipsillarna för sig själva och tog bilen o åkte till apoteket. (Chrille var på jobb). Där fastnade jag som tur var med munnen och var nog borta en kvart. När jag svängde in på parkeringen hemma o såg detta (se bild) så vart man genast varm i kroppen:


Sitter för sig själv med sin leksaksdator.

Varm i kroppen tills jag öppnar dörren o hör att han ju sitter vid sin dator o lipar "ja vill fara till Mariebaaad". Sen vart man kokhet o irri istället. Nåja. Det blev fort bra, alla glada efter kramkalas o lite diskussion hur och varför man beter sig på vissa sätt ibland. 

Lika bra att jag åkte till apoteket istället för att simma. När de är såhär lipiga o känsliga är de inte sig själva. De har något i kroppen, de är hostiga och blir förmodligen sjuka nu. Brukar se till att de är utvilade o mätta, så man slipper onödigt gräl o gnäll. Men detta var o-ondvikligt. E man inte riktigt kry, då blir man grinig. Gäller även vuxna. Ett simbesök skulle förmodligen lett till "barn bortskänkes".

Li är en så förståndig tjej och har jättesvårt att se mig sårad, ledsen, t.o.m arg. Vi avslutar alltid med att prata om vad som hänt och förlåter varann. Jag berättar att det är normalt att bete sig som hon gör ibland, men att det inte är trevligt. Att det är normalt att strida lite men väldigt viktig att förlåta och bli sams.

Jeff är superkänslig och tar till lipen såfort man härjar till. Han går själv till sin time-out plats toaletten. Där gråter han en stund tills det är dags för reunion, att bli sams. Ibland när jag märker att det börjar spåra ur brukar jag hota med ett jättehögt "Ö!!". Då hoppar han till lite o skärper till sig, han vill INTE att mamma ska bli arg.

De är helt jävla underbara ungar. Men SATAN va man kan få i nerverna på deras beteende emellanåt.PSYKEEE! Vilket ju är helt normalt. Alla erkänner det inte bara  ;)


När man får vara med mamma på jobb...

Li är lite småkrasslig (hes "ont i halsen", lite sjuk som hon själv säger). Så jag gav henne frikort till Familia efter skolan idag, hon slapp alltå eftis. Kvart över ett traskar hon in, ser riktigt pigg o glad ut. Inte en strimma "sjuk" lyser igenom, tills hon börjar prata, hes. Men vem är hemma från jobb/skola för lite heshet? Inte jag, inte mina barn. Men att ersätta eftis med mammas jobb kan va kul. I nuläget borde hon kunna hela Sittkoffs med ögonbindel som hon sprang omkring där i gallerian. Hon for bl.a o köpte hårspray åt mig o mat från Hesburger till oss båda. Sen hade hon med sig papper o penna o skrev upp "vad hon hade sett på sin rundtur:

NAGELAK
PERUKER
GAN (gissa vad det är)
LÖSNAGLAR

Skön hobby. När hon kunde Sittkoffs utantill klädde hon på sig ytterkläderna o drog iväg till Dillen. Efter en lång stund kom hon tillbaka med en ballong (just d, Dillen firar 15 år) o tiggde sig till att låna en tjuga. Vet ni vad hon hade köpt...


En "Trassel"-peruk.

"Nu ska jag gå omkring på Sittkoff o alla kommer tro att jag har såhär långt hår på riktigt". Hoho! Vissa visste vad hon ville höra och sa "ooj vad du har långt hår, är det riktigt?". Hon vart ju så jävla stolt så hon säger att hon ska ha den till skolan på måndag. HJÄLP!

Kvällsmöte

Sitter med Anki och försöker jobba. Har fått:
1) en annons gjord
2) påtår i vinglaset
3) magen fylld med tortillachips o salsadipp
4) kört i fel spår på samtalsämne
5) påtår i vinglaset

Nej nu. Anki ska bastuvifta på Mariebad  (i herrarnas bastu oxå -jeey!) imorron och jag ska ju sköta butiken, så nu e d stopp o belägg.

Familia på Facebook

Nu finns Familia som grupp på Facebook. GILLA henne!


Idag har jag:

08.15 Upp o fixa kidsen klara till skola o dagis, iförd en bred scarf som klänning. Tar en macka. Glömde kaffet.
09.00 Kryper ner under täcket igen o ser 4 avsnitt Sex & The city på raken.
11.15 Ligger kvar i sängen när Anki ringer o berättar att det fortsätter trilla in leveranser, vi hinner inte med att packa upp, hon behöver mig.
11.45 Är jag påväg till butiken, då ringer Camilla Dannström o är lunchsugen. Jag är hungrig. Det blev Wirrans.
13.00 tiden ringer Anki igen. Då står jag plötsligt på ZooLigan o kikar på kaniner. Lomar iväg till butiken o blir där o jobbar till -->
15.45 då är det dax att plocka upp 2 st barn.
16.30 är hela familjen hemma + 2 bonusbarn Cassandra o Linn. De gör läxor tillsammans.
16.45 lagar mat, flickorna mekar på bonussidor i sina matteböcker
17.45 har jag ätit 3 köttbullar på stående fot men mättat 4 barn + 1 vuxen vid bordet. Hoppar på hojen o cylar till Familia. Plockar o donar. Anki o jag äter lite pastasallad ihop.
19.00 Stormöte på Hotell Pommern för alla företagare i Sittkoffs.
20.45 är mötet avslutat o Anki & jag står med våra cyklar utanför mig då hon kläcker ur sig "ska du me o simma".
21.05 är vi i Mariebads motionsbassäng o simmar
21.30 avslutar vi i jacuzzin, bastu på de
22.15 hemma igen o kollar mail o bloggar.

