docka eller baby i vagnen?

Idag såg jag nåt märkligt på jobbet. En kvinna kom och frågade efter ansiktsfärg, hon betedde sig lite konstigt. Jag visade var de fanns och tittade in i hennes barnvagn. Där låg nåt litet...om det var en bebis eller docka kunde jag inte avgöra. Hon ryckte lätt vagnen åt sig och sa att hon inte behövde mer hjälp.

Jag kikade lite närmare mot vagnen. Händerna på babyn var inte knutna som de brukar va, utan fingrarna va sådär krampaktigt böjda (som "kräsch" för er som förstår va d betyder), och ena ögat var lite halvt öppet. Ungen såg död ut. Ursäkta mig, men det var riktigt obehagligt. När man inte kan urskilja om det är en docka eller baby. En riktigt söt baby (eller docka), som troligen var levande, men såg plastig ut. Inte en skavank i hela ansiktet, så slät och fin, samma färg överallt. Låg så stilla... ville sträcka in handen och känna på den om den var mjuk, hård, varm eller kall. Täcktes int.

I samma veva fick jag höra att det igår hade stått en barnvagn i en skogsglänta i Lemland, som man kunde se från stora vägen. Inget hus, ingen i sikte. Barnvagnen stod där över en timme. De som hade passerat hade inte tid att stanna. Finns säkert en förklaring till att den stod där. Men det finns ju faktiskt lite kolliga människor här och var.

Klimasvettningar och asig kyla

Springer omkring på jobbet i linne eller t-shirt, och svettas. Idag var nog första gången som jag hade långärmat på mig på jobbet hela dagen, o va hände då? L ö k r i n g a r. O d e inte snyggt. Men jag måsta nämligen ha tröjan på mig, för när någon öppnar bakdörren så virvlar det in en -10 gradig vindpust och då står alla strån på kroppen rakt ut.

Vad har jag för fel?? Svettas som en hyena från morgon till kväll, förutom när jag är utomhus i det här svinkalla vädret. Då blir händerna blåa, torra och stela, trots vantar. Näsan blir knallröd och snorig, sen får man sår i näsan som man går och krafsar på i flera månader för att det bildas varskorpa. Lagom till våren så har den läkt. Då slipper man sitta med tumnageln och långfingersnageln och försöka få tag i den där ena ändan på varskorven, som man reppar bort, så d kan bildas ny. Mmm, gillar våren.

Nåja, får väl fortsätta gå i linne på jobbet ett tag till och trycka in vadd i snoken under min utevistelse.


Karaoke utan byxor och 1½ låda öl

I helgen braka d lös på Askuddsvägen. Till Jenny tog jag med mig en tax, inte Bianco dock, utan en sån där med 12 bruna glasflaskor i. Och under andra armen vilade en låda Tigeröl som vi köpt åt Jenny för att hon va sån kämpe förra helgen.

Martin (Jennys kille) var på ön, så d va vi, sen dök Marre upp (Marielle från Robert´s), hon hade hunden Missy med sig och körde. Hon vart ju törstig hon me av mitt trugande med öl, så hunden vart på Askuddsvägen den, bra då fick Seidi sällskap  =)

Tommen dök upp med PS2 och Singstar. Kul som fan i vanlig ordning, men nåt fuffens med poängställningen där. Tommen och Martin som i övrigt typ låg ned och sjöng fick bättre poäng än vad Jenny och jag fick på låten "Fantasi", ståendes och byxlösa sjöng vi i duett och FÖRLORA. Eller vann vi? Ja vem vet, för mitt i allt var hela öllådan slut och mitt tax-pack stod där på balkongen, helt slattrigt och tomt. Vem fan har tagit alla ölen? Nån grannjävel som klättrat över räcket när vi stått och gapat som slagna grisar?!

