Öppen spis

Vart så inspirerad av öppna spisar då jag läste Cindys blogg. Men då vi ej kommer att ha skorsten i vårt hus, så har jag kikat och funderat lite på skorstensfri spis. Underhållsfritt = Linde/Helsing i ett nötskal.

De här diggar jag:




Eller varför inte bygga in en i väggen i badrummet?


Så coolt för att vara så enkelt. Tänk man slipper köpa/hugga ved, man slipper allt skräp som släpas in med veden, ingen rengöring av spisen och ingen sotare behöver komma på besök. Det är så vi i ett nötskal. Nu kommer säkert nån att kommentera att de hört nåt att de lär va piss, men skriv gärna, man måste ju få veta. Jag har ingen erfarenhet av dessa. Tycker bara de verkar lite mysiga. Och dessutom ett miljövänligare alternativ.

Slurp

Man ska ju äta ORDENTLIG mat efter ett träningspass. Idag slarva jag duktigt eftersom jag tyckte att ½ proteinbar (som jag hade med mig och åt efter träningen) gett kroppen en liten skuff. Hemma i skafferiet stod varor jag köpte idag på Puneh, och för att kunna avnjuta dem från med 100% njutning så måsta jag ju ha lite hunger i magen, så det blef en näve nötter + en liten proteinshake. Sen tog jag båda lådorna med mig och satte mig vid datorn:

MUMS 1:

Sött och lite starkt.

MUMS 2:

Stark och jätte starkt.

Nu sitter jag här o snörvlar, snoren rinner som om jag sku ha dragit ett lip. Tror ni  ingefära o ärter innehåller liiite protein då?

Mmm

Nyss hemkommen från Bootcamp. Andra gången jag går och jag känner lite nej över det hela. Först och främst känner jag att ryggen inte diggar  alla "hit och dit"- rörelser som man gör. Sen så tycker jag att instruktören passar mer som pilatesinstruktör än som "Arméledare". Men svettig o slut kan jag säga att man blir, min kondis som är på botten pallar knappt med. Tycker att det är synd om det är nån annan som står på kö och så gärna vill gå och så uppehåller jag, som kanske inte kan fortsätta, platsen. Jag ska lyfta skrot o core:a mig, det funkar, under kontrollerade rörelser. Måst ringa medis o fråga lite.

Men när jag kommer hem strax efter halv åtta möter jag ett råddigt, men tyst hem. Båda sover...BÅDA GULDKLIMPARNA SOVER!!!! Hallelujah va skönt. Bara att sätta sig vid datorn och låta svetten torka ordentligt. Men nu måst jag faktiskt gå o duscha (=ta ett bad) annars "glömmer" jag bort d.

Huset

Nu är takstolarna försenade så d blir väl en 2 veckors paus på huset då. Fattar inte att det alltid ska va sån fördröjning på ALLT. När takbalkarna till 1:a våningen skulle komma så var de oxå försenade. Transmar (eller vem d no va) hade inte tagit med dem från fasta landet av nån anledning. Nåja, lite regn på d här till nu så blir huset tvättat.

Speedad till tusen

Det räckte med 3 doser Amoxin för att få fart på Jeff. Nu är det som om man skulle ha tryckt på ON och sen på TURBO, inga symptom över huvudtaget, öroninflammationen går sin väg. Han har sovit till 8.30 2 mornar irad, oh my god - how lovely. Men han har nog vaknat nån gång om natten, men han ska iallafall int upp SJU.

Nu tryckte han just in ändan på hundkopplet  bak i munnen så han nästan börja spy. Hans kräkningar har avtagit rätt mycket, så han kanske saknar d o vill få upp lite surt? Det kanske inte ens blir nån gastroskopi om det går i den här takten. Borde få käppen ur arslet och åka o ta celiaki prov till HC, hade jag ju glömt bort.

Igår var jag på jobb på Dillen igen och damn d e roligt asså. För er som inte vet så har de ju byggt om där och minskat Robert´s Coffee så Dillen fått några kvm till, blir nog fint när det väl blir klart. Space till julen skulle inte skada. Gissa om jag måsta gå o pussa på grisarna när jag kom hem, Li låg precis i fasen vaken/sova men jag han pussa på henne och hon yrad fram ett leende "mammaa, åå jag har saknat dig. Natti, puss o kram". Så söt. Jeff drog stock efter en dos med välling.

