Nyårslöfte

Sista dagen för i år. Vi ska åter igen på delikat middag till Solberget, Loikas. Men vi skulle inte få komma förrän kl. sex, ingen hjälp behövdes alltså. Nehee, då får man väl fördriva tiden hemma då. Och jag övar på mitt nyårslöfte: 

sluta-tro-att städa-och-plocka-hela-tiden-hjälper.

Nu ska jag försöka acceptera de dagliga bomnedslagen, det är ju bara bombfritt någon timme ändå, och det är när när inte jag är hemma. Jag blir stressad och tokig av allt bråte som plötsligt är utspritt över heela lägenheten, dammråttorna som dyker upp timmen efter att man har dammsugit, sängen som blir smulig och oredig första dagen man har bytt till rent, spisen som är inoljad och sprättig trots att jag nyss fejat den glansig, köksbordet som aaaltid är flottigt, trots att jag torkade det när JAG var med och åt senast, int i fan tänker jag gå och torka efter andra iallafall.

Jag längtar tills det blir möjligt att operera den sortens brytningsfel som Chrille har på sina ögon. Att han oxå ser skiten och flotten när han inte bär sina läsbrillor, så man slipper PEKA och nåjsa på allt. Fast först och främst ska jag jobba på hur det är att leva i ett Hiroshima utan att försöka reparera. Andra klarar det ju å, varför skulle inte jag göra det?

GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!

********


Gårdagen

Jag, Jeff och Li begav oss ner på stan för att träffa Loikas family. Det vart lite gungning i alkoparken, sen gick vi till Hesburger och tryckte i oss massa flott, och jag som inte är en hamburgermänniska njöööt, mmm va god den var den där "fiberrika kycklingburgaren", det låter sååå nyttigt, och jag veeet att det är skit, men det måste man äta ibland, need some variatíons. Till på det så maka jag i lite wienerbröd o kaffe.

Sen så skulle Li och Natalie leka lite i Sittkoffs lekhörna. De klättrade och tjoade, tills Natalie dök med huvet rakt ner i en av de där helikoptrarna eller vad det nog är. Lite lip så var det över, sen gav Lina ett mycket bra förslag - Li åka med Johan och Natalie hem till Solberget och leka en par timmar? Jeff, jag och hon gå på loppisar? JAA! Så blidde det. Vi besökte Grodan, där vart det amning i högsta fart, han vaknade lagom utanför, damen inne på Grodan måsta lasta av en stol åt mig där jag kunde sitta. Sen gick vi via MattAhl DYYYRT, billigare med nytt, Emmaus och sen skildes vi åt. Ett barn fattigare traskade jag hemåt i Esplanaden.

Tyst och skönt hemma var det för ovanlighetens skull. Ingen som "mammade" var femte minut, ingen  TV som stod och nåjsade. Bara datasuset och snuttandes från Jeffs tutt. Me in the cyberspace. Klockan sju hade fortfarande ingen sessa dykt upp, jag åkte till Marie på julglögg och lämnade lillisen hemma med C. Marie hade bakat bl.a glöggcheescake och marinerat oliver + en MASSA  annat gott, visste inte att hon var så duktig, himmelriket för ett ammande matvrak. Fick SMS från Loikas att Li inte ville hem. Så vi beslutade att jag åker och hämtar henne efter glöggen OCH ölen som jag vart bjuden på, bra för mjölkproduktionen.

Halv elva entrade jag Loikas grovköksdörr och fann de små busfröna i full fart. Jag tror de hade släpat fram ALLA Natalies grejer. De hade även badat bubbelpool med aaaalla små plastdjur de hittade, hahaha. Frågade Li om dom ätit :

-joo, potatis och köttbullar och så åt vi jättegott bröd till efterrätt.
-hmm, det var ju kvällmålet, ni åt ju glass till efterrätt, rättade Lina.

Under julen har vi inga hårda rutiner, det är lite lördag alla dagar, och sovtiderna har ändrats från 9.00-9.00 till 23-11. Skönt med sovmornar  =)  Märkte att Li var hes, men tänkte att de säkert tjoat och stojat lite mycket bara. Inatt vaknade hon och grät, yrade om att hon oxå vill ha välling, trots att hon inte druckit välling på snart 2 år. Hes någgi nittions. Men hon somnade fort om och kom lite över elva i "morse" och lät som en gammal LP-skiva. Nu mitt på dagen är det mycket bättre, hon är hes, men klagar inte över att det tar ont. Vad har drabbat denna familj? Snart är väl Chrille och jag sjuka oxå, Jeff är fortfarande snorig och det är inte alls kul med gnälliga sjuka barn. Li längtar till Nyårsafton som ska spenderas hos Loikas med "bomber" enligt Li. Får se hur frisk hon är.

Hoppas iallafall vi är friska den 21/1, för då har jag tagit mig vatten över huvudet och bokat flyg till Helsingfors. Ska till kusin Sandra i Borgå med båda kidsen, Chrille ska in för sin försenade axeloperation samma dag. Längtar att få komma bort, det var verkligen länge sen nu. Och så längtar jag tills alla e superfriska igen!


