Tudiluu!

D va hundra år sen jag veeet, men det har ju varit superduper väder, och vi fick tillbaka lappen igår. Tycker inte det är lika bekvämt att skriva långt på laptop som på vanligt tangentbord, D går inga lika fort. Men det är ack så mycket bekvämare att ligga i soffan o surfa med datan i famnen, men att skriva långa inlägg, näääää. Förresten har vi fått tillbaka stora datan oxå, men den rä inte ikopplad än, dessutom måste vi installera alla program o dylikt i den igen. Allt gick att rädda oxå, så jag är nöjd.

Här kommer lite ett och annat
Det svider på mina axlar, jag har varit i solen så mycket jag bara kan idag, premiär för linne o shorts och det visar sig tamme fan att solen har tagit nu när man ska gå o lägga sig. Ska inhandla solskyddsfaktor imorgon, till ungarna oxå. För imorgon tänker jag va i solen igen. D e snyggt att va brun, Önskar jag kunde få mer färg i plytet, armar o rygg blir alltid a lá negro, näsan knallröd, men resten = hej naturell joggis. Dock har jag ingen ro att ligga o pressa, men det är ju lika bra d när man har en fjärt som Jeff.¨

Vi är kattvakt över helgen, och vipps så blev man av med ett annat djur då grannen undrade ifall de fick låna Bianco över natten. Givetvis fick hon det, Bianco springer gärna över dit när man parkerat bilen och ska gå in, då får man stå o gorma med sin manligaste röst att hon ska komma tillbaka. Kan tänka mig att det är mycket kramar och sova under täcket som gäller där.

Sitter o tittar på film "tillbaka till kärleken" på TV 4, verkar bra. Börjar väl lipa snart antar jag. Hoppas vädret håller i sig och att ni får en riktigt härlig start på Juni. Jag återkommer när jag har nåt riktigt att komma med.

Hotell Cikada är min Hero.

Sitter på Cikada på gästdatorn igen. Jeff sover ute. Och nu sprang precis chefen här och sa  i förbifarten "jag åker och hämtar laptopen", ingen blev gladare än jag, undras hur mycket vi kommer att strida om den ikväll.

Vädret är ju urljuvligt idag. Men jag har så förbenat ont i huvudet så solen gör sig som småspik i pannan på mig. Och jag vet varför. Var o tränade i förrgår och igår, och dricker inte tillräkligt med vätska på kvällen + att det är ungefär 70 grader i vårt sovrum om mornarna när solen ligger o gassar mot petonki.

----------------------------------
På tal om datorer o väder
Förresten skulle Jeff gärna ha stigit upp med solen imorse. Hastigare än blixten kasta jag täcket över huvudet på han (mörkt) o puffa han på rumpan så han somna om. En timme senare samma sak, men när jag trodde att han hade somnat och kröp under täcket igen  hör jag ett gulligt bebis-höööö och tittar upp, där ligger han på mage och gör en långsam armhävning upp med stora ögon, dreggelsträngen hänger och täcket hänger som en kåpa över huvudet på han SÅ GULLI!
----------------------------------

Idag får vi bonusbarn hem från dagis. Då jag hämtar Li ska jag även hämta Emma, då hennes mamma jobbar kväll. Emma är rädd för att cykla nedför Östra Esplanadgatan, så jag ska försöka hålla henne + barnvagnen så hon inte kommer hem till sin mamma med blodskrapig näsa och knän. Li däremot kämpar dagligen efter nytt fartrekord nedför Västra Esplanadgatan, den är brantare =snabbare fart. Måsta förvarna henne igår om att vi tyvärr inte kan cykla på Västra idag, då Emma e lite rädd. Hmm...borde jag preparera mig med ett rör fruktsocker så inga sura miner uppenbaras?

Solen ropar. Adios.

Datorn har krashat!!!

Och jag håller på och DÖÖR.

Man kan inte kolla e-mail, man kan inte pyssla i InDesign eller Photoshop, man kan inte surfa, blogga, läsa nyheter, man kan heller inte LÄSA ANDRAS BLOGGAR!!!!

Nu har jag traskat till Cikada, för att sätta mig här i lugn och ro och surfa, medans Jeff skulle sova. Men han tyckte att han hade sovit klart när jag parkerade här utanför. Men det finns alltid plan B. Faster hans var ju på jobb, och hon låter honom inte sitta i vagnen ensam. Så nu går hon och bär på honom och här sitter jag och är lycklig.

Vädret är ju ljuvligt, så jag ska inte bli långvarig här inne. Ska hämta Spiderman-prinsessan från dagis lite tidigare, då hon fortf. inte är riktigt kry.  En seg, äcklig hosta, som uppenbarar sig såfort hon hoppar en par gånger eller tar några springsteg. Jeff däremot är som förbytt, han har bara skrattat hela dan (förutom den där 45 minuters tuppluren som han lyckades fånga, då somnade han med ett leende på läpparna). Losec och antibiotika, det gör susen det.

Får se om det går att rädda något av vår hårddisk, dvs. alla foton tagna det senaste halvåret, det är de viktigaste. Får se när jag kan blogga nästa gång. Men jag lovar att jag kommer tillbaka SNAART.

K R A P P I S ! ?