Undras vad man ska göra idag. No plans. Ovanligt.

Sjukhusbesök x 2

Jeff skrek sig hes o hade 39,8 graders feber idag efter lunch, öroninflammation, 3:e gången. Hälsocentralen o antibiotika. Suck.

***

 Men i fredags hade vi tjejdag (+ Jeff) med utelunch på EAT, fik o mys på Lilla Holmen. Ljuvligt.


Ett nytt stjärnskott

Välkommen Nick Loikas 28.09.2008


Här är superkvinnan som klämde ut underverket UTAN smärtstillande. Jag är mäkta imponerad.
GRATTIS TILL ER!

SPA

Herregud jag har ju inte skrivit om mitt lilla SPA, som jag anordnade på Cikada igår. Efter några bortfall av gäster då en åkte in på BB för att föda, en andres svärfar dog knall o fall på morgonen, och en tredje hamnade på bröllop, så återstod ändå kärnorna Anne, Jajja, Marie, kusin Sandra och Jenny.

Jag var där o styrde till det lite med nå lakan o ljus på dagen. Handlade lite frukt, nötter och gjorde i ordning en fräsch guacamole som dipp till morots-, selleri- och gurkstavar till kvällsmål. Anne, som råkade ha hemma ett större sortiment på rå-om-sig prylar tog med sig rubbet och vi hade fullständig SPA-utrustning med oss. I doften till havsbris hade vi body-, hand-, och fotscrub, hårinpackning, fotbad, ansiktsmasker, spikmattan var på plats och jag hade även köpt öronljus som är så härligt, men jag fick med mig nästans alla hem, ingen hade ro att ligga där o lyssna på fräset, förutom Jenny. Massagekudden dammade jag av och vipps så hade man en massagestol, bastun användes flitigt och poolen hade Chrille värmt upp extra mycket, så vi kunde plaska i 30 grader, inga blåa läppar. Händerna, fötterna och ansiktet är så lena idag så ni anar inte. Ja d var riktigt trevligt, och glada tjejer o mycket snack, fint smicker fick jag så jag är helt rörd idag då jag tänker på det. Kan en mamma glädas mer än berömmas för sitt jobb som mamma?



I vanlig ordning så sminkade givetvis Anne mig. Skitsnyggt. Förutom kassen med spa-prylar hade hon med sig en liten kappsäck med smink, Sandras ögon vart glansiga av avund. Sandra hade för första gången lämnat bort sin lilla Chillie, och var före mig på plats, och stannade lika länge som vi andra, GO SANDRA. Men vi 4 andra eliter drog till Arken, Jenny vart lite krasslig o delade taxi med Sandra. Från Arken minns jag lika mycket som vanligt. Har jag träffat just dig så säg till. Jag vaknade på ett konstigt ställe, så konstigt att jag inte täcks skriva det här. Man kan verkligen skämmas över sig själv ibland. En trevlig kväll, även om natten är svart som beck.

Tack tjejer, d va skitkul!


Lyckad flytt?

Jag vet inte om jag tar ut lyckan i förskott. Men imorse  väckte Li oss, och Jeff sov ännu! Måsta smyga in till honom o se att han faktiskt andades. Yep, mycket riktigt låg han därinne o drog stock trots att klockan var 8. Men 5 minuter senare stod han o skaka säng. Vanligtvis vaknar han SENAST kl. 7.30. Sista gången jag hörde av honom var vid halv fyra tiden, då han fick en skvätt mjölk. Jag har varit så pigg och utvilad idag.

Sedan Jeff började sova bara ett dagspass (på ca 3 timmar) så somnar han ju redan kl. 20 på kvällen. Li går o lägger sig 20.30 och sen är kvällen min.  Så så skönt.

Nyfiken på hur denna natt går med diverse vakningar. Imorgon väntar babysim. Latjo!

Här händer d grejer

Äntligen har skrubbenprojektet satt igång.
Jeff sover sin första natt i GARDEROBEN. Ja, han vaknar ju om man pruttar på natten, barn sover nog bättre i eget rum då de slipper bli störda. Minns att Li sov som en klubbad säl då hon flyttades från vårt rum, vaknade inte en gång. Däremot tror jag nog att Jeff kommer att vakna inatt ändå, men kanske inte av att jag svänger mig i sängen.