Action på Kantarellen

Idag när jag entrade Kantarellen hoppade jag lite till när en medelålderskärring går från kassan ropandes:

JA E VÄL ETT SLÖDDER, JA JAG HAR HÖRT DET FÖRUT ATT JAG ÄR ETT SLÖDDER!!!

Herregud hade hon Tourettes syndrom eller?

Julafton

Efter en rätt sömnlös natt, pga amning i sittande ställning så lät Chrille och barnen mig sova lääänge. Plötsligt smyger Chrille in och viskar vi åker till Camilla och äter gröt vi, Jeff sover på soffan. Jag slog upp ögonen - 11.20!!! Jag kommer med! Bara att hoppa i kläderna, satte Jeff i bara pyjamasen i sin halare, borsta tänderna och iväg mot brunchen.

Där rök hela min julaftonsplanering som jag hade tänkt skulle startat kl. 10 i lugn och ro, inkl. julklappsutdelning till några vänner + köpa de sista klapparna. Fast viktigare att få sova ändå. Jag övertalade Chrille att snabbt som attan vänga in via Dillen så jag kunde hämta de redan utvalda klapparna. Puh, då var det gjort. Åt tomtegrötsbrunch hos svägis i lugn och ro tills vi kom fram till att ett mycket viktigt paket inte var utdelat. LEGO från Dillen, en brandstation som jag haft undansatt i säkert en månad eller två. 20 minuter kvar tills de stängde och 15 minuter kvar tills jag egentligen skulle ha plockat upp brorsan för avfärd mot faster Lena på det årliga julkaffet i Lumparland. Helveteeee. Gaaaas med Trailblazern till stan, pulsen på topp, förde paketet, plockade upp vår egen lilla tomtenisse Li från Krokens och iväg - försenade. Jeff med sitt snörvel, fick bli med Chrille.

Åt mig fördärvad på fasters alla goda kakor och dylikt. Li och hennes småkusiner tävlade vem som hade värst DAMP genom att springa fram och tillbaka fram och tillbaka och skrika tills svetten sprutade. Väl hemma igen vid halv fyra tiden, tog jag och Li oss världens skönaste bad och skrubbade upp oss för tomten. Sen var det dax att dela ut de SISTA klapparna innan jag kunde ta jul. Upp till Solberget a´la Loikas family o kramas och till Fanny o Viggo (där fick d bli postlådan, för jag lyckades ju pricka mitt i maten). Lämpade av Li vid Rökkas och plockade upp "tomten", som först måsta på ett ärende innan sitt första jobb.

Lite försenade till Krokens kom tomten med sin superfula pappmask men ack så fina tomtedräkt. Efter d (ca 18.15) körde jag tomten till Rökkas och tömde bilen på alla julklappar som fyllts på där bak under dagen. Tillbaka med bilen till Krokens åt Chrille och Jeff, som firade julen där. Traskade VRÅLHUNGRIG tillbaka till det nydukade julbordet och högg i mig av världens godaste köttbullar och julskinka. Mmm gott för magen. Tomten kom vid åtta - i sin superfula pappmask. Med MASSOR av julklappar. Jag och Chrille fick en Juicemaskin! Oj nu ska d lagas frukt- och grönsaksjuicer!!! Och massa andra saker. Jeff, som knappt vet om att han själv existerar fick en helt ny garderob i stl 62-68, inte illa. Li fick så mycket saker att hon inte riktigt visste vad hon skulle börja leka med.  Nöjd var hon. Och ännu nöjdare blev hon när hon fick sova över hos mommo och moffa, i sitt spretans nya Marimekko nattlinne.

Lis mamma vart oxå rätt nöjd när hon fick fara till Dinos och kika lite efter att Chrille och Jeff varit förbi och sen hem. Drack ju inte alls nå mycket under hela kvällen, men nog fan vakna man med huvudvärk ändå. Och trots att det inte röks inomhus längre på krogen, och trots att jag varken tog ett bloss själv eller var ute i rökrutan, stank min tröja tobak imorse. Hur jävla äckligt e inga d då!

Åter en mysig jul med brorsan hemma, fast mindre mysigt att syster inte var med, då hon är i Thailand och SOLAR. Trots lite stress där under dagen. Jag fick 4 mess som jag inte hade tid att läsa förrän efter 3 timmar. Snacka om FULL RULLE!

God fortsättning!

***

Lille Jeff e sjuk

Så liten och förkyld (nu tänkte jag skriva förskyld igen). I lördags kväll så åkte jag och Jeff till akuten då han hade haft feber under dagen. Där var det lugnt så vi fick komma in direkt. Febern hade gått ner, men han var så snörvlig så de tog för säkerhets skull blodprov för att kolla att han inte har nån infektion i kroppen. Det hade han inte, så vi fick åka hem med råd om koksalt i näsan vid matning och sova med upphöjd huvudända så det inte ger sig på öronen oxå. Återbesök på barnavdelningen för att träffa barnläkaren Heidi på söndag kl 10.00. Eventuellt övre luftvägsinflammation.

