Trotsaldern

Sitter mitt pa bargatan och har hittat en bar med gratis internet. Li e med men ranner har mellan barerna (hon ar mattligt poppis sa social som hon e) medans. Chrille och Jeff ar pa rummet ikvall, han at middag pa rummet. Sa jag och Li tog en kvall pa tumis, vi diggar d.

Jag surfar ikring pa en massa bloggar som jag inte riktigt hunnit med. Men aterkommande ar smabarnsbloggare som har problem med sina 2 ars trotsare. Been there done that, daremot ar Jeffen otroligt omarkerande gallande trots. Han har ju varit rejalt markerad hela vagen nar han inte fatt som han vill.  Sa nagra farska tips kan jag inte ge. Men daremot sa har jag fatt lite flashbacks gallande bl.a kisseriet. FRAGA ALDRIG!

Jeff behover du kissa? Ar en vardelos fras. Det tog oss ju flera manader, om vi ens hann lara oss med Li. Att det ar kommando som galler. Det kommer ju fragor automatiskt. Och NEJ, NA! till svar. Sa nu ska jag ju da forsoka tipsa 2 ars foraldrarna om toaletteriet:

Fraga inte. Bara ta tag i barnet, ga till toa, dra ner brallorna och beratta att det ar kissdax. Satan va svart det ar att komma ihag. Man har ju alltid hundra andra grejer pa G an pottraning lixom, att forsoka komma ihag att satta lillen pa toa ar inte det lattaste. Iallafall lever inte jag i den bubblan om att jag och barnet ar dagen. Det finns manga ting dartill, och darmed ar det jaavligt latt att glomma rutinerna om man e lika dement som jag ar.

Ofta blir det ett raseriutbrott som resulterar i att barnet kissar pa sig, och det hander sa gott som alla. Barnet har inte alltid kapacitet att saga till att det ar pa toaletten det behover ga, och darmed blir barnet frustrerat och argt. Har gar det inte manga blojor, om natten en jo. Men i ett par tunna shorts eller kallingar gor det val inget om man rakar kissa ner sig, sa har e d ingen bloja pa dagen.

Nu har jag suttit pa baren har i 2 timmar och ska bege mig hemat med Flisan. Nagra cdagar kvar i Cha-am. Tjoho.


Lis val-dag

Vi hade lite familje mys en kväll. Li hade "valdag" vilket innebär att hon får välja vad som ska göras. Hon valde, poolen, stranden, moppetur, kvällsmys o baren. Hon fick ju givetvis rubbet.



Var sin film. Det duger inte alltid med samma. Laptopen e poppis här kan jag säga.


De vuxna myser på annat sätt.


Baren. Li och Chrille spelar mycket biljard, nya favvo på kvällen. Sover inte Jeff på dagen så somnar han tidigare och då kan man dra på lite nöje med Li. Hon diggar 100% attention. När det är Jeffs valdag så väljer "han" oftast glassätning och mycket bad o sånt som Li gillar, himla konstigt de där hur de har så samma smak. Det är ju Li som översätter å Jeffs vägnar.
 

Bl.a Kajs kalas

Här flyger dagarna iväg. Kajs fest gick lugnt till. Men när vi skulle hem från hans by, Pranburi, så hade byns alla taxibilar dragit till Bangkok för att hitta kunder. Sen så fick vi åka med en granne. Chrille och Kjell satt på pickisflaket och jag o barnen i bilen. Jeff sov hela vägen hem och även när vi bar upp honom till sängen, det är inte så vanligt när det gäller han. Han vaknar för att checka läget. Men hör på det här:

I måndags så somnade han 20.30, vaknade 23.30 och vägrade sova, han var vaken till klockan FEM!! Gissa om man höll på att bli tokig när man precis höll på att somna och trodde även att han hade somnat så börja han "Rorriii Rorriii, Rorri Rorriii.....Pap! 

Rorri - en film
Pap - Sawadee kap (hej på thai)

Men satan va tokig man blev. Alla tänkbara utvägar ur helvetet försökte jag tänka ut men fann inga. Att gå ner med honon till nattvakten, spänna fast han i vagnen på balkongen. Sen kom Johnny o väckte oss kvart över nio på morgonen och vem slog inte upp ögonen efter 4,5 timmars sömn, Jeffen såklart -Jånnii! Så man trodde ju att han skule somna i bilen pv till Kaj som tog ca en timme, näähää. Vaken bara. Däcka sen vid åtta o sov 13 timmar. Den killen e speciell, tur att inte alla är lika.


Det bjöds på små grisbullar, helt okej faktiskt för att va griskött.


Marisa och lilla Jasmin, så jävla söt!


Här lagas det thaimat för 40 åringen. Ni ser väl kungen i blöja.


Kaj har en jämnårig dotter till Li, de lekte utav barra tusan.


Torsdag

Vad är det för dag riktigt?

Vi har hunnit varit på nattmarknad. Jeff skulle bara springa omkring i folkmassorna så Chrille tog sitt förnuft till fånga och traskade hem med den trötta gnällspiken så Li och jag kunde shoppa lite i fred. Inge storshopping men lite. Så tog vi ett mellanmål där o käka lite majskolv och kao niaow (klibbris) bland thaiarna.

 
På nattmarknaden hade de minitivoli. 40 cent för att hoppa i tornet, oj va dyrt. 

