Trött på

Usch vad jag är trött på negativa, gnatande pessimister.
De som ser det negativa i allt och alla. Folk orkar gnata om att Wäktars (Lis dagis) är dåligt, massa barn har slutat där, bytt dagis, och jag förstår inte varför. Jag har inte märkt av varken nå barnmisshandel, fysiskt eller psykiskt, mobbning, ja eller vad är det som är fel? Skulle jag upptäcka nåt sånt så skulle jag givetvis också flytta bort Li därifrån. Men det finns inge sånt, så jag förstår inte varför folk flyttar sina barn från sina vänner om de trivs där. Visst Li klagade på här i Juni att hon inte ville till dagis. Men det är ju inte så konstigt med tanke på omständigheterna just då, de flesta hade fått sommarlov, bl.a hennes bästa dagiskompis. Personalen byts ut, och avdelningarna slås ihop, det är inte som vanligt. Klart de reagerar. Nu har hon haft sommarlov och klättrat på väggarna i 3 veckor och den senaste lediga veckan så pratade hon bara om att hon ville till dagis till sina vänner, till Andrei. Nu råkade ju inte Andrei vara på dagis denna vecka då hon började, men det gick bra ändå, hon ville dit, och det är ju så det ska va. Det enda jag kan "klaga" på ang. Lis dagis är att de kunde vara lite mera ute trots dåligt väder, barn älskar ju regn! Och kanske hitta på lite fler utflykter. Men det är det inte jag som bestämmer. Det är bra personal som är snälla mot barnen punkt slut.

"När man har varit hemma på sommarlov och börjar på dagis igen så har man blivit lite mammig och vill klänga och va med mamma hela tiden", sa Li med ett leende idag.

-Det finns stadsbor som klagar på fulla parkeringar, TA CYKELN latmask!
-Folk klagar på vädret, både när det är regn eller 30+, stanna inne då för faan.


Fattar ni, jag har slutat umgås med gnällspikar, då man lätt blir smittad och börjar gå på som nån pess. själv. Chrille har lärt mig se positivt på saker och ting. Han skämtade igår då vi skulle till Robert´s o ta en glass.

"Ska vi sitta inne och trängas eller ute och frysa". Sen skrattade han.

Visst kan jag oxå klaga, men jag försöker att se det ljusa, att se det positiva istället för att dra fram skiten.

-Fy fan hur Jeff kan se ut då han krypit omkring här hemma några dagar efter att vi haft hit städhjälp. Svarta taxhår i handflatorna och knäna gråa av damm. D e ju bra, hoppas han stoppar händerna i munnen också, så blir han säkert resistent mot några bakterier till.

-När Jeff morrar av hunger och trötthet innan lunch, svetten sprutar på mig och helst skulle jag hiva honom över balkongräcket. Men jag FÖRSÖKER tänka medans svetten pärlar sig i pannan, att han somnar snart, bara jag fått i honom maten, och DÅ är det frid och fröjd.

-Det som jag har svårast med är när ALLT jävlas på samma dag, då svär och stampar jag, jag blir så fittig och säger alla fula ord jag kan. Då finns det inget positivt att se, men man vet ju att det är övergående.

-Idag har Hotell Esplanad stängt. Chrille jobbar visserligen rätt mycket några dagar och kvällar här på raken för att fixa hotellet tills Sjömansskolans elever flyttar in, men nätterna är han hemma. Och ni fattar inte hur skönt d ska bli.

Tänk efter då du pratar och diskuterar, är du neg eller pos? Jag tror att ju mer medveten man är om detta, desto positivare blir man, lyssna på dig själv. Håller på och lär Li att låta mer "ja gärna!" än "jajaaa, åkkej dåå", och i 3 dagar har hon varit så jävla positiv o glad (förutom igår kväll kl. åtta då hon fick århundradets psykbryt). Tur att det är många som läser min blogg, förmedla vidare så skapar vi ett positivare nätverk  =)

(Men nog fan e d skönt att klaga o svära av sig ibland med, det är inte förbjudet).