Jag tål ju ingenting jag. Tog ju bärs och vin till maten hos mamma o pappa igår, fyllde på glaset några gånger och vipps så vaknar man hemma i sängen med muskelryckningar, dundrande huvudvärk, torr i käften och det känns som om jag varit fastknuten i dragkroken efter taxin inatt. Så frågar Chrille mig när jag vaknar har du fått sova nåt inatt då? Och nickar mot Jeffen. Ha han int sovit hela natten då? D trodde jag. Men det har iallafall jag gjort, jag har  då int hört nån bebis gnälla. Tur för mig och tur för Jeff att han har en mer städad pappa än mamma.

Li sov hos mamma o pappa, så man hade iallafall inget vilddjur att busa med när man steg upp halv tolv. Utan det vart istället promenad till mamma o pappa via Park på frukost (öl, nej skoja) käka friterade jalapenos med nachos och salsasås, precis vad jag ville ha.

Hos mamma o pappa var det riktigt sommarträdgård. Li hade fått fram vattenrutschen och bassängen och sprang omkring nakopelle o busade "d e sommar mamma!" Ja d e tur att solen skiner idag, så man kan ha solbrillor.


Sjuka barn forts...

Drog till HC efter en riktig toknatt. Anade öronen på Jeff. Mycket riktigt. Han fick en dos Antibiotika, igen. Andra gången på 3 månader för öroninflammation. När man äntligen började se ljuset i tunnelns ände med refluxmedicinen, så kommer nästa problem. Li klagar lite smått på sitt öra hon med och har sovit med vitlök i örat 2 nätter nu. Dock inga värkmediciner senaste natt, framåt. Nu hällde jag örat fullt med remo-vax och sa att ligg still, jag far till apoteket en sväng. När jag kom tillbaka hade hon somnat i samma ställning. Bra d så får det verka ordentligt. Ska spola ur det ordentligt när hon vaknar, så får hon åka till mommo och moffa och sova inatt som planerat.

Jeff ligger i djupsömn i vagnen sen flera timmar tillbaka, en par supp i rumpan och första dosen penicillin o han däcka på torget till ljudet av square dans eller va d nog var på scen. Vi  andra i familjen drog en typ 2 timmars lunch/fika under tiden, Chrille fick ner en öl, Li hitta dagiskompisar att leka med. Efter 1½ timme märkte vi att hon inte riktigt var sig själv då hon började klaga o ville hem. Tur att hon somnade på soffan, så har hon lite mer ork att njuta av mommo/moffa vistelsen ikväll.

Nu ska jag sätta mig på balcony, där det råkade bli mätarn i botten 50 grader i förrgår, jag slår vad om att Jeff vaknar precis när jag satt mig ner  =)  TREVLIG HELG!


Sjuka barn

Inatt vaknade jag av att Li, av alla ungar man har, gnällde om örvärk. Suck och STÖN! En liten bit färsk vitlök (gör susen, antiinflammatorisk, för er som inte visste) i en bomullsbit och in i örat, supp i rumpan, Li somna om. Jeff tappa väl tutten o fick oss att veta det typ 7 gånger om int mer inatt. Igår kväll var en kompis över med lite medicament för reflux, Jeff fick det till kvällsmål, jag vet inte hur snabbt sånt där gör verkan (OM det nog är det, hoppas), men han sov iallafall mellan 12-16 idag på dan!!!!!!!!!! Han har fortfarande över 39 i feber, men 3 dagars feber är 3 dagars feber. Imorgon borde d lätta då. Han är så glad o på alerten mellan varven, så vi är inte oroliga. Och dessutom äter och dricker han nästan som vanligt.

När jag hämtade Li från dagis idag så satt hon lugnt och lekte i sandlådan. Hon hade klagat över sina öron och hon hade hostat så hon nästan "tappa andan" då de var ut och gick upp i gnisten idag morse. Hon hade heller inte ätit så bra som hon brukar och varit slö och "som ett ljus" på vilan (brukar hon int va d???). Hon har haft en förskräcklig hosta den senaste veckan, men den uppenbarar sig bara när hon anstränger sig. Inte på natten som tur är. Nåja, nu är det 3 dagars ledighet, så hon får vila upp sig. Hon hann inte ens gå med tallriken till diskbänken innan hon började:

-Jag går till Emma jag.

-Häpp häpp häpp, stopp o belägg flicka! Nej ikväll får du va hemma och ta det lugnt så du frisknar till nån gång. Jag far och köper popcorn och läsk till dig så får du se på film. Vad ska du ha för läsk?

Hon höll ju på att falla av skaft, popcorn och läsk, PÅ EN TORSDAG!? D va inga protester iallafall, utan ett svar som löd:

-Sån där gul.

-Menar du Fanta?

-E den gul?

-Haha joo.

Jag hoppas verkligen den här sjukgropen har ett slut. Jag har själv varit lätt snorig o slut sen resan, sömnbrist GÖR en sjuk PUNKT!

Bettans -igen


Kom på mig själv när jag höll på att röja o rensa lite här och där, få bort grejer som ska till Bettans igen. Det är fjärde gången jag har bord där och ingen aning om vilken månte gång det är jag rotar i skåpen. Jag hittar nytt "skräp" varje gång, och flera gånger har samma prylar dykt upp och jag tänker typ, KAN va bra att ha, eller den HÄR ska jag spara till d och d. Men nu har jag gett mig fan på att här ska inte sparas, d används eller koms ändå inte ihåg. Jag blir glad för varje kvadratcentimeters utrymme som dyker upp efter allt jag plockar bort eller kastar. Har jag inte saknat den/de grejerna på en par år, så lär jag inte göra det de närmsta 2 åren heller. Och då köper jag en ny, modern likadan. Så e d!