Till Barnavd. och tog nya prover, han var pigg som aldrig förr. Ögonen stora som tallrikar och benen och armarna sprattlade i hundranitti, fast han lät som en skördetröska. Inga fel i luftvägarna och infektionsvärdena var lägre än dagen innan, så det var ju bra. Han fick medicin spira (andas från sån där mask) som ska vara avsvällande. Bye bye och hem. Sedan dess har han varit bättre, men han snörvlar ännu och råkar jag glömma att amma sittande, utan lägger mig ner med honom istället, tar det inte länge innan det är stock i snoken.

Han verkar ha fått en släng av den här arga förkylningen som går nu, han är även hes,  som vartannan person är såhär i juletider. Iallafall så ska det bli skönt när han blir helt frisk igen. Jag pussar på han lite extra så kanske det påskyndar tillfrisknandet.


Fräna människor

Skulle jag vara den sorten som gifter mig så skulle min drömbröllopsdans vara såhär (klicka på bilden)

image106


Nästans klar!

Det enda som återstår innan jag är klar att ta jul är julklappsutdelningen (ja veeet, i sista laget, men bättre sent än inte alls). Har 4 st familjer att besöka för att dumpa en klapp eller två. Och så ska jag till faster på det årliga julkaffet då man träffar massa Helsingar + att vi borde jula lite hos svägis o co. Ska ringa o morgonjula i luren hennes imorgon, kanske lagar hon tomtegröt till lunch   :o)   önsketänkande?

Själva julafton firas vid Rökkas. Vi brukar äta rätt sent, så tomten kommer inte förrän halv åtta - åtta. O tomten brukar faktiskt lukta lite sprit, och så brukar "mobbo" Robban plötsligt försvinna när tomten kommer. Syster ligger på playan i Thailand, Cha-am. Här är ju ändå ingen vit jul, så man skulle ju kunna vara nån annanstans själv oxå.

Jag verkar va omtyckt för jag har fått en massa julklappar från olika håll. Blir inte ni nyfikna då ni får paket? Jag vill ju helst öppna med en gång, och tycker nog det är lika svårt att vänta som barnen tycker. Och det spelar ingen roll ifall det är till mig, Chrille, eller till nån av barnen, ÖPPNA FOORT!



      *            Hoppas
     * *          Ni alla får en
    *   *         RIKTIGT GOD JUL!
  *       *
*    II     *


************************************

Blod

Såg på ett riktigt bra program på TV ikväll, det var på SVT2 och handla om hur man ska göra ifall nån får hjärtattack eller håller på och förblöder. Inte kommer jag ihåg, trots 3 första hjälpenkurser, att man ska trycka 30 tryck och blåsa 2 vid ett upplivningsförsök. Men nu vet jag.

Det som var mest intressant var när de filmade hur de gav hjärt- och lungrädding på en nästans död person, som efter 14 minuter och 5 upplivningsförsök med stötar plötsligt började andas, och när de zoomar in armen på en kille som fått en stor fallande glasbit på överarmen så bicepsen hade huggits av rakt in till benet, medans det försöker stoppa blödningen. Li råka ju vara med och spana, medans Chrille perklade på Fy satan va asigt, ekade det i den lilla munnen nej fy FAARAO va asigt med sådär mycket blod. Själv önskade jag att jag hade bandat in det så jag kunnat spola tillbaka och pausat på det där jacket i armen. Hujj, faktiskt intressant, skulle jag orka och kunna så skulle jag nog vilja va kirurg.

Julklappar

De få julklappar som införskaffas till julen i år är fixade. Tänkte ju att vi inte skulle köpa någe julklappar åt barna. Li får så mycket från släktens alla hörn ändå. I och för sig så har hon åldern på sin sida i år, att hon vill ha många och verkligen ORKAR öppna dem med lika mycket känsla i varje paket (lite starkare filis för de stora paketen  =)  Hennes mommo är mycket aktiv på att hjälpa tomten och fammo vill oxå gärna vara med på ett hörn. Men man springer ju ändå på lite ditt och datt som man tycker att hon skulle behöva.

Hennes 2 dataspel som hon har, kan hon utan och innan och har lärt sig sjunga hela alfabetet rätt, och räknar till åtminstone10 på tre språk (svenska, engelska och thai) och till fem på finska. Så jag var på PC hyllan på Film Hallen och fann till min glädje att det utkommit dataspel med Dora. Hon är ju pedagogisk, jag var inte sen med att hala fram kortet och vipps så var det inslaget och i garderoben blad de andra klapparna "som inte skulle köpas". Jeff har allt som han kan tänkas behöva och får nog inget av oss i år. Men trots det så kommer han nog få minst 6 klappar vad jag vet. Kul och spännande för hans "som-ett-barn-på-julafton-mamma".

På Dillen har jag ett hörn nere i omklädningsrummet dit jag fint staplat sånt jag tycker kan vara nyttiga klappar, 200 st platta träbitar, Dora filmer (får spara ena till födelsedagen 16 januari), hästträns och täcke till sin Schleich-samling, en svindyr talande papegoja (har stått högst på önskelistan i över en månad). Sen så måst ju flickstackarn få nya pyjamasar och nattlinne, de hon har nu är ärvda och börjar bli håliga, men är sådär härligt mjuka.

