Papegojan

Jeff är SÅÅ rolig. Han har börjat apa efter vad man säger, häromdan vart han gnällig i bilen så jag satte på cd, där snurrade Lis favvorlåt "Zlatan". Plötsligt satt han och sjöng med "taatan taaatan", låter ju för jävla skönt. Nu har han börjat gilla mumin lite, men det heter "maami", introt då de sjunger är bäst, då klappar han händerna och ögonen lyser, han sjunger även med här "ma-ma-ma-ma..."  Har suttit otaliga stunder med honom framför youtube och kollat introt om och om igen.


Här har favvo-faster bjullat på mjukt gott päron.

Kök

Nu blir det OS-kök (Kristina kök) till lägenheten, sen får det avgöra om vi tar samma till huset.  Vi kommer att ha grå klinkers på golvet, och grå (ganska ljusa) köksluckor, funderar nu på bänkskivan. Det blir laminat då det ska vara lättskött, funderar på nåt träslag, vad tror ni?

Inlines

Hittade beggade inlines åt Li för en tia på Bettans i höstas. Hon är helivrig på att lära sig och det dundrar på bra här om kvällarna. Hon har blitt riktigt duktig och rullar genom lägenheten trots att det är noll friktion på den släta parketten. Hon har imponerande kombination av motorik, teknik och balans då hon simmade en par meter redan innan fyra års gränsen, cylade utan stödisar oxå tidigt, nu minns jag inte riktigt, men det var väl oxå strax efter 4 års dagen har jag för mig. Och nu ska hon lära sig rolla. I sommar kan vi rolla tillsammans hon och jag.


Jeff ska ju alltid lyckas hamna med på oönskade bilder, kolla in jumbokråkan under näsan.


Portparkering

Den här sprang jag in i imorse då jag skulle föra till dagis. Rakt utanför porten stod en Volvo med en Lotus på ett flak bakom. Den har stått där hela natten och jag fattar int alls vem som och varför man parkerar mitt framför porten.



(Idag är jag ledig. Och härligt väder är det. Nu ska vi till OS-kök och välja färg på köksluckorna till lägenheten. Vi väntar på att få det innan vi bestämmer oss för vårat eget kök.)

Dåligt minne

Läste i dagens tidning att det varit brandlarm i Arkens nattklubb natten till söndagen. Givetvis kom jag ihåg det -då jag läste det. Tydligen inga alla bilder kvar som jag trodde  =)  minns att jag var orolig för att de skulle måsta stänga så man sku måsta gå hem, men inga nå rädd för nån eventuell brand icke. Störd man e. Här kommer några bilder till, från Indigo, då hade man ännu minnet i behåll. Träffade på Marie, Jajja o Ricke. Kul var det!


Marie, alltid lika söt o bra på bild


De här två är å riktiga gullungar. Glada och trevliga. Jajja o Ricke

Nu ska jag snart på jobb. Har såna efterkänningar, torr i truten, tungt huvud och något kraftlös. Tur att jag ska jobba idag, en passlig dag att missa sitt träningspass, skulle inte orka med såna ansträngningar idag. Häj då.




Gårdagen

Nu har jag just stigit upp och ätit frulle. Man fick ordentligt med sovmorgon. Härligt. Li hamnade tydligen hos mamma o pappa inatt, så inte ens hon har kommit in och stört mig och kommenterat att klockan är mycket. Jag har vaknat och somnat om, öronpropparna har varit djuuupt inne.

Kvällen började riktigt bra med en drink i Umbras bar med Susanna o Erica, sen vart det middag och Gnocci, sejdans gott asså. Efter maten  vart d som om någon givit mig ett sömnpiller. God damn va trött jag vart! Sen körde jag kaffedrink till efterrätten innan vi promenixade via Indigo till Arken. Jajja kom på den briljanta idén om gamla klassiker om Red bull eller Battery. Så sen körde jag d resten av kvällen och va pigg så satan. Dansa typ hela kvällen (tror jag) och drack faktiskt inga kopiösa mängder alkohol. En vettig fylla -igen *klappar mig själv på axeln*.

Hade ju kameran med för en massa fotograferingar. Man ser ju vem jag umgåtts med mest iallafall. Det var DJ Totte på Arken och hur roligt är det inte med discjockey, asså guuu så jag dansa, heela tiden. Så kul! Jeff sover, men har sovit långt över 2 timmar så jag måste väcka honom nu, Chrille for på jobb. Måste anpassa honom till nya sommartiden, så han fick sova lite längre idag (int alls för att jag ville skriva ett inlägg, näää).


Den här e rolig. Vafan gör vi??



Här ser jag jättenykter ut.


Aktiv dag -nu ut

Här sitter man färdig med en iskall karhu och väntar på att de ska komma och plocka upp mig. Vi hade bestämt kl. sex, men något fick det att bli en halvtimme försenat. Förstår mig inte riktigt på de där. Man duschar (iallafall idag). Ja, man duschar, torkar håret om man inte vill att d ska frysa till is, täcker för alla jävla sönderklämda blemmor, och på med mascaran, vipps så e man färdig. Kläderna ja, man tar ut hela packen med t-toppar, behövde bara titta på dem, välja en, prova och så byxor till, -tada! färdig. Har aldrig varit mycket för det där med vela. Det som är överst bara typ, har inte så stor skillnad på krog- och vardagskläder, basic är min melodi (annat var det med syrran då hon bodde hemma, hennes garderob låg över hela rummet, rent och smutsigt blandat då hon aldrig kunde bestämma sig för vad hon skulle ha på sig. Sen karva hon ihop allt o fyllde tvättkorgen så tvätta mamma  =)

Har inte de bästa förutsättningarna för en lugn fylla idag med det tempo jag haft idag. Först var jag på babysim med Jeff och Li 11.30 - 12.00, sen åkte jag och lade Jeff o sova hos mamma o pappa, även Li lämpade jag av där. Chrille jobba. Sen åkte jag och tränade thaibox med Denise på Träningsverket, då det var slut så skulle ett bodycombatpass börja. Det skulle Susanna oxå på, så jag tänkte what the hell, kan ju prova. Sen var man bra mör. Hade svårt att hoppa, för då jag hoppade kändes det som om ett stort lila blåmärke hoppade upp och ner som en ballong utanför mitt ben. Jag är värdelös på att blocka helt enkelt, fick massor med slag i ansiktet oxå, inga hårda förstås, men ändå. Snacka om att ha LÅNG väg kvar tills man kan börja sparras ordentligt. Nu ska jag hopp i skorna (Ecco, har putsat dem med skokräm).