Sen vart d Arken. Där har jag tydligen träffat på Johan Becker (han vann det där Fame Factory för nåt år sen), för han var med på en massa bilder i min kamera. I min kamera med mamma och han på en bild, jag, syrran och han på en annan, han och Anneli....ja nog fan kan man va pinsam ibland, men han va jätte jordnära och rar minns jag. Äppelcider + en vatten vid varje beställning HELA KVÄLLEN, ingen hjärtklappning när jag vakna. Yess!!

Sliten än idag, tur fan att man int går ut alltför ofta  =) 

Spacklar i hallen

Äntligen har de börjat spackla i vår hall. De vart ju inte riktigt klara då sist de slet ut hela städskåpet. Så imorron ska de väl tydligen lägg upp en slinga väv och måla i vår lilla nya "inbukt" och måla i den nya städskrubben. Sen kan vi sätta dit fina hyllor som jag kan fylla med skit.

Farbrorn från Målarfix (eller va de no heter) kommer in och börjar dona. Li står och åmar sig vid dörrhålet till köket, och frågar efter många härdande andetag:

-Va heter du?

-Tage, svarar snubben.

Hon står fortfarande där vid dörrkarmen och glor. Jag står i köket och lagar mat. Va hette han? Viskar jag till henne. Ja vet inga, får jag till svar. Tage, viskar jag tillbaka och ler.

Hon skrapar med stortånageln i vårt skitiga plastgolv i köket, dregglar på dörrkarmen och blickar mot den spacklande farbrorn.

-Heter du Tage? Frågar hon.

Tage skrattar jakande. Och därmed var det löst.

Hördes på Bettans Bod:

"Gretel" och "Mayvor" möts. Jag står och tjuvlyssnar:

Gretel är mormor och har sitt barnbarn med. Han upprepar "mormor det är myggor här". Gretel hör inte riktigt, hon är fullt upptagen med att kolla in vad som finns på borden. "Men MORMOR det är myggor här nere".

-Nämmen heeeej Greeteeelll, hittar du nå fynd?
-Nämmen hej! E du här?!
Skrattandes fortsätter hon: Jakob här säger att det finns myggor här.

Konversationen fortsätter, jag orkar inte lyssna. Men mitt i allt utbrister en av gummorna, det är oundvikligt att undkomma:

-Ja du ha gått upp i vikt åxå ser ja!
-Mmm, joo,
jämrar sig hon till svar.
-Å mycky å!
-Jo siddu det är de här medicinerna...


Asså jag hade ju bussigt svårt att hålla mig för skratt. Kanske det där är nånting man får säga till varann när man passerat sextio?  Fränt! Nämmen heeej Tessa! Oj va tjock du ha blivit sen sist, hur många kilon ha du lagt på dig riktit?!  Hahaha.

Höstrött!

En hösthälsning till alla!


Höstrött!



Va o handla ida

Tog bilen till parken, och vidare till jobbet idag, för att jag skulle hinna till Kantarellen efter jag slutat jobba klockan åtta. D va tur d, för d pissa rätt bra när jag sluta.

Jag älskar att få åka och handla själv, ingen karl som sölar omkring och inte riktigt själv vet vad han gör med, förutom att vakta ett stycke barn.

Det tar alltid 40 minuter MINST, när man åker till Kantis på storhandling. Men idag tog det bara 35, det berodde nog på att jag:
1. var ensam och kunde gå i snabb takt, ingen att vänta på
2. inte hade nån lista att titta på, utan man plockade lite av allt
3. ingen kö i kassan när jag skulle betala kl. 20.55
+ att en kassörska så snällt hjälpte till att packa i kassarna medans jag plockade upp varorna på bandet.

Det sistnämnda fick mig att tänka på sist vi va o handla: Chille packar varorna i kassar, medans jag tömmer vagnen och betalar. Sen när vi skulle gå till bilen så är en kass så tung så handtagen töjer. Jag frågar:

-asså har du inge system när du packar i?
-jooo, jag sätter alla tunga varor i en och...

....Va???