Hon är så tacksam för vad det än är, hon strålar av glädje och delar ut en bamsekram bara jag kommer hem med 3 pack trosor från KappAhl. Och hon blir gladare av att få ett par Spidermanstrumpor än en ny nallebjörn. Men hon var ju hundra på att tomten skulle komma med den där papegojan, så han måste väl göra d då. Det blir det enda från hennes önskelista, sen har hennes pedagogiska mamma valt ut resten av klapparna, mommos klappar kommer nog vara störst av alla, och flest...vilken tur att tomten känner mommo!

***

Hungrig - hela tiden!

Trots att jag ligger i ide och inte rör mig mycket är jag jämt och ständigt hungrig. Ja veet, amningen. Men ändå. på kvällen när ungarna somnat tar jag mig som ex. 4 mackor, en frukt och ett stort glas dricka. Det tar ca 1½ timme så kurrar magen igen, och då skulle jag helst trycka i mig en platta choko. Inatt vaknade jag och kunde inte somna om för jag var så förbenat hungrig. Jag måsta gå upp och ta ett glas äppelcidervinäger för att få hungern stillad. Nu var det 2 timmar sen vi åt, och jag har varit hungrig nästan en timme redan. Kylen är proppad, men jag finner inget av intresse, förutom i Lis lördagsgodissparor, som konstigt nog minskar trots att det ej är lördag...


Här kommer en glad råddkopp:

image105

Cafédement

Idag gav jag mig f-n på att få saker och ting gjorda från min "att-göra-lista". Julpaketet till Lis kusiner i Borgå skulle postas innan 12.30 idag för att hinna fram till jul. Det kom jag på klockan 12, med omatad unge och iförd thaibrallor och nerböat linne. Ja ni vet vad jag gjorde, fram med mjölkkannan i vanlig ordning fort som sättan, i med paket och gullig unge i bilen, sliiir på hala vägen utan dubbar. Hittade snabbt en parkeringsplats utanför posten, blinkade vänster i väntan på mötande bil, kommer det inte en bil i möte och blinkar höger och SNOR min plats!!! Jävla hora, fick jag vackert ur mig medans jag pratade med Lina i tlfn. Körde runt och hittade en hemlig parkaplats rätt nära. Hoppas parkeringstjuv-kärringen såg  mig komma halkandes med 2 stora paket under ena armen + ett stycke spädbarn i andra armvecket. Argh! Jag var 10 minuter över halv, men jag hann! Inte lika lång väntan på posten idag, puh.

Passligt ringde Oscar V och undrade om fikasällskap, hungrig som jag var så bokade vi lunchtid 13.15. Och där satt vi till 14.45 (Jeff var hemma och dyna med sin far), efter d smög jag runt på Zeipels tills klockan var kvart över tre, dagisdax. Traskade till Mariegatan och hämtade en rosig sessa, som CYKLAR till dagis i den här halkan. Väl hemma kommer jag på att jag har listan i fickan, jag kunde stryka 1 stackars sak av 5, och det var posten, måst ha varit någi konstigt preparat i kantarellpajen.


Kaos

Det är inte bara i mitt huvud det råder kaos. Igår när jag var till posten tog jag turnummer 57, nummer 22 stod på tur. Jag var till banken på ett kort ärende så länge, och när jag kom tillbaka var det nummer 23, tänkte att jag kunde spendera lite tid på Citylivs och handla en del av det jag ändå hade tänkt handla på Kantarellen på kvällen, så det inte skulle bli så mycket. Jag gjorde det och fick ihop en kasse. Väl vid kassan (fortfarande på Citylivs) märker jag att jag inte har med mig min "pluska" (min kända "magväska", även kallad arsulsbag). Bad kassörskan behålla kassen en stund, in via posten, nummer 27 bara. Så jag rusade iväg hem med Chevan och hämtade pluskan med bankkortet i. In till Ciytlivs o betala, när jag kom till Posten så var det nummer 51, hann lagom till bilen och dumpa av matkassen och behövde bara vänta 3-4 minuter på min tur. Gud vad bra att jag glömde pluskan hemma, så jag slapp stå där och uggla en halvtimme!

På kvällen var jag och Li till Kantarellen och storhandlade, det vart rekordsumma 213,76 (+ citylivssumman på typ 30 euro), 4 proppfulla kassar. Brukar vanligtvis klara mig på 3 kassar, men jag var väl riktigt på hugget idag antar jag. Nu är kylen så jävla full att man måste lasta ur om man ska se vad som är längst bak. Men det brukar bara vara 2-3 dar, sen börjar ekot sakta komma igen.

