Jeff duschar


Såhär kan han stå i en kvart


Bilder

Här kommer äntligen lite vettiga bilder! Jag är lika glad som ni, för att jag kan visa hur fint det är! Väljer dock att inte visa riktigt alla hörn, då det fortfarande står bråte o flyttlådor lite här och där. Orkar inte ta nån stress över det som är kvar (Chrille stressar dock upp sig över det dagligen). Många av lådorna ska till Bettans och till Lettland.


Soffan

På soffan längst hit så ska ska det vara en vit bricka på den där nedsänkningen, den har inget armstöd till höger, utan avslutas rakt och kommer vara mer som sittarsoffa vid kalas. Den stora soffan ryms man 2 vuxna liggandes i. Och mellan schäslongen och 2½ sitsaren så ska det vara ett vitt tillhörande bord mellan sektionerna. Skiitsnyggt. Funkar ju helt bra såhär tills man har dem. Sofforna är snyggare än jag hade förväntat mig. De vita läderkuddarna är jättesköna i svanken. Kommer förmodligen vara mer på andra ställen än där de är menade. Men på bild hålls de still iallafall  =)

Grovköket (/diskområde)

En liten uppfattning iallafall. Det är inte helt klart (det heller) så helheten får ni vänta på  =) Det är här vi diskar, helt underbart i jämförelse i lilla porslinhandfatet på toan som vi gjorde första 2 veckorna. Detta är lyx i jämförelse, man svimmar väl av lycka när man har diskmaskin o allt ikopplat sen.

Bänkskivan i köket

Planlimmad diskho, så skönt utan kanter. Ni får bättre bild sen. Not ready at all yet. Köksbänken är ännu inte fixad helt, men spishällen är ikopplad så jag kan laga mat!!! Dock inte diskmaskin ikopplad och heller inte vatten i köket. Det har sågats så det varit sågspån över hela köksgolvet.

(Cindy tack för tipset om stolarna! Nandor såg lite cool ut. Och den var halva priset vad läderstolarna kostar. Ingen dum idé alls. Men man ska komma iväg till IKEA också, och så ska d (med vår tur) finnas 8 av dem på lager.)


Berg och dal

Ja det är så mitt humör är för tillfället. 
Igår ville jag t.ex gräva ner mig. En riktig skitdag med bara bara motgångar. Men kusin Mia stod vid min sida och försökte för kung och fosterland att hjälpa till, men det fanns ju inget hon kunde hjälpa. Skit skit skit, trött trött trött och myycket myyycket irriterad o deppad. Men efter en timmes vila och lite peppning av varann Chrille och jag, så drog jag iväg o träna iallafall. Nöjdare och gladare.

Idag steg jag upp på sprudlande humör.
Brorsan skulle komma och fixa ett temporärt nät utanför. Så inte Jeff sticker ut o räknar bilarna på Ålandsvägen.
1. Vi kan ju inte låsa dörrarna från insidan.
2. Då är det svårt att slappna av då man inte har koll på Jeff - som tycker om att gå ut o stänga dörren efter sig
3. Han e så förbenat snabb och vipps så är han försvunnen

Sååå. Efter några timmars slit av RedarRobban o SuperSonny, är nätet på plats och pappa ska slänga ihop en grind. TACK KILLAR!!! Sen får Leffepeffe vara ute bäst han vill. Och jag kan lägga mig på soffan, eller sätta mig vid datan, utan att måsta ränna o se efter var mekarJeff gör stup i minuten.

Inte nog med att nätkillarna var här. Vår nya soffa dök upp klockan tio imorse. Vår supersnygga, ultraperfekta soffa! Dock saknar vi 1 tillhörande "mellanbord" som ska vara emellan divanen och  2½ sitsen, och en träbricka som ska vara till den andra soffan. Det är alltså 2 soffor. Jag köpte även en grå matchande vaxduk till köksbordet. Så nu kan vi äta vid vårt nya bord oxå! Har inte velat använda det tidigare då Jeff gärna trummar med knivar o gafflar vid bordet. Orka få nya bordet sönderhackat direkt då. Nu har vi ett plastskydd under vaxduken så han kan hacka bäst han vill.

Nu återstår valet av köksstolar. Det lutar åt svarta läderstolar.