D ska va karlar till sånt där. Jag vet inte om ni har nåt system när ni packar varorna i kassar. Men d har jag! Då trängs inte tvättmedlet med äppel o bananer, och den varma broilern läggs ej på de frysta bären. 10 liter mjölkprodukter läggs inte i samma påse, så man måste hålla under bottnet på kassen för att kunna forsla den till bilen, utan att få omellett på parkeringen. Nej lättast är att handla själv, ställa de 5 proppfulla kassarna utanför porten, ringa gullet för inbärning, och in och packa in de fortfarande frusna bären i sin fryslåda.

Pris: 183,45


Denna vecka:

Antal utbrott, trots eller trug som Li haft sedan vi "fick tillbaka henne" från barnvakteriet i helgen: 0

Antal kiknande skratt från sessan:
sjuttonhundra

Antal grejer jag fått ihop från IKEA som jag köpte för 2 veckor sen:
2 av 8 (här går d undan)

Antal träningspass inbokade: 3 (2 pump + 1 box me Jenny och hennes fina armar)

Antal arbetspass: 4 (3 på Dillen 1 på Zko)

Antal träffar planerade: Åtminstone 4.

1. Lunch imorron m. Susanna
2. Brorsan kommer hem fr. Sthlm
3. Simning till Mariebad med Lina o Natalie imorron
4. Tjejmiddag med Vickan på lördag
(5.) FÖRHOPPNINGSVIS nå käk hos svägis oxå, (E d de här som kallas tigga?) Då blir d hela 5 dejtar. Rekord! + att jag får träffa Jenny på boxen på torsdag!

En fågel viska i mitt öra att jag lite försynt borde slinka ner mina arbetstider här, så man kan boka in träff. Ska fixa d. Denna vecka e smetad. Så jag skriver nästa veckas schema snarast, så får ni strida om de få attraktiva platserna  (hah haaa)


Var går charmgränsen?

När får man nypa hårt dem hårt i armen för att de är så gulliga?


Jag stod i köket och fixade lite när man hör henne ropa lätt:


-Mamaaa! E du ennsamm?

-Mmmm

Så kommer hon sakta gåendes med släpande fötter, med huvudet på sned och har en sån där söt blick som man bara vill klippa ut och spara.

-De e ingen fara gumman. Ja e här nu. Säger lilla Li, inte ens 3 år fyllda.


Hon kramar mig sakta och smeker mig på ryggen, som man gör när man tröstar en vän.


Det är just i ett sånt läge man vill nypa tag med tummen och pekfingret i kinden hennes och klämma samtidigt som man frenetiskt biter ihop tänderna, så de gnisslar. Kanske såg jag ledsen ut, med gårdagens mascara under ögonen och mina otäckta röda blemmor och sår i ansiktet.

J Ä V L A    G U L L U N G E


Sminkad

Sminkad

C H E E S E   som hon alltid säger med MINST 8 gaddar frontade.

Trött tjej

Li måste haft en tuff helg. Det har hänt nån enstaka gång förut, men igår ikväll fick vi höra det!


-Jag vill gå och sova

-E du trött gumman?

-Joo


Hon springer och hämtar sitt nattlinne, nattblöjan och Elis (björnen hennes för er som inte vet). Pussar natti och kryper till kojs.

Tror det hänt en gång i världshistorien att Chris Li Helsing självmant erkänt att hon varit trött och bett om att få gå och sova.


Massagekudden

Här surrar massagekudden för fullt. Den knådar så man skriker när knutarna dras ut. Max 5 minuter på samma ställe står det. Chrille har haft den under vaderna nu i över en halvtimme, suck va trög.

Det är en kudde man kan sätta bakom nacken, det snurrar nå kulor som riktigt knådar,sen behöver man bara luta sig lite framåt så hasar den ner till nästa punkt, sitt och njut, luta framåt igen, tills den avslutar i svanken. Man kan ligga med den under låren och vaderna och knådar även fotsulorna. Riktigt prisvärd för 1800 sek, med tanke på att en fåtölj med samma funktion, fast inbyggd, kostar från 40.000 upp mot 80.000 sek.