2 hyllor har han fått där han ska få ha sina kläder, isället för introttat i ett skåp under arb.bänken i köket. Skönt1. Dock är det göörmycket saker över hela vardagsrumsgolvet, jag har rensat i garderoben bland Chrilles linnen o t-shirts, ja för det är tydligen hans passion, men nu fick jag bort 1/3 av dem. Jag har fört 2 feta kassar till Emmaus och en IKEApåse m barnkläder till Bettans, som skulle ge den vidare till ngn som för dem till barnhem, känns bättre än Emmaus. 

Sen så har jag varit till Byggvaruhuset o inhandlat lite ingredienser. Tar inte itu nå mer med allt bråte som är utspritt här. Imorgon jobbar jag på Dillen 13-20, så då slipper jag se eländet. Men till helgen ska d väl va lajbans, hoppas jag.

En timmes barnfri promenix med Sandra o Anna L-B ikväll, bra med härligt babbel o skratt. Hördes säkert långa vägar då vi kom då varken Helsingar eller Anna är kända för att skratta tyst. Så jävla najs väder, endast iförd långärmad tröja, Anna cabba av till linne t.o.m. Skönt var det. Har bussig träningsvärk från måndagens pump + gårdagens Bootcamp.

Nu ser jag i kors. Natti

Huset



Såhär såg det ut ikväll:

Uppe fr. vä: sovrum (Jeffs?) 2 fönster, 3 fönster i mitten är kontor, och 2 fönster till höger är menat till Lis rum.
Nere fr. vä: lägenhet 2 fönster, 3 fönster i mitten hör till vardagsrummet och 2 till höger är köket.

Gud va härligt. Har ännu inte varit "in i huset". Kan tänka mig att det blir en speciell känsla då man kliver in där.

Ny TV


Igår smög det in en ny Tv hos oss. Det var på tiden. Ut med den gamla vita, tjocka Finlux från åttiotalet med en fjärka som man måst putsa inombords med sinol varannan vecka. Den nya är ju lika stor som soffan o ser lagom malplacerad ut, men inom snar framtid ska den pryda en sprojlans vägg på Ålandsvägen.

Det var meningen att det skulle bli en 32", men så var den rätt liten och så tittade han på en 37", men prisskillnaden på den och 47" var så liten, så istället för en 32 tummare kom han hem med en 47:a.

Bättre dag

Trots att denna natt vart kort, så verkar den ha mer fördelar än igår. Har redan hunnit:

-swischat till Bettans (sista dagen där idag).
-tagit en jättekort powernap (skulle iofs kunnat sova till kl. tre)
-programmerat in några kanaler på nya Tv´n, ja vi har NY Tv. Jättestor.


Nu ska jag promenera till Svarta Katten på lunch med Anne o gulle Erin, d hakar säkert nån familjemedlem till, hon kommer sällan ensam  =)  ibland har hon några syrror, brorsor o mamsen med.

Ikväll är det Bootcamp, jag är lite nervös. Camilla du kommer väl?

Jeff har förresten feber. Men det är ingen stor grej, bara en liten detalj.


Bra början och slut på dagen

Natten har varit helt ljuvlig. Efter en natt utan bebis (Chrille tog honom med till Cikada på jobb), gick o sova tolv, hade klockan på ringning 08.50, har jag sovit som en stock -hela natten. Pigg vaknade jag, men måsta ju ligga o dra mig lite i sängen. Man tror ju att en sån dag ska bli bra. Men så helvete heller. Världens suraste sambo kommer hem med världens gnälligaste bebis. Drar med prinsessan till dagis, Jeff är nöjd i vagnen.

Då vi kommer hem så står världens jobbigaste gråhåriga fågelskådare till granne o plingar på vår dörr, han undrar varför jag inte satt på tvättmaskin, men fyllt den med tvätt (satte den på timer igår kväll att den skulle starta kl. 8, men glömde tydligen att trycka på "play"), och påpekar att jag dessutom har skrivit fel datum i häftet, "23 är faktiskt imorgon", klämmer han ur sig. Jag springer ner till tvättrummet och tömmer maskin på den torra tvätten, ropar på honom att han kan komma o tvätta, att jag ska bort. Nu sitter Jeff uppe i trappuppgången i vagnen o lipar så d ekar som fan. Eftersom denna Ove är så jävla petig om allt, så måst jag givetvis ta ner tvätten från torkrummet NU som torkat sedan igår.