Den här gången har jag prylbord, fast jag har ungefär 7 lådor med urvuxna kläder från Jeff, så det är ju klädbord jag borde ha för att fylla förrådet med tomrum. Man tycker det borde börja sina i skåpen här efter alla röjningar, men nä-ä. Dessutom så har jag Espens källare full med grejer ännu, var dit tidigare idag, fick spader och vände med 2 lådor.


Rygginfo

Nu när jag förflyttat min ilska från själen till bloggen kan jag meddela att jag hade 13 004 steg i förrgår. Och idag har jag promenixat till Avanica på Core. Igår var jag till min fysioterapeut, han körde med ultraljud + massage på min rygg, och tyckte att den kändes bättre. Jag tycker oxå den sakta men säkert stärker sig, borde träna mera bara för snabbare resultat. Men att komma ihåg att boka pass online det första man gör när man stiger upp om mornarna är inte lätt när man lider av för tidig Altzheimers.

Jag har även fått remiss till magnetröntgen via ÅHS, men det är minst 3 månaders väntetid. Men det är bättre än 400 euro, då jag inte riktigt är ett akutfall, för 18 euro kan man nog vänta lite.

Annars går det helt okej, jag har ju lärt mig hur jag kan göra och hur jag inte kan göra. Men ibland glömmer jag bort mig och då håller det på att gå illa. Träna träna träna.

Arg!

Alltså vissa människor vill man bara smälla rakt på käften.
Vi var ju till Rådgivningen igår på 6 månaderskontroll + "läkar"besök till hon där seppot (K-rsti K-rlström). 13.15 hade vi tid, och 12.45 tog jag upp Jeff ur vagnen, märkte att han var varm, mätte 39,2, kändes ju tryggt att då vara påväg till nån som kan om sjuka barn. Men tji fick vi.

Först får man nästintill utskällning för att jag inte avbokat besöket då smittorisken för småbarn där på rådgivningen är hög. SÄKERT DE SVARAR I TELEFON SÅ MAN KAN AVBOKA 30 MIN INNAN, SEN DIMPER D NER EN FAKTURA PÅ 25 E "för uteblivet besök" typ dagen efter. Inger där på BVC ska alltid hålla på o rota i mitt välmående, vilket jag tycker är min privatsak. Vilken småbarnförälder som helst har d väl jobbigt mellan varven, men att jag skulle vara i nån depression som hon svamlar om får mig att inte vilja gå dit igen. Visst jag har ju bussiga sömnproblem, kan ju inte sova på beställning direkt, trots typ 5 timmars sömn per natt. Men det kan inte hon hjälpa mig med, unless hon kan skriva ut nå dunderpiller. Så väga, mäta Jeff + fylla i nån jävla kurva, d e hon bra på. Och d kan jag dessutom göra själv. Inte nog med det.

När vi ÄNTLIGEN kommer in till Kirsti, sitter hon där med sitt stelopererade ansikte medans jag rabblar upp Jeffs symtom på vad jag tror kan vara reflux. Hon fick mig att framstå som ett mähä och börja mumla om att jag skulle borda uppsöka ÅHS nya psykolog Elin L-mpi för mina sömsvårigheter. Att det nog är därför som Jeff inte sover, för att JAG inte sover. Sen skrev hon ut nå jävla recept på sån där komjölksfri mjölk från apoteket till honom. Nej jag gick därifrån nästintill kokande. Henne besöker jag ALDRIG igen. Osympatiska as.

Det är ju synd om Jeff, vi hör ju att han har ont nånstans, han gormar ju inte av elakhet, eller för att han märker att hans mamma int somnat ännu (ooh my god!) nej jag tror på s.k reflux, halsbränna som ligger o svider om nätterna. Tutten lindrar för stunden, då han regelbundet sväljer när han har den i mun. Den som haft halsbränna vet att d int e så skönt.

Jeff har feber än idag och Inger trodde att det kunde vara 3 dagars feber som kom rakt på hans förkylning. Han är annars pigg när han e vaken, men sover mer än vanligt (dagtid), inatt har min hand bott mellan spjälorna för att va snabb tillhands när tutten ska i mun. Avvaktar o ser om han tänker bli bättre imorron. Men imorgon ska jag ringa till Barn polikliniken och prata om hans spyende och hans skrikattacker. Inatt sa jag åt Chrille att vi borde föra Jeff hem till hon där kärringen en natt. Usch vad jag hatar, verkligen hatar, när såna som hon uttalar sig om sånt de inte vet nåt om.

Gör jag någon upprörd här nu, förmodligen är hon där Kirsti nåns faster, gudmor eller morsa till nån som läser d här. Fler som har dåliga erfarenheter av henne? För att inte tala om när man var i tonåren. E hon int gynekolog oxå? Nej, jag har aldrig diggat henne.

Peking

Den här storyn fick mig till tårar:

JORDBÄVNINGEN I KINA

När mamman hittas är hon redan död. Räddningspersonalen låter henne ligga kvar för att istället försöka rädda de som fortfarande kan vara vid liv i ruinerna. Men mamman sitter i en konstig position, som om hon står på knä och skyddar något under sin kropp. Hennes kropp är vikt med händerna mot golvet. En man ur räddningsstyrkan tar sig tillbaka och prövar att sträcka in händerna under mammans kropp. Det är då han känner det.