***

Kommentarer
Postat av: Ulle

Har faktiskt träffat ytterst få människor som är lika positivt inställda till ALLT som du är!! Och aldrig att du skulle säga ett ont ord om någon, ruskigt bra egenskaper; avis.... Skönt att du äntligen får en sängkamrat igen =)

2008-08-10 @ 20:32:03
Postat av: Camilla

hups är det därför vi setts så lite i sommar...?? jag ska bättra mig! =)

fast jag håller faktist med i deta positiva tänkande, läser mycket sånt det här året bla av Mia Törnblom, rekommenderbart!

Tex har jag lyxen att ha 5 dagar ledigt per vecka i sommar..istället för att jag jobbar hela sommaren 2 dagar i veckan inget helledigt..=)

2008-08-10 @ 20:56:15
Postat av: Tessa

Tack Ulle =) Kul att höra. Japp, får se om sängkamraten gillar att jag X:ar mig mitt på sängen som man vant sig vid i sommar.



Och du Camilla, tror du och din bror har starka blodsband där IGEN, har jag nånsin hört dig klaga?

2008-08-10 @ 21:10:28
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Camilla

=) absolut du hört mig många gånger klaga om många o mycket, men det är bra om det passerar rakt igenom.

Fast jag håller med Ulle OCH man blir glad av dig!

Förresten klagade faktist min bror idag på vinter vädret här på holmen =)

2008-08-10 @ 21:32:27
Postat av: Mita

Vilket bra inlägg, om man verkligen försöker och anstränger sig för att tänka positivt blir vardagen mycket bättre och behagligare för en själv, mannen och barnen (och hela ens omgivning).



Shit, varför klagas det sååå på Wäktars? Jag ska börja skola in Meja och Tinja där den 18 aug. och är jätteglad att vi fick plats med så kort notis, skickade nämligen i pappren i måndags och fick beslut i fredags. Men nu blir jag nervös.....

Äh, Li blir deras nya kompis, kuuul!!! See YA!

2008-08-10 @ 21:37:21
Postat av: Jenny

Ja, det där är rätt inställning! Men ibland måste man få spotta ur sig allt som hopat sig också. Fast bäst vore det ju om man inte lät alla problem hopas, utan istället ta tag i dem när de dyker upp. Det har jag lite svårt med dock...

Camilla: Mia Törnblom har jag också läst. Hon ger många bra tips, till exempel på vad man ska göra om det är folk man stör sig på.

"Jag önskar n.n. ett gott och lyckligt liv!" ska man tänka. Och så ska man tänka på vad man gör bra istället för att koncentrera sig på det negativa hos sig själv. Bättre självkänsla=lyckligare och positivare.

Och jag håller med - du är jävligt positiv av dig. Du måste ha en bra självkänsla :)

2008-08-10 @ 21:42:31
URL: http://jeneli.webblogg.se/
Postat av: Kim

Kan bara hålla med, du får mig med att se ljusare på saker o ting. Dessutom finns d parkeringar i garaget under sittkoffs, undrar vart alla far när det är så tomt där för d mesta? =)

2008-08-10 @ 21:43:35
URL: http://dressed-for-success.blogspot.com
Postat av: Eva F

Bra skrivet och tänkt Tessa!

Hoppas de som har klagomål på dagis tar upp det med personalen, annars kan de ju inte veta vad som behöver ändras.

2008-08-11 @ 07:29:08
Postat av: Petra

Bra skrivet! Jag fattar inte varför det klagas på Wäktars, A har trivits alldeles utmärkt där och ville knappt gå hem när jag hämtade. Varför vi bytt dagis är ju för att vi flyttat till andra änden av stan, absolut INTE för att det fanns något att klaga på!



2008-08-11 @ 08:11:32
Postat av: Tessa

Kul med respons!



