P A R I S - D e l 1


Drar det kort så ni inte somnar. Men håll i er, för d kommer bildbomb nu. Ni måste ju bli helt chockade då jag inte bildbloggat på hundra år. Fick inte med mig kameran första dagen då vi var på Disneyland TYPISKT. Men som tur var så hade de andra kameror, så jag ska få bilder därifrån, och skriver om det nån annan dag. Åkte mycket buss, tåg och metro. Så vi tog tåget från Disneyområdet (där vi bodde 2 nätter), vilket tog ca 40 minuter. Traskade raka spåret till Eiffeltornet.




E i f f e l t o r n e t
Eiffeltornet byggdes ursprungligen för att imponera på besökarna till 1889 års världsutställning och skulle bara bli ett tillfälligt inslag i Paris. Det ritades av ingenjören Gustave Eiffel och blev häftigt kritiserat av 1800-talets esteter. Det var världens högsta byggnad fram till 1931, då byggdes Empire State Building i New York. Idag är det symbolen för Paris. Det har nyligen blivit renoverat och fått en ny belysning. Eiffeltornet är byggt av gjutjärnsbalkar. Det har ett komplicerat mönster för stabilitet, men dess tilltalande symmetri är mycket omtyckt. Den första nivån är 57 meter högt och nås med hiss eller trapp som innehåller 360 trappsteg. Till andra våningen är det sen 700 trappsteg. Det finns hiss även här. Upp till den tredje våningen går bara hiss. Den översta våningen rymmer 800 personer och är på 274 meter höjd. Toppen, antennen inräknad, är 320 meter högt. Det är 2,5 miljoner nitar som håller ihop tornet. Tornet svajar aldrig mer än 12 cm. Det väger 10 100 ton. Det går åt 40 ton målarfärg varje gång man målar det, vart fjärde år.


Det här var första synen jag fick av tornet, från tåget. Hastigt fram med kameran *klick* och en hundradels sekund senare var det skymt bakom huset  =)



Etage 1. Hit var det 300-nånting trappsteg.


Här fick man upp värmen. Påväg till etage 2.


Etage 2. Totalt 700 trappsteg.



Toppen. Lite högt tyckte Li först. 274 meter upp.


Men övertalade sig själv i ett mantra som lät såhär "jag-är-inte-räädd".


Riktig kvalitetstid. Kramades mycket under Parisvistelsen. Gulle Li.


Floden Seine. Den åkte vi på i en båt. Mycket mäktiga byggnader omkring.


Vem har skitit i Eiffeltornet? Jag och Li iallafall. Det är en merit d.


Champagnebaren i toppen måsta vi testa SÅKLART!


Lite trångt i hissen påväg ner.


**************************Övrig information om Eiffeltornet*****************************

Jippon vid Eiffeltornet:
En bergstigare har klättrat uppför det. En journalist har cyklat nedför det. Det har använts som språngbräda av  fallskärmshoppare och som bakgrund för trapetsartister. År 1911 försökte den parisiske skräddaren Reisfeldt flyga med en modifierad cape istället för vingar. Han dödsstörtade inför en stor folkmassa. Enligt obduktionen dog han i hjärtattack innan han slog i marken. 



Det var allt från Eiffeltornet. Tog ju ungefär en timme å blogga me dom här bilderna, grr.

Kommentarer
Postat av: Trollmamman Lowa

Härligt med Paris även fast det nog är rätt dyr stad men alltid skoj o resa!

2009-10-21 @ 22:13:08
URL: http://www.lova.bloggagratis.se
Postat av: Trollmamman Lowa

Härligt med Paris även fast det nog är rätt dyr stad men alltid skoj o resa!



Tänk hur man kunde bygga förr, jag fattar inte!

2009-10-21 @ 22:13:40
URL: http://www.lova.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Fasen vad bra bild på Li inne på toaletten!! :D Kram

2009-10-21 @ 22:24:02
Postat av: Emma

Det förra var då jag.. Men det tyckte inte internet :)

2009-10-21 @ 22:24:53
URL: http://litentigerlilja.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag vill minnas att jag räknade till 669 i steg =)

Javisst var det kvalitetstid i hög grad! Tack för att ni kom med o slösade lappar m oss =)

2009-10-22 @ 08:18:47
Postat av: Andréa

Åh maj gaaaad va högt! Jag får svindel bara av att titta på bilderna liksom, wääääää!



Ha ha, fin bild från skithuset!

2009-10-22 @ 08:23:30
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Tessa

Ha! Jo hon e grym Li. De vart nog rätt dyrt jooo, Eiffeltornet fascinerar mig, men annars är jag NOLL kulturell. Tänk ja hur de byggde förr.



Camilla, det var sen fler trappsteg upp till hissen efter de där 669 =)

2009-10-22 @ 10:16:42
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Camilla

fniss menar du att du räkna de sista också ?? eller var det månne nätet som gav lite info??? Men duktigt påläst var du ju ser jag, kunde inte ha berättat all den där info när vi var där ???



Apropå bajs så gjorde ju jag det både uppe i Triumfbågen o m Mona-Lisa =) Eiffel fick bara lite skval av mig.

2009-10-22 @ 10:29:40
Postat av: sandra

FAAN VA SÖT LI E!!!! liknar på mamma sin.... som liknar på sin kusin

2009-10-22 @ 12:08:32
Postat av: Mita

Fränt, fränt , FRÄÄÄNT!!! Så snygga bruttor oxå =)

2009-10-22 @ 16:54:16
Postat av: Lena

Haha, det där var inte kort :P Lägg ut bilderna på facebook istället, det går snabbare än bloggen :) Kram!

2009-10-22 @ 20:58:49
URL: http://lenaworld.blogg.se/
Postat av: Tessa

Herreguu Camilla så du kackat ikring dig i Paris, hahaha. Det är en bra merit tycker jag. Jo ja veet, Li eee sööööt som faaaan.

2009-10-22 @ 21:35:36
URL: http://bianco.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0