Ut!

Imorgon har jag blivit abbonnerad av Susanna. Middag på Umbra står på tapeten. Det ska bli riktigt härligt. Jag är helnöjd med årets skörd av fester hittills. Det har varit givande då festerna hittills i år har varit med goda vänner och inga spontana infall. Även om de ofta är roligast, så blir man oxå oftast fullast de gångerna . Och det var ju det jag skulle försöka undvika. Fick sånt trauma efter nyårets incident, som jag nu är säker på att inte berodde på de 2 shot Sebbe var vänlig och bjöd mig på, utan på den antibiotikan jag käkade för min inflammerade armbåge. Ingen vanlig V-PEN MEGA där inte, nej de var neon lila kapslar, hujj. Drick inte alkohol och käka medicin, äckligt obehagligt.

Iallfall så ska vi o käka och ha lite snatter. Ska se om det blir en helkväll. Susanna brukar kunna vara den som börjar längta efter kudden redan klockan ett. Får se vem som är tröttast imorgon.

Har även lite smått börjat planera in SPA igen på Cikada för mina tösar. Andra helgen i maj kanske? Hur står det till då? Nu har jag tunga ögonlock. Dax för snarkeri. Imorgon står det babysim, thaibox på listan innan middagen.  Natti


Jeffs sömn

Nu har Jeff sovit kanon i typ 2 veckor. De senaste nätterna har han inte vaknat alls. Dock sover han "bara" från 20.30 till ca 7.30. Denna krabat kräver alltså inte mycket sömn. Till skillnad från sin syster som fortfarande sover 12 timmars nätter. I den där åldern sov Li 13 timmar natt och 2-3 timmar dag. Sjukt mycket. Kanske därifrån hon fått sitt smardohuvve. Jeff lär inte utveckla nå långa nervbanor på den där korta sömnen, men jag är glad så länge den är sammanhängande.

Chrille och jag har delat på nätterna och mornarna, vartannan natt, hade den som inte hade natten, öronproppar då  han kracklade. De mornar det är min tur att stiga upp halvåtta/åtta, så fyller jag bara en flaska med välling, sätter Leffe (med duuktigt tjock nattblöja) i bilstolen (fastspänd så man kan slappna av ordentligt), sätter på en fullt tillbaka spolad VHS kasset i videon (ja herregud, vi har fortfarande en massa videofilmer vi och ingen annan DVD spelare än Lis bärbara) trycker på PLAY och så lägger jag mig på soffan och drar en filt över mig. Där hinner jag morna mig, ibland en hel kasset 45 min eller så tycker han att d räcker (obekvämt i brallan?) efter en halvtimme. Men det är SÅ skönt att inte behöva sprätta upp ur sängen och köra maraton direkt, d e inte min tekopp. Vakna i sakta mak föredrar jag.

Vi är som två stora frågetecken vad det är som spökat med den här lille gossen. Han fick ju "återfall" med spyorna och slängde ur sig några sura  här tills för några veckor sen. Men nu verkar han vara riktigt stabil, han håller på o få fler tänder, men det stör inte hans sömn tack och lov. Hoppas han börjat på ny bana och följer den.


VÅR ÄLSKADE GULLEPRUTT

Köksluckorna

Jag har tydligen hakat upp mig på köksluckorna av allt ett nybygge ska ha. Egentligen skiter jag i själva köket, dvs stommar bla bla bla, men jag vill ha RÄTT FÄRG på luckorna, och de ska va släta. Den här tycker jag är snygg. Den är från kvik kök. Någon som vet kvik återförsäljare här på Åland? Asså bättre ställe att få hjälp, inspiration och tips än en blogg får man leta efter =) ni är helt underbara som dundrar på med kommentarer.



Det finns nåt som heter zambo kök oxå. De säljs på Coop och de får man köpa i platta paket, precis som från IKEA, men de hade inte gråa. Billiga och bra lär de vara. Samma som Marbodal, fast omonterade asså.


Huset

Här är ena kallvinden. Var upp dit då elkillen var och drog kablar. Han snickelisnacka lite med honom om att mman skulle borda gjort rummet till nåt. Han föreslog hobbyrum och att han har dragit el dit upp "ifall att". SCHYSST. Mitt nya hobbyrum??? Sommarhalvåret asså.

 

Fetto balcony. Int alls klar, men checka pelarna. Och utsikten. Härifrån kan man skrika till Minimarket o reservera Bönans sallad t.ex.







Gissa

Vad är detta:


Kickboxning

Bra tam i fingrarna ikväll. Först var jag på aquabike 18-19. tvättade håret (lagom nödvändigt) o sen drog jag på K-box kl. 20 med Ulle som partner. Ledaren heter Pejman och är nån svensk kille. Han ska hålla passet på Avancia. Det var intressant. Kommer nog att gå igen, mycket teknik att lära, nästa gång skulle det vara mera sparkar, me like. Ulle sparkade så hårt i mitsen, som jag höll mot magen så jag fick halvt magsugare och en liten pissdusch i trosan. Lite för tidigt för inkontinens, pissade före passet, men där hade samlats en flaska vatten i blåsan under passet. Shit asså. Kisseli kiss.

Man kände då Ulle sparkade att jag har buussigt ont på benen från thaiboxen igår. Var lite smått melerad om benen på simningen idag, hoppas inte nån tror att Chrille är våldsam  mot mej  =)

Mera kök

Om man tar IKEA stommar, kan man sedan beställa bara luckorna från t.ex OS-kök? Hur gör man med gångjärnen? Är det bara att specialbeställa? Jag är så tudelad nu, GRÅTT GRÅTT GRÅTT säger jag bara. Blir ju massa extra då man tar från olika leverantörer. Får offerten nästa vecka, får se vad priset ligger på och vad skillnaden mellan IKEA och Kristiina kök blir...satan va svårt d ska vaa! HJÄLP MEJJ.

Nej satan, jag vill ha grått, så är det bara.

Veckans thaiboxpass

Det är s k i t k u l . Tänk sen när man KAN (om den dagen kommer)! Nu kommer ju ingenting automatiskt, utan man får en käftsmäll och en massa massa sparkar som man inte hinner ta emot rätt (vafan heter d då man "försvarar" sig och skyddar sig med benet. Jane? Kommer int på! Visst finns det nåt ord för d?)