Betalar ni bra så kan ni få prova !

Tack tack tack!

Stort tack till Jenny, mamma och pappa för barnvakteriet!

Cred till Jenny för att hon orka med så många bonusbarn igår.


Lyckad mässa med mera

E fitti nu, hade skrivit massor och så försvinner textfan, d kokar av frustration, har ingen lust att skriva om allt från början, men jag försöker.

Redan innan frukosten börjar Chrille nöta om den där nyinköpta 7% päroncidern, ja e så jäkla hungri, eftersom vi skulle få äta sjöfrukost först vid andra dukningen. Men sinni där satt ja stopp. D blir inga nå jävla halvliters dynamitdricka innan frulle, glöm d!

Efter en timmes bussnap och en halvtimme i bilkö så pyste det till i sjuprocentarn, så vi delade på den, och en till eftersom bilköngick så jävla långsamt. Vi sattt längst fram, så där satt jag och sträckte på nacken och undra va i helvite d va som klibba där i horisonten. En cider lugna ner mig.

Mässan var stor. ENORM. Där fanns allt från vaser och påslakan, till bamse plasma Tvs, uteväxter och utomhus jättejacuzzis. Tur att vi hade med en tom ryggsäck som vi kunde fylla med kataloger och broschyrer. Själva fyllde vi oss med öl från caférna, restaurangerna och barerna som låg lagom placerade i pisspauserna.

När klockan slog fem traskade vi mot cafét närmast utgången för att vila benen och släcka vår törst. Vi skulle träffas halv sex-sex vid bussen. Så tjugo i så gick vi ut, där stod den på sidan av vägen, bussen vår, med ALLA resenärer i utom vi, vi var sist. Utanför står chaffisen med luren i örat, i väskan ringer min mobil. D e säkert han, tänkte jag.

-Jo hej, d va från Williams Buss här, vi tänkte börja åka
-Jo hej,
vinkar jag 20 meter från. Pinsamma fyllon är vad vi är.

Så kan d gå när alkoholen domderar. Kånkandes på en tung rygga och en massagekudde som vi hade fått med oss (bussigt skön! Som knådar), tryckte vi oss in på våra platser längst fram, som nå panschispar.

Sen vart d lite dyn till, och en vanlig hederlig GOD 4,5% cider innan vi var framme i Berghamn. Världens godaste buffé med rom, vinlövsrullar, fisk, svamsallad och en massa annat man kunde kladda ihop. Jag tog 2 gånger och jag är mätt idag ännu.

Nej vi for inte hem direkt, jo d gjorde vi, med väskan och kudden. Sen Indigo och Arken.

- Häng upp jackorna på olika krokar, för vi ska int hem samtidigt. Jag ska tidigare. Sa jag allvarligt till vakterna.
-Yea sure Tessa, säger vakten och skrattar.

Kvart i fyra står vakten framför mig i lobbyn och nickar mot garderoben, Tessa sku int du hem tiidigt idag, flinar han och skakar på huvet. Chrille har då precis gått hem. Jag blir så slut på mig själv.

Mobbning?

Li kikar ner på Joels orangerandiga strumpor och frågar:

-Vad har du för strumpor? E d flick?
-Nää! Och säger du sådär igen så får du sova i mammas säng!
Svarar Joel med rynkad panna.

Jenny och jag börja ju asgarva och hela grejen blev kul, även för den "mobbade".


Connys pump pass

Vår käre pump instruktör Conny Nylund hade fått höra igår efter att han kört ett pass att han var förutsägbar och tråkig. Att det alltid var samma sak på hans pass. Oki doki tyckte han och idag när vi kom dit så körde han samma pass som vanligt, fast bak som fram. Då gapade flickorna och pojkarna, ja för det var faktiskt 2 killar där idag. Grattis, gu va kul! Körde en ny övning för underarmarna, den har jag ALDRIG I HELA MITT LIV gjort, så får se om jag ens får fast gylfen imorron, fick en blandning av ALS och Parkinson.