En kvart till på datan, sen en par avsnitt SATC =)


Vi har en pirat i vårt hus

En morgon vart man väckt av en pirat -aHA! Gulligt när han håller på o leker för sig själv o kommer på sånt där. "Jag klär ut mig till pirat o går o väcker mamma o pappa". Även Li låg nämligen o sov.


Denna bild är unik

När fan ha ja köpt såna här höga klackskor med minimala remmar???

Kan aldrig ha haft dom, inte vad jag minns iallafall, dom har nog bara legat i garderoben o varit snygga. Herregud! Tragiska stackars, pinade fötter.


Pussla o gräsis

Jeffs idol är BLIXTEN MC QUEEN. Som tur är så har han fått ett Cars-golvpussel (i julklapp eller födispresent, av någon smart). Han är egentligen ingen hejare på pussel, har inte övat så mycket heller. Men jag tog fram pusslet idag och hjälpte honom lite till en början, berättade hur han skulle tänka. Ganska snabbt hajade han och vipps så hade han lagt alla 24 bitar.


Stolt kille.

Ikväll är jag gräsis. Nu börjas d, Chrille har nattankomst på hotellet, så nu ska bortskämda jag ta hand om hela lasset imorgon bitti. Grävde just fram cykeln ur den hårda snön (med hjälp av varmvatten) och tog in den för att tina. Ska cykla till dagis imorgon, vinner  så mkt tid på d. Hmm Bianco då, hon som knappt kan gå på asfalt med grus på, hur ska hon då kunna springa.... får väl fara hem me cykeln o gå med henne till jobbet sen.

På tal om hård snö. Här kan man springa på ytan, utan att den går sönder. Coolt, eftersom den nästan är orörd så ser det lite knäppt ut:


Modevisning & Mässa

I helgen har det varit ÅLANDSMÄSSAN. På den är det alltid modevisning, och i år var vi med, Familia. Mannekängerna var: Joel, Li, Jeff & Sandra. Succé va söta! Med vårens nyheter från Didriksons, Lenne, Nova Star och vårt nya märke HUMMEL, entrade de 4 sockertopparna scenen. Jeff o Sandra hade med sig diverse accessoarer från vårt leksaksmärke JABADABADO.

Bland annat dessa nyheter:






Dessa nyheter från Jabadabado är i plåt och URFINA! Liiite cute när de små skuffade på skottkärran, bar hinkar o vattenkannor. Lite småblyga o stillastående var de, men det får man va när man e 3 år. Det var visning både igår och idag. Dagens visning gick DUBBELT bättre än igår, mer varm i kläderna och lite mer rutin så TADAA! Li och Joel var skitduktiga o modiga. De gick stolt o visade upp kläderna, skötte om de små lite, tog av dem lite jackor och såg till att det blev rättvist med bl.a skottkärran, en fick köra ut, en in  =) o sen mutor med pez godis backstage.

INGÅNG 1. Ytterkläder. Li och Joel från DIDRIKSONS, Sandra & Jeff från LENNE, som har vattentäta tyger (som ReimaTec) som andas. Mycket prisvärda kläder, och snygga. Jeffs overall finns i turkos/blå, grön/blå och röd/blå. Sandras overall e riktigt flickig o har en liten frilla ovanför rumpan, som prinsessor sig bör ha!

Mek mek, hur får man upp de här paraplyet då! Sandra iaktar.


Till sist kom han halvt snyftande till mig (jag stod längst bak där de går in) så jag hjälpte honom med paraplyet och han vände glatt tillbaka med paraplyet (som hatt, så man inte såg honom alls, haha).

INGÅNG 2. Ytterkläder DIDRIKSONS.


INGÅNG 3. Nova Star och sportiga Hummel.


Här kläs jackorna av, ett enda stort gulligt virr varr.

INGÅNG 4. Festkläder


Trots att fotografen inte var proffs så vart det några okej bilder på de vandrande skyltdockorna. I ett huj for det förbi. Igår fick Anki näsblod mitt i ombytena, riktigt fint tajmat, stackare. Nu nattidax, iallafall sängdax (sex&the city)


Solbränna

Jag fattar inte varför d ska va så jävla viktig att va brun, jo det är snyggt som fan. Men jag kan ju drömma mardrömmar på semestern om att det bara regnar så jag kommer hem helt osolad. NORMAL?! Iallafall så fick jag nog lite bikiniränder iallafall, trots att jag fan inte har ro att ligga i en solstol längre än 5 min.


Lite brun e ja no ännu. Flagar ju bort på två veckor.


Fortsätter att dyka hemma, bra färgkontrast här.


De här e mitt arsul varsågoda. Jajaja. Enda stället det fanns färgkontrast förutom pattarna.