IMORGON KOMMER KÖKSBÄNKEN!!!
Man har inte alls känt sig hemmastadd här än. Men idag då soffan stod på sin plats och köksbordet ställdes i rätt position och jag åt kvällsmål ikväll. ÅÅ vilken känsla. Det var första gången jag riktigt kände att det är mitt hem. Bara vi fått vattnet kopplat och spisplattan på plats imorgon/övermorgon etc. så är det ju komplett. Att det sen återstår möbler och tillbehör för tiotusentals euro hör inte hit. Vi tar lite i sänder. Vi är glada att vi kan åka och resa. Vi har varit utan TV i flera veckor nu och det har gått bra. Den blir väl dock ikopplad snart (bara vi hittar strömkabeln, hahaha).

Jag hittar inte kameran så jag kan inte ta kort på soffan!!! Kanske imorn då  =)

Nu är det Desperate Housewifes för hela slanten i sängen på laptopen. Lyyyxxx. Tjingeling!


Vintertid

Tidigt imorse (typ halv sju) kom en liten gullunge tassandes till mig i sängen, jag lyfte upp honom och det tog inte många minuter innan han hade somnat om. Själv har jag svårt att sova med någon så nära, så jag låg sömlös över en timme innan jag somnade om. Och halv nio (trots den nya tiden) satte han sig upp med ett skratt. Första gången på mycket länge man vaknar i mammas o pappas säng!

Idag har jag varit påväg i graven. Så jääävla trött asså! Slumrade till på soffan och här sitter man nu vid midnatt. Men jag tar mig i kragen nu. Natti.


P A R I S D e l 2


Gissa om Li bara MÅSTA upp i prinsesslottet  =)  Det var så himla mäktigt i Disneyparken. Det var som att kliva in i en sagovärld. Kosta ju skjortan. Men som tur var så klarade vi både Walt Disney Studio och Disneyparken på  samma dag. Li vart helt lyrisk när Peter Pan och Ariel kom i Paradtåget. (Samma i jämförelse hur jag skulle bli om Backstreet Boys kom 2 meter från mig).



Alla dessa karaktärer var utklädda människor som rörde sig, sprang omkring, dansade. Så fint så fint! Det var det bästa och vackraste i hela parken tycker jag (och Li). Nedan är en bild från en liten båttur som vi åkte genom ett litet "sagoland" med fin musik, dansande dockor. Man vart lite lyrisk faktiskt. Fint.



Rekommenderar starkt Disneyland Paris. Men jag skulle nog inte åka med yngre barn än vad Li var. 5 år skulle jag sätta som gräns. De ska orka gå och orka hela dagen och uppskatta på ett sätt som mindre barn nog inte klarar av.


Grovköket - mitt nya krypin

Igår när jag kom hem så var grovköket fixat! Vår ho, tvättmaskin och torktumlare var kopplat och klart att använda! Gissa om jag var lycklig imorse då jag klev upp och satte på den första maskinen (av hundra). Sen åkte jag på jobb och gav (ganska) tydliga instruktioner till Chrille hur han skulle göra när maskinen tvättat klart.

När jag kom hem halv nio ikväll så låg tvätten torr (och skrynklig) i torktumlaren. Jag fortsatte med raka rör och tvättade och tumlade långt över midnatt. Nu var tvättkorgen tom, men när jag började slita och riva lite i grejerna här så dök plötsligt en tvättkorg upp, full med kläder förståss. Så jag ska få tvätta imorgon igen! Jippii! Oj vad roligt och skönt med egen tvättmaskin OCH tumlare. Me like!

Nu e d natti, orkar inte gå ner o ta nån bild på grovköket nu såhär halv två på natten.

Imorgon ska jag ha SPA på Cikada. Nån som känner sig utanför och sugen så är det bara att höra av sig snarast. Bastun bränner på mellan 19-20, sen super vi o snackar skit om våra killar, nämmen jag menar smörjer oss o tjattrar lite. Så härligt!

Natti!


P A R I S - D e l 1


Drar det kort så ni inte somnar. Men håll i er, för d kommer bildbomb nu. Ni måste ju bli helt chockade då jag inte bildbloggat på hundra år. Fick inte med mig kameran första dagen då vi var på Disneyland TYPISKT. Men som tur var så hade de andra kameror, så jag ska få bilder därifrån, och skriver om det nån annan dag. Åkte mycket buss, tåg och metro. Så vi tog tåget från Disneyområdet (där vi bodde 2 nätter), vilket tog ca 40 minuter. Traskade raka spåret till Eiffeltornet.