Camilla: Jo jag har kanske hört dig klaga, men det har varit med ett leende på läpparna, faktiskt. Typ "ja e så trött på bla bla bla..." sen börjar du garva, så skön! Och faktiskt, Chrille klagar på vädret här, men det är väl nästan det enda jag hör honom klaga på.



Mita: Jasså Tinja o Meja ska börja där -kul! Vilken avdelning? Vissa av barnen som bytt dagis har faktiskt flyttat till annat distrikt eller kommun, men halva gänget har bytt av någon annan orsak. Inget du behöver oroa dig för Mita, Wäktars e bra. Och som Eva skrev, hoppas man tar upp det man inte är nöjd med. Vad skulle dom veta, och kan de fylla allas önskemål?



Och till Kim: Ja hittar inte jag parkering så kör jag ett varv till, d e ju kul att köra bil!



Mia Törnblom måst jag läsa =) Hmm bra självkänsla? Ingen aning. Ibland, ibland inte, haha.



2008-08-11 @ 09:33:32
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Tessa

Förresten Jenny, visst måst man få spotta ur sig, det är ju helt naturligt. Men det är smågnat jag stör mig på. Negativa människor som kan låta deprimerade och säga:



"Jaha, d regnar idag igen"



Jammen d e väl för tusan bra att d regnar, vi har haft en underbar sommar, och naturen behöver vatten.



Jag klagar å, massor. Men försöker bara göra det när det är väsentligt. O ibland e man trött o irriterad, men då kan man hålla sig hemma om man känner att det är en pissdag. Kram!

2008-08-11 @ 12:28:06
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Mita

Jag vet bara att lillan ska gå på "muumintrollen" men dom visste inte riktigt med Meja ännu, vi ska dit imorrn på ett litet besök =)

2008-08-11 @ 16:40:06
Postat av: Tessa

Aja, oki doki. Ni ser säkert spindelmannens dotter där då =)

2008-08-11 @ 18:33:10
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Malin

Jag kan nog vara en sån där riktig gnällkärring jag, tyvärr. Skulle inte vilja vara det, är ju inte direkt en egenskap man är stolt över. Brukar bli medveten om hur illa det låter först då jag hör andra mala på, och då brukar jag försöka ta mig i kragen och tänka att så där ska inte jag vara! Lätt hänt att man faller i gnällträsket, vi har det ju allt för bra här! Blir för mycket fokus på småsaker!



Grattis till sovkompisen!

2008-08-11 @ 19:22:12
URL: http://melvins.webblogg.se/
Postat av: Tessa

Tack Malin, det är ju bra att du är medveten om d iallafall (hahaha "riktig gnällkärring"). Så kan du kanske eliminera en del av svallen då tanken slår dig att det kanske finns större problem än att t.ex en morot av tio var dåliga i påsen du köpte.



Sant, lätt att hamna i gnällträsket, men jag försöker undvika att umgås med såna där som BARA klagar, skvallrar o snackar skit om andra (dock ÄÄÄLSKAR jag skvaller om folk, men skvaller behöver ju inte va skitsnack). Man blir lixom smittad.



Missförstå mig inte, man får klaga i min närvaro, men det ska vara väsentliga saker, inga småbekymmer, de ska man ta itu med istället för att bilda dålig atmosfär.



Kanske det här inlägget får oss alla att tänka lite på vad vi klagar på, iallafall den närmsta veckan =)

2008-08-11 @ 21:10:06
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: kussa sandy

här börjat för ett tag sen aktivt koncentrera mig på att förstå och uppskatta min sambo och att inte gnälla på han för det han INTE gör,o istället ta han för den han é..mycket roligare har jag märkt..plus att d smittar av sig...

2008-08-11 @ 23:50:51
Postat av: Tessa

Bra där Sandra! ++ D ska jag ta efter.

2008-08-12 @ 20:17:34
URL: http://bianco.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0