Trötter

Asså jag tror jag har lite jettis. Klockan är ju 3 på natten i Thailand nu. Jag är trött om kvällarna och pigg om mornarna, det är ju helt underbart. För det har typ aldrig hänt. Nu vet jag hur det känns för dem som bara glatt kliver ur sängen om mornarna, som njuter av den där ljusa strimman som sneglar fram bakom rullgardinen. Själv vänder man ryggen till o blundar, somnar alltid om, fast jag har varit upp o fixat iväg barnen, vipps i säng och znark. Sen e man uppe till två om natten.

Fast nu är jag så trött att jag ska krypa i säng med laptopen och kika på säsong 5 av Sex & the city, helt jävla beroende är jag. 1½ säsong kvar, sen har jag ju 2 filmer att se. Han där Aidan (John Corbett), hoho vilken krusbulle, finns bara på film, d vet ni väl.


Själv e jag brun, iallafall brunare än när jag åkte, plytet är väl aldrig lika negrerat som mina armar, herre min skapare att jag får sån färg på armarna, nu är det inte så farligt som det kan vara efter en sommar, eller 2 mån i Thailand. Dom blir ju Afrikasvarta. Inte alltid så snyggt.

Nu har jag inte nån kabel till kamerorna här, så ingen skrytbild tyvärr. Så ni får nöja er med krus-Aidan.


Nova Star

Vi har vårfräscha kläder från svenska märket Nova Star. Helt underbara collegekläder, jeans, svarta safaribrallor, svart/gråkamouflage armybrallor och i samma tyg finns även shorts. AS SNYGGA! I storlekar 74-140. Vi har bra pris på detta märke, istället har vi valt att aldrig rea dem, och det behöver vi nog inte göra heller, för de är jättepoppis.


T-shirtsen till höger kostar 16,50 EUR


Munkjackan är 37,50 EUR


Dessa brallor kan man ha i 2 storlekar. De har lång mudd för tidig användning, då blir det mer "baggy" stuk på dem, sedan kan barnet växa många cm, och fortfarande kunna ha samma bralla. Härlig bred resår i midjan. 39,50 EUR


Tunna vårmössor i svart eller rött. 16 EUR


39,50 EUR


33,50 EUR


Lite bilder från flyget hem


Vissa sov ju 4 timmar. Fan va vi sov, jag sov nästans 3. Li 2. Thailändska åksjukepiller is tha shit!


Ett tips för "att göra" på flyget. Moddastavar.


Hmmmm, vad ska ja göra....


Jeffs underverk


Flygplansbestick i moddan, why not.


Lis underverk

Sitter på Rosella

Hemresan gick över förväntan. Att åka nästans 11 timmar i flyg, med start kl. 9.30 på morgonen är väl inget man ser frem emot med 2 busfrön. Det höll på att gå lite överstyr då Jeff vart övertrött o int kunna sitta still då maten kom. Sen däcka dom, Li sov 2 timmar, han o sov 4 timmar o jag 3, sen så softade han en stund, käkade lite godis, lekte lite med Li, modda lite, o sprang runt lite med syrran o störde andra resenärer, käkade lite ostbågar o såg en kvart på film innan det var dags för landning. Jag läste 3/4 bok (började när ungarna sku sova), läste hela vakentiden nästan, så jävla asig, men bra. "Hur kunde hon?" heter den. En verklighetsbaserad bok om pedofeli, vicka svin d finns.

Sen klaffade det så bra att vi behövde endast vänta 10 mintuer innan vi fick köra ombord på Rolfen. Raka spåret upp i cafeterian o käka. Gillar nya systemet då man väger maten. Li tog en liten portion först, o gick sedan o tog mer -endast pototatismos. PERFEKT.

Nu tycker inte Chrille jag är bra sällskap så han har gått bort. Ungarna har han fört till nåt lekrum som jag inte vet var är, måst gå o söka...häääj.


Last day


Här e dom på gång igen. De kan leka snällt och kreativt med varann, för att bli helt omvända, släpper allt o börja hyperventilera då jag eller Chrille kliver i poolen. Underbara dårungar! 


Medans Li (stel) fick sitt hår förlängt o flätat i 5 timmar så åt vi en barnslunch (STOR skillnad).


Det började ösregna o åska oxå, där sökte vi skydd under nåt tält på stranden för att fortsätta hårflätningen.



Det var stor skillnad alltså att äta med 1 barn istället för 2. Jeff satt o lekte med sina skor o ljus sand i en halvtimme. Skulle Li ha varit med så skulle de stridit om skorna. li var duktig o satt länge själv där vid flätningen. Hon som annars har myror i brallan klarar av såna här stunder, att sitta still o bli flätad i håret 5 timmar. Jo lite sträcka på sig o gå på toa, men ska man va fin får man lida pin =) hon valde limegröna trådar som de flätade in i hennes hår, som de sedan brände i topparna, så nu pryder 110 st små flätor hennes söta huvud.


Jeff satt o spanade på då de tog upp vattenscootrar o båtar från vattnet. "Bilen backar ner i vattnet!!!"


Fiiin. Bästa Jeff!