E i f f e l t o r n e t
Eiffeltornet byggdes ursprungligen för att imponera på besökarna till 1889 års världsutställning och skulle bara bli ett tillfälligt inslag i Paris. Det ritades av ingenjören Gustave Eiffel och blev häftigt kritiserat av 1800-talets esteter. Det var världens högsta byggnad fram till 1931, då byggdes Empire State Building i New York. Idag är det symbolen för Paris. Det har nyligen blivit renoverat och fått en ny belysning. Eiffeltornet är byggt av gjutjärnsbalkar. Det har ett komplicerat mönster för stabilitet, men dess tilltalande symmetri är mycket omtyckt. Den första nivån är 57 meter högt och nås med hiss eller trapp som innehåller 360 trappsteg. Till andra våningen är det sen 700 trappsteg. Det finns hiss även här. Upp till den tredje våningen går bara hiss. Den översta våningen rymmer 800 personer och är på 274 meter höjd. Toppen, antennen inräknad, är 320 meter högt. Det är 2,5 miljoner nitar som håller ihop tornet. Tornet svajar aldrig mer än 12 cm. Det väger 10 100 ton. Det går åt 40 ton målarfärg varje gång man målar det, vart fjärde år.


Det här var första synen jag fick av tornet, från tåget. Hastigt fram med kameran *klick* och en hundradels sekund senare var det skymt bakom huset  =)



Etage 1. Hit var det 300-nånting trappsteg.


Här fick man upp värmen. Påväg till etage 2.


Etage 2. Totalt 700 trappsteg.



Toppen. Lite högt tyckte Li först. 274 meter upp.


Men övertalade sig själv i ett mantra som lät såhär "jag-är-inte-räädd".


Riktig kvalitetstid. Kramades mycket under Parisvistelsen. Gulle Li.


Floden Seine. Den åkte vi på i en båt. Mycket mäktiga byggnader omkring.


Vem har skitit i Eiffeltornet? Jag och Li iallafall. Det är en merit d.


Champagnebaren i toppen måsta vi testa SÅKLART!


Lite trångt i hissen påväg ner.


**************************Övrig information om Eiffeltornet*****************************

Jippon vid Eiffeltornet:
En bergstigare har klättrat uppför det. En journalist har cyklat nedför det. Det har använts som språngbräda av  fallskärmshoppare och som bakgrund för trapetsartister. År 1911 försökte den parisiske skräddaren Reisfeldt flyga med en modifierad cape istället för vingar. Han dödsstörtade inför en stor folkmassa. Enligt obduktionen dog han i hjärtattack innan han slog i marken. 



Det var allt från Eiffeltornet. Tog ju ungefär en timme å blogga me dom här bilderna, grr.

16 kvm badrum

Hej! Här e jag. Återuppstått. Jag har INTE tid med varken vänner eller datan. Så jävla osocial med detta kaos. Men ge er till tåls. Jag täcks faktiskt inte ta bild på nåt annat, för det är sånt jävla aseri här med alla lådor o byggrejer uppåt väggarna. Men jag har tid för några bilder på badrummet iallafall (som vi har i skick). Så ni inte raderar bloggadressen.


Armaturerna ska bytas till grafitgråa och de där asiga luckorna nere till vänster ska på grå lackering (sen).  Enskilda handdukskrokar ska upp på rad där handduken hänger på bilden.


Har hunnit bada EN gång, har gått omkring skitig som en gris här då man ändå inte träffat nå folk. Skönt med vägghängd toastol och skåp = lättstädat.


Det är inte helt klart ännu, det är lite finjusteringar som återstår. Söker även en passlig sittmöbel in i badsalen. Om ni tittar riktigt noga så ser ni TV-uttaget där mellan fönstret och duschen  =)


Nu tar d väl en vecka igen innan jag får hit nå bilder. Ska ta mej tid att blogga om Paris oxå vid tillfälle. Nu jobbar jag 3 st kvällspass på raken, får se om jag dyker på datan eller ner i byggdammet då jag kommer hem.


Ses på måndag

Nu far jag och Li till Paris.

Inget speciellt

Tog ju lite bilder med min flashiga (tejpade) mobilkamera som jag skulle roa er med. Men nä, hittar jag kabeln? Så tivärrr får ni vänta lite tilllll....


...Chrille har monterat ihop vårat tontunga köksbord och det är ju bussigt maffigt. Men inga matchande stolar har vi ännu =) Jeff somnade just inne i sackosäcken då han slappade till Fåret Shaun. Han får nu tutta inne idag i Lis säng. Han blir väl lagom förvånad då han vaknar  =)  Jag ska se vilken ända jag ska börja i här nu...


Har bloggen dött?

Död blogg
Ja, det är väl det ni tänker. Jag gav mej fan på att ge tid till flyttandet på allvar och har inte gjort annat än packat upp och jobbat den senaste veckan. Inget internet. Har inte kollat mailen, men fick datorn uppackat från underst i packningen idag, 64 mail i inkorgen, tackar tackar. Tar nog itu med det lite i sänder. Har ju liiite lätt för att fastna vid datorn. Men nu ska det koncentreras på huset.

Bohemstil
Vårt köksbord kom idag. Har inte packat upp det heller och det får nog vänta. Vägde ton gjorde d iallafall. Vi har vårt lilla 4 personers IKEA bord där i det enorma utrymmet utan övriga möbler   =)  men det går bra d. Ingen TV ikopplad heller. Bänkskivan borde komma om 2 veckor, då vill jag ha det mesta undan så jag kan koncentrera sig på att plocka in grejer i köksskåpen. För tillfället så diskar vi vårt frukostporslin i handfatet på toan. Lite risky, så vi väntar ivrigt på att rörmokarn ska fixa grovis klart så vi kan diska där, och framför allt börja tvätta kläder!

No stress today
Sitter för tillfället hos mamma o pappa och har förvällt 4 liter kantareller (som jag inte plockat själv), har en maskin tvätt igång och en på tur efter d. Chrille är och tränar och det känns så bra att denna dag inte behöver gå i nån uppackningsstress. En helt ledig lördag. Skruvade ihop vårt (fula) furudatabord och kopplade igång internet. Travade ner på stan o lunchade. En shoppingsväng in på KappAhl. Li fick jeans,  5 pack trosor, 1 nattlinne och en pyjamas och Jeff 1 pyjamas. Chrille skrattade och yttrade sig "haha, jaaaa bor man i nytt hus så måååsst man ju ha ny pyjamas oxå". Hehe, jamen visst måste man d!

Gammalt och nytt
Vi bestämde oss för att spara de "fula" gamla furumöblerna som vi haft i kontoret tidigare. De är nu i "lekrummet" som vi kallar Jeffs framtida sovrum. Bokhyllor, helt perfekt att rita på och förvara allt jox i. Så byter vi ut lite möbler i taget, Jeff kommer ju nog att rita på möbler i ett år eller två ännu, onödigt att köpa nytt vitt och skört. Chrilles idé, som jag accepterade efter lite funderande. Men vi har ju ändå ett och annat som vi ska ha från IKEA, så en liten tripp dit lär ska ske inom oktober kanske.

...MATPAUS...

Nu har jag varit o hämtat Chrille från gymet och fått en rejält portion med pappas lax o kokta potäter. Mums. Han kan bara inte misslyckas med maten. Han skulle förbanna få råttkött att smaka gott. En puffetglass på d. Och nu blir d via  Select efter en påse ostbågar o hem o fortsätta los röjos.

Har någon förresten tips om var man kan köpa aluminium kökshandtag i olika bredder? IKEA hade inte, bara i rostfritt stål, som vi inte vill ha. Usch, rostfritt gillar jag inte. Fläckar!!

Ni väntar säkert på bilder. Men skulle jag ge er en bild på hur det såg ut hemma för 4 dagar sen skulle ni inte trott era ögon. Chrille var i chocktillstånd i 2 dagar tills han såg resultaten jag åstadkom fram till 2 om nätterna då han var på nattskift på Cikada. Nu ser han ljuset, säger han. Haha.

Men i och med att vi inte har något garage eller förråd än så är det mkt svårt att ta om hand allt på ett smidigt sätt. Det är bara att gilla läget o hålla käften. Längtar ihjäl mig tills soffan kommer. Sååå snygg!

På onsdag åker vi till Sverige för en natt på hotell och sedan TIDIGT upp på torsdag för avfärd mot Paris! Hemma igen på söndag.

Tjoho!

Idag har jag limmat Jeffs spjälsäng. Svägis var barnvakt så jag fick några timmar att mecka. För han blir att sova i den nu ett tag. Han har ju sovit i resesäng tills nu då hans spjälis inte fick rum i hans "rum" skrubben. Den var skranglig o limmet hade farit, nu har jag haft loss o limmat och haft skruvtvingor på. Imorgon ska den bäddas =)

Jag har även gått igenom lite grejer, asså lite, typ 2% och prismärkt till Bettans. Imorgon bitti blir d dit med ett lass överlopps igen. Har även 1 sopsäck och massa massa kassar som ska till familjer i Lettland. Allt från barnkläder, till lakan och påslakan. Känns så bra då man vet att nån kommer att bli glad och varm för ens kläder som är lite noppiga och inte duger till Bettans.

Skithusstolarna är på plats och vattnet kopplat, så nu har jag invigt ena toastolen med lite piss  =)  imorgon kommer rörmokaren o fortsätter. Jag bloggar från flickrummet hos mamma o pappa. Ingen dator ikopplad ännu på ett tag, så tyvärr heller inga bilder (puh, för min del).

Chrille är i Sverige på affärsresa, så jag lade barnen o sova här hos mamma o pappa o drog till huset och donade nu ikväll till lite över tolv. Imorgon sover vi oxå här då jag inte har någon barnvakt då jag ska o träna. Men sen hoppas jag d kan bli övernattning i huset. Bara man hinner få det lite uppröjt och städat så kan man sova där. Det är mååånga timmar kvar. Ni får ge er till tåls.

Nu e jag trött. Tjingeling!


22.43, Hotell Cikada

Denna helg har gått i flyttandes tecken. Varje timme. Nu finns det inte en pryl kvar i lägenheten. Chrille har verkligen kämpat tappert med det där förbannade flyttandet. Han tycker inte jag är så effektiv då jag gärna vill ha saker och ting i ordning i olika lådor (helst märkta). Han tar en svart sopsäck han och dit hivar han allt från jeans till kastruller och så nästa...

...man vet ju vad man har att göra bara vattnet kommer igång i huset. Vi sov i lägenheten inatt, men nu ligger jag på Hotell Cikada och surfar trådlöst (båda ungarna e busiga. Jeff klättrade ur sängen 3 ggr innan han somnade o Li låg ännu 22.30 med ögonen stora som golfbollar o klagade på att det lät så illa när jag skriver på datan, så hon inte kunde sova (ät mer glass efter kvällsmålet, jättesövande), ganska bekvämt med datan i famn iallafall. Men jag blir inte långvarig, för härrejävlar va trött jag e. Ryggen e lika varm som smält ost, och ännu ömmare än d. Nu skulle jag borda ta en dusch som jag svettats och burit idag. Hoppas den blir av.

Barnvakteriet:
Det gick såå bra igår då båda pallervantarna var hemma och skulle hjälpa till. Efter Hesburgermiddan så kunde mamma o pappa ta dem så gick d undan. Idag så var kusin Ellen barnvakt till Jeff från 12-15.30. Li var med och flyttade, hon bar på och donade, dammsög och byggde koja ute bland allt bråte på gården och LEKTE med mina gamla barbiedockor. Första gången hon tog i dom. Vbs (VärldensBästaSvägis) kom in via och börja bära o rycka  =)  hurtig värre! Tack Camilla. Kommer du och reder upp alla lådor o sopsäcker å då?  =)  Halv sex for båda kidsen till mamma o pappa så vi kunde flytta klart. Ett träningspass fick man då man bar sängen iallafall. Vilken koloss den där "mellan"madrassen är 180 bred och sen typ en halvmeter hög. Bussigt otympligt att bära.

Nu får ni nöja er utan bilder och gilla läget bara. Det kommer det kommer. Har tagit hem kameran från hotellet, men nu är den nerpackad nånstans mellan stekpannorna o lakanen, så sen, bara vi fått lite ordning så. Möblerna får vänta oxå. Nu hamna de där asiga furumöblerna in i barnrummen också, grr. Men man tager vad man haver. Det ska nog bli beboligt snart. Nu e d crash-boom-bang Zzz


Huset - torsdag

K Ö K E T




Jag var via huset pv hem ikväll och då hade de även fått upp övre hörnskåpet med fläkten. När jag var via där pv till jobbet idag så var det mycket huvudskakningar och suckningar för att det var problem med det. Skönt att det är händiga karlar som löser problemen åt en =)  Kyllådorna som är mörkare nyans än de andra har ännu inte fått sina fronter, men de ska väl dit snart.

Ang. bänkskivan så är den nu beställd och den ska komma om 3 veckor. Vi ska få låna en diskbänk av dem och så ska jag åka o införskaffa en plywoodskiva så man kan använda spisen oxå.

T R A P P A N



L I L L A   B A D R U M M E T

Ej färdigt. Det återstår dusch, duschvägg, toalettstol och kran.

S T O R A   B A D R U M M E T


Fattar inte varför inte lådorna är på plats. Kommer ny bild sen. På övre bilden av badrumsbilden har golvet konstig färg, det beror på diverse slipdamm o sågspån, på den nedre här så ser ni den riktiga färgen. Härinne återstår dusch, duschvägg, badkar, toastol.

B E L Y S N I N G



Skönt med spotlights i taket. Det är något vi inte kommer att ångra vet jag. Dammsamlande taklampor? tillhör kategorin onödigt. Kommer att finnas i sovrummen dock.


RSS 2.0