"Det är en baby här - som lever!".


Under mamman skyddas hennes lilla flicka, som ligger inrullad i en röd liten filt med gula blommor på. Flickan sover lugnt och stilla, ansiktet får alla som ser henne att känna värme. Men det är svårt att gräva ut dem och när de väl lyckas öppnar en doktor omedelbart filten för att undersöka flickan. Hon är oskadd, mammans kropp har räddat henne. I filten hittar doktorn en mobiltelefon som ligger inrullad och han råkar se textmeddelandet som är framme på skärmen. Han börjar genast gråta och ger telefonen vidare till de andra som inte heller kan hålla tillbaka tårarna.
 

"Kära baby, om du kan överleva så måste du komma ihåg att jag älskar dig", står det i mammans textmeddelande som ligger oskickat i utkorgen.

Nej nu börja ja lipa igen.


Sluta blogga

Flera bloggar som jag läser har gjort sommaruppehåll eller slutar helt. Det känns som om delar av mitt liv försvunnit och det är ju helt jävla sjukt. Men å andra sidan är det bra för min ändå otillräkliga tid, att de slutas bloggas, det minimerar mitt bloggläsande vid datan. Men som ni märker, så verkar det ge mereffekt på blogginläggen istället. Vad är det här...det fjärde inlägget idag?

*himlar med ögonen*

Tur att man har datan ½ meter från balkongdörren,så kan man få ljusterapi på samma gång man bloggar. Tror det krävs lite mer ännu innan nåt får mig att sluta.


Angående husbygget

Det står ju stilla. Det har säkert flera av er sett. Träden på tomten kom ner, det grävdes, sen tog det stopp. Konstruktionsritningarna har bråkats. Och nu när vi fått ordning på dem, så kommer det fram att det är liiite missberäknat i grundens bekostnad, med sisådär dubbla priset!!! Inga småsummor vi talar om. Så nu ska ett billigare alternativ undersökas om d skulle funka. För kåken blir nog att kosta i sig ändå, vi behöver inga flera tio tusenlappar i extrakostnader....för bara GRUNDEN!

Wish us luck!

Han slutar inte att förvåna mig

Okej vaknar han 6.30 så tycker man ju att han borde vara tröttare och sova mer än vanligt idag. Hoho hoo, jo sääkert. Han sov väl en sväng där när jag lämnade Li till dagis. Lagom tills min smarriga ciabatta dyker upp på bordet på Svarta Katten så e d loppu me d. Då ska han upp, glad i hågen vevar han runt sig och kastar brödbitar och ser till att man hinner säga ungefär 4 meningar till Susanna under vår brunch.

Eftersom jag sovit mellan 01.30-06.30 inatt så kände jag att jag skulle passa på och sova när Jeff sov igen sen. 14.00 lade jag han i vagnen, lade mig själv nåt därefter och halv tre var det kört igen, då låg han där i vagnen o gurgla med ögon stora som tefat. Ge mig styrka!


Varför sova när man kan va vaken?

Gorilla i karet

Igår hade jag miniSPA
Jag kröp ner i det kokheta badet, lade hårinpackning, skrubba mig från topp till tå, ansiktspeeling och när jag hade stigit ur och torkat mig skådar mitt norra öga vilken gorilla jag för tillfället är. HERREGUD MIN SKAPARE vad lurvigt det var överallt. Det var bara att sätta sig på badkarskanten och börja hyvla. Benen blev släta som aldrig förr (nu är de minsannredo för solen), men ack en viss klåda har uppstått idag på vissa ställen. Helvete man sku kunna ta en nagelborste och klia tillbaka.

Har inte ammat en droppe på över en vecka nu och VIPPS (men man ska inte säga hej) så har mina jävla pylar slutat uppenbara sig i plytet. Snart kanske jag har sån där persiokohy som Hollywoodstjärnorna har.

Nu ska jag ta min käre sovande son med mig och traska till Svarta Katten på frukost med Susanna. Han var dock inte så go när han vakna 6.30 imorse och tyckte d va dax att stiga upp, han låg dock o jollra själv till 8!!!

GO Robbe!!!

Igår hade kusin Sandras älskling Robbe sin debut i proffsbox i Tyska stallet Sauerland. Han boxades mot tysken Gene Pukall. Såhär står det på svenska yle.fi:

"Borgåboxaren Robert Helenius fick en kanoninledning på sin karriär som proffsboxare. Helenius match mot Gene Pukall fick brytas i första ronden efter att Helenius golvat den erfarne tysken fyra gånger. Helenius segrar alltså på teknisk knock-out."

image254
Helenius och Pukall.

Tänk va, att den här 2 meters mannen golvar en annan man och sen går hem till sina fisar och myser ungefär såhär:

image255
Robbe med sin dotter Chillie

Jag vart tydligen så "in to it" och måsta ju givetvis blogga ett stort inlägg av glädje.

Har jag varit duktig?