Syrran var in till Dillen idag och undrade vad jag skulle göra efter passet, ifall vi kunde åka hem till mig och äta nåt passande, d gjorde vi. Det vart hembakt bröd "Annas nyttiga bröd" från Du Är Vad Du Äter Recepten, med parmesanost och soltorkade tomater, brevid låg lite ruccola, fetaost, grynost, gröna oliver (INTE svarta), böngroddar och ...ja d va väl allt d. Gott.

Sen halkade jag ut på en promenad med Eva. Nu e klockan halv ett igen. Dax att nanna.

Lis första övernattning hos kompis

Imorgon ska Jenny, Joel, jag och Li ha myspys. Jenny skulle bjulla oss på middag, för sen ska Li sova över där. Chrille och jag ska ju på Hus & Villa mässa-bussresa på lördag. Då tyckte vi att det skulle vara enklast att Li sover där, så slipper nån bli väckt av oss klockan 7 på morgonen när vi ska till bussen.

Undras vad Jenny bjuder på. Säkert nåt nyttigt, och gott. Sen får barnen nåt snax till kvällen (Chips/ostbågar är ju svingott, men massa flott, godis blir d bara sockerrus av, inge bra innan läggdax  =) så jag skulle föredra pop corn, väntas nu, va d jag eller ungarna som skulle ha snax? Kanske Jenny och jag tar var sin öl? Blir det en öl, så blir d sju cigg, har verkligen svårt med det där.

Hoppas mässan blir bra. Kunde inte komma lägligare. Att Chrille och jag ska få vara tillsammans helt själva i ett dygn, låter helt overkligt. Vi kommer väl få chock och börja bråka om mosaik, klinkers, kakel, tapeter, kylskåp och alla färger  =)  nejdå, ska va beredd och ha en öl i innerfickan hela tiden, som jag kan lugna mig med ifall d börjar storma.

Fortsatt härlig dag Del 2

Det var ju min lediga dag oxå. Lämnade Li till parken, lunchade på Svarta med Susanna, slank in till Hallen och köpte lite ingreds till dagens middag, som vi skulle röra ihop ute hos Susanna. Hon, jag och barnen. No kars, asså "inga karlar". Hann med lite ärenden och annat nyttigt (som att hänga 6:e maskinen tvätt den här veckan, nu behöver man inte tvätta på 2 veckor igen, skönt) innan det var dax att hämta fröken i parken.

-Ja de e ju höstlov tors-fre sen, visste ni d? Sa en av parktanterna

Nääää. Stod man där som ett mähä och det stod klart och tydligt i min finniga panna: "i vår familj e vi slarviga, och har ej läst informationsbladet vi fick"

-Det stod nog på pappret ni fick.

Eeh, jahaa. Ja d va så länge sen vi fick det, hade helt glömt. Tur att ni sa det.
 Jag skrattar lite.

Ja d e lugnt, jag ska ändå jobba imorron så Li e gärna med Chrille hon så.

Vi drog ut till Susanna, Noah och Natanael. Ungarna lekte glatt. Vi slappade en stund innan d var dax att göra pastasallad: fullkornspasta, fetaost, groddar, ruccola, tomater, majs, ärter, broccoli, gurka, kyckling, grynost, jag fick guccadille och mosade ner 2 avocadon, lite kvark och citron med handmixern, klickade rejält över tallriken sen, Li och Noah mm-ade dom å, jag tror d dög till Susanna med.

Sen skickade vi in busfröna och leka på rummet. Vi tittade i bröllopstidningar. Susanna o Sebbe ska ju gifta sig! Och jag har fått äran att vara brudtärna nana nana naaa naaa. Så det blir åter ett Stockholmsbesök här i vinter och kolla in klänningar, slurp. Vipps så var klockan sju och hemfärden var ett måste.