Rescue Center – Cha-am

Idag har vi varit till Rescue Center för djur. Där finns vilda djur som tagits om hand av olika skäl. Vi var dit för 5 år sen och hälsade på den misshandlade tigern Meow. Han fanns kvar än. Han hittades utanför en bensinmack fastkedjad, med utrivna klor och bussigt misshandlad och fått fel mat, så han togs om hand och kan inte gå ordentligt pga nervskador, men då han får upp farten så kan han springa bra. Han bara sov idag, morrade lite och kikade på Jeff, som nog skulle vara ett lätt byte. Sist kunde jag klia honom på huvudet genom  gallret då han stod upp. Men nu låg han så långt borta. Sen hade dom en häst, som inte heller verkade så stadig på benen. En herrans massa gibbonapor och markattor som förut fast fler. En krokodil, två elefanter (chang på thai, Jeff säger nang) svartbjörnar och vildsvin med mer. Intressant och barnen var nöjda även de trots 2 timmars traskande.

 



Ett thaipar som gick med oss, fick låna Jeffs vagn, inte omtyckt från Jeffs sida


Beachen

Sen kom vi tillbaka vid tre tiden och gick ner till beachen där barnen har ridit på stranden på de där stackars hästarna i smällvärmen. Nu har fjärtarna ätit hemlagad middag som blev, kokt ägg (från 7Eleven) kalla prinskorvar, majs och oliver. Ingen klaga. Li tog lite cornflakes på d också. Chrille och jag smällde i oss lite soltorkad choritzo, faktiskt skitgott. När Jeff har somnat (vilket kommer att ske när som helst) så drar vi på middag, den andra utländska sedan vi kom. Vi har bara ätit thaimat hittills förutom en gång då vi tog spaghetti carbonara, som smaka fan.


Rekordbilligt

Idag har vi kört rekord i billig lunch. Tog moppen och drog lite söderut. Stanna vid ett tält där vi såg att de hade papayasallad. Ungarna fick näringsrik måltid -nudlar, i och för sig med räkor (som inte Li åt). 2 dricka, 3 portioner, 110 baht, 1,20 EUR.

Rekord.

Sitter vid poolen och surfar, funkar bra här. Nu ska vi åka och handla färskt bröd till bageriet.

Moppetur i byn


Det här går hur bra som helst d. Jeff somna på moppen.


Den här bron vart vi lurade att köra över av nå thaiare som trodde sig veta vägen till Kjell och Nong, 4 st på moppen, huu, nu får mamna hjärtsnörp.


Vattenledningarna dras såhär ibland.


Såhär bor forlk överallt. Inga konstigheter alls.



Standard gatuhak med thaikäk för ehla familjen under 3 EUR.




Ni ser väl vad det här är. De tar verkligen vara på allt från djuren de slaktar.

Har suttit en timme med det här inlägget på balkongen i solen, ser inte skärmen, internet kopplar ur hela tiden så information försvinner. Nu kom Chrille hem från gymmet så jag kunde gå ner i reception där det är snabbt och bra kontakt. Hör Jeffs djupa stämma från balkongen emellanåt, nåt som fittas tydligen. Mina ben är helt prickiga, ser út som jag fått vattkoppor utan vätskefyllda blåsor, totalt myggbiten, men dom kliar inte -ännu. Nu ska vi se om vi hittar nån som kör oss till Tigern Meow på Rescue Center. Imorgon är vi bjudna på 40 års kalas till Kaj Engblom. Får väl pina i mig lite öl igen då.

Bilder från min nya undervattenskamera, funkar ovanför ytan oxå.

Ammen herregud asså. På helgerna kryllar det av semesterfirande thaiare här i Cha-am. Cha-am är en semesterort för inlandsbor. Det kommer busslass med icke simkunniga thaiare o havet kryllar av svarta badringar med påklädda badande thailändare. Helt sjukt. Sen sitter dom o tar på beachen och blir sten o står o pissar i strandkanten o vinglar omkring. Fränt. En kille kom o sku ta kort på mig när jag satt o fick manikyr "bjotifool" tyckte han då.

Igår vart d lite kalas hos Kjell Lindvall. Köpte en bassäng som barnen kunde plaska i. Vart man hungrig eller om ölen tog slut så skickade man nån thai o köpa, man behövde inte lyfta mkt på arslet den dagen, förutom när man sku o pissa förståss.


Chrille, Kjell o Jag. Johnny Jansson tog bilden.

Kaj Engblom dök upp...

..med ett dussin thaiare.

Trötta pojkar.

Chrille e glad (det måste vara ölen)

Idag har det varit poolen och beachen och nu är det där finn-bleka borta. Li vart t.o.m lite röd. Ikväll har Li och jag varit och klippt oss. Kosta 6 EUR per styck med hårtvätt, klipp o fön. Klippningen tog dock 5 minuter för dom klippte rakt av i ett lager, garv. Men fåfänga om håret har ju aldrig varit min starka sida. Nu är iallafall riset borta.


Nåt djur som en städerska här har. Ekorre?

Såhär badar dom, thaisemesterfirarna.



Krabbor finns det gott om här, o Jeff diggar "babba".

Jeff o Li lekte på bananabåten då den var förtöjd och vattnet hade gått ut.

Mango, MUMS! Åt  3 st själv idag.

Manikyr



Is är bra sysselsättning, och finns överallt

Här var Li då hon var ett år och en tysk/thai var barnvakt till henne några gånger.