Jeff är så satans besatt av alla barracudor som ligger i isdiskarna utanför restaurangerna. Idag då vi skulle beställa spaghetti bolognaise, så sa jag till Jeff när servitören kom "Jeff säg nu vad du skulle ha" "BARRACUDA!" beställde han glatt. Vi lurade honom sen att barracudan var nermald i köttfärssåsen.

Nu ha ja packat o ska kasta mig till sängs om 6 timmar ringer väckarklockan och vi drar till flyget. Landar väl typ halv fyra/fyra, svensk tid imorgon. Ses snart! Jobbar fredag om allt går enligt planerna. KRAM.


Li och jag gick ut o hade en liten tjejstund


Pancake. Nutella banana. SMASKENS!


Footmassage. Jag tog footscrub o så blev d såhär:




Fyrverkerig nästan varje dag.

Så var vi till Dannys Place på 2 öl, sockerkänslig som hon är, så fick hon bara vatten, men hon va glad för d  =)  vi spelade lite spel hon och jag innan vi vände hem för sängen. Mysit.

Vi börjar tröttna på varann


Plötsligt vart det kolsvart, kolla ovädret. Det ha regna flera dar nu, med uppehåll. Skönt tycker Chrille  =)


Nu tycker vi att det är okej att utemiddagarna kan bytas ut mot hemmamiddagar. Såhär håller dom på, speedar, busar o hittar på roliga saker, o vi ha på senaste blitt sånä där föräldrar som int orkar säga till, som bara sitter o skäms. Kolla Chrilles min.


Övertrötta, skrattar åt allt. Tills man tar var sin o stoppar i säng, då ska d stingslas. Någon frivillig som har d lite för lugnt hemma o vill låna då vi kommer hem?!?

Sött


Såhär mycket hjärtar jag dig mamma.



En av hotellets kattor, så jävla gulli 50% perser.

Ska gå ner på beachen o strosa lite. Var på fotskrubb igår o de karvade av halva hälen, så d börja blöda. Int så skönt att gå i het sand då...fhaan. amatörer. Ska ta lite sol nu, så d syns att man varit här. D regna igår. Kanske börjar regna idag å. Så bäst att köra pressa utan solkräm. Ett sista inklägg kommer nog ikväll. Flyget far imorgon bitti.

KRAM!

Lite från idag

Igår flyttade vi ju alltså till Kamala Beach. Ett rofyllt lugn sprider sig genom byn. Låg trafik o mer barnfamiljer o äldre, inte massa jobbiga barer, däremot finns de där s-tans skräddarna även här, o de är många. Vi gick ut och åt på kvällen i ösregnet. Ungarna va jobbiga som fan o ja va fem före att bära bort Jeffen till nån bakgata o Li åt andra hållet. Jobbiga ungar e inte min grej. Men det gick bra till slut när man trugat mat i magen på dem. Sen gick vi till en coffee shop o åt glass (mamman kaffe+baileys). Sen ungarna hem i säng, o jag strosade lite här på gatan och fann det tipsade stället Dannys Place. Han hälsade så mycket till Lessa o Micke. Vid midnatt rultade jag hem genom en ganska lugn gata och somna som en stock.

Idag har det regnat, så mina pressarplaner gick inte så bra. Men solen kikade fram ibland, så jag har kört pressa-utan-solkräm-metoden, så jag fick lite färg iallafall. En dag kvar, så hoppas det är steksol imorgon så jag int kommer hem VIIIT.


Barn bortskänkes


Kolla Jeffens vita röv


utsiken från poolen


Snakeshow - ett måste

Påvägen till Kamala, så stannade vi på en snakshow, för det regnade, och vad gör man till hotellet om d ändå regnar. Min kraftiga ormfobi har lättat kraftigt efter att jag tvingat mig iväg på alla ormbesök i Thailand. Men igår, fick jag lite rysningar. Det var när en  flera meter lång pytonorm låg utsträckt och slingrig, ni vet som S, och ringla iväg. Det är det jag tycker är asigt med ormar, när de "S:ar" iväg. Sålänge de ligger ihopringlade i en knut känns det bra. Li var rädd till en början (förståndig flicka) men mjuknade då hon vart övertalad att hon satt på säker mark. Jeff var jättefascinerad och satt med käften öppen en halvtimme. Jag o Chrille drog i oss var sin Singha under showen.


Här har vi en långis pyton


Hej hej, här bor jag i en låda - kungskobra.


Det här känns. Satan va stark. Kolla käften på ormen, stackarn.


De påstod att den förre ormtjusaren hade dött av en kingkobra. Fattar inte, måst man slänga ut 4 stycken dödsgiftiga ormar sådär, o leka med dom. Tok.

Blir man biten av en vanlig kobra, dör man inom en halvtimme om man inte får motgift. Och de finns ÖVERALLT - även på hotell kan de dyka upp. Men ser man en kobra, stå till! Med en kungskobra är det bara 10 minuter man har på sig. Usch, as.


Ett besök på Brandstation

Takaten har jobbar på räddningsverket. Tidigare som brandman. Nu sitter han vid stranden på nån räddningsstation. Vi var på besök till hans tidigare arbetsplats. Jeff vart salig, fast sa att "brandbilen e gammal". Hahaha.