Iallafall så har jag en massa bulor på benen och det känns som om jag stått ivägen för en maskin som spottar ut baseballs-bollar. Denise fick in en nätt smäll mitt i plytet på mig, hennes sparkar var som nån brunstig hingst som sparka bakut. Jane hamnade jag oxå att sparras mot, även hon hade sparrats mot Denise och verkade ha väldans ont i benet så adrenalinet börja väl flöda och så fick man smaka på hennes nävar o fötter me. Men bäst var ändå att sparras mot Jonas. Det händer ju lätt att man blir lite ivrig och inte kontrollerar kraften i slagen (eftersom man är van att sopa allt vad man orkar på mitsar i boxercise), men eftersom Jonas kan det där så skyddade han ju sig mot mig som är überamatör, så man slapp koncentrera sig på kraften utan istället på hur fan det var man gjorde, då man blir lite lätt sinnesförvirrad ibland. På lördag ska jag på bonusträning. Yes.

Kök

Nu har jag ritat kök så ögonen ser i kors. Idag var vi till bygget och finjusterade eluttagen med elkillen. Det är en hel massa planering, så istället för att sitta här och blogga och läsa alla bloggar så kommer jag framöver måsta spendera en hel del tid med husplanering, inte fy skam nej. Det är kul, men nu ser jag bara kylskåp, avlopp och inbyggda diskmaskiner, så jag måste flytta över det i ett blogginlägg så kanske d försvinner.

Vi vet fortfarande inte vad vi ska ha för kök. Hade tänkt oss IKEA, men fick fett med negativ respons för det av han som bygger huset. Så nu ska vi även fråga efter offert hos OS-kök. Vad har ni själva för erfarenhet av IKEA kök? Vill ju helst ha släta gråa luckor, vilket inte IKEA har, så då skulle vi måsta nöja oss med ljusa träluckor i ask. Budgeten har ju sprängts för länge sen så man kanske lika bra kan spränga lite till då man är på spåret. Suck.

 
Ask till vänster och björk till höger. Men jag vill ju ha grått!

Komplimanger

Jag är så dålig på att ge komplimanger. Jag tänker lixom inte på det. Jag är i min egen lilla värld och vissa dagar skulle jag inte ens se ifall det satt en fluga på näsan på den jag pratar med. Går någon upp eller ner 10 kg så har jag lite svårt att se det. Jag har lagt märke till att Andréa nästan alltid kommenterar nåt supergulligt på Sandras o min blogg. Så gó. Jag önskar jag vore bättre på att ge komplimanger då jag vet hur jag själv blir bara för att någon säger att jag har glansigt hår, eller fina armar. Man vill lixom gå till spegeln och se om det är sant.

Komplimang nr. 1  Igår på combaten så sade Lina att hon tycker jag har så snygga armar. Man vart ju glad och tackade. Även om mina axlar och armar är nåt av de få delar på kroppen som jag verkligen diggar så måsta jag ju titta i spegeln innan jag klev i duschen. Det är ju inte så att man står och speglar sig varje dag och har stenkoll på sin kropp fysiskt (och inte psykiskt heller för den delen). Men faktum e att muskler blir ju faktiskt mer markerade och uppsvällda under ett träningspass, men det dalar ut rätt fort KAN JAG LOVA, tivärr...  =)

Komplimang nr. 2 Idag på jobbet så kom Diana från KappAhl och kommenterade mitt hår. Hon frågade om det bara är sådär glansigt och rakt, eller om jag gjort nåt, om jag plattar det. Va? Platta håret om man int ska på fest. Nej skulle inte tro det. Men jag brukar använda ett serum som jag drar igenom ibland då jag tycker håret är lite frasigt. Iddes inte börja dra storyn om att jag är snål på kroppens eget hårfett och att jag sparar på att tvätta det. Så givetvis måsta jag ju kolla på håret då jag kom hem. Tog ett kort oxå  =)  Det är ju faktiskt rätt slätt (idag). Andra dagar så kan det nog vara hårflottet som gör det glansigt, men då är det lite stripigare.


Hon menade alltså att jag inte hade nå "babyhår" som stod upp däruppe. Jag har tydligen blitt av med dom då, undras när, för jag har heller inte granskat mitt hår det senaste decenniet, däremot tycker jag det börjar bli dax att toppa det igen då det knutar sig lättare än vanligt.

Jag vill krydda inlägget med lite komplimanger till mina stamläsande gamla vänner:
Kusin Sandra: Sjukt skön humor, underbar personlighet
Anne: Ser alltid pigg och fräsch ut, trots 4 timmars sömn, rolig
Svägis Camilla: Ser det positiva i nästan allting. Ställer alltid upp, även om hon egentligen inte skulle kunna. Hon här har ryggrad.
Lina: Trendig 2 barnsmorsa som lagar sjukt god mat, känner sig alltid välkommen i hennes hem.
Anna L-B: Alltid glad och positiv trots livets motgångar. Världens vitaste smile
Kusin Mia: Stark och kramgo, lätt att tycka om
Lena L: Som en nalle i kvinnoförpackning. Otroligt gullig människa
Jenny: Humor på samma snor-nivå, kan skratta mig grön med henne. Otroligt snäll och jordnära, med snygga axlar och armar
UlleC: Smal som en sticka (men stark) trots 3 ungar födda på 4 år.

Sådärja, skulle ju kunna skriva 5 saker till om alla och säkert om flera personer, men nu är klockan kvart över ett och min hjärna har nog gått och lagt sig redan, så det är bäst att jag går och lägger mig brevid den. Säg till ifall just du vill ha en komplimang oxå  =)


Klöver flicka

Min lilla flicka slår mig på fingrarna hela tiden. Nu menar jag ju asså inte ordagrant, men hon överträffar mig och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Som t.ex igår. Jag jobbade 10-17, var alltså borta hela dagen. Kom hem, håvade in lite middag för att få jämnt blodsocker igen. Sen ville Li att jag skulle leta fram hennes Dora dataspel. Jag började leta i hörnbokhyllan, som är en riktig "allt-i-allo-hylla". Slutade ju med att d vart grej-ras och jag svor så satans.