På balkongen hänger Jeff mycket. Där tittar han på duvorna och på burfåglarna som hänger på väggen utanför reception. Och ibland kör han i rutschkanor med sin traktor. Rutsch e allt som lutar.

Nu har jag bildbombat o ska gå o sova. Internet funkar inte i vårt rum, så jag sitter i reception nu o myggorna äter upp mej. Imorgon kanske vi ska åka till Rescue Center för djur.


Kommer jag hem blek?

Har inte "pressat" en gång ännu. Dock har man ju halkat ner i poolen, men inget pressande o därmed heller inga kraftiga bikinilinjer må jag påstå. Det är fullt med stackars hästar här på stranden som man får rida på. Byggde sand/snäckslott med barna idag vid strandkanten. Jeff begav sig ut i vattnet och traskade rakt ut och slant hit och dit i vågorna. Fick konstig min då han fick saltvatten i mun, smackade lixom och smakade på det med och grimaserade underligt. Och givetvis tog det pippi då saltvattnet kom i ögonen. Men konstigt nog bara pippi, inge lip som hörs som då han skadar sig lite hela tiden, då e d VRÅÅÅL tills man blåser. Herregud, de måste ju tro vi misshandlar barnen här, han har ju sån jävla stämma. Idag fick han ju totalt totalt psykbryt för att han inte fick se på Teletubbies då det var Lis tur att välja film (han hade precis tittat på en hel muminfilm), vakten kom upp patrullerandes för att se att allt stod rätt till, hehe. Jeff vart tyst. "'Arga farbrorn" är hotet jag kör med just nu. Funkar.

Vi käkar Lacto7 som är ett MÅSTE för alla Thailandsresenärer. Man ska börja äta en vecka på förhand och sedan fortsätta ta tablett morg. kväll. Det är såna där bakterier av nå slag. Skitbra. Jag har inte blitt sjuk en gång vad jag kan minnas. Och då käkar vi allt och är inge vidare överdrivna med handhygienen heller. Chrille har blitt dygnsdålig nån gång, men han slarvar ju med dom om man int matar dom i han, så jag har alltså 3 barn som jag ska se till att få i sig meducin. Nu ska jag gå och lägga mig, klockan är ett här. Natti.


Quiz

Det här är en av de bästa uppfinningar för folk på resande fot:

Vet ni vad det är?


I
I
I
V

Gissa

I
I
I
V

Svaret är:
I
I
I
V

En vattenkokare

Till välling, kaffe, te


Cha-am, fredag 22.01.10

Fredag (meddelade mamma idag)
Vi åkte från Bangkok i taxi igår på eftermiddan. Bilbälten i baksätet är inte det vanligaste här, men ett måste för oss. Så vi valde att ta en svindyr hotelltaxi till Cha-am. Där fanns ett armstöd i mitten som vi fällde ner åt Jeff så han kunde sitta på  som en bilkudde. Barnen var ju som ljus hela resan, trots 3 timmar i bil. Fattar inte vad det är med dom. Vi gjorde ett ölstopp på vägen och skulle köpa var sin kall som färdgods, men ja just ja. Det infördes ju för några år sedan en lag som säger att man inte får sälja öl vissa tider på dygnet, så som mellan 11-14. SÅ THAI! Men våra snälla thaichaffis fixade från ett annat ställe så vi inte behövde bryta vår Bkk-Cha-am tradition. En kvart efter att han släppt av oss insåg jag att min väska var borta, fittan också. Som tur var hade Chrille frågat efter hans visitkort för ev. framtidabruk, så vi kunde ringa till honom så han kom tillbaka, puh. Mobiltel o plånkan bl.a. Kände mig ganska intelligent just då.


DVD, Nintendo DS och var sin sysselsättningslåda gjorde taxifärden smärtfri.

Dryckerna fortsatte inmundigas på en bar med lite bekanta o Chrille ramlade in vid halv tre inatt –totaalt nersupen. Själv fick jag i mig 10-12 öl men styrde kosan hem i  vettig tid med en vaken Li och en sovande Jeff. Även då kände man sig smart för nattvakterna som hjälpte mig upp med paraplyvagnen, fast jag var nog i gott skick trots ölmängden, man ha ju värmi upp lite inför resan. Så idag har man mått päron, var med kidsen på stranden och Chrille dyna till halv två. Då åkte jag till Hua-Hin med privatchaffis Nong för matinhandling. Hoppsan hamna vi mitt i ett varuhus. Lite kläder kom med hem också.4 timmar tog det att handla, inkl. körtid på 2x20 minuter.




Faktiskt schyssta elledningar. Man riktigt hör hur de knastrar o spänner.

Här i Cha-am Beach
  är utbudet inte stort gällande mat. 7eleven finns ju var 50:onde meter med mjölk, joggis, korv, chips, öl och mycket mycket mer. Ett ställe finns det som  säljer färskt bröd. Vi bor på ett condominum och där ingår inte frukost. Vi betalar 800 baht per natt (16 EUR) och då ingår städning, 2 liter drickvatten och så har de pool, 7Eleven i samma hus, stranden är bara över gatan, typ 30 meter, centralt är det också. Rummet är dubbelt större än vanliga hotellrum och har köksbord och diskoho. Vi har bott här förut och är skitnöjda, faktiskt billigt o bra.