En sån här fågel kan kosta 2.000.000 baht (typ 48.000 euro). Om jag förstod Takaten rätt så har de tävlingar med fåglarna om vilken som kan "sjunga längst", och vinnaren är mycket värd. Sjuukt. Jag säger som Jeff "stackarn fågel, den vill flyga till sin mamma o pappa".

Kata Lucky Villa & poolaccess

Vi var helnöjda med vistelsen på detta hotell. Vi bokade via latestays.com och bodde för 3100 baht per natt inkl. extrabed, ingen frukost. Tror det kostar lite mer annars. Fräscht och moderns, fast en bit till stranden, de hade gratis transport till stranden en gång i timmen. Men vi åkte bara en gång, gick alltid, trots den dåliga gångvägen -gatan. PRISVÄRT!


En sista bild från Lucky Villa.

Lindberg reklam


Lindberg reklam


Nytt!

Vill bara säga till er därhemma att det kommit in MASSVIS med nytt till Familia. Didriksons vårkläder, Nova Star och från vårt lite billigar märke Losan (Mc. Baby). Tjingeling!

Snygging

Okkej nu har jag en, här kommer en turist paradis semester bild på en riktig goding.


Den här bilden är främst till mommo, som gillar orchideér o blommor.

SÖNDA!

Barnen fick inga "leksaker" med sig till Thailand. Jeff har fått en grävmaskin som han kan ha på stranden och så har de fått var sin radiostyrd bil som vi hade tänkt ta med hem, Jeff har redan brytit av antennen till sin. Li "sparar" sin tills vi kommer hem, klokt. Det är så intressant att se hur kreativiteten utvecklas när inte allt finns dukat framför dem. Nu har de lekt med "blommis" och "Nycke" en par dagar, suddgummin (en blomma o en nyckelpiga) från Lis penal, de har dem i poolen och dyker efter, de leker karaktärer med dem o de vill ha dem med då vi går ut o äter. Li hittar på en massa med plastpåsar, snören, tomma flaskor. D bara flödar av fantasi, Jeff kör "ööön öööön" med stenarna här vid poolkanten. Nu har jag bunkrat med några moddastänger och småbilar till hemresan som får komma fram vid nödfall.


Här bygger Jeff torn med våra medhavda IKEA plastmuggar o fat. Vovvo e med o tvättas, eftersom den vart lite spyig igår.


Poolpaus med Lis Nintendo, de var lugna o sams nästan en timme efter att jag mutat med att de får godis sen. Mutor o hot, d e min grej d.


Pissbrådska, av med de blöta simpiarna o in o kissa. Jeff har ärvt Chrilles pissblåsa, en gång i halvtimmen ska den tömmas då han simmar. O d e paniiik varje gång.


De har fått microfoner med godis i, Li går o sjunger.


Sen kom regnbågen. Ungarna vart lyriska. De satt där ute en stund, plötsligt var det tyst...


...då hade de balanserat förbi alla grannars terasser för att leta reda på var regnbågen slutar. HJÄLP! Ett argt vrål från mamman som ekade mellan alla hus så kom de tillbakstrippandes.


Hej då Kata Lucky villa. Imorgon byter vi ut dig mot Kamala Dreams.

Kom just hem från 2 timmars marknadsbesök. Det är kul att strosa, men jag får nog lite i nerverna:

"helloo madaaam, where do you come froom?
FINLAND
"katso katso, hyvä hinta"
BUT I SPEAK SWEDISH
"Aaaa?! Why? Titta titta, mycket bra priser"

O varje gång får jag samma feeling, orkar lixom inte när de ska ha 1000 baht för ett par skor, o sen får man mitt i allt 3 par för 1900 om man vill. Men det är ändå skönt, mitt årliga besök på Karon Nightplaza, samma grejer, samma människor. Sku man haft bebis sku man ha förköpt sig, sjuuukt snygga skor!!! Nu måst ja packa lite, o gå o köpa mjölk.


Lekande sötnosar

Ett filmklipp på dårungarna. Klicka på bilden för att se filmen. Den kommer att öppnas i ett annat fönster.


Mai Khao - LAST PART

Nu får det vara nog med bilder från vattenlandet SPLASH! Ville bara visa några till. Takaten o hans fru hade tydligen skitkul. Först ville de inte bada, sen betala vi in dem ändå, så for han o köpte badshorts o hon badade med kläderna på (Jeffs spylukt försvann), sen såg vi inte mycket av dem, som två barn. Härligt.




Sånt här armband (min hand) fick varje vuxen. Under själva "urtavlan" låg en nyckel. Klockan var numrerad och samma nummer som klockan hade så hade skåpet i omklädningsrummet. Sen behövde man inte ta med pengar för man visade bara upp "klockan" då man beställde nåt att äta eller dricka, sedan betalade man när man checkade ut.


Fejksttrand.


Andra familjefotot på resan.


Man blir trött, så då måste man sova. 1 timme sömn i bilen pv. tillbaka.


Stannade i Phuket Town och käkade middag på ett riktigt äkta isaan (norra thailand) hak. Gottis.



View över Phuket Town. Bild ett tagen utan blixt, bild 2 med nightvision. Coolt hur det plötsligt blev som dag.