Jag hämtar o sätter pirrpottan på nordeuropas skitigaste betonggolv, han gråter o tårarna rullar nerför hans söta kinder. Ove kommer ner med sina fula vita kalsonger som ska tvättas. Jag hoppas han stör sig som fan, att han har en milli förståelse för att min tvätt ofta hänger flera dar i torkrummet, att det inte är så jävla lätt att passa tvättider som småbarnsförälder (är det en ursäkt? Iallafall är det svårare än en pensionärs). Jag river ner tvätten o slänger den på bänken (har inget att bära den i), sen tar jag Jeff under armen o springer upp med honom, lämnar honom ensam några sek. stänger dörren och drar ner till tvättrummet igen för att hämta högen med ren tvätt, annars står han snart och plingar på o säger att "du har tvätten kvar på bänken där nere".

Jeff får en supp o blir på bättre humör. Han får käk så drar vi till Solberget, Loikas. Man kan inte komma till bättre ställe då gråten står en i halsgropen och ingen frukost har man fått i sig heller. Lina o Sandra (ja, kusin Sandra är på på besök från Tyskland, hon och Chille, jag, Jeff o Lina hade brunchdate). Lade lillklimpen i vagnen o sova och gick en liten promenix med Sandra o Chillie, tittade på husen i området. Då vi kom tillbaka stod det plättar med hallon och glass på bordet, jag fick även smörgås (som jag älskar), eftersom jag ännu inte klämt i mig nå frulle. Så förbenat gott. Åt väl 3 mackor o 4 plättar, proppad men nöjd, och dåsig blev man. Jeff sov 3½ timme, tack. Sen bjuder mästerkocken även på middag, hon förgyller min dag. Det här stycket var dagens höjdpunkt. Utan Sandra, Lina och hennes käk skulle jag gått under.

Nu 22.20, har svetten ännu inte torkat från kvällens underbara pump pass med Anne. På golvet ligger 4 IKEAkassar med ren tvätt som ska vikas. Undras vem som ska vika den. Har faktiskt inte gjort det på över en vecka, så jag är lite sugen. Men han får fan sätt in sitt i garderoben själv. Och vet ni, nu känns det mycket bättre då jag fått skriva av mig + att jag fick komma hem till ett tyst hem, med sovande barn.



Sortering




Det är bra att det är nån som hjälper.

Li (och Jeff) gillar att hjälpa till att sortera glas och metall. Här delar hon upp typ en månads samling som ska återvinnas. Det roliga med bilden har ni säkert redan upptäckt.

Tuttjakt

Det syns inte så bra på bilden, men det ser så skönt ut då man sätter tutten framför Jeff så gapar o "jagar" han lixom tutten me munnen.

 
Foto: Li Helsing

Lill matte o Bianco

Bianco har varit hos mommo o moffa lääänge nu, och igår kom hon hem över helgen och såhär såg d ut då Li hade gått o lagt sig:


Först satt hon nedanför stegen upp till Lis säng. Sen lyfte jag upp henne och så somnade de båda två.

Härliga badkar!


Såhär kul har syskonen Helsing en par kvällar i veckan.

Imorgon nalkas babysim, som vi måsta skippat de 2 första gångerna då Jeff varit förkyld, snoren rinner ännu. Men jag tror faktiskt att lite bad o bastu reder bot på d. Så vi drar nog.

Bathtime



Han får inte nog. Hans hud är eksemig och torr. Men bada ska man. Varje dag, helst morgon och kväll.

Ska vi gå snart?


Ska hämta storasyster från dagis.

(Man skulle vilja ge honom en rak höger. *Biter ihop med tänderna så d gnisslar* -söööt.)

Gåstol till salu


Från Babyproffsen. Playboard med ljud. Fräsch o nytvättad.
25 euro.
Finns på Södragatan.

Psst Malin, du har första tjing  =)

Liten blir stor

Får sitta i syrrans rum under sängen o se på Pingu på bärbara då TV´n e upptagen:


Han ser så stor o förståndig ut där han sitter. Ack så skenet kan bedra.

Thá haus

Vart liiiite snopen då jag cylade iväg på core idag:

Stommen har kommit upp under dagen, måsta ju ta med mig Li dit då jag hämtade henne fr dagis. -Wooow, sa hon strålande.