-MEN NO VA D VÄL HELVITE Å NO VA D SKA JÄVLAS! Röt jag med min argaste stämma. Jättebra förebild jag vet.

Li tog väl åt sig och trodde det var henne jag blev arg på då det var hennes spel jag letade efter. Hon tänkte kvickt, tog sakta tag i min handled, böjde sina små nätta ben, sökte ögonkontakt och sa:

-Men mamma, nu har du varit borta på jobbet hela dan, då ska du inte börja skrika direkt då du kommer hem.

Och detta slutade ju givetvis med kramkalas.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En annan sak som hände förra veckan då jag skulle föra henne till dagiset. Det var den dagen då Jeff hade sin bad mood morning. Han började ju pirra redan hemma, jag fick ju bussigt nog i hallen och sade till honom på skarpen och gjorde en riktigt arg min till honom innan vi skulle gå ut i trappan. Nå d resulterade ju med gap hela vägen ut (ungefär som om det skulle betyda att han ska måsta gå ut o sitta timeout ensam nånstans då man klär på honom), tojmar d inga att han faktiskt är påväg bort till nåt roligare ställe än hemmet. Helt otroligt.

Nåja, när jag kom ut med honom bärandes som nån madrass under armen så kommer Li, som hade varit ute och väntat. Jag sätter han bestämt i vagnen och fortsätter med min arga min och säger att jag är sur för att han gnäller och att jag har ont i öronen. Jeff tittar förskräckt och börjar gråta ännu mera på "mamma-är-arg-viset". Li, familjens pedagog, kommer fram till honom, tar han i händerna och böjer sig ner mot vagnen "men Jeff, du är stor kille nu, du är ett år, då behöver man inga gnälla på det där viset. Du får lära dig prata nu så du får säga vad som är fel". Asså jag dör.

Pusskalas så gick vi glada till dagis. Li är min ängel. Hon räddar mig.

Natti natt.

Det går inte alltid som man tänkt

Då jag kom hem från jobbet 17.10, bytte om och drog direkt på träning så kände jag att jag ville vara lite effektiv då jag kom hem. Jag hade lite på "listan" som jag skulle velat fått gjort:

-Ringa Mia på N.Irland medans jag låg i badet. 2 flugor i en smäll
-hänga tvätt
-Leta badrumsinredning till lägenheten i huset. Ska va klart denna vecka
-Svara på mina mail
-Avsluta med ett avsnitt Desperate Housewifes


Men det gick såhär istället:

Kröp ner i badet, ringde Mia, svarade inte. Satt i badet 45 minuter och spelade Super Mario Bros istället, ids inte ens kommentera d själv. Och eftersom klockan var kvart över tio då jag klev ur badet var det dax att svara på mail, ett mail fick jag skickat, ett jävligt långt förstås. Det vart ingen badrumsinredning och heller inget Desperate Housewifesavsnitt då jag fastnade i tlfn med Mia mellan 23.15-00.15, och nu har jag precis hängt tvätten. Jestanes vad organiserad jag var idag då...bättre lycka en annan gång får jag väl säga.


SKUMBAD

Jeff kan helt enkelt inte få nog av att bada. Jag han är så glad över att vi har badkar. Även om man nuförtiden måste passa på honom mer än tidigare. Förut har han ju kunnat sitta där o lekt och plaskat, ställt sig upp bla bla bla. Själv har man kunnat dona på i köket som är precis brevid. Men nu ska man nog inte dona på så mycket med ryggen till då benet kommer över kanten i en handvändning.



Lillkillen inte är särskilt förståndig, så förstår han nog inte konsekvenserna av en liten framåtböjning i denna ställning. Även om han gör den en gång, så "glömmer" han nog det på en sekund trots att en Kalle Anka bula växer fram i pannan, eller tänderna blöder. Det värsta är att jag fasar för att detta kommer att ske med denna krabat, hoppas d går bra bara. Aj ajaj, nej det får inte ske. Madrass under?

TV eller inte TV

Till skillnad från första och andra barnet, får andra barnet mer än GÄRNA se på TV i fast 4 timmar bara det är lugnt. Jag föredrog pedagogiska filmer och inte alltför långa stunder för Li så långt jag kunde. Disneys Baby Einstein där hon lärde sig bl.a siffror och färger på olika språk, sen hamnade det ungefär 40 vanliga filmer i hennes samling innan Dora Utforskaren kom. Men med Jeff är det andra bullar, och jag är SÅ tacksam att han velat se på Pingu sedan ca halvårs ålder. Man har fått en stund för sig själv, en tupplur om man behövt d. Det har varit det "enda" som fått honom att sitta still. Han diggar fortf. Pingu skarpt och kan se en hel film på 45 minuter. Här ligger gullungarna i soffan och morgonslappar till den söta pingvinen.


Så söta så man nästan döör.


Huset

I vanlig ordning så hade jag INTE med mig kameran då jag besökte bygget sist, och inte gången före det heller. Men jag har ju min mobil då. Så jag har en par suddiga bilder att dela med mig från ut- och insidan av kåken:


Dörrarna har kommit upp. Detta är ingången till grovköket.


Entrén och balkongen ovanför.


Här står jag i vardagsrummet då jag tagit bilden. Dörrhålet till vänster är till toaletten på nedre våningen. Dörren till höger in till grovköket. Och huvudentren och hallen rakt fram. Trapphålet ser ni i taket. Trappan kommer alltså att starta på denna sida om toadörren och gå rakt uppåt ovanför där jag stod då jag tog bilden. Det kommer vara låg sluttning på trappan så den är rätt lång.


Här står jag på "samma plats" som tidigare bild fast en våning upp. Rakt fram är givetvis balkongen. Längst bort till höger är vårt sovrum och vänster till toaletten. Två öppningar till på vardera sida finns precis där fotografiet slutar närmast kameran. Trappan kommer rakt upp mot mig här.


Samma våning fast taget från andra hållet.


Lill Helsing som inte fick följa med upp.