I mitten av April hade jag en lista som skulle göras snarast. Ska se hur det gått med det:

-vaxa återstående sängdelar, dvs 1 dubbelsidig fanerskiva
-Sy om ett spjälskydd (till sängen som jag har varit påväg att ta fram de senaste veckorna, stackarn sover fortf. i vaggan)
-tvätta fönster (undras vem som ska göra d. Jag kan inte)

-plantera om blommorna
-reda upp på balkongen
-sälja bort ett gammalt klaffbord som står mitt i vardagsrummet

Herregud här går d inga undan.

Ha-looo

Sitter här med halvsänkt blick. Har nyss tagit mig energi till att skriva ett inlägg. Har försökt tagit dagsnap både igår och idag, vilket resulterat i mjölksyra i ögonlocken då de VILL upp fast ögonen svider av trötthet. Fattar inte vad det är med mig, snacka om sömnproblem iallafall. Men inatt sov jag med öronproppar och slapp allt som har med förhöjd ljudnivå av sjuka barn att göra. Det gjorde gott. När vi kom hem i onsdags så låg väl mina sömntimmar i medeltal på ca 5-6 per dygn, d bakar man inga många plåtar bullar på. Men nu e d lite bättre. Har verkligen mått piss av trötthet. Fast hemresan gick som på löpande band, båda flygen hade medvind och vi fick 5-10 minuter tillgodo per flight. Ungarna sov hela vägen hem från London, men att sova på flygplan i stolar med 85 graders lutning har aldrig varit min starka sida, man vaknar till med bollögon när huvet är påväg att göra störtlopp ner i famnen. Jag är iallafall glad att ungarna sov. Chrille plockade upp oss och vi hade en lång, mysig matpaus på Mc Donalds innan Ålfen hem.

Vistelsen på Nord Irland hos Mia var ju suvve. Högsommarvärme som invånarna där själv typ aldrig skådat. Skulle man vetat det skulle man ju packat ner bikinin. Det var härligt att träffas. Ett glas vin till diskningen, en öl medans man hängde tvätt. Ungarna sprang och lekte på den underbara gården med nykläckta kattungar, hunden Podge + att där både träkoja och rallybil finns. Att få klättra upp på huven och åka rutsch ner för bakrutan måste ju vilken unge som helst älska. En egen bil med gräsklipparmotor har Lochlainn fått ihopplockad av sin farbror. Ja ungarna stortrivdes o stred om vartannat. Mia och jag stängde dörren när vi int orka lyssna på "mamma Lochlainn slog mig" eller från Lochlainn som slutat med svenskan "mamma, Li pushed me!"

Hade resväskan halvtom, och så kan man ju inte resa heller, så grejerna o kläderna far hit och dit. Det åtgärdades med 2 dagars shopping. Jesus Amalia vad billiga kläder, superfynd gjordes o Jeff fick 4 par nya skor, Li fick 2 par, jag fick 1 par foppa tofflor, tröjor, pyjamaser, tights, en schysst Timberland Kepa till mig själv. Hittar ALDRIG en keps som klaffar mitt barnhuvud, men siddu d gjorde Mia. Från barnavdelningen. Den tog jag.

Nästa gång måst man stanna längre, med lite större barn, som sover på natten. Det är så lyhört där så man hör när den andre vänder sig i sängen i rummet intill. Jeff vart sjuk där och har gått på knark sen vi kom hem. Idag spenderade jag 2 timmar på Hälsocentralen med både Li och Jeff. Li fick ta halsprov då hon har ont i halsen. Jippii jaaa, jag gillar att gå till doktorn, sa Li när jag berättade att vi skulle till doktorn klockan två. Jeff är snorig, hes, hostig och ALLMÄNT OGIN, men är nog glad och pratsam en stund efter sina 3 timmars sovpass. Provsvaren får vi imorgon om det är nåt. Annars får han vara storkonsument av Panadol 125 mg en par dar till.

Utan Malin vet jag inte vad jag skulle tagit mig till. Hon har varit mer mamma till Jeff än vad jag har varit under dessa dagar. Helt otroligt duktig. Men det lär nog ta ett litet tag innan hon får Jeff-abstinens nu, och jag tror definitivt inte att hon vill skaffa egna barn på många herrans år efter att hon fått leva mitt i ett kollektiv med 4 småungar -dygnet runt.

Jag skulle ju kunna skriva hur mycket som helst, men nu får d va bra.

image251

Huuur söta kattungar - och ungar!!!
image252

Här är deras hus, hemmabyggebilen, den omtalade rallybilen som man kan köra på den stora åkern med. Och sista bilden, kolla in Li o Lochlainn då de funnit cartoon på Tv-avdelningen då vi var på shopping till ett varuhus.
image253

Ett snabbt, sista inlagg innan vi e hemma

Tanker inte ga in mer pa hur Mias och min kvall var. Den var mysig, bra, men mycket kortvarig da Malin ringde efter 45 minuter. Jeff var hysse. Hem o tryckte in en supp och klappa rumpa sa sov han som en stock....i en par timmar. Nagot ar med den lille, han har fatt feber, ar snorig och har fatt panadol 3 ganger idag. Kul.

Men daremot kan jag ga in mer pa vad vi gjort idag. Herregud vad vi har shoppat. Riktigt som tokar! Jag ar queen of shopping jag med -ibland. Iallafall pa barnklader. Vad jag rakat kopa till mig sjalv ar ett linne och en kepa. Nojd for d. Men ungarna daremot har NYYYYA klader. Hade bussigt svart att motsta alla gulliga klader och Jeff har fatt 3 par nya skor.