Bilder

SJUKHUSBILDER


Myser med vovven då de kör ultraljud på honom, för en stund sen hade han rivit ut sonden. Som jag tycker va onödig. På Åland dricker bebisarna konstrastvätska direkt i mun. De vart förvånade då jag berättade det.



Här leker han med världens största kulbaneram, ett helt bord!



Världslajbans i Kapellskär. Bra Viking Line reklam  =)

Back home

Jeff fick genomgå en ultraljudsundersökning för att konstatera att nedre magmunnen INTE är för tajt = ingen OP iallafall. Men vad är det då? Han som gjorde undersökningen sa bara "det är bara att åka hem, vissa barn har lite reflux". -Sprätta, din dåre. Gastroskopi kräver jag, jag ger inte upp så lätt. Barnläkaren var däremot trevligare och sa att vi ska komma tillbaka om ca en månad för gastroskopin. Vi kunde ju inte göra den nu då Jeff var förkyld.

De tvingade in sond på stackarn. Först i båda näsborrarna med för GROV slang så d börja blöda, Jeff va ju skitsur förstås. Sen kom översköterskan och gjorde det med en smalare slang i sittande ställning. Gulle lilla Jeff. Sen slet han bort den precis innan undersökningen så hala dom ner den igen, men d gick bra.

Ett evigt väntande var det på det där sjukhuset. Rummet var väl 14 grader, tur att jag hade yllesockor, joggingbyxor och linne att sova i. Tråkigt som fan (höjdpunkten var kanal 5 som visar de bästa serierna) och INGEN avlastning fick man. Kom hem i samma kläder som jag for med. Vad gör man lixom, det fanns en liten inhägnad lekavdelning med grejer som han tröttnade på efter 15 minuter, och sen sprang han med gåvagnen i korridorerna, resten av tiden måsta man bära och sysselsätta. Min rygg=aj! Trött och irriterad kom man hem till en vaken Li, vilket inte gjorde att man blev på bättre humör. Va fan gör hon vaken kl 22 lixom.

Nej nu e jag så trött och irriterad så jag har stängt av min mobil och skulle helst dra ur alla tlfn jack här hemma med. Core väntar kl. 12. Hoppas jag är på bättre humör nästa gång jag skriver, lägger in lite bilder då oxå.

So long.

Skön unge

D här ska jag lära Jeff:


COOOL!


* * * * * * * * * * Borsta piggen * * * * * * * * * * *

Den lilla tanden måste ju borstas, o d e lajbans. Speciellt då man får göra d själv.


Znark

Igår sov jag 1 h på eftermiddan, ändå var jag nästan in i väggen redan klockan tio, men inte fan hade jag vett att gå och lägga mej då inte, nej nej, men 23.15 halade jag fram spikmattan och 23.45 satte Jeffen igång, varje halvtimme till klockan 1.45, man var lagom skelögd då. Men sen sov han fram till halv sex, alltid nåt, o somna en om ett tag till.

Idag var jag, Li med Susanna o hennes pojkar och simmade till Mariebad. Det tar ju musten ur en iallafall. Däcka till här en halvtimme innan middan. O nu e jag så levande död man bara kan vara. Varför är jag så trött? Jag brukar få 7 timmars hackad sömn och klara mig till klockan tolv/ett på natten. Nu ligger jag väl på minus, det är väl därför. Jag tackar den som gjort Pingu, utan dessa filmer skulle man ALDRIG få en break. Det är det enda, verkligen det enda som får honom att vara i stilla. Han e så mysig då han kryper dit själv o sätter/lägger sig i sackosäcken om filmen är på. Nu låter d ju som den rullar hela dagen, men det gör den inte, bara nästan  =)

Vet fortfarande inte om det blir Uppsala imorgon. Pratade med avdelningen dit vi ska, och de sa att jag skulle ringa imorgon bitti/f.m för att ev. avboka, beroende på hur Jeff mår, han får inte ha feber, det har han inte heller, snoren får inte vara "grön", den är väl mest genomskinlig, men han är ju lite pirrig. Ifall de ska söva honom så ska han ju va i skick. Skulle vara synd att åka dit och svänga i dörren.

Men glad är han:

Här har vi just duschat bort allt snor inför natten.

Hälsocentralen

-Igen.