Köra 35 km, hem, dumpa av ungen, byta om, iväg till Avancia, bodypump. Ulle stod där igen nu och gav mig "på med mera bara"-blickar ! Det gick lite trögt. Kom på efteråt...att Susanna och jag drack ju cider till maten, KAN va nåt att skylla på. Nu har darling åter igen åkt till sitt andra hem Hotellet. Men vi får ses igen imorron, Li sover sött och jag sitter här. Men ikväll ska jag fanimej gå o sova i tid, å fan, d va ju d där med å duscha oxå....

Tralla la ja e så gla ida - Del 1

Tjena!

Imorse möttes jag i dörren av en glad Chrille, en Chrille som sovit ut. Han pratade! Han stojade och busade med Li, hjälpte henne med lunchen, eftersom hon lätt får ALS i händerna när halva portionen kvarstår, och moddade lite med play doh.

Med ett leende på läpparna börjar jag vika tvätt, och springer ner till källaren och sätter på en maskin till, glad. Jenny skrattade i kommentaren och undrade varför jag började vika tvätt istället för att kast sig nånstans och läsa en bok och ta det lugnt. Hmm...sant. Men jag passade på att vika medans jag var glad, man vet aldrig när man blir irriterad nästa gång, och att sitta och göra sånt där då gör en bara ännu mer förbannad.

Att få en förbisusande herr 41:a över de vikta högarna och två små 24:or som slirar på den jämna byxhögen gör inget när man e glad, bara att puffa ihop högarna igen, det gör inte heller att det vart lite fulvikt.

Men skulle det här varit igår så skulle nog satan ha vari lös, hela klädhögarna sku ha flygit, och jag skulle ha hoppat och stampat på tröjjävlarna som låg där.

Tänk vad lite som behövs för att göra dagen bra för varann.

Fucking jävla oktober

Det här är den glada delen i mitt liv. Att sitta framför datan. Li har lagt sig, tvätten är hängd, diskmaskin surrar dovt, jag hör Nemo musiksagan i bakgrunden. Härligt påhitt det där, hon springer till sängen med bresladd och längtar tills Nemo, Lejonkungen, Babar eller Mamma Mu ska börja. Och jag längtar tills jag får sätta mig vid datan. Det är här jag slappnar av, det är här jag har mina vänner.

Jag ursäktar min pessimism och irritation här, men jag måste bara få skriva av mig.

Tyvärr är det så att min käre sambo jobbar en hel del i Oktober månad, så man ser inte så mycket av han, skitkul. Nä. Dag som natt har man henne i släptåg, han jobbar. Jag har tur som släpps iväg ut i det fria när det är träningsdax. Därför skulle jag gärna boka in 4-5 träningspass i veckan, 6 arbetspass. eller varför inte 2 träningspass på raken, skita i det ena passet för att istället smyga ner i förrådet i källaren en timme och lyssna på tystnaden. Hehe, det finns ju både madrasser och annat mjukt där. Jag saknar den där känslan att få vara ensam hemma i tomt hem. SKÖNT. 2 veckor kvar... visst är det härligt att va med Li, men asså d blir för mycket ibland, nån fason får det vara. Jag har nästan glömt hur man stavar till fri-tid. Nu tänker ni säkert på mina Sverigeresor etc. Iss int ens tänka tanken, för det har vi delat upp lika, hans tur snart. 

Men nu börjar jag tröttna på att vara arbetande, hembiträde, städerska (fast d ser ut som fan hemma), mamma och matte... och nånstans där emellan ska man försöka vara sambo oxå, det blir väl i dörröppningen det när vi byter av varann, en puss och kram hej då! Biter ihop tänderna så d gnisslar. Det stör mig. Kan man bara inte få ha ett normalt liv, där man bara kan gå ut och rasta hunden när hon vill ut, göra impulsärenden etc. Nu måste man boka sina ärenden i Chrilles almanacka. Tränings- och arbetspass, att åka och fika själv, eller dra på en öl med kompisar är bara att glömma om det ska ske under månaden som börjar på O.