Imorgon bitti ar det avfard harifran 7.10, sa vi ska upp tidigt. Bast att ga o lagga sig o hoppas pa att det inte ar na forseningar imorgon med planet, for da missar vi planet fran London, grr...

Hajj daaa

Tiden gar.

Redan 2 hela dagar har passerat och jag har inte ens hunnit titta in i datarummet har. Dagarna bara rinner ivag och ar det inte disk som ska diskas (ingen diskmaskin, och vi ar 4 vuxna = 4 barn), sa ar det tvatt som mast tvattas (hade inte med mer an 3 ombyten till oss 3). Malin skoter sa mycket om Jeff, sa ikvall kom jag pa att jag knappt hade hallit honom idag, snyft. Gulle. Hon ser till att han ar matt, ren och torr, vipps sa ser man henne genom fonstret med Jeff i vagnen och 5 min senare kommer hon in "nu sover han", vilken klippa hon ar! Hon ser till att hon far sin somn genom att sova nar det passar, sa hon orkar nar det behovs.

Idag var det stan som gallde. Mia, Lochlainn och Gabriel akte i deras bil ner till stan. Jag, Malin, Jeff och Li GICK ner. Det tar ca 25-30 min att ta ser NER till stan. Och da menar jag ner. For det ar branta slingervagar rakt ner. Kom inte tillbaka tomhant.

Nu mast jag abrupt avbryta, for jag och Mia ska dra ner ENSAMMA till stan for en liten kvallsbreak. Later.

Totalt hjärndöd

Det är inte illa med rik och generös farmor
Idag var min supermamma och tvättade fler fönster här (jag tvättade fönstret till balkongdörren, rackarns duktig va). Vid två hade jag och Jeff dejt med sväris o Li (som hade gått på stan o shoppat). Vi träffades på Bagarstugan. Där visade Li upp hela sin JUMBOkasse med saker hon hade fått välja att köpa, fammo betala. Det var klistermärken, scrapbookingtillbehör, papper, shabloner, ja allt sånt där kul man kan hitta i en hobbyaffär, för det är sånt hon vill ha, inga leksaker. 206 euro kom det fram att det var handlat för!!! Hur i helvitte kan man få ihop småprylar för 1200 MARK?? Tror inte fammo Runa har så stor koll på den där eurovalutan. Well well, Li var iallafall supernöjd, o Runa med verka d som.

Jag måste vara den mest oorganiserade mamman i hela världen
Kom hem klockan åtta ikväll, har varit borta hela eftermiddagen. Målat hos svägis (fittigt kul!) Vart bjullade på mat i vanlig ordning. Väl hemma med hungriga o trötta ungar så skulle jag börja försöka få igång min hjärna. Oj, hade visst glömt växla pengar till pund och kronor. Nu har jag hållit på o packat för 3 pers i en väska + handbaggage. Mat till bebis, blöjor, extrakläder, pass, biljetter, pyssel, några trosor o strumpor till mig själv, ja jag har säkert glömt nåt. Max 15 kg får väskan väga, känns som om bara barnmaten väger så just nu. Suck.

Nu ska jag skrubba upp mig, o gå o sova. Slänger säkert in ett blogginlägg från storön. Adios.

Grattis Jeff 6 månader

Lite efter, men jag har int haft tid. Kolla charmtrollet:

image250


Smycken

Men herregud vad ska jag ta mig till med alla presenter som Li gör till mig på dagis!?!? Det slinker ner i både pappersinsamlingen och sopis mellan varven i smyg, swoosh säger d så kommer hon fram med nån teckning och undrar  lite ledset varför den låg i returen, samma svar varje gång: den har säkert legat på golvet, och du vet ju att sånt kastas. Sen är det slutlipat.

Men iallafall, hon har lärt sig rita jättefint på senare tid och vissa teckningar e så himla najs! Men vad gör man när hon gör armband och ringar till en som hon vill att man ska bära, och sen undrar varför man inte använder dem...

image249

Jag blir så slut.

***

Bästa låten just nu

Den e såå bra!

image247
Leona Lewis - Better in time

*

FRISK!

De där vitpepparkornen gjorde susen. Även om jag hade ont i magen halva natten så avtog illamåendet och rännan. Och imorse fick jag sova ut då Chrille tog med sig Jeffen upp och med till dagis. Han hann inte vakna igen innan Malin var här och skulle hämta honom. Nu har jag dammsugit och har 2 maskiner tvätt på G. 4 återstår. Ja jag vet, tvättar man en gång i veckan så får man köra 6-7 stycken i rad, men jag orkar int ränna till källarn varje dag, då blir det berg i tvättkorgarna.

Imorgon kommer väl mamma och fortsätter med fönstertvättningen här, sen drar vi to Northern Ireland, och på onsdag när vi kommer hem igen HOPPAS jag att det inte är råddigågga här. Herregud, nu måst jag ringa Mia o kolla vad man behöver med sig.

MAGSJUKA!