Asså vi e stamkunder där känns d som, Jeff går ju gratis där resten av året så mycket han rännt där. Li har ju fått kraftigt nedsatt hörsel och hör inte om man inte ropar högt eller är face to face. Först sög dom ut 2 vaxproppar, fy vale va asiga, måsta ju ta dem i ett papper o klämma på förstås. Sen tog de kurva, och den var helt plan. Den ska ju gå i kurvor för att mäta trumhinnans rörelser, men trumhinnan va stilla.

-Ingen öroninflammation konstaterades då hon varken har feber eller ont. Utan hon ska tryckutjämna 20 ggr om dan och så ska d väl va bra om 1 månad. Aldrig hört på maken, men får hon ont eller börjar höra sämre ska vi givetvis komma tillbaka.

-Jeff är snorig som bara den, inget babysim den här helgen heller, till Lis besvikelse, som får komma med, då vi går i syskongrupp. Men vart fort glad då hon ju istället skulle åka med moffa till skogen. Fram med alla kamokläder, på med stövlarna o armykepsen, sen bar det av -med ett "skrämma alla skogens djur ljusblått" paraply IFALL d skulle börja regna. Sen ska hon sova över där. Hon har pratat om d hela veckan. Gulle gumman så hon diggar sin mommo o moffa, ja vem gör inte d förresten  =) snällare människor än dom växer inte på träd.

Släktdrag

Asså kolla. Liknar inte Jeff kraftigt på sin far då han var liten:


Här e fammor Runa och pappa Chrille för mååånga år sen. Jeff har kopia av sin fars näsa.
Ska ta en bild på Jeff framifrån, o göra den svartvit, då kan även ni jämföra.


Och här är Chrille med sin syster Diana.

Vad jag förstod på Runa så var Chrille inte så glad att tvingas på bild (redan då). Enda gången jag sett Chrille i slips  =) Här liknar Chrille riktigt riktigt lika Dianas son Kim. Sjukt lika. Gulliga.


Junia är oxå hungrig

Li har en leguan som är döpt efter en riktig leguan hon fick hålla i Thailand - Junia.


Och Junia älskar stekt ägg (?)

Pingu rules!

Såhär intressant e faktiskt PINGU.


E han gnällig o grinig bänkar man honom bara i sackosäcken, nu har han fått dit mommos fårskinn o d e ju lurvigt = älskar.


Uppsala

Idag ringde de från Barnpoli. Jeff har tid till Uppsala Akademiska redan inkommande måndag. Bara att boka om Dillens arb.pass och lag sig iväg! Vi åker på måndag e.m tror jag och på tisddagen ska d behandlas. De skulle börja med ultraljud igen och sen eventuellt gastroskopi. Stackarn, de måste söva ner honom, jag vill inte titta på. Lip lip lip. Måste nog unna mig lite tröstshopping då han "sover". Sen ska jag sova med honom på avd. Tror ni dom tar hand om honom så mamman får en full natts sömn? Hehe.

Nu ska man ju hitta dit först. Det heter lixom Avd. 95B, d låter som om man får irra runt lite.

Fenestra

Igår var vi till Fenestra och tittade på fönster. Det blir extra tjockt ljudisolerat ytterglas i 6mm. Färgen på spröjsen måste vi bestämma, hjälp, vi vet ju inte ens vilken färg huset ska vara! Men iallafall fick jag en liten verklighetskänsla då vi satt där över en kopp kaffe och bulle. Mått, djup, färg. Rolle, som bygger huset, sa att de ska börja sätta stommen nästa vecka, gurgel va kul!

Jag skulle vilja ha huset i 3 färgat, dvs. en färg på huset, en på fönsterkarmarna och en tredje färg på spröjsen. Men jag får inte 100% backup hemifrån på d. Ska färga lite på ritningen i photoshop så får man bättre överblick. Men förslag från min sida är:
Huset ljusgrått (grunden mörkare grå), vita fönsterkarmar och rött spröjs. Annars bara vitt spröjs, vita karmar och typ grått hus, eller vafan för färg som helst, för allt passar ju till vitt. Grejen är den, att vi ska ju ha samma röda färg på staketet som både Hotellet och grannen har, därför måste man ju tänka på d då man ska välja färg på huset. Kom gärna med förslag.


Bianco och Nela

Bianco bara ääälskar Nelavalpen, eller? Nej hon är nog lite trött på att valpvakta om dagarna då mommo o moffa e på jobb, hon vill hem, och hon ska få komma hem på semester i helgen, på semester till en pälsdragare, stackarn, hon får aldrig vara ifred.


Men asså Nela är sån satans gullig lurvboll. Slattrig och ledlös då man lyfter upp henne. Man vill bara bita!

Jeffs längd o vikt

Var ju till rådis igår och fick följande bekräftat:

Längd: 75,5 cm
Vikt: 10 850 g


Han går stadigt upp i vikt trots att han kryper o gnider in sig i sina spyor på parketten, lallar omkring med nån gammal makaron på bröstet, uäck. Jaa, vad ska man göra. Chrille tyckte ju inte att d va kul att höra att han ska sövas o gatroskoperas, o andra sidan, vem tycker d e kul. Men jag försöker se framåt, tänk om man skulle få ha en onedspydd bebis, som man inte måste bära med sig mat såfort man ska bort 1 timme, en knodd som fick dricka sin fulla vällingflaska utan att kaskadkräkas ut allt strax efteråt.


Chrille for till sin syrra med kidsen för några veckor sen o "glömde" ta med extrakläder, nedspydd som han givetvis blev så fick han låna kläder av sin stora kusin Samuel 6 år -TADAA! Samuel är känd för att gå omkring i magtröjor  =)  och dessa jeans"byxor" är smala Samuels nyligen avdankade shorts. Jag döör va gullig pose.

GRATTIS TILL JEFF på 10 månaders dagen i efterskott...förstås.

Ang. Jeff

Hade telefontid till barnläkare Snuffe idag. Han ansåg att gastroskopi i Uppsala är nästa steg. Usch, då måst han sövas. Ha int berättat åt Chrille än, han kommer att protestera. Men vad ska man göra då han spyr och spyr, han kan ju inte dricka om dagarna för d kommer i retur tvärt. De enda gångerna han dricker mer än 5 ml typ e då han ska sova på dagen, då fyller jag en paava till fullo, för när han ligger ner så spyr han inte. När han ska sova på kvällen, vid midnatt och vid 6-7 tiden. It´s not normal.

Vi ska även till labben och ta ett blodprov för celiaki. Ska det inte ha ett slut d här.

För tillfället ligger den icke alltför undernärda Jeff i sackosäcken o kikar på Pingu, gnagar på en tutt som han tydligen har bestämt sig för att inte tycka om, kinkblåsa. Jag är så impad över att han diggar d så jag utnyttjar d till max. När Li var liten, hon fick knappt titta på TV alls, och det hon skulle se på skulle vara pedagogiskt och lärande, hoh ho. Nu e d andra tider. Sätter fast på en skräckfilm bara han sitter still. Nu e d slut på friden hör jag, han jonglerar med Lis kundvagn. Sovdax. Sen ska jag promenera i regnet till lunch med Lina och Anna.

Späckad dag + kvällsöverraskning

Jobbade tokroligt hela dan på Dillen, 10-17, längtar till nästa gång. Sen direkt till Dinos o åt med familjen Loikas, Böwingspacket och Anna K med sin mage och Erik. Quesadillas i vanlig ordning. Sen spjället till boken, som ännu ska korrigeras, gissa väl d. Sen skulle bilen av ngn anledning till verkstan, så jag gick från Elverksgatan, uppför Neptunigatan. För att promenaden skulle gå fortare så passade jag på att ringa Susanna, som jag inte pratat med på länge.

Då jag passerat Idrottsgården är jag så inne i mitt samtal o almanacka för diverse planeringar så jag inte reagerar på att polismajan kommer o ropar ngt i megafonen. Jag går vidare, pratar och kikar i almanackan, hör något rytmiskt klampande, tittar upp, där kommer den, den travande älgen. -Va i ?! Mitt emot mig på höger sida. En stor jävla älg mitt i stan. Jag vart helt stammig o stum o fick hjärtat i halsgropen. Sa säkert massa konstiga saker till hon i andra änden, vände mig om för att försäkra mig om att inte älgen vänt om för att attackera mig bakifrån. Tittar in mot snutarna som verkar tycka jag e helt bakom flötet. Man sku ju ha varit i trygga händer ifall älgen fått psykbryt på mig, om älgen sku ha stångat mig så sku en stilig, uniformklädd, muskulös polis räddat mig....oj nej, tappa visst linan lite där.