Igår lämnade vi en sovande Jeff till svägis så åkte  vi och kikade på badrumsinredning. Samtidigt hamnade vi på att kika på kakel och åkte ut till Gottby matt&tapet där vi på typ 5 minuter hade valt ut vad vi skulle vilja ha. Vi har inte beställt än, men tror det blir småa kvadrater på golvet (ca 10x10 cm kan jag tänka mig) sen stora stående rektanglar i samma mörkgråa färg som golvet. Och halva väggen (ovanhalvan) blir  stora vita matta rektanglar. Kan plåta dom nån gång. Nästa vecka ska vi ha valt badrumsinredning så elektrikern vet var han ska sätta eluttagen i badrummet, hujedamej för att stressbestämma sig för sånt. Och inte kul att åka o kika o planera då man antingen har Jeffen med (han höll på att riva hela Gottby matt&tapet), eller vet att man måste hämta honom snart (svägis skulle gärna ha Leffepeffe, men hon har ju Cikadas hotelltelefon kopplad och hamnar på att samtal rätt ofta. Under hennes samtal skulle Jeffen t.ex hinna göra fjorton kullerbyttor nedför deras betongtrappa eller sätta eld på alla spisplattor och tömma öppna spisen på all dess aska. Jag efterlyser barnvakt en hel eftermiddag nån dag. Malin? Syster? Eller förresten, en hel dag så kan man åka till Sverige o kika oxå!

Fönsterfärg

Fönsterfärgsdax igen. Denna gång var det "häst" på motivet. Vi gjorde även en raket/stjärnfall, som nu pryder vårt snygga köksfönster. Man måste först göra de svarta linjerna, när de torkat så fyller man i med önskade färger. Hästen är inte färglagd än, resultat kommer senare.


Li koncentrerar sig för att hålla sig på linjerna.


Hon tar i från tänderna.


Kampsporter

Nu, plötsligt då jag blitt 32, börjat få rynkor (och ålderskris?), då dyker det upp en massa coola sporter som gjort mig beroende. Nu dyker det upp Kickboxning på schemat på Avancia oxå. På torsdagar (efter Aquabiken, nytvättad o fräsch) ska iallafall prova på och se om det är nåt för mig. Var ju fem före att börja med karate här i januari, men vipps så ploppar det upp en massa andra roligheter. Varför kunde inte dessa häftiga sporter finnas här då jag var typ TJUGUtvå? Nej nu då man har en klan hemma som ska skötas så hoppar alla coola sporter fram och ropar på mig.

Man skulle tro att min familj såg ut såhär:
BODYCOMBAT
THAIBOXNING
BOXERCISE
KICKBOXNING
JEFF
LI
CHRILLE

(Anne, hakar du på K-box på torsdag?)

Godis!

Vi har en hemlis Jeff och jag:


Jag hittade en klubba från Gran Canaria i min ass-bag. Satt och smaskade på den och lämnade mig den ifrån mig. Plötsligt dyker herremannen upp, lyckligare än nånsin - med klubban i mun. Vi delade på den kan man säga. Han bjöd så gärna på ett slick så. Han har lovat att inte säga nåt till pappa.

Li e så rolig

Idag när hon steg upp sa hon:

-Jippiii, idag ska jag till mommo o moffaaa. Jag ska äta korv och makaroneeer!

-Jahaa, ska dom ha d till middag idag?

-Nej men jag får äta d om jag vill, och det vill jag!


Sedär sedär. Ät fast glass till middag har man lust att säga  =)


Konstnärliga

Sprang på en hel målarbok med mönster i. Li vart överförtjust och har målat i typ en vecka nu. Jag själv sitter ju gärna med henne och gör en egen mandala. Det är så kul med nya bra pennor och färglägga i mönster. Li älskar det även hon. Se så fint vi gjort:



Barn har ju en tendens att måla flera gånger på samma stället, vilket resulterar i att pappret löser upp och korvar sig. Detta tycker Li är lite kul, så hon gör det även på flit och gnuggar med fingrarna, ibland går det hål. Så hon kommer ofta till dagis med färgade fingertoppar och lite ofrivilliga prickar i ansiktet.

Imorgon ska Li bli hämtad av moffa från dagis och sova över hos dem. Hon sken upp som en sol då jag berättade och typ längtade tills hon fick gå o lägga sig ikväll så att det snart skulle bli dagisdax och hämtning av moffa  =)

Börjar prata

Jeffs tal har utvecklats mycket den senaste veckan. Nu säger han "Näää, Liiii" när han går in till Lis rum. Det betyder alltså "Nej, det är Lis rum". Även "m-mm" och "ja-a" har nu börjat framträda istället för nääääää nähä och nä. Som om han fattar skillnaden. "Kacka" är oxå ett bra ord att kunna. Och när han pruttar eller rapar så söker han ögonkontakt och garvar lite, som om han gjorde det på flit med humor. "ngk" är Bianco. Och ibland låter det som om han säger "heeeej" till henne då han dyker ner och kramar henne.


Här är det mellis o Pingu så mamma kan blogga  =)

Han började dagen med att ha bad mood day. Så efter att ha gnällt hemma, påväg till Lis dagis, på dagis, tills han fick gunga, då skratta han, när jag tog bort honom från gungan vart d gallskrik och gnället fortsatte hela vägen hem. Utanför porten kom jag på att det blir inte att gå hem, så jag gick in och lämpade av Bianco, hämtade två påsar snabbgröt, ut igen till Jeff i vagnen (som satt o stortjöt). Såg att hans vovvo saknades, så vi måsta gå tillbaka till dagiset och fann ungefär halvvägs. Sen sprang jag till Öppna förskolan. Där var han och hängde på grinden innan jag fått av honom kläderna, skrek av lycka och var glad hela besöket och åt båda påsarna med gröt. Visade sin sämre sida då jag skulle klä på honom igen, men lade sig med ett leende ner i vagnen för att somna på stört.

Själv gick jag med Ulle och lunchade till EAT. Där måste dom tro att jag inte har nåt annat liv än att ränna på lunch med olika bekanta. Jag är ju där var och vartannan dag och lunchar. Sen gick vi till Life och köpte brun-piller och artros-medicin. Nu ska jag byta skitblöja. D börja stinka här just så frågade jag Jeff om han ha kacka och ett bekräftande "mm" kom till svar. Duktig.

Mums

Vart plötsligt hungrig såhär vid midnatt så jag börja rota i kylen. Hitta nån gammal riktigt väldragen hemlagad vitlöksdressing som jag använde som dipp till morötter, asså GÖÖÖ va gott d eee!!!

Natti

Träningsnarkoman?

Nej det är jag inte. Men det är ju så jävla kul med vissa sporter! Som t.ex

Måndagar:
Bodycomat. Coolare träningsform får man gräva djupt efter. Längtar tills de börjar köra 2 pass i veckan på Avancia.

Tisdagar:
Push eller box? Jag vill ju gå på båda, men asså känner att det blir lite överkurs om jag ska gå dubbelpass med Smulter-Anne. Så det blir lite box ena tisdagen och lite push en annan. Push skulle jag ju vilja köra nog, men det finns inte rum för regelbundna push eller pump pass i mitt liv just nu.

Onsdagar:

Thaiboxning. Sjuuukt tufft. Där blir det nog coolare än coolast bara man kommer igång ordentligt och känner att man kan.

Torsdagar:

Aquabike. Kanske inte så högt på coola-skalan. Men ack så skonsamt och roligt.

Fredagar:

Här finns plats för nåt frivilligt. Har inte vågat prova på Avancias nya cikelträning med Fanny (läs hitler) med rädsla för att bli beroende och ha 5 dagar i veckan uppbokade för träning.

På torsdag har de extrapass i bodycombat och givetvis har man ju anmält sig, trots att jag ska på Aquabike först, färdigt uppvärmd kan man säga  =)  Tänk att jag skulle börja tycka såhär mycket om träning. Jag som antingen hade mensvärk eller huvudvärk på jompatimmarna i högga och yrkes. Jag har alltid "hatat" bollsporter. Men det är väl tydligen fighting som är min grej. Tur att jag hittade den, eller rättare sagt, tur att dessa träningsformer kommit.

Idag

Det är konstigt hur man "fastnar" på stan efter man varit och lunchat men nån kompis. Idag var vi ju till Öppna Förskolan. Jeff däcka tvärt efteråt. Sen vart det EAT med Anne, Ramona, deras mamma Anki, Erin och Claire (som e typ snyggast på Åland). Mätt som fan rullade man vidare mot centrum. Fann mitt favvo shampoo o balsam i stora pumpflaskor på Salongen. Och på Zic Zac fyndade jag en jättefin lång t-shirt/klänning i aprikost till sommaren (kommer förmodligen att hitta den längst bak i garderoben då vi flyttar i höst. Sen sprang jag på Ulle och gled in på Coola Barn, där fann jag nå fina grejer oxå. Det är dyrt att luncha på stan. Man blir lixom shoppingsugen när vårsolen strålar. Ska o jobba ikväll så man inte bara ser till att pengarna tar slut, utan att det kommer in nåt nån gång oxå.


Dagens "fynd"

Halskydd och innetossor i guld till Jeff
Shampoo, balsam och klänning till mig

Efterlysning

Nåt as måst ha kommit åt min hårddisk.
Den frågar bara om jag vill radera hårddisk enhet H:// då jag klickar på ikonen. Och på just den hårddisken har jag mina DESPERATE HOUSEWIFES. Är det någon annan som råkar ha lite avsnitt till mig från Säsong 5. Saknar avsnitt 3-9 och 14-

Hjäälp.

Lovely day

Dagen har varit härlig. Hamnade på morgonkaffe hos Camilla D. Sen hem och matade i Jeff lite av varje och lade honom o sova innan jag slängde på 2 maskiner tvätt. Promenixade till stan och tog bussen till Krokens. Jag tog med min stickning (en tjock filt till Jeffs vagn) som jag kämpat med LÄNGE. Camilla stickade de återstående 8 varven på mindre en kopp kaffe. Nu kan jag snart börja på ett nytt projekt.

Var på Bodycombat, hade mer gröt i hjärnan än vanligt och gjorde massa tabbar hela tiden. Premiärtestade min nya pulsklocka, men jag stängde av den efter 20 minuter, smart. Bättre lycka nästa gång.  Nu sitter jag svettig o oduschad. Svetten har torkat, jag känner mig inte skitig längre. Skulle lätt kunna krypa ner under täcket som jag är. Läste på Jennys blogg, att det är bra för huden att inte tvättas hela tiden  =)  jag vart ju überglad åt d, då jag tycker att duschning är mer en last.

Imorgon ska jag på jobb 16-20. Mumma! Kanske borde ta mig ett bad, tänk om jag skiter i o duscha imorgon så glider jag omkring på Dillen med vitt saltlager (läs torkad svett) på mina bara armar. Gör nog så, varma bad är gött.

Imorgon blir det Öppna förskolan. Anne och Erin ska köra premiär med oss.

Morgon stund har guld i mund

Steg upp då Jeff stampar in och väcker mig 08.15, väcker och väcker. Jag låg faktiskt vaken och bara njöt av att jag sovit ostört hela natten. Utvilad och glad steg man upp, strax efter så vaknade även Li. Så gott om tid fanns för morgonens morgonrutiner innan det är dax att promenixa till dagis om10 minuter. Båda kidsen är klara (händer ungefär en gång i året) och ser lite på film (händer även det ungefär en gång i året, att det finns tid för film innan dagis).

Chrille lämnade oss då jag steg upp. Nu börjar jobbet kalla på honom titt som tätt. Jag har varit så bortskämd och haft han här hemma o jobbat i flera månader (med datan i famnen). Men snart märks det nog trots att jag tycker att han "bara sitter vid datan". Men snart ska väl detta kånkande på och av med halaren vara över. Det är inte roligt längre tycker jag. Tänk att bara få slänga Jeff i vagnen som han är. En liten mössa, skor och nån huppari på bara. Längtar.

Dagen har inga planer, tänker bara va hemma, det var hundra år sen känns det som. Skönt att bara va. Ska slappa duktigt.

Detta blir nog en ljuvlig dag.

Ha en underbar dag alla!


BIO

Jag har varit på bio. Män som hatar kvinnor. När var man på bio sist? D va hundra år sen ungefär. Filmen var suvve och lång, vilket man reflekterade över först då klockan visade att 2 tim och 20 min passerat halvt obemärkt trots de orenoverade stolarna. Skulle aldrig kommit mig iväg om inte svägis frågat. Jag har lekt med tanken, men skulle aldrig komma till skott självmant. Tack Camilla!

Hade fickan halvfull med olika läkerol som snax, hälften var slut då jag satte mig i biostolen + att jag grabbade en 1 euros Tupla utanför entrén till salen. Nu är man hemma med fisig läkerolmage som man suttit och hållt sig i 2½ timme. Skönt att släppa ut anden kan man säga.