 Idag vart d hembeställning av nachotallrik från ett hak här brevid. Dom kom o knacka på dörren med maten, skönt med homedelivery, speciellt när d bara kostar strax över 2 EUR inkl maten. Gänget hade somnat bort på e.m idag då jag var borta, så ikväll lär man väl inte få nå barn i säng innan tolv. Måst fundera ut nån kvällssysselsättning. Får väl leta upp nån restaurang med några gäster och många servitriser bara.

Vi kommer att stanna här månaden ut.

 


Ifall det skulle va nåt

Mitt nya nummer är: +66870471899.

Men man kan ringa från hemtelefon för 6 cent per minut om man slår 99533 istället för själva +:et, asså 995336687.... tidskillnaden är 5 timmar framåt från hemma. Tolv på natten här då den är sju på kvällen hos er. Om det skulle vara nåt. Men jag är inte så jäättenoga med att ha telefon med ifall det inte svarar. Mitt finska SIM kort har jag inte i.


Onsdag

Pool, öl och fotmassage
Riktigt välkomstväder fick vi idag med växlande molnighet så risken för att bränna sig var minimal, till och med några droppar regn kände vi att kom. Det var inte kokhett och t.o.m Chrille tog av sig linnet o ungarna bodde i poolen i flera timmar. Vi satt mest brevid och Chrille drack 4 Singha öl och fick känna på ett rus (han har varit i körbart skick sedan oktober 2008!!).





Efter 6 timmar på poolsidan gick vi till rummet och duschade, Jeff slumrade till (allför sent för att vara godkänt) så han väcktes efter en kvart och var liite pisst. Vi promenixade lite så vi skulle bli hungriga och stannade på ett gatuhak (en kärra med grill och skärbräde på gatan, med plaststolar o bord mitt på trottoaren) för vår andra Som Tam Thai sedan igår (Thailändsk papayasallad, helfavorit). Barnen åt sticky rice (ångkokt klibbris) och grillspett. Allt kostade 70 baht (1,40 EUR, gu va dyrt).




Sen drog vi på fotmassage. De finns ju överallt de där salongerna så vi sökte en som hade många stolar och många flickor, men några kunder. Vi hittade ett tomt ställe och där fick vi alla fyra vara ensamma för footmassage. En av brudarna sprang och köpte var sin öl till mig och Chrille o trip till ungarna. Jeff låg som paralyserad 20-25 minuter, sen börja han byta fotölj och skulle ligga i Chrilles, min och Lis, för att fortsätta att göra lite kullerbyttor o hoppa, sen kisstricket oxå för att få mamma ur stolen. Li somnade under massagen och fick bäras/åka vagn till rummet för att sova vidare. Jeff körde tänker-inte-soma-stilen.





Imorgon far vi till Cha-am och där stannar vi månaden ut iallafall.




Resan

ONSDAG 20 JANUARI
Nu har vi sovit första natten i Thailand för den här gången. Ambassador Hotell bor vi på, ett megastort hotell mitt i Bangkok, dom har väl över 700 rum tror jag, om int fler. Vi har bott här varje gång, men det räcker med 2 nätter i denna suddiga storstad.

Resan gick riktigt bra. Taxi till bussplan, buss till Eckerö, båt till Grisslehamn, buss till Stockholm, buss till Arlanda, flyg till Helsingfors och flyg till Bangkok, sedan taxi igen och när vi nästan var framme vid hotellet kom jag på att vi hade glömt plocka upp Jeffs vagn, bara att svänga om vid nästas U-turn, vilket tog flera km. Barnen sade inte ett pip på hela flygresan. Lite raj raj första timmen, sen däcka dom båda två framför var sin film i ryggstödet. Suveränt faktiskt. T.o.m jag sov rätt ok, hela vägen oxå, hann bara dricka en öl, Chrille och jag brukar nog få i oss lite mer än d, men nu va d nattinatt rätt tidigt. Vi måste försiktigt väcka båda i sakta mak så de skulle få i sig lite frulle innan landning.

Sen vart det ett dopp i poolen och en par singha öl till middagen innan vi traskade ner till 7Eleven för att inhandla nytt SIM kort till tlfn. Jag har inte numret just nu, d måst jag checka upp, skriver det sen. Sen gick vi ett varv och köpte skor åt Li, en sort hittade vi på ca 1 km, trodde inte mina ögon.

Jeff somnade halv nio thaitid (halv fyra finsk) och sov 13 timmar, och JAG av alla, vaknade först imorse, innan nio. Li o Chrille hade varit vakna ett tag inatt. Men ingen jetlag här inte, nu e Chrille i hotellgymmet och vi ska hoppa i poolen på 3:e våningen.

Chrille har köpt en 10 tums dator som vi har med, gu va ja ska blogga  =) hittills så känns inte resedagboken intressant, så får se om jag bara bloggar, meddelar ifall jag startar den. Här kommer lite bilder från mobilen. Har inte installerat min nya vattentäta kamera än, ska bli spännande med den sen.


Först på flygplatsen i Bkk behövdes det plockas fram av de elektroniska apparaterna.


D va faktiskt ganska kallt i poolen, men efter lite vattentramp så gick d bra.


Måsta ju få det dokumenterat att man va uppe före alla andra imorse.


Just nu, barnen ser på DVD i bakgrunden så mamman får blogga.


Söndag

Ingen krappis alls trots en massa gott vin igår, man ska inte blanda helt enkelt.

Sitter hos mamma o pappa o väntar på käk. Matlagret börjar sina hemma, och det som blir över får våran blomvattnare/badkarslåntagare ta med sig hem. Rester från tacomiddagen igår vart så mycket som 4 skedar hackad gurka och några hårda tacotubs. Bra beräknat och anpassningsbara gäster.

Har varit på jobb 10-17 och kommer ju SAAAKNA Dillen. Men det är helt okej att ersätta det med lite beach och pool några veckor. Vi åker imorgon 13.30 och förvånade kommer ni väl inte bli över att jag har en liten lista som ska göras imorgon på förmiddagen ännu innan vi hoppar på bussen till Eckerö 12.30.

-Hämta ut min beställda vattentäta kamera från posten
-Lämna in timlista till Företagsbyrån
-Till Holmbergs och lämna tillbaka heliumtuben
(pappa fixar, tackar)

Vi har inte packat ett skit ännu. Jeff fick inte sova mycket dagssömn idag så han somnar förmodligen tidigare ikväll så man kan börja packa ifred. Hatar att bli avbruten när jag gör sånt. Vi kommer att resa med var sin stor backpacker ryggsäck och Li har sin nya cabinbag, som vi oxå kommer att ha som handbaggage. Vi brukar resa ultralätt så det blir väl 2 par trosor o linne typ, hehe. Nä men Chrille packar alltid ner ett par kallingar, badbrallor, linne och rakmaskin + minimalt med hygienartiklar. Jag försöker följa samma koncept fast dubblar det kanske då till två par trosor etc. en orsak att shoppa ihjäl sig där nere sen. Tror jag ska köra resan lite på resedagboken oxå. Men jag meddelar här.

Nu verkar maten va klar.


Li 6 år

GRATTIS ÄLSKADE SKITUNGE!


Kan inte fatta att min "lilla" brutta är 6 år. Om 8  månader börjar hon skolan. Jag skiter ner mej. Hon hade ju JUMBO kalas här idag med 13 ungar totalt, 11 bjudna. Det var hög nivå, damp, skrik, skratt och lek. Precis som det ska va. Ungarna var helt svettiga då de hämtades, Chrille hade varit lite lekfabbo, och då går det INTE lugnt till. 2 barn satte sig under köksbordet mitt i tagarleken "jag är inte med!", tydligen inte vana med HÅLLIGÅNG. Några killar var bjudna, de hölls mest uppe på Jeffs rum och lattjade med hans bilar. Spelar tydligen ingen roll om åldern då det gäller fordon. Vi äter sen! Hörde man mitt i alla brummljud då jag ropade på dem ifall de ville komma ned och äta lite.

Hon fick så många fina presenter och inte en enda dublett, däremot fick hon Barbie eller tillbehör av alla utom 3, inkl. mommo/moffa o fammo. Nu e lagret stort, men hon gillar d säger hon.

Li hade beställt mockamarrängtårta och det fixade jag (inte själv). Lånade helium från Holmbergs så vi hade väl en femti svävande ballonger här som mest, istället för nå pallriga godispåsar (asså gillar inte dem) med sig hem fick de ta en par ballonger om de ville. Och de flesta barn vill ju ha ballonger, speciellt om de står upp istället för hänger ner. De flesta tog även till sina syskon. Men vi har forfarande ca 20 0 st kvar här, men de är väl på golvet imorgon bitti hoppas jag.

Kvällens kalas bjöd på rötjut o bärs idag och gästerna vart ovanligt lånvariga, trevligt var det. Tack alla.


IKEA resultat

Framför ratten i syrrans pickisbil fick jag utan  mutor med min gamla klasskompis från  1-9, Ulle Clemes. Som tur var. Asså OMG. För det 1:a så har jag varit EN gång till UPPSALA IKEA Grisslehamnsvägen, och då satt jag på passagerarsidan, förmodligen med en sövande postafen i blodet. Ulle tipsade om att följa efter framförkörande åländska skåpbil mot Uppsala, det gjorde vi, till Gränby Centrum. Där svängde vi in på parkeringen och entrade deras Galleria för lite H&M och Stadium tryning. Icke tomhänta fortsatte vi mot Uppsala.

Oj oj va stort det nya IKEA är, jag har tydligen inte varit dit på JÄTTELÄNGE. Hade ju en låång lista, men hade ju givetvis räknat med att inte vilja ha/att allt finns. Så blev det. Soffbordet uteblev för det var inte vitt, som det står på internet, utan det var gräddvitt, usch. Lis skrivbordsskiva var slut, så det blev endast en säng till henne,
MALM:

2 meters paketet som jag hämtade medans Ulle stuvade in resterande MEGGAINKÖP i pickisskåpet, mitt på invalidparkeringen (närmast utgången) tills nån vakt kom och sen snuten till på de. Jag fick lämna säng och madrass och skena ner för att flytta bilen till laglig parkering, sen upp igen och strida lite med nå jävla svedosar som börja gå före i kön, fick "i nerverna" på dem och valde scanna själv kassan för första gången, gick ju sådär med att dra VISA-kortet i kortläsaren, efter att ha reppat upp och ner i magnetläsarfältet kom en personal och påpekade att jag drog i fel maskin, det var tydligen skild för IKEA family kort och kreditkort, va fan sku ja veta. Herregud va korkad man kan va.

Efter 6 timmar på IKEA, inklusive en lång skön lunchpaus i FRID. Bökade vi oss iväg i skymning mot Grisslehamn. Fittan va dålig syn jag har. Jag såg ju NADA, ingen gatubelysning, bara mötande asiga bilar, mötte vi en lastbil måsta jag bromsa ner ti tretti för att hållas på körbanan. Jag hade glömt mina brillor hemma. Jag kan inte köra i mörker utan mina glasögon, Ulle tog över ratten tack och lov. Tack och lov för att hon var med ja. För det 2:a hon reagerade över att vi var på villovägar, jag skulle fortsatt att köra i hopp om "det kommer nog snart en skylt". Men alla jävla skyltar var ju översnöade. Vi stannade och frågade en kille som stod och tankade bilen sin och frågade om vägen, en asig gubbe på en ödslig parkering frågade vi och tredje gången vi var osäkra så måsta vi parkera utanför ett stall mitt i bushen och gå in i huset brevid och fråga, vi var tack och lov på rätt väg. Mörkt, snattrar ikapp och allllmänt okoncentrerade kan det inte gå helt rätt, så vi körde en STOR omväg, men kom på rätt till slut, tur att vi hade tid till godo.

Jag släckte ögonen 02.50 efter att ha monterat 8 st såna här:

så att gästerna hade nåt att sitta på idag då vi hade kalas för Li. 13 ungar entrade Ålandsvägen 59 idag. Hoooly macarony! (Man måste väl inte gilla sånt här!?)

Ikea e sjukt bra. Var om nånstans kan man hitta i princip ALLT. Jag var ute efter blomkrukor, i speciella storlekar, har sökt på 3 blombutiker i Mariehamn, har hittat 1 sort, dyr och inte WOW, men på Ikea så snubblar man bara över de där perfekta krukorna och vipps så står de i ens hem. Samma sak gäller små serveringsskålar, dricksglas, assietter och mattor, yess köpte en HAMPEN matta, långhårig. Får se om den är nåt att ha,priset är ju inte ens i närheten av vad nåt man skulle hitta på denna kobbe, så vi gav den ett försök. Den har klarat dagens barnkalas bra.

Hampen:
Denna jätte HAMPE drog ner decibellnivån hos oss idag då vi hade barnträdgård här.


Jag är så nöjd över resan och inköpen som klev upp i kraftiga 5 siffriga svenska tal. Helt klart värt d. Man storhandlar ju inte på IKEA varje dag (läs år). Nu ska jag försöka hålla mej från att montera ihop Lis säng imorgon så den finns kvar  att göra nåt det kliar i fingrarna då vi kommer hem. Ska försöka koncentrera mig på att packa imorgon. Har inte  packat ett jota kan jag säga. Jobbar 10-17 imorron, sen middag hos mammsy o daddy, sen hem o slänga ungarna i säng SEN packa.

Klockan e tjugu i ett och jag har druckit massa gott vin och ska jobba imorron, znarkit.


Fighting

Hon här heter Gina Carano (f. 1982) och fajtas i MMA, tidigare också i Muay Thai (Thaiboxning), hon e så jävla duktig, helt sjukt grym på att slåss och dessutom fittit snygg! Man kan ju inte låta bli att bli impad.

Kolla in den här videon, diggar du inte våld så lyssna bara på låten för den e också sjukt bra.




B O D Y C O M B A T !

JA HA VARRI O TRÄÄÄNA BÅDDYKÅMBATT!
Och det är ju så jäääla rolit. Jag tror inte jag tränade en gång under hela december, märkte man ju, fick ju håll som nån höggaelev. Det lär ju inte bli fler träningspass innan vi åker då jag jobbar ti, ons, torsdag ledig iofs men då fanns inga intressanta pass, kanske träningsverket skulle råka ha combat då. Fredag är jag påväg till Sverige. Lördag, barnkalas, söndag jobbar, måndag bär d av.

Jag MÅST söka upp nå träningsställe i Thailand sen. Nån boxningssäck lär man ju springa på som man kan bulta o sparka på, men jag vill ha meer!

Nu e man saltig i pannan och ska tappa upp ett bad, kanske man får med sig en svettig, nytränad karl om man har tur. Tjolahopp!


Ledig på fredag?

Någon som vill haka på till IKEA Uppsala på fredag? O säkerligen lite Coop Forum eller liknande på d. Jag får låna syrrans pickis så jag har bara plats för en, men desto mer får rum "där bak" juhuu nu ska  d handlas (tur att inte Chrille läser bloggen, o Camilla du håller tyst, haha). Eller förresten Camilla, du vill väl komma meee?!?!? JAA, att jag inte tänkte på d. Du kan få lyssna på cd-bok i bilen om du vill.


LIBERO märken



96 st fann jag här i rensningen. Flitig samlare var jag här ett tag, men jag skickade visst inte in dem i tid, nu är det för sent och det kanske finns nån seriös samlare därute som är intresserad av dem?

Våga vara prinsessa med snopp!

Jeff kom med Lis Askkungen prinsessklänning, vände ryggen till och backade upp mot mig och sa "ha den". Skiitnöjd vart han ju då han fick den på sig, desto värre blev ju Li sur, okej hon är rädd om den, så vi gick till Lis garderob för att hitta en lite vanligare klänning och fann ju en, som vi köpte på Gran Canaria, som hon gillar. Inte riktigt heller den skulle Jeff få ha på sig, men vi satte den på Jeff iallafall och när Li blev lessen så tittade Jeff bedjande på Li och sen kramade han henne och gick o hämtade hennes Askkungenklänning å hon skulle bli glad.




BAABI!


Städning pågår

Här städas det lite mellan varven. Jeff ÄLSKAR ju att dammsuga och vrålar som en annan vettvilling då man av någon orsak måste avbryta.

Muffi (smutsigt), säger han och dammsuger bort skräp.

Han har jättestort ordförråd, men det är inte många som förstår vad han säger. Som t.ex Dammsuga heter i "Veffs" värld Ja-duu.


Jeff - Veff

Så gulliiii


En lista

Idag hade jag en lista. Listan såg ut såhär:

OS-KÖK
Ringklocka
Cainby, husnummer
Väggklocka
Matta köksbord
Ring Ålandstidningen

Ring Fenestra
Blomkrukor
Tommys El


Ringklockan var jag bara och tittade på och fick alternativ om trådlös eller med sladd. Vad tycker ni? Har ni erfarenhet? Tar jag med sladd får jag sladda själv, ORKA! Trådlös är väl enklare att installera och är väl nemas problemas, Chrille säger bara "behöver vi ringklocka så köp då, men du vet, jag fixar inget nu".

Väggklockan hade jag tänkt ringa om. Vill ha en med enbart visare, vet inte om det finns på ön, orkar int åka runt så man kan ju ringa till Urbutikerna och fråga innan.

Husnumret fick jag hem direkt. Snyggt, klassiskt.


Fenestra glömde jag oxå ringa och berätta att några av våra persienner inte ramlar ner igen då man dragit upp dem, blomkrukorna sket jag oxå i o även Tommy, då jag inte hade hans nummer. För när jag och Li kom ut från Ålands Lås där vi tittat på ringklockor, vår sista anhalt, nä då hade en glop kört in i vår parkerade bil. Dit for 20 minuter, sen fanns d inte tid kvar då jag hade lovat Li att åka och köpa en bakelse o fara hem o fika innan vi hämtade upp Jeffen på parken.

Vår bil fick bara småskador men den där killens hela vänstra front och lykta var inkrossad av vår dragkrokshållare. Tyckte så synd om han då han om och om igen bad om ursäkt och att det hade varit såå halt då han skulle svänga in till Emmaus parkering och glidit rakt in i vår bil, som sedan gled framåt och in i bilen framför.

Nu e d solberget på spa.


Salig blandning

Nu sitter jag och bokar hotell i Thailand. Måste iallafall ha ett bokat då vi anländer, sen tar vi det lite som det kommer. Man blir ju bra sugen iallafall då man ser alla bilder. Inte länge kvar nu.

Li fyller ju år nästa helg och ska ha barnkalas, men tjena, 11 ungar ska hon bjuda "för vi har ju rum nu", mjoo, hon minns nog att vi i nåt svagt skede sagt att SEN, SEN NÄR VI BOR I HUSET SÅ FÅR DU BJUDA HUR MÅNGA DU VILL. Så nu fick jag panik och skickade ett expresspaket från Ellos. Lite mattor och gardiner ska iallafall provas, o hoppas de passar o duger, så får man ner lite ljuddämpning här på nedrevåningen. Dessutom ska jag med syrran till IKEA på måndag, jiihaa. Nu har man lite mer inspiration o ork då killing-me-softly-december är över. Känns bra. Var till persiennbutiken idag och kollade på lamellgardiner, fiint. De skulle även räkna ut offert på mörkläggande rullgardiner i kasset med motor och fjärrkontroll, till sovrummet asså. INGEN går och vrider upp 16 persienner om mornarna kan jag säga, men får man trycka på en knapp och ljuset börjar sippra in så  lär nog vårt sovrum få se dagsljus i framtiden kan jag säga. Låter lyxigt, men lite nödvändigt faktiskt.

Ska se till att allt sånt där som tar tid är beställt innan vi åker så det är klart när vi kommer hem och det kliar i fingrarna. Vi fick förresten avslag på vårt visumansökan såhär 1½ vecka innan avfärd, nå jävla papper som fattades, suck.

Nu är jag ledig fre, lö, sö, må. Jeff är i parken igen och rosar sina kinder om dagarna. Imorrn ska Li få ha mammadag (läs följa med mamma på ärenden). Idag var hon med mig på jobb en timme, d diggar hon, hon köpte en BEN 10 omnitrix. En sån där armbands"klocka" som lyser o låter då man sätter dit nån figur, oj så nöjd hon var. Då hon var med till parken och hämtade Jeff kom en pojke fram till henne (för hon hade den ju såklart framme på armen så den syntes) och sa:

"den där e ju för pojkar"

Li lyfte på hakan och sparkade lite i snön med ett leende. Så sa jag "nähä, det är den väl inte heller" och skrattade, "den är ju för barn ju". Så frågade han Li

"hur gammal e du?".

"Jag fyller snart SEXX"
 svarade hon kaxigt.

"Det gör jag meee" svarade den kaxiga killen.

Haha, asså de har aldrig träffats förut o hamnade tvärt i käften på varann.


Billiga flygbiljetter med Air Åland

Shit pommfritt va billigt det är att flyga till Stockholm eller Helsingfors med Air Åland nu i januari om man är under 26 år. 19,90 EUR till Arlanda och 29,90 EUR till Helsingfors. Så ni unga därute passa på och dra på shopping MED FLYG.

Skulle det funnits såna där erbjudanden för 7 år sen sku man ju lätt lyxat till d med en snabbtripp. Slippa det där asiga gungandet, o bilfärd. Passa på, uppmuntra och stöd Air Åland då de kör såna här kampanjer. Kanske de har nåt för trettitvå åringar snart.

För att inte tala om alla ålänningar som pluggar i Uppsala, TAG FLYGET! Fränt!


Läs mer på http://www.airaland.com



Nyinköp

Nämmen feel pose...



...morgondagens julfestsoutfit!


Måsta ju prova den I TID för en gångs skull, och inte en timme innan festen börjar o upptäcka att strumpisarna har hål. Tror även jag skippar det röd/vita hårbandet. Jo imorgon är det köpmannaföreningens julfest på Mariepark. Ska bli jättekul, hoppas man int mår arsul på onsdag IGEN sen bara, för int kan man väl tacka nej till det röda vinet som bjuds till (Lenas, och kanske Camillas oxå), waste of gratis wine lixom, måst ju drickas upp.

Köpte helt jävla ny outfit idag, från topp till tå, exkl. trosor o bh. Är ju inte van att tjäna dessa pengar jag gjorde vid julen, så då måst man ju belöna sig. Fast å andra sidan vet jag ju inte när jag ska använda "klänning" igen. Men det är ju bra att ha i garderoben "ifall att". Kanske jag tar med den till Thailand ifall jag ska va fin där nånting. Den är jävligt skön, och går även att bära utan bälte. Bältet hittade jag i garderoben, köptes i Bulgarien -06 (eller när d no va jag var dit -Jenny?) använt 1 gång hemma.

Jobbar ju till kl. sex imorgon så sen är det bara att åka hem o byta ut jeansen till detta, lite extra deo under armarna. Sen iväg till MP kl 19.00. Visst e klädseln lite tuff/fin, men känns ändå så ledig. Så jag!

Nu ska jag kasta av mej dom innan det är barnsnor på dem


Seg

Jag har smak av nyår ännu. Man var kaxig o tuff då man kämpade sig ur Loikas gästsängen 13.30 på nyårsdagen -och mådde helt okej! Men efter ca 2 timmar smög den sig på, i sakta mak greppade den tag om min magsäck och tryckte den samman. Jag började bara må mer och mer illa, krappolan hade hunnit fast mig. Inte undra på att den kom vid middagstid då man satt uppe o drack öl till klockan sex, fan va smart, faktiskt. D va tydligen jääävligt gott.


Flickorna fick majs o tomat till förrätt på fint dekorerade matplatser. Tyvärr hann jag inte fota vårt bord, men hon e för jäklig på att fixa fint hon där fru Loikas.

 
Efter middagen fick flickorna stora sprakstickor på terassen. Jeff stod på insidan i pyjamas o såg lessen ut, upprepandes "glåschå" = oxå. Tröja, mössa o stövlar på o ut o spraka en sticka. Sen in o rutscha igen.

 
Värdinnan o björnen till vänster. Chrille och jag klockan tolv efter sjunde försöket att ta kort, jag hamnade utanför på vartenda jävla kort utom detta. Chrille åkte hem med en utslagen Jeff vid halv två. Tänk att han orkade med oss så länge, nykter!

Tack Lina & Johan för ännu en underbar bjudning. Vi är skyldig NÅGRA, undras vad det blir då bara, d kan bli hämtkebab.
************************************************************************************

Bakom kulisserna
Tänk när man tänker tillbaka på detta nyår om några år, då tänker man såhär. Jaa, d va när Stefan o Sussie var på besök från Stockholm och Lina lagade femstjärnig 3 rätters middag och hade lagat så fint med dekorationer och detaljer på matbordet, allt var välplanerat o perfekt. Hon såg till att vi kom ut och tittade på raketerna och de hade en värmande brasa på gården. Men Lina råkade slumra bort då hon gick och lade flickorna (Li & Natalie) och ni vet ju hur lätt det är att stiga upp i lullan efter att man hamnat i vågrät postition. Det snurrade så hon måste gå o lägga sig. Skulle ju gärna haft partypinglan med oss, men kvar vaken vart jag med Johan och hans kusin Stefan. Stefans supertrevliga nykteristtjej Sussie hade även hon gått och lagt sig. Med IQ under 20 satt vi där runt köksön och tempade olika kroppsdelar med en köttermometer klockan halv sex på morgonen, för att sträcka på benen lite så gjorde man en avstickare till soffan där Lina hade lagat en hemmagjord rutschkana (till barnen egentligen) av ett långt hyllplan, och försökte hållas på brädan hela vägen ner, vilket inte var det lättaste.

Samma matplats som flickorna sitter vid på första bilden, fast nååågra timmar senare.

Stadig på hand ser man. Cheddardipp, guacamole, salsasås o tacochips ser jag bland alla lonken o ölburkar.

 
Det här e dom sista bilderna som jag tagit med mobilen. Verkar va bra glid på den där brädan.

God fortsättning alla. Jag har ännu en arbetsvecka framför mig. Och på tisdag har vi julfest, halleluja va sugen man e på o ta nudå. Natti.




RSS 2.0