Det är något med mig o älgar, för typ 2-3 år sen så dyker det upp en travande älg framför mig på storagatan vid trafikljusen, och den springer framför mig (jag kör bil) hela vägen ner till kurvan ner till ÅSS, där hoppar den ner över vägräcket. Trodde den låg där nere med brutna ben, men nej, borta. Frågar en engelsktalande man som står o blickar ut över vattnet. "Did you see the moose?" Han svarar med stora ögon "yes, was it yours?" Öööh, näe d va inte min älg. Så sa han att den hoppat i vattnet simmat iväg. Säkert nå förvirrade älgynglingar som kommit lite på sniskan.

Och visst höll jag på att skita ner mig av förvåning. Älgar e ju STORA djur.


Lekland

Att besöka lekland som finns utspritt runt om i Sverige är ngt jag rekommenderar starkt. Det finns ett i Täby, har dock ej besökt det. Jättekul för barnen, och lugnt för päronen. Ta helst laptopen med, många ställen har trådlöst internet  =)

Imorgon får jag själv smaka på lite lektillbehör, för då ska jag jobba Dillen 10-17. Längtar. Nu ska jag trycka i mig chips till natten.

Gränna

Li har under ett års tid (minst) varit bombsäker på att hon ska bli hästledare när hon blir stor. Men då vi stod och kikade på när de lagade polkagrisar säger hon:

"Jag ska inte bli hästledare när jag blir stor, jag ska bli polkagrislagare".

Vi har nu diskuterat det där, och kommit fram till att man kan vara både och, karriär.


Jeff längtar tills han oxå får äta polkagris. Sådär glad (speedad till AD/HD) som Li är på bilden, blir man av lördag alla dagar. Grännatrollet i den mysiga staden Gränna.


Lekland

I Malmö besökte vi Skattkammarön, ett lekland för 0-typ 10-åringar, 3 timmar dödades tjoff där. Maten i cafét var dock ingen höjdare.


Man måsta ju prova på jätterutschen.
Pirra nästan i magen, kolla Jeffs min.


II
II
V




Och så kunde man bygga koja. Engagerade mig faktiskt lite i barnalekandet, i slutet.

Chrilleklanten GLÖMDE JU LAPTOPEN hemma.
Vi som hade planerat in surftid under det där besöket. Men tiden gick ändå.


Tom Tits

Lite smakprover på vad man kan göra där. D va bra för alla åldrar, även för Jeff  =)


Våra handavtryck i spiktavlan och så går Li i sin färgade skugga. Jeff bygger med träbitar, läänge.


Stormen. Chrille körde "pling" med klubban. Själv kom man bara över halva   =(  Li fick kulan att rubbas hon med.


Hemma!

Borta bra men hemma bäst
Så säger vi nog alla 4 nu precis hemkomna. Jag fattar inte att man utsätter sig för jobbiga saker frivilligt. Då menar jag att åka bil åka bil åka bil. Nu hade ju jag turen att få ÅKA och inte KÖRA. Man kunde ju sova lite när som helst, o Chrille han körde bara han, faktiskt stor eloge till honom, att han orkar. Ungarna var duktiga, Li fick ju som jag föruspått fjädrar i arslet rätt tidigt.


Men vi stannade efter en par timmars körning från Kapellskär i Södertälje på Tom Tits, vilket va helt underbart. Chrille kommer nog att åka dit själv utan ungar och mig  =)  han älskar museer, och att klura och kika. Jag tröttar såfort jag får svullna fötter. Där fanns "storm" det blåste så hårt från en fläkt så man nästan blåste omkull, man kunde ställa in den på flera olika hastigheter, och en "jojo" som man fick hänga i och åka upp och ner. Men plötsligt var Chrille och Li borta, och sen kom de fram från ingenstans, de hade hittat nån mörk tunnel under marken som tydligen int va så ljus o stor. Den var bäst på hela Tom Tits tyckte Li, en j-vla tunnel, stomen va ju ascool! Efter en par timmar därinne fick Jeff plötsligt ögon"inflammation", iallafall så kom d stora klumpar av var ur ena ögat och så svällde det upp. Helt sjukt. Vi svängde in via apoteket och köpte ögonskölj. Ögonen har varit till och från, ena dagen bra och andra är det tillbaka.

Nu e jag så jävla trött. Kommer bilder och mer imorn.

På tal om trött, hade en par timmar att döda, så låg gänget såhär i Täby Centrum idag då jag var in på några "ärenden":





RSS 2.0