Jävla O

Asså TJI fick han! Ha ha haaa

En man sitter hemma och kollar sport på tv när hans fru frågar:
- Kan du fixa lampan i hallen??

Han tittar snett på henne och säger:
- Ser jag ut som en elektriker ?

- Men kan du fixa kylskåpsdörren då??
- Laga kylen ?? Ser jag ut som en kylmontör??


-Jaha, men du kan väl åtminstone fixa trappsteget vid ytterdörren.

Han säger:
- Jag är f-n ingen snickare och fixar inga trappsteg!! Ser det ut
som det står Järnia i pannan på mig ? Jag har fått nog. Jag går
till puben...

Han går till puben och dricker några timmar och börjar få
skuldkänslor och bestämmer sig för att gå hem och laga de trasiga
sakerna.

När han kommer hem märker han att trappsteget är lagat, lampan i
hallen fungerar och att kylskåpsdörren är hel.
- Älskling, hur har det här gått till??

-Tja, efter du hade gått satte jag mig på trappan och grät lite.
Just då passerade en ung man och frågade vad som var fel. Och jag sa som det var.

Han erbjöd sig att fixa alla sakerna om jag antingen hade sex med
honom  eller bakade en kaka.
-Jaha sa mannen: Vad blev det för sorts kaka då ??

 -Men Hallååååå... Ser jag ut som en jävla konditor eller?


Lejon under sängen

Nu är det slut på bruten sömn, tänkte jag när jag köpte stor säng åt henne.

Nu när du har så här stor säng, e du så stor så du kan gå och kissa själv på natten. Visst?

Joo, ja e d, svarade hon nöjt.

Sedan Li fått sin nya säng vågar hon knappt gå från den på nätterna om hon ska kissa. Utan där sitter hon i sängen och ropar mamma! pappa! Tillbaka ropar jag trött från vårat rum du kan själv! Och sådär håller vi på, 10 minuter ibland, till slut blir hon lessen och snyftar: Men det är lejon under sängen. Sääkeert. Bara att gå dit och visa. Vi böjer oss och kikar under sängen, hon ryggar tillbaka lite rädd för att finna nåt otäckt.

Ser du nå lejon????

Nää, svarar hon nöjt och sätter sig och kissar.

Hon måste ju lära sig. Inte fan tänker jag komma och lyfta henne till pottan och torka henne, för att sedan lyfta tillbaka henne i hennes säng, när hon kan själv. Pottan står ju för bövelen 1 meter från sängen!!! Nåja, några nätter till nu så är nog lejonet borta.

Cd-bok

Har ni nån gång lyssnat på bok på CD? När svägis nämnde det himlade jag med ögonen lite och tyckte det lät lite "kärringaktigt". Hon flinade och sa att d va jättebra. Yea sure...

Nåväl...Camilla var ju även resesällskapet till IKEA senaste onsdag.

"Jag tog med såna här ifall vi skulle få tråkigt", säger hon med världens gladaste min.

I handen håller hon just en sån där kärring cd. Mmm, jaja. När vi kört en stund från Kapellskär känner jag hur det där sjösjukepillret lägger sig på mina ögonlock, och jag blir sådär slö, orkar inte ens prata. Camilla fick köra, för det RÅKA ju va triangel på förpackningen, det såg jag ju förståss först efter jag inmundigat den. Vad kan inte bli mer perfekt då än att sätta på en "saga".

Ulla-Carin Lindqvist, "Ro utan åror" hette den. Det var 3 skivor till den, och vi lyssnade på över 1½ på resan. Jag ville sitta kvar i bilen medans Camilla packade ur sina varor när vi stod utanför henne. Fick skivorna några dagar senare, och har nu "lyssnat ut boken". Den var mycket rörande, handlar om hon där Tv reportern som fick ALS. Hon har skrivit den själv, in i det sista. Låna den!