Sovställning

Här har vi en trygg fröken...(vem vill sova sådär öppet, utan täcke och allt, huj nej...)

image104

...kolla in Molly (stora kramdjurshunden brevid)

Tiden

Tänk om dygnet hade 30 timmar istället för 24
Jag hinner inte med. Jag stiger bara ur sängen, hinner knappt få i mig frukost i lugn o ro innan det är dax att slänga fram bröna igen, duschandet får alltid vänta...länge. Jag passar på att plocka och dona undan lite av allt skit som lyckats samlas framme på ett dygn medans Jeffus e nöjd (typ 3 minuter). Och passligt till att man börjar känna lunchhunger, då ska behån upp igen. Förhoppningsvis somnar grabben efter det, nä då hamnar jag vid datan (viktigt viktigt), och där går tiden fortare än på nån annan plats på planeten, plötsligt har han sovit klart, och jag sitter kvar vid datan i mina skitiga pantalonger och har knappt hunnit äta lunch, det börjar skymma och jag får ångest för att jag inte varit ut i "dagsljuset", som i och för sig är lika ljust som skenet från en nattlampa nuförtiden.

Min tid är runt midnatt, då har jag plockat klart för dagen, fast det ser ut som om Saddam varit här ändå, och fått i mig kvällsmål, knoddarna sover och datan är MIN. Ikväll har jag varit duktig och duschat. Duschat och duschat, jag duschar nästan aldrig, det är ju så förbenat kallt, så det slutar alltid med att jag stoppar i ploppen i badkaret och sitter där tills vattnet fyllts till kanten och är värmd in i märgen. Varje dag tänker jag jag "duschar" efter frullen, men nää, ni vet. Slutar med att man fusktvättar sig med kläderna på och tänker jag badar ikväll istället, men sure. Så nu har jag skrubbat mig noga och bytt sängkläder, så det ska bli riktigt gott att krypa ner där.

Spindelflickan

Hon e så gullig hon där flickan. Tänk hur d kan gå...

image102

image103

...man har nog tur som fått fullt friska barn. Nu är det slutexperimenterat.

Läs mer på Aftonbladet


***

Kraftigt dement

Skulle åka och tvätta bilen efter det SUPERGODA julbordet på Nautical idag. En sovande Jeff på ena sidan i baksätet och en allert och uppmärksam fröken på andra sidan. Jag gasade ner till den där ensamma tankautomaten nedanför Esso, parkerade när det kom "sku vi inga tvätta bilen?" från baksätet. Jag tittade på tankmetarn...full tank. Förbanna va senil. I med drajven och uppför backen för att ställa sig först i kö till Tigertvätten. Berömde lilltjejen och påminde henne om hur bra det är att jag har henne. Många gånger är hon faktiskt till väldans stor hjälp. Hon kollar och fyller skötväskan med blöjor innan vi ska iväg, hon vet nästan alltid var Jeffs tutt är när man själv är hysse och undrar var fan tuttjäveln är.

Härom dagen så frågade jag henne på skoj om hon visste var "snorsugen" var (själv hade jag nästan letat mig till vansinne flera gånger om). Jag trodde inte ens att hon visste vad jag menade, då den inte varit fram på typ ett år. Jo, svarade hon och sprang till köket och bad mig lyfta upp henne på bänken. Och tammefan, där låg den, i en liten låda bland allt annat skit. Hon har full koll, på mina grejer, sina egna däremot frågar hon gärna mig om var är.

***

Min fina amaryllis

Tänka sig att jag har fått liv i en amaryllis. Måste vara en himla lättskött "ras", för jag har inte gjort nånting annat än planterat en lök och vattnat lätt 2 ggr. Matchar himla bra till Lis fönstermålningar. Garv.

image101

Helvete vilken stor bild d vart på Lucia Li

***

LUCIAMORGON

För första gången på 1½ månad har jag haft klockan på ringning. Den totalförbjudna tiden 07.45 ringde klockan (jag vet att Camilla kommer att lägga in nån fnöskig kommentar om d). I och med att jag just hade matat Jeff (och givetvis somnat om), så var mina ögon duktit fastklibbade, extra trött. Det här är inte rätt stund att "råka försova sig". Men det var bara att ta på sig det påklistrade pigga, glada fejset och väcka lillsessan som låg som ett X i sin säng. "Vi ska gå till dagis, du ska ju lussa", viskade jag. Vanligtvis HATAR hon att bli väckt, så vi undviker det. Men de få gånger hon måste väckas är det nåt speciellt och spännande (typ resa) och då brukar det gå vägen. Det gick det den här gången oxå. Fast hon började med att kicka lite, så sa jag bara "nämmen vi skiter i d, ja e oxå trött, vi somnar om". "Nä-ä", kom d och sen ett leende.

Utan krångel eller söl så åt vi snabbt och klädde på oss och inom en halvtimme var vi traskandes till dagis (i Antarktiskylan, god damn vad jag har svååårt för kyla, surfar om resor dagligen för att få lite värme i kroppen). Chrille fick sovmorgon med lillponken. Men HUR GULLIGA får dom va de där små luciorna och tomtarna. Ännu gulligare när Li sjunger sankta Lucia: "sankt-aa-aa luu-uu-ci-aa" istället för "saaankt-aa lu-uci-ia". 8.30 började lussningen för föräldrarna och sedan gick de och lussade för de andra avdelningarna medans mammorna satt och drack kaffe med påtår x 3 och åt lussebullar och pepparkakor.


image100

Snyft

Är det bara jag som är hormonstinn och känsli? Den här storyn är ju rätt mysig:

http://www.alltombarn.se/du_och_barnet/forlossningsberattelser-1.1475

Min dag...hög puls

Li kom "i morse" när hon vaknade (9.30) och berättade att hon hade en knöl i gommen som gjorde ont. Jag ringde Hälsocentralen, alla tider för dagen var slut, man får tydligen inte boka längre fram, sjukt system vi betalar skatt för. Så de rekommenderade att ringa imorgon bitti kl. 8(vem fan e vaken då?!) eller komma till kösystemet som är mellan 16-20 om kvällarna. Nerverna, ringde till Cityläkarna istället. Fick tid imorgon onsdag till barnläkare Mogens Lindén. Bra så, kostar väl tusen euro, men vem stiger upp 8???. Li till dagis med Chrille.

Jag var så förbenat trött där vid ett, så jag somnade nog innan Jeff och blev väckt klockan två, då ringde de från dagis och meddelade att Li hade en stor knöl/blåsa i gommen och kunde inte äta för det tog så ont. Jaha, då tyckte vi nog att det kanske var bäst att åka till HC och köa ändå. Klockan var tre, så jag hoppade i duschen (för jag sprang fortfarande omkring i svettig morgonrock med babyspyor på, skönt med slappdag) och medan åkte Chrille och hämtade Li, Jeff var för tillfället mätt och glad (SKÖNT!) så han satt i sittern och kikade nöjt på typ sina fingrar.

Sen åkte jag med Li till HC (Chrille är inte och kommer aldrig att bli nån sjukhusdiggare, men d är däremot jag!) för att ta del av det där sjuka kösystemet. "Jag tycker det ska bli spännande att åka till doktorn" hör jag från baksätet, tur att hon ärvt sin mors icke sjukhusskräck. Precis när vi kom dit 15.35 satte de ut kölapparna, vi fick nr 2, nån snäll som släppte oss före, för det var redan folk där. Li lekte, ritade och så pusslade vi tillsammans innan det var vår tur 16.30. Knölen visade sig vara en körtel/slemsäck som hade svällt upp och doktorn rekommenderade isglass INNAN maten, (helvete det är ju helt EMOT mina principer) för att bedöva, och att den nog skulle gå ner efter någon dag. Li var ju superduktig i vanlig ordning, och berättade för doktorn att mamma hade lovat godis om hon var duktig. Och att hon fått 5 rabiessprutor i Thailand för att en apa hade bitit henne, och hon grät inte en gång!

Hem med gasen i botten via Klintens Livs, isglass + belöningschoklad och en pizzaslice. Väl hemma måste jag ju ringa och avboka tiden till Cityläkarna, kastade i mig pizzan. Pumpa mjölk åt Jeff. Ut med ett stycke tax, som inte varit ut på hela dan, hon vände utanför porten OPISSAD, nähä! Slipp då korkboll! 17.30 blev det ruuus till Dillen, dit jag skulle varit kl. 17 och hjälpt till med en sak.

När jag kom hem var det nattning för världens gladaste Li, som mötte mig i dörren med världens största kram och gulligaste orden i världen. Kvällsmål för henne, knölen hade redan gått ner, mycket mystiskt + kvällsbestyr för fröken, borsta gaddar, tvättning och kissning. Medans så passade mannen i huset på att bada ett stycke son. Mammanattning önskad av stortjejen, medans Jeff var hungrig = 3 st i Lis säng, men he fonka! Läsa Snövit, puss o natti! Forsatt amning i soffan + Äntligen Hemma på TV4. Number two i rena blöjan och spyor på mammas rena tröja, just så, påminde mig själv om att "det blir så när man har barn". Mata mera, tutten i mun, på MAGE i vaggan, inte ett knyst (?!), Znark 22.00.

En ivrig, rastnödig dog i hasorna, hungrig som satan, ut o gå tyst och SKÖÖÖÖÖNT, hittade 2 st fruktsocker "godisar" i fickan, de svalde jag nästans hela. Väl innanför dörren, utmärglad, brödet SLUT!!! Helvete. Åt sjutton surskorpor i stället. Bakade bröd, och nu doftar det så gott så det vattnas i munnen. Och slutligen sitter jag här (fortfarande hungrig) SKÖNT ändå.

En riktig myshelg

Igår vart vi inbjudna till Solberget och Loikas på middag IGEN! Och där misslyckas aldrig maten. Fy f-n va gott d va, även om det var meningen att  jag skulle hjälpa till så var det enda jag åstadkom att skala rotfrukterna som sedan rostades i ugnen. Och så torkade jag bänken några gånger och plockade av bordet, men int vart d så mycket mer förutom att förse Jeffen med käk. Det fanns både lättöl och Tiger öl, som jag varvade vart annat 2 ggr + ett glas rött, eftersom jag skulle köra hem OCH se till att inte Jeff fick alltför spetsad mat. Mumma bumma, alltid lika mysigt att åka dit, de är så bra värdar de där Loikas. Natalie och Li badade bubbelpool och somnade (sent) i Linas och Johans säng framför Dumbo. Vi var oxå hemma långt efter midnatt och fick sova rätt okej fram till kl. 6....

Idag har Li varit på 4-års kalas till Andrei. Medan Andreis föräldrar var barnvakt så passade jag på att gå på stan och shoppa de första julklapparna, och jag fann smärtfritt ett antal som ska skickas till Lis kusiner i Borgå. Mindre nöjd var jag och Li sen på kvällen när det vart lite gnällmaskin här i lillgrabben. Men när han till slut var nybadad, färdigpruttad och mätt däckade han i sin vagga klockan nio så tog jag och Li tillfället i akt att MYSA tillsammans. Det vart popcorn och famn-mys framför Junior Eurovision songcontest. "Nu har vi verkligen mysigt"-frasen fick mitt hjärta att slå volter. Riktig kvalitetstid tillsammans innan sessan fick John Blund på besök.

image99
Poppismys med babyspyor på ärmen


image98
Otroligt söta ungar man har.

Nu ska jag slå in julklappar till barnen i Litauen, eller var det Lettland? Whatever, de ska till Emmaus iallafall. Och det kommer att bli ungefär 20 kramdjurspaket.

***

Brun eller vit?

Nu tänker jag sätta igång och skryta .

Jag har lyxen att få vara brun året om, jah brun och brun, men iallafall lite nyans. Om man nu vill vara det, det är inte alla som vill det. Men jag tycker det är fint att va brun. Fast ansiktet hör synd nog inte hit. Plytet är grått och daskit (och finnbeklätt) vintertid. Men när jag klär av mig naken så har jag fortfarande bikiniränderna tydligt kvar från sommaren (som jag var på stranden 2 ggr, kanske de är kvar sen Thailand i mars?). Märkligt, men härligt, så slipper man se död ut på kroppen oxå, om så ansiktet väljer den kulören.

Om det beror på att jag alltid smörjer mig rikligt varje gång jag duschat (för att inte krafsa sönder mig i torr-klåda) eller för att jag årligen åt typ 1000 morötter under mina 15 första levnadsår har jag ingen aning om. Eller så kanske jag bara är en brun-typ (int i ansiktet -vittu va synd!!!).

Tror jag ska klä av mig och betrakta linjerna och mitt JUMBO ärr.

***

Julfest på dagis

Vid middagsbordet började Li trilskas. Inte undra på så tidigt som hon vaknade (07.15), normalt stiger hon upp kvart i 9. Så hon vart utan mat och gick o lade sig o vila klockan fem. Hon somnade och fick en 10 minuters nap, jag väckte henne lagom så hon skulle hinna äta maten innan julfesten, humöret var INTE på topp den första kvarten, men efter att hon fått i sig maten och kvicknat till så var det frid och fröjd och vi traskade alla till dagiset.

F---n va gulliga ungar! De sjöng olika sånger med gester till, det var bl.a lucia och Midnatt råder. Där satt de alla småttingar på bänkarna iförda tomteluvor och glädjen sprudlade när de fick sjunga och gestikulera. "Barnkörsröster" som sjöng ihop, ja man vart rörd. Fast när de hade sjungit en kvart tänkte man "nu är det nog sista sången" de resterande 20 minuterna. Imponerad över hur ungarna orkade! För vi vuxna började få träsmak i röven. Och synd att det inte går att få nån vettig filmsnutt när det är sådär julig mysbelysning, alldeles för mörkt. Nalle-Jeff sov igenom hela föreställningen.

Ska bli intressant och se när hon somnar ikväll, trots att hon bara sov en picko stund. Hon har varit i sängen ½ timme redan och klockan är 21.30, hon e hur pigg som helst hör jag där bakom bokhyllan. Damn. Blir att väcka henne imorron bitti bara, annars kanske hon sover till 10.40 som hon gjorde igår. Faktiskt regelbunda mornar.

Manlig städning

Chrille har varit duktig och "storstädat" badrummet. Konstigt nog så hade jag lite svårt att hitta min deo efteråt. Men bakom hans 7 olika deodoranter stod den, där stod även min 8 hour cream. Varför var MINA grejer BAKOM hans??? Det är väl nån sorts markering om vem det var som städade antar jag. Och jag iss int klaga eller ens slänga en kommentar om det, då lär man väl få skura toan själv nästa gång.

Vegetariskt

Man blir glad när man lyckas vira ihop en god ny maträtt trots att man har "tomt" i både skafferi och kylskåp. Det här fixade jag och Chrille till middag igår och det vart faktiskt JÄTTEGOTT.

Vegetarisk färs som vi hittade i frysen
Sojabönor låg längst bak bland konserverna, mixade i matberedaren tillsammans med
en morot och ½ lök.
1 ägg
kryddor
(bl.a vitlökssalt)

Blanda allt och stek som pannbiffar. Koka lite spaghetti och köp hem en burk med Creme Bonjour tomat och chili som du brer på biffarna innan du ska äta.

AVNJUT!

Jag är kinkig och äter helst inte matrester uppvärmt i mikron. Men det här måste ha varit himla hyvens eftersom jag t.o.m åt det till brunch idag, och om mornarna är jag extrakänslig. Skulle nog kunna laga nån god burgare av de där biffarna oxå.

***

Amingstips mottages

Tjena alla morsor! Kossan här. Jag har en kalv som gärna hänger vid mina juver om nätterna....

Ni kanske känner igen er, ni som har killar, bröstfixeringen ska börjas i tid. När han vaknar och ska ha käk tar jag upp honom från vaggan, LIGGER givetvis och ammar nattetid, han käkar tills den värsta hungern släppt och SOMNAR och snuttar i sömnen (tar man bort bröstet och flyttar han e d kört, då e d UÄÄÄÄ på stört). Själv är man ju så väck så man vaknar nästa timme då han hugger tag för nästa omgång "öööh va faan somna ja eller" kikar på klockslaget som visar att det gått en timme, voi vittu. Sorry grabben du får nog lära dig rapa själv.

Jag har även provat att SITTA UPP i sängen för att fylla honom med så mycket mjölk så han är stinn för flera timmar framöver, och varit duktig och rapat honom, men det är inte skönt att sitta upp i en timme när man är lika trött som när man tagit 7 sömntabletter.

Om nån har nåt SUPERSMART sätt så varsågod, kommentera GÄÄRNA. Fast å andra sidan så är det ju inte så länge de ammas nattetid. En gång skulle ju vara okej, men inte TVÅ eller SJU. Tur att man kan sova länge om mornarna. Som längst har vi legat i sängen till halv ett jag och Jeff, lyxliv (fast det var i och för sig efter en mardrömmsnatt med vitlöksmage och gallskrik på morgonkvisten, då blir man trött, både som mamma OCH som spädbarn). Men man blir så förslappad av att dra sig sådär länge.

Lagom är att stiga upp halv tio, det är min tid d, då hinner jag pussa bye bye åt Li som förs till dagis då och kan i lugn och ro i tystnaden läsa Ålandstidningen och avnjuta mina järnmediciner och frukosten. Att jag sen är extra snygg och går omkring i tjocka yllesockor, sköna insovda pantalonger+mjukisbrallor med knän halva dagen har ingen betydelse. Så för er egen skull, tänker ni komma och hälsa på, varna mig innan så jag inte skrämmer er med Ronja Rövardotterfrilla och dylikt när jag öppnar dörren.

Dagen

Fick åka buss, nåja buss och buss, 7 personers Chrysler med Svägis o co till Jan Karlsgården. Där var det -20 och orkan, men det var mysigt ändå, man ska väl frysa om händer och fötter när man går på en Lilla Jul marknad? Köpte inget dock, för att jag hade alltför kallt om händerna för att plocka fram nå cash. Vart lite avis på svägis som va i shoppingtagen och fick med sig bl.a havtornssaft och rökt kronhjortsskinka (med mera) hem. Avslutade med fik på Wärdshuset (Ål. pannkaka).

Steg av vid busshållsplatsen bakom Rökkas, dvs mamma o pappa. In och amma för fullt innan det slogs igång med middagsbestyr, och middagen bestod av:

***
Ugnsbakad toast med vitlökssmör, getost, honung och rödbeta (made by sister ister)
Ugnsbakade olje- & färska örter slungade potatisklyftor m. grillad älgfilé (Mr Helsing och jag)
Cheescake med blåbär och vitchoklad (jag)

***

Det var så gott så vi åt oss alla stinna, och som vanligt när man äter där så blir det inte mycket skrap kvar i skålarna. Syrran måste vidare och hann inte vänta på att cheesecaken skulle svalna, gottegris som hon är så gröpte hon med sked i den varma kakan som hon dreglat efter sen vi började kocka. Jag körde ju, och ammar, men fick i mig ½ glas rötjut och en fittigt god öl. Ölen öppnade jag vid ankomst 16.30 och hällde det sista i min strupe (lämnade inte ens en slatt) vid nio tiden, och konstigt nog så var den inte avslagen och varm, utan helt drickbar. Är man van med 0,00% Nikolaj så...

Li klädde lillajulgranen i "sitt" rum. Jag lämnade 2 paket på trappan åt Li och ett åt Jeff. Skickade ut pappa bakvägen och plötsligt kommer Li springandes från rummet med stora ögon, tar mig hårt i handen och säger med spänd röst det var nån som krafsa på fönstret!!!!!! Hon ledde mig till ytterdörren, och vi kikade ut, hon kika ju långt över paketen och ut i mörkret då hon antagligen sökte efter nissar, men tittar sedan nedanför sig och där ligger ju paketen. De innehöll en Pippiperuk och ett snyggt svart/vitt Spidermanlinne, Jeff fick en Ior Beanbag kramis. Peruken var på resten av kvällen och hennes nya Madickenfilm som mommo köpt snurrade minst 2 varv med en klistrad fröken framför. 2 supergulliga barn hade man hela kvällen, de måste fått det från mig =)


RSS 2.0