Sen svängde vi in via marknaden, men med 1 st ointressrad karl, och 2 st vilda tvåbenta djur så vart vi inte långvariga. Så nu har jag en kvällsplan  =)  Karon nighplaza när ungarna lagt sig YEE. Igår for Chrille med Takaten på supis, så han har varit seg idag. Jag och ungarna har spenderat dagen i poolen och jag har börjat jobba på solbrännan (tidig). Ska nog få lite kulör på 4 dar har jag tänkt. Har smort in mig med 30:ans faktor en vecka nu, har bra grund för stek. Haha. Imorgon drar vi till Kamala 3 nätter. Har aldrig bott där, bara dagsutflyktat. Kanske blir nytt favvoställe.

Kommer ev. dagsfärska bilder just, om ja orkar fortsätta.


Mai Khao - PART 3


Riktigt jävla skita ner sig grej


Den här va soft. Men från 110 cm, Vi sa att Jeff va 108 o vi fick grönt ljus. "Jag vill åka den där gula igen". Javisst fick han d. Han sku ha knipi mun om han fick komma med i den där tidigare. mördarbanan.


Riktigt nöjda var vi, trots att det var det dyraste vi sett i Thailand. Vi betalade 4000-5000 för 4 vuxna o 1 betalande barn. Sen kosta en maträtt 5 ggr mer inne på området än va du betalar på ett "vanlgt" ställe. Men maten var god o rolgit hade vi. Inte alla dar man dödar 10.000 baht på en dag (200 euro). Takaten o hans fru hade skitkul. Inget de skulle ha råd att göra utan att bli bjudna.

Kanske kommer någon bild till imorgon, trögar bussit här. natti

Mai Khao - PART 2


Det fanns nåt fr alla åldrar. Här för de yngre, även Li gilla.


Samma, för de yngre.


En mamma  prova på i den yngre avdelningen


Pina coladâ. Myys,tills d kom n fransmän som släpa in en massa såna där runda ringar som an ska sitta i när man åker i rutscharna. Deras ungar plaska o härja fritt så d sprätta asvatten i drinken. Joo, bagateller, men ouppfostrade snorkids  ;)  ungefär som d va nå bättre när Li fyllde munnen med asvatten o körde "fontän" på Chrille inkl. drink. UNGE!




Mai Khao - Waterpark PART 1

For ju till Phukets Waterpark SPLASH idag. Tog ungefär tio minuter innan Li började klaga på illamående, fan hon sku ju borda fått åksjukepiller, hon har fått sin mors gener. Jag koncentrerade mig på henne ett tag o plötsligt kom d en kaskadspya rakt över noks rygg -JEFFEN! Jaha, Vek in på första bästa apotek o köpte åksjukepiller som åkte raketfart in i både Jeff o Li, Jeff vet egentligen inte hur man sväljer piller, så han tuggade så när vi hade kört en minut bad han om att få upp fönstret, då kom pillret med mera upp längs med bildörren (på utsidan), så sen in på närmsta bensinstation med toalett.  Där skurade vi bil o kläder.


Pissutrymmena va så asiga så vi måsta ta kort med dem som bakgrund.


Spyhandduk/vattenparkshandduk på tork.

Kan ju tillägga att fortsättningen av resan gick superbt, även jag tog ett åksjukepiller, så jag skulle kunna åka alla snirkelrutschar 
=9



hämta väska

Häromdagen anlände en extra väska hit till Phuket, till grannstranden Karon Beach. Har sprungit över lite extra prylar här som måste med hem, så då tog bästa Rita med sig Ankis kappsäck när hon kom hit i måndags. Jag och Li åkte igår och plockade upp den. Med lokalbussen.


Långsam skruttig  men billig. Steg av på olokaliserade marker och måsta börja fråga oss fram  "Det gör ingenting att du frågar många var hotellet ligger, för dom vet inte att du frågat nån anna förut", sa Li. Nej just så är det, ja fråga på jag. Några hundra meter genom nån marknad o slingervägar innan vi kom fram klockrent. Man ska fråga.

P. v hem på jakt efter en tuk-tuk till vettigt pris. En principsak, de ska alltid försöka lura en. Första 350  baht ((CA 7 euro) FUCK OFF!



Att dom täcks. Tuk tuk chaffisarna sitter o dricker öl rakt framför ögonen på en  o dissar en för att man inte vill betala överpris. Vi fick en taxi med A/C för 200 baht, tog 3 minuter dit vi skulle, Kata Beach -själva stranden, för där var Jeff o Chrille.


Och tog ett nästans solnedgångsdopp. Jeffen dök bort sina simbrillor i de stora vågorna.


Avslutades med lite läsning med rödvin  =)  Bara så ni vet så tänker jag ALDRIG på att matcha ens underkläder. Har oftast svart (praktiskt), men reagerar inte ens ifall det är helt olika.


Och så kunde jag inte motstå att plåta denna ivriga vovve som väntade på att husse skulle komma så de kunde köra iväg. När husse kom så gick tassarna i trav och så satt han på vovven svarta simbrillor. Fy farao va cuti!


Och vår absoluta favorit rätt är nu Laab Gai. Kyckling med herbs. Fy fan va gott! varje dag, tröttnar ALDRIG.