Lite Jeff

Innan resan så började det nöta rätt bra i nervrötterna mina pga Jeffs krackelsömn. Jag börja planera att ta bort tutten, men Chrille tyckte att vi skulle vänta tills jag kom hem, så han slapp ta striden ensam  =)  när jag kom hem så var han (Chrille asså) lite för trött för att vi skulle ta tag i saken. Alternativet var att samna ihop ALLA Jeffs tuttar och ha dess förvaring på hans huvudkudde.  Så då han vaknade om natten så tog jag hans hand så han kunde treva efter en tutt själv (latmaskar är vi allihopa, som bara rännt dit och trottat tutten i honom, han är ju för bövelen 16 månader!)

Då han får mer kvalitetssömn om natten så innebär ju det även att han sover kortare om natten. Så från 20.30 till ca 7.00 (om han får bestämma). Det kan bara inte stämma att en  individ i denna familj kan få morgongener, så vi har dragit ner på dagssömnen och gått emot våra principer och väckt honom från dagssömnen om han sovit över 2 timmar. Men mornarna slänger ändå. Igår steg Chrille upp med honom vid sju, imorse, då det var min natt/morgon så nattade jag om honom i bäcksvartet klockan sju och SMÖG ut (jag lossade foten millimetersvis så han inte skulle vakna av hudljuet som släppte från golvet), han sov sen till nio, 12 timmar. Tänker han fortsätta med att sova bra, men vakna 7 drar jag bort ½ timme till från dagssömnen, jag stiger f-n inga upp klockan sju ännu på många år.

Oberoende så ska tutten bort innan sommarn, snyft. Jag får inte hamna i blödar-träsket och ha tutten kvar tills han är 3, nej nej nej. Men det är ju så GULLIGT!! Och så finns det så fina tuttar oxå. Han hade en period här som han inte var intresserad av den förutom då han skulle sova. Nu trottar han den i mun såfort han kommer åt nån, och börjar pirra om man tar den från honom, det blir bara svårare och svårare snart. Han har ju sån vilja den där karln så  taket lyfter då det inte går som han vill.


Såhär arg kan man bli för bagateller. Han kan skrika lika hysteriskt som en nyfödd.

Vad är oddsen

Eftersom min gamla deo nästan är slut så iddes jag inte ta med den på resan. Tänkte att jag köper en ny på färjan. Har haft Rosenserien i 2 år och före det Enjos kristall. Har tröttnat på båda för de doftar inget (även om de är bra båda två). Jag äger heller ingen parfym. Jag har alltså gått omkring och varit doftfri i många många år. När jag åkte till Gran Canaria köpte jag den här deodoranten på Eckerö Linjen:


Jag är supernöjd och den doftar verkligen fräscht. Och så får jag dofta nåt oxå.

Och vad är oddsen att världens gulligaste Anne kommer med denna, bara 2 dagar efter hemkomsten:

JAG ÄLSKAR.

Så nuförtiden går jag omkring och doftar gott (när jag kommer ihåg att sätta den på mig)
Tack Anne, du är ju för ljuvlig.

Busunge

Jag fick besök och "glömde" att Jeff satt och käka mellis vid matbordet.

Tystnaden påminde mig ganska snart.
Jag tog kort på honom innan besöket...
 
...varför inte MÅLA med joggisen?

Text till föregående inlägg

Och vet ni hur denna bild kom till mig. Jag vart "taggad" på Facebook. Gick ju givetvis till Facebooksidan och samma album bilden kom ifrån (nu försöker jag förklara så att såna som mamma, pappa och tysk-Sandra ska fatta också). Där hade Sebastian Boman lagt ut 44 bilder "från förr". Bilden på oss är tagen med temat "hur man tror man ser ut på 2000-talet". Guu va nära vi va. Hahaha, jag DÖÖR nu -0ch pissar ner mig. Hahahahaa...

Guess who - Gissa vem

Vem är detta?

Hahaha.

Personerna på bilden får inte gissa.

Thaibox

Idag var det åter thaiboxträning. Tredje besöket. Då man är duuktigt nybörjare så har man ju inte lärt sig någge rutiner i varken sparring, skydda sig eller slag o sparkar. Så jag fick en box på snoken (som tur var inte så hårt, trots att jag hade en bra motståndare), så går det då man inte skyddar ansiktet asså. Sen så tog jag inte emot rätt då jag fick en benspark, så jag fick sparken i knät, inte skönt. Nu är det en knöl där, men det lägger sig väl snarast. Och övrigt kommer jag att ha en massa blåmärken på smalbenen imorron, tur att det inte är sommar säger jag bara. Och eftersom man är nybörjare deluxe så måst man ju öva hemma. Här är en provtitt:


Yapp, tandskydd har vi fått köpa oss och format idag. Måsta retuschera bort bakgrunden, det ser inte lika coolt ut om det är en massa barnleksaker runt fötterna =)

Brun?

Eftersom mitt tyska (gravida) gråa spöke till kusin int tyckte jag var brun på nå bilder så måst jag ju bevisa att jag inte är genomskinlig längre.


Men lite brun är jag juh. Potatis-morotsvällings-Jeff är kanske inte den blekaste att jämföra med.

För lite sömn är INTE bra -för nån.

Vaknade med Li i fotändan imorse. Hon hade inte kunnat sova och varit vaken HELA natten, som hon uttryckte sig. Mer om d senare.

Li hade med sig en kompis från dagis idag. De lekte ute en stund innan de kom in och käka mat. Jag drog på push och när jag kom hem så hade de ätit och precis avslutat en massa fint pyssel som låg på tork. Sen lekte de med Chrille i hängmattan och jag undrar nog om inte han hade roligare än vad flickorna hade.  De lekte "Dahlmans-korven" och "Lördagkorven" hur det gick till vet jag inte, för jag tittade inte på, det var bara vad som hördes. Jeff stod mest och tittade på oljudet helt förbryllad och höll sig nära mig. När brudarna måsta plocka undan pysslet så höll Chrille på o trixa nåt där i hängmattan och kom tydligen på "nåt skitkul" som han snackade för sig själv och skratta. Jag undra vem han prata med men där höll han på och gled hängandes med fötterna i golvet och gungade fullt ensam innan han fick med flickorna på noten. Snacka om att locka fram 10 åringen i gåben.