Mådde som vanligt ända fram till klockan halv tre idag, då vart jag pang bom trött och måsta ringa efter Chrille för att få gå o sova (första gången på 4 år som han måst komma hem från jobbet tror jag). Han tog pruttJeff med sig och hämtade Li, när de kom tillbaka hade jag inte somnat än, jag hörde allt de sa, vad de lagade för mat, att Jeff sov ovanligt länge,  bla bla bla. Fittigt irriterande när man e så trött att man int ens orkar öppna ögonlocken. Nåja, efter att jag legat där i 1½ timme steg jag upp med magkramper och frossa. Mådde illa oxå. Håva in 20 -TJUGO!!! vitpepparkorn (dödar magbobborna) och lade mig igen. Efter en stund gick jag på toa och gjorde en typisk magsjuke stråle, fast typ en tesked. Det var allt som kom ur d hålet. Och inget kom ur brödhålet heller, trots att jag var så jävla spyfärdig.

Nu har jag legat i sängen en timme för att jag är så svag och trött, kunna sova NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Jag e så förbannat slut, har inte ätit NÅT sen klockan två, bara vatten. Nu ska jag gå i medicinskåpet o ta en thailändsk muskelavslappnande tablett (STRONG ). Kanske ger nån effekt. För sova måste jag.

Men jag tror banne mej de där tjugo kornen slog ner vartenda en liten bacill, för nu kommer inge mera poo och illamåendet trappar sakta av. Kanske, kaaaanske får jag ordning på bomnedslaget, som bildats här under eftermiddagen, imorgon. Hoppas hoppas. Måst tvätta kläder inför resan, Jeff har inte en enda ren långärmad body och alla 3 tvättkorgar har svämmat över, igen. Natti.


Ahaaa...

...EN FJÄRRKONTROLL!!!

image246

Förresten

Fick hem kallelse till magnetröntgen idag, redan på lördag har jag tid, e man hemma då??? Hur fan tror dom, att man inte har nåt liv o int bokar in nåt annat i väntan på röntgen som kan ta flera månader eller??? Och som pricken över i:t så måst jag bekosta hela röntgen själv för att den är remitterad från privatläkare. Säääkert man pröjsar 400 euro när man kan få det för 18 via HC. Ska ringa o avboka imorron, boka tid till HC o hötta med nävan och KRÄVA MR av den där pryon.

Suck.

Natti.

Byte av tjänster

Jag älskar att måla, svägis älskar att umgås med Jeff. Hon vill ha källaren målad, och jag blir GÄRNA avlastad med lillklimpen. Ja då byter man ju med varann förståss! Idag var jag på Krokens runt 10.30 (Caj trodde inte sina öron när han hörde min röst så tidigt där). Kasta i mig en macka och en kopp kaffe och sen drog jag på mig målarkläderna. Måla med rulle E kul. Speciellt när man ser nyanskillnad, att måla vitt på vitt e däremot inte lika kul, även om jag hamnar på d oxå när d ska målas andra gången. Men det går nog bra d å, blir så ljust o fint så.

Camilla skötte sig utmärkt som barnvakt och matade, gick ut på sova+ärendepromenad, mata, torka spyor och bara bar omkring på den inte så lätta bebisen. Det finns helt enkelt inte så mycket att klaga på när det gäller barnvakteriet hos henne, ja om man kan skämma bort bebisar i famnen skulle det vara d då, hoh ho, fattar inte att hon orkade bära omkring på honom, snart har väl hon ryggartros hon oxå.

Nåja, jag målade väl från 11.00-15.30, paus o köpa färg mitt i nån gång, mådde crap av alla ångor. Hämta Li, hem o äta, träna bodypump och tillbaks och drog några sista rull mellan 19-20 med vidöppna fönster.

Nu e jag trött. Ska ta mig ett bad, sen ska jag gå o sova. Måst vila upp mig lite inför resan på lördag. Kollade just igenom RyanAir bokningen och jag ser att vi bara har 1½ timme på oss att byta flyg påvägen hem i London. Med min tur så skiter det sig med förseningar och blir nya biljetter och en fet VISA räkning. Been there done that. Suger bussigt. Men tydligen ska d riskas  =)

Före och efter

Här e madrassen till Jeffs vagn, som jag hittade på Bettans Bod för 2 euro. Tuttar sött på den.

image245

Städa mindre

Såna här nyhtetsnotiser gillar jag skarpt:

image246



****

Öl och vin

Jag börjar få smak på alkohol igen. Var på middag till mamma o pappa och fick ner 2 kalla bruna, grannen Emma var med som sällskap till Li, då hon "ville ha nån på tomma stolen vid barnbordet" (kruuus). Innan vi vuxna hade börjat äta så hade flickorna skrapat sina tallrikar, bar dem till köket "tack, nu går vi ut o leka". Vet inte vad de lekte, men lekte gjorde de både i sandlåda, snickeboa och plötsligt var det koja i köket. Då var mommo där o hjälpte bygga koja med ALLA täcken och filtar som bara fanns. Därinne var de skadade och lekte doktor o tejpade på varann (asså mommo va int med då).

For hem
Ungarna var INTE färdiglekta, så jag skar ihop en fruktblandning och meningen var att de skulle varva ner och äta frukt till kvällsmål på Emmas gård så skulle vi gå hem sen. Men NÄÄÄÄÄ. Det vart lek och uppspeedning av Emmas storebror William, ungarna stortrivdes och Linda bjöd på vitt vin, så de där fem minutrarna vart en timme och FEMTI minuter istället.

Var med Jenny,
Joel. Li och Emma till Sparis idag, fick med mig hem ett och annat men GLÖMDE allt vad som heter barnmat, t.o.m ett 6-pack öl täcktes jag köpa, men glömde Jeffs gröt, Tutteli, välling och goda fruktkompotter. Hmm...Ungarna hördes förresten från lekhörnan på Sparhallen, ända till Gröna-, röda-, och vita torget. Hojsan vad de lekte, d e ju typ 100 meter!