Sitter på favvohaket Chooporn. Ungarna gick just o la sig i vår hyrbil som vi haft idag, Takaten kör, fast vi har ju bara en par hundra meter till hotellet, men de får ligga skönt i var sitt säte, så behöver vi int stressa hem.


Det finns rika thaiare å

Här på Kata Beach har de som "bar/kiosk" eller vad man ska kalla det. På stranden. Där kan man beställa mat, kalla drycker, coctails -ALLT. Vet inte hur många det finns på Kata Beach, men kanske 15 st, 2 av de äger  Roger. Det bringar in plenty med pengar, så han har fint hus. Vi var o hälsade på idag. Bl.a en fläskig Harley Davidson står inbackad i ett eget rum.


En gammal inväxt traktor tyckte Jeff var häftig.


Roger samlar på radiostyrda helikoptrar o flygplan.


Och "inga plomplem" var det att få provsitta. Roger kan några svenska fraser och det låter så roligt. Han o hans anställda frågar oss alltid "har du skitit idag?" SKITkul.


Just nu

Sitter på Chooporn o käkar Green curry beef. Jeff däckade efter maten i vagnen. Nu ser jag hur d börjar blixtra IGEN. Ett jädras natthärjande med det där vädret. Helt okej bara det är sol på dagen, men nu kommer jag knappast hinna käka o sen kan man inte ens gå hem i ösregnet utan att Jeff vaknar. Får se nudå om d verkligen kommer hitåt. Vi får väl bli här under tak några timmar då.

Imorgon ska vi till Phukets Vattenland. Vår thailändske vän Takaten ska va chaffis. Tar ca 1 timme att åka dit. Sen pv. hem stannar vi på en marknad utanför Phuket Town o ska ta hem lite fottisdresser till butiken. Ungarna får kanske gå till hopptornet och Takatens fru Nok får sitta o barnvakta o Chrille har vi mutat med att han får hänga på en bänk där det finns öl. Nu måst ja äta upp maten innan det regnar i den.

Inga nya bilder uppladdade idag, ni får en 2 dagar gammal:





Jetski

Igår skulle vi hyra vattenscooter, men man fick ej åka 4 pers, så jag släppte iväg Chrille, Li o Jeff. Själv tog jag (utan Chrilles vetskap) en promenad längs med Kata Beach. När jag gått hela stranden fram och tilllbaka (ca 20 minuter, och kommer tillbaka till våra grejer vid strandbaren sitter Chrille, Jeff o Li där. Jeffen va lite ovanligt mammsjuk då jag kom.

Så jag fick höra att efter att de åkt en stund ville Li åka fort, Jeffen va lite skraj, så Chrille vände tillbaka till stranden och räckte över Jeff till skooterkillarna och bad dem gå med honom till mig vid Rogers bar (där vi hängt i 8 år). Där fanns ju ingen mamma. Så Jeffen satt i vagnen o snyfta efter mamma o thaipersonalen prata lite thai med honom. Gulle, där satt han själv en kvart utan mamma o pappa. Duktig tycker jag.

Li vart skraj i vågorna så de återvände ganska snart till trygga stranden (med tårar i ögonen).


Glad dykare

Det här är en film från Mariebad i Februari. Man blir ju helt överlycklig av att bara se Jeffs glada min.

(klicka på bilden så öppnas filmen i ett nytt fönster)

Allmänt

Vi bokade hotellrum utan frukost, vilket vi är tacksamma för. i och med det så har vi inte behövt stressa upp o iväg till frukost om mornarna. Mer slappa o dra sig i sängen=riktig semester, käka frulle på terassen o kasta sig i poolen innan man svalt mackan.

Li har nästan gjort alla sina läxor, har 3½ sida matte kvar. Hon har verkligen varit duktig med det, inga protester, en sida nu en uppgift då och lite läsa o skriva. Sista veckan kommer vara helt läxfri, då jag förmodar att hon gör allt klart imorgon.

Vi gör inte så mycket. Chrille hade som mål att dricka öl alla dar, han har missat en dag då han hade fått  sig lite för mkt dagen innan. Vi bor i så fint rum och stort område, med mycket att göra. Går till stranden ibland och på kvällarna är det största problemet vart vi ska gå o äta. Ett ställe som vi gillar här har 1)god och billig mat 2) de säljer radiostyrda bilar på vägen brevid, så varje gång vi väntar på maten sitter Jeff på trottoarkanten och tittar på när dom kör de där blinkande, voltande bilarna. Han fick en förra året som han körde slut på, nu sitter han bara o drömmer med sorgsen min "jag vill ha en sån där biil", så söt så man sku kunna köpa 10 till honom. Vi har sagt att han ska få. O varje gång vi går förbi en sån där bil ser man hur hela hans ansikte sjunker ihop i stort avund. Idag köpte vi, men han har inte fått se den än. Han kommer nog bli jätteglad.

Såhär sitter han, en halvtimme.Såhär sitter han, en halvtimme.


Li har äntligen fått sin efterlängtade klänning utan axelband.


Igår hos Takaten. Strömavbrott o öl. Jättegod grillad mat med unga, gröna chillis som tilltugg. Lagom starkt bara man inte äter alla på en gång, Ja åt säkert 10 st, Magen mår fint.


Chooporn House. Ett billigt, hyggligt ställe (utan pool) att bo på. Jättetrevlig personal, chefen Jeb till höger, en annan thaivän t.v Joy.8

På agendan så har vi så litet som möjligt. Men ett måste är ju det nya vattenlandet som ligger i norra Phuket Mai Khao Beach. Vattenscooter blir d vilken dag som helst. Marknad måst ja på. Och så ska vi till brandstation o hälsa på.

Vi bär alla 4 på stålmagar, men brukar alltid ta med Lacto7 (mjölksyretabletter) men det glömdes heelt bort i år. Än så länge är vi fina i magarna, Li har haft lite lös mage idag, en inge mer. Jeff har stenhård mage för tillfället, mera vätska! Nu e klockan ett, o läggdax. Det åskar, blixtrar o ösregnar igen nu. Tur att det sker på natten.


BAADA

Jag kan hata det ibland. Att jag inte bryr mig. Asså det kan inte finnas någon som är mindre fåfäng med sina kläder än jag, jo Chrille förstås. Hans t-shirts o tröjor måste man kasta i smyg när de nötts små hål på dem. Hans asiga simbyxor har tappat elastisiteten och de är lixom inte spända som de ska vara, men vaddå, tycker han. Dom här e sköna dom.

Värre var det faktiskt för mig när vi kom hit. Jag upptäckte efter ett dopp att bikinin visst oxå tappat elastisiteten, överdelen var  10 cent för stor i omkrets, o ut från tyget hängde små lossnade elaster, knöt bikinin i ryggen så den skulle sitta. Brallorna, ja dom hängde som jellisar o ja hade hårsnoddar o knutar i sidorna för att de skulle hållas uppe. Sen lånade vi nål och tråd från recpan, sydde o så tyckte vi att "sådär, behöver inte fara o söka ny". Men sure, det tog ju inte många dopp innan det var ohållbart.

Så sen gick jag över till svart BH o (skitsnygga) Björn Borg trosor. Men eftersom jag bara har 1 bh med så måsta jag planera mina dopp, så den skulle hinna torka till kvällen. Till sist brann d o jag o Li gick o leta ny bikini i denna bygel-lösa stad. Trekantsbikini funkar INTE för mig, men dom finns i mängder. Efter 4 provningar i 0,5 kvm provutrymme, och 1 godkänd (tänker ändå köpa ny hemma -med bygel, som jag kan ha 5 år till) punga jag ut 6EUR för en bikini + byxa.

Jag har ju alltid svart, svart svart svart, letade efter svart, men fanns bara i fel modeller. Men army har jag ju alltid varit svag för oxå, så tadaaa!


(ja drar in magen)

Imorgon blir det kanske en kall öl i den här:

En av våra poolbarer.


Air Åland - en räddare

Air Åland är ett bra komplement till färjorna.  Anki och jag tog flyget hem från senaste inköpsresan i Helsinfors. Hemma på nolltime, istället för att sitta ytterligare på en färja 12 timmar (som man gjorde på ditresan)... I like....

Kolla in den här hemlagade videon, cute tycker jag.  Han vann 50 flygbiljetter. Inte illa. (Klicka på bilden för att se videon).

STORM + lite sommar

Tisdag 1 mars snart midnatt

Sitter för tillfället hos vår thailändske vän Takaten, han och hans tjej bjöd oss på middag (som ja trodde sku smaka satan till synen, men var helt jävla supergott. Vill ha receptet). Mitt i maten började det blixtra o dundra i grannbyn Phuket Town. D blixtra konstant o efter en kvart var ovädret hos oss. In med maten på golvet och middan fortsatte inomhus. Utomhus smällde d utav bara helvite, Inga fönster att stänga täta. Men mysit var det och efter en timme var ovädret förbi med resultat av palmer som fallit över elledningar i Kata o karon Beach. Vi vet fortfarande inte ifall vårt hotell har extra generator, så det är ingen idë att far hem. Det är alltså störmavbrott så långt ögat når. (Vi håller till lite upp i bergen).


Int fan ser d här aptitligt ut int. Men efter ett varv på grillen OH YEAH!

Jeffen somnade för några timmar sen i deras säng, men vaknade för en stund sen av värmen tror jag. Ingen fläkt som fläktar då det är strömmis. Efter en par klunkar vatten däcka han om -med gröna vovvo.

Li sitter för tillfället o flätar mitt hår. Hon fick idag 35 små flätor i sitt hår idag på stranden, sååå fin. Så nu sitter hon och imiterar flätare. Inte mig emot. Ja somnar ju jag, så jävla skönt. Chrille o Takaten e o köper lite mer  bärs, den tog slut mitt i stormen.

Detta kommer inte bli publicerat nu, i och med att det är strömmis så kommer detta inlägg publiceras först när kontakten är tillbaka.


Nu har vi fått tillbaka elen 01.07. Lite sommarbilder fårn idag bjullar jag på oxå.

En liten diskret posebild. Soleksem it is, så från solen en par da nu. Får alltid då jag slarvar med solkrämen. Suck.


Li har fått flätor i håret. Jeff lipar "jag vill osså haaa"


Jeff hjälper sortera flaskor. Tydligen skitkul.


RSS 2.0