Tänk så fel man kan ha. Fast nu kanske ni tycker att jag håller på med kärringfasoner, men låna den själv så ska ni få se. Tror det här blir min nya "grej". Slutar nog med att vi är kärringar hela bunten. Kram för d!


Hon fick ju eget smink ni vet

Allting klär en skönhet brukar man ju säga...

Hon fick ju eget smink ni vet


Vilken Chris? Och om msn-fest.

Nån som skrev på kommentarer.
Glad blev jag ju! Men vilken Chris är det? E d du Chrisso?
Välkommen är du vilken Chris du än är.

Puss o kram till alla iallafall. Blir jätteglad när ni skriver, känner att ni är här då  =)

Om 10 år träffas man en gång i kvartalet och kramas, annars sitter vi framför msn o super tillsammans,  alla i var sitt hem:

Hakar du med på msn-fest ikväll? Marie, Jajja, Mia och Jenny kommer oxå.

Ja herregud, jag och Jenny har varit nära några gånger:

"Vad görs?"

-Dricker lite öl

"Nej gööör duu, ja meeee"

etc.....etc...

"Nä, nu måst jag gå ut o röka...."

-Jag med....


Sjukt nära msn-fest.

Klipper snart naglarna ner till roten

Har pratat om acne tidigare, men nu är det riktigt riktigt illa. Går tydligen igenom en svår period av acne, känns ju sådär, det är ju inte så att det är 16 man fyller i februari, nä just så, utan 30. Är det normalt att få såna här hudåkommor vid trettiårs åldern???? Normalt så brukar jag ha typ 2 röda prickar som tar ungefär en månad på sig att läka, eftersom jag hela tiden ska dit o krafsa, och klämma, det kan ju finnas någge kvar. Men nu har jag typ 6-7!!! Känner mig väldans attraktiv.

Ni som känner den sidan av mig så är det ju inte så att jag kan låta de där små blämmorna va ifred. Utan har man ingen finne, så tar man fram den bästa spegeln i bästa ljuset för att hitta en eventuellt förstorad pormask att klämma ut...tills det blir en skorpa...så man har nåt att pilla på några veckor, skitsamma att det ser ut att man sku ha blivit träffat av hagel, bara man har nåt att krafsa på.

Nykter helg

En nykter helg, inte fy skam, med tanke på att det är andra helgen nu. Sparar mig till bättre tider. Kanske Halloween skulle va nåt? Nästa helg ska vi ju på Hus & Villa mässa, bussresa, ja sån där som man får båtbiljtten och inkluderad frukost. Kan slinka ner nånting svalkande då, dom har ju toalett på bussen. Men om nån har nå planer den 28:e så berätta.

I fredags så kom Eva över och pusslade på mitt 9000 bitars pussel, det gick bättre än nånsin och vi ville inte sluta när bit efter bit föll på plats. Men halv två tyckte hon att det var dax att gå hem, för den dåren hade bokat in sig på pump klockan tio en lördag morgon.
Antal öl: 2 koff

Lördagen så vart d ju middag hos mamma o pappa. Det hör till att man dricker minst en öl där, så jag tog ciggarna med. Syster min hade lite krappis och drack mineralvatten.

-Asså smakar du bara, eller dricker du på allvar? klämmer hon ur sig, med lite sugen blick, när hon ser mig klunka en kall. Den frasen borde vara under Dagens bästa kommentar
 
Jessica är en sån där som har svårt att hålla sig från att festa om de andra gör det. Hon hade tur idag.
Antal öl: 2 koff

Mamma-dotter Dag

Igår måste ha varit dröm-dag för Li. Hade inga som helst planer på nånting. Chrille hade jobbat natt, så han gick o lade sig när vi åt frukost. Sen badade vi badkar tillsammans, och leendet var brett på läpparna, oftast måste hon ju bada själv, själv passar man på att bada i lugn o ro när det börjat skymma ute och svetten efter träningspasset redan torkat in. Vi badar tillsammans! Och har mycket vatten! