Lis 10-års kalas

Ikväll hade Li sitt kalas för sina vänner. De va 15 kids här o de var utomhuskalas med varm pool o glashusfest. Inne rådde lugn o ro, det jobbigaste var att hinna mätta alla magar med korv m. bröd m. Resten kirra de själva. Tårta, chips, snacks...

Det var ett herrans liv därute, oj så roligt de hade. Första gången jag känt att ett kakas varit riktigt roligt att arrangera.

De rullade i snön, hade "vem pallar ligga längst i solstolen", de stojades, skrattades o skrek av lycka. De badade en timme -ja det var varmt i poolen, o varmvattnet sprutade ut fullt hela tiden. Plötsligt var alla 15 ungar inne o lekte kurra gömma. Och de hittade alla möjliga gömställen jag inte visste fanns i detta hus :)

Så ni som känner mig, ja nu sitter ja med ett glas vin o slappar o njuter. Li sover i glashuset, men ja tror vi bär in henne, man vet aldrig vad det rör sig för människor hör ute om nätterna. 




Äcklig torsk

Chrille har köpt ett kilo fryst torsk o körde enkla vägen o stekte det som han brukar göra med lax....smaka inga bra, sa han. 

Nu har torskpaketet legat o tagit plats i frysen lite för länge. Så jag googlade lite o hittade ett riktigt klockrent recept KOKT TORSK MED ÄGGSÅS. Det tog väl dubbelt så länge att laga (sisådär 15 minuter) än den stekta laxen. Men det var "jättegott", enligt honom. Inte mer kolhydrater än 2msk majsmjöl. Fina fisken! Jag kan!

Vintertid

När folk drar till Gnisten drar Linde/Helsing till Cikada o hoppar på isflak. Chrille hackade upp 4 flak o ungarna hoppade mellan dem. Lycka! Medan mamman här stod på vakt ifall någon skulle halka i. Det värsta som hände var att Li for i till midjan, o att hon slog sitt knä i kanten. Men alla 3 barn hade DIDRIKSONS ytterkläder och var så gott som torra trots plurrande o ramlande i vattnet. Gott betyg!


Chrille var svettig o halvt avklädd efter allt järnspettshuggande o jag stelfrusen efter allt stillastående o filmande. Ungarna hade varmt av allt hoppande. Varm oboy till barnen o oboykaffe till de vuxna efteråt o sen for vi till Fantasia och åt. Lovely day.




Det är grått ute

Ett tecken att det gjort en gott att komma iväg till solen o värmen en sväng var imorse. 

När jag fört Jeff till dagiset så cyklade jag till jobbet och såg hur grått allt var omkring mig. Men jag tänkte inte det i negativ anda. Utan bara att "oj vad det är grått och färglöst". Och cyklade vidare.

Skulle jag varit hemma över jul och nyår i detta gråa, så skulle tankarna varit typ såhär "no va de väl helvite va de orkar va blött o asit". Nu är jag bara glad att jag slipper skotta snö :)



RSS 2.0