Nu har jag knäckt sexpacket och sitter här och yrar, tål ju nada tydligen, men jag jobbar på d.

Sytt o müsli

Ikväll har jag sytt som fan, maskin har gått varm. Madrassen till Jeffs vagnen är klar och på plats, det är även kudden. Nu återstår påslakanet till vagntäcket, men på något vänster så har jag köpt för lite tyg och måste tjacka en bit till imorron (om jag kommer ihåg d). Det blir fint *morr*. 

Jeff kommer sova såå fint i vagnen, idag sov han först lite över en timme ca 12.30 - 13.30, i bilstolen när jag gasade runt på ärenden. Sen sov han i vagnen från fyra till HALV SJU!!! Och han har varit världens gladaste bebis idag, tänk om man skulle föda en halvårsbebis (helst inte i storlek dock), de är SÅ ljuvliga!

Chrille "och jag" har lagat GI müsli ikväll. Chrille fick smaka på egen medicin och hamnade på att göra den själv. Han brukar säga "å det här ska VI göra". Sen slutar det med att jag åker och handlar udda, svårhittade ingredienser och kockar SJÄLV. Så idag smällde jag fram alla ingredienser + recept på köksbordet, sen ropade jag in han i köket och satte mig ner och fortsatte sy. Hahaha, fy fan vad jag är stolt över min ragatakaraktär, den smyger fram ibland när man känner att d räcker. Jag rörde faktiskt om i långpannan 2 gånger. Chrille leker säkert int skön över att jag skriver om müslilagningen här på min blogg, men han läser den ju inte så han vet inget om d. Hehe.

Imorgon kl. 12 springer Eldorado provlopp på travbanan, ska bli kul att se hur han beter sig, då han e så jävla ivrig. Chrille och Jeff ska åka och kika, jag och Li ska med Jenny o Joel till Mariebad. Så nu e d dax att packa simväskorna innan natti. Kanske hinner i säng innan halv två.

Dagens kommentar av Li

Då vi hade ätit på Nautical så skulle vi åka till Hallen och köpa fredagsglass. Li fick nå hotellsug och bad med huvudet på sned:

-Mamma e d okej om  jag går med pappa till Cika (Cikada) medans du köper glass, så slipper du gnälliga ungar. Jag brukar ju va gnällig ibland o d gillar du ju int. E d okej? (med bekräftande, upphöjda ögonbryn).

Asså snacka om att vara medveten om sitt svängiga humör.

***

Dags för regn

När det är regn ute så kan man vara inne med gott samvete. Har gjort en massa ärenden idag. Nauticals fredagslunch med sväris, Emmaus och fyndade bebiskuddar och täcke till vagnen. Sprang o busade lite med Bianco i Badhusparken. Sen fick fisarna vänta i bilen medans jag var in till Tyger & sånt och hittade tyg till vagnkläderna, Bettans Bod och bokade bord IGEN. Har så förbannat med prylar som aaldrig verkar ta slut. Var via Hotell Esplanads källare och kikade i "mitt" förråd om där fanns nåt som ville till Bettans, giveligen stod där en hel drös med fina saker som bara samlar damm, och som inte kommer att passa in i huset ändå. Oj oj, då är det snart dax att ränna på Bettans om mornarna och eftermiddagarna igen (kul).

Nu inväntar jag tillfälle att hämta hit mammas symaskin och åka till snuten o hämta Jeffs pass. Kanske hinner idag ännu.

Balkongen ser fortfarande grotesk ut, usch, jag drar för persiennerna.


Fullt ös

Här har Li 2 kompisar på besök. Började hos grannen, så gick mamman Linda med de 3 flickorna + sin 10-årige son William till Lilla Holmen. Sen skulle brudarna hit o titta på Lis säng. Nu e Li sur (som tydligen e inne att bli då man e på hemmaplan), o de andra 2 leker som fan.

Igår var vi på middag hos päronen, vid halv åtta drog vi hem, jag och Li slank över till grannen som grillade på gården. Så Li o Emma lekte, jag och Lindra drack vin och jag sprang och tröstade William som hade blitt dumpad av sin flickvän på Valborgsmässoafton. Ett paket kräftor fick jag i mig, mmmums. Gick hem vid halv elva, och idag har jag faktiskt lite krappis. Uäck, blä inge kul. Trött.



Asså Li e slut:
Hon börja störtböla av lycka då William plötsligt fick tillbaka sin Wilma igår. Först grät William och ville inte alls ha med någon att göra, Li var där och kramade och tröstade. Sen fick jag, förmedlaren, William att ringa upp Wilma och förklara ett missförstånd. De blev tillsammans igen, Li vart överlycklig av att William slutat gråta, men grät sig själv till sömns, efter att jag berättat den romantiska storyn 2 ggr.

-Mamma varför grät William?

-För att hans flickvän gjort slut.

-Men varför slutade han gråta och blev glad sen då?

-För att han sa förlåt till sin flickvän och så blev de tillsammans igen.

BÖÖÖÖÖÖL, hulk hulk hulk.

Herregud asså. Känslig brud. Men gullig.

Nu måst jag ut med kidsen, solen gassar!

****

RSS 2.0