Efter 180 decibel-leken så skulle dom bada. Dom bada med MYCKET skum och redan då vi höll på att fylla på vatten och skummade med duschslangen så börja dom strida vems sida som hade mest skum. Fort som fan stängde jag dörren dit och gick ut. Det tog inte länge förrän Li satte igång trött-sirenen. Psykbryt som jag brukar kalla d. Riktigt 3 års trots utbrott. Herregu om man int blir irriterad, stora flickan! Upp med båda. Li fick hoppa i pyjamasen och fick i sig kvällsmål. Sen åt även Linn innan hennes mamma kom och hämtade henne 19.30. Då kramades dom och Li gick på kudden redan klockan åtta. Helt totalt stenad. Asså snacka om vad sömnbrist kan orsaka.


Han här hade INTE sömnbrist ikväll iallafall.


***


Längtan

Längtan efter speciellt Jeff under resan gick förvånandsvärt bra. Jag blockerade lixom saknaden av honom. Men en dag då Li pratade med Chrille i telefon sade hon "jag vill prata med Jeff!" Vi satte på högtalare på telefon och så gjorde han ifrån sig nå gurglande och då gick mitt hjärta sönder. Saknaden slog som en katapult rakt in i solaplexis. Men det gick över fort. Li längtade så mycket efter "killarna hemma". Hon skrev på vykortet som vi skickade hem att "pappa jag saknar er så mycket att jag tänker springa rakt in med skorna på då jag kommer hem". Det var rätt bra förklarat tycker jag.

Jeff dissade mig och Li första 10 minutrarna och hade ett förstelnat fejk-leende på läpparna. Men det gick fort över och då ville han kramas med mamma hela tiden. Gulli gull. Det har varit underbart att vara borta, fått sova ostört en vecka, sluppit blöjbyten och bebisgnäll. Men ack det klingar härligt i mina öron med de där olika bebisljuden igen (kanske inte längre, men en par dagar gjorde det d). Jeff välkomnade mig med att sova som en kratta första natten. Tackar man för  =)


Här sitter hon och pratar med Chrille i telefon. Jag vill inte ha min telefonräkning.


Resan DEL 2

Jag ids inte skriva nå mer om resan förutom att jag digga Gran Canarias sydkust. Lite svalt om kvällarna då man måsta ha långärmat, men solen sken ju om dagarna och jag fick ut precis vad jag ville av semestern en lugn, stressfri och avkopplande paus från vardagen (o solbränna). Givetvis ska jag ju publicera bilder oxå.


HOTELLOMRÅDET
1. 2. 3.

1. Denna backe måste vi gå nedför  för då vi skulle någon annanstans än poolen.
2. En del av vårt lägenhetskomplex
3. Samma backe lite längre upp


4. 5.

4. Samma backe utanför vår lägenhet
5. En del av vårt poolområde



TRANSPORT
6. 7. 8.

6. Jag tackar Camilla D. innerligt för att hon övertalade mig att ta med vagnen...
7. ...så ungarna kunde somna gott på restaurangerna  =)
8. När vi inte gick, så tog vi buss eller taxi. Här väntar vi på bussen till Puerto Rico centrum.



SOL & BAD
9.10. 

9. På FUN PARK i Puerto Rico. Här kommer jag från skyn. Kittlade bra i magen
10. Samma vattenrutsch som bild nr. 9, men denna fick inte barn under 120 cm åka. Så de fick bara sitta där uppe och se coola ut på bild.

11. 12.

11. Ungarna har brådis ur det kalla vattnet för att rusa upp och åka ner igen
12. Här leker Li med blöt sand på Anfi Beach



BILDER PÅ OSS
 13. 14. 15. 

16. 17.

13. Här är jag med stranden Arguineguin i bakgrunden. Stranden har lavasand, och är svart. Jag simmade inte i havet.
14. Kolla bröstet, har just tryckt på den knallröda brända huden så där lämnats en gul fläck.
15. Li skitar ner sig
16. Li plockar snäckor o stenar
17. Li älskar palmer


18. 19. 20. 
21. 22. 23.

18. Anfi Beach igen. Härlig sand.
19. Vafan dricker jag?
20. Stor flicka sköter sig själv.
21. Tacka f-n för att vagnen kom med!
22. Li posar rejält på busstransfern på fältet till flygplanet.
23. Sist ombord var jag och Li



ÖVRIGA BILDER





PUERTO DE MOGÁN
24. 25.
26. 27.
28.

24. Puerto de mogán från bergen då vi kom med buss. Riiiktigt högt uppe i bergen åkte vi
25. Yellow submarine. Den gick 20 meter ner under ytan. Vi hann dock ej göra d.
26. Natalie o Li leker på stranden. Vi sitter på restaurang brevid. Superb.
27. Lite Loikas, Björke o Helsing
28. Stråk vid hamnen


RESENÄRERNA
  
Camilla och Kim Dannström ,Kristina Söderlund, Tessa och Li Helsing

Hemma!

Om resan
DEL 1


Resan var välbehövd och resan dit och hem gick utmärkt. Vi hade bra väder med regn en dag. Har vilat upp mig in i märgen. Ingen vardagsstress med tidpassningar, datorer och blöjbyten. Vi besökte ett vattenland i Puerto Rico och utforskade grannstränderna om kvällarna. Lite picku shopping och mycket poolbad. Så lite brun är man ju, trots att vi sista dagen inte solade direkt. Då tog jag och Li bussen till Puerto de Mogán och hälsade på familjen Loikas & co. Då strosade vi runt i den mysiga staden och hamnen, avnjöt god mat och öl för att sedan hoppa i en taxi när det blitt mörkt.


Detta är på Anfi Beach. Närmsta grannen, nå lyxstråk där stranden har specialditforslad sand från Väst Indien. Mysigt. Diggar de stora kaktusarna i bakgrunden.

Jag återkommer. Har bokat in mig på jobb idag. Nu är det frulledax!

Gran Canaria, Puerto Rico

Har hunnit branna oss lite, men d blir ju brunt sen  =)  det ar helt mysko vader har da det standigt ar svartgra moln norrut mot Las Palmas och har pa sydkusten stralande sol, alla dagar. Idag tog dock de tunga molnen overstyr och kom hit. Sa nu regnar det for fullt sa vi fick lite tid over for var sin dator i reception. Hotellet ar annorlunda och byggt i sluttning sa reception ar jattelangt ifran var lagenhet och poolen. Gar inte att forklara, kommer ju bilder sen. Tankte bara satta in en halsning.

Adios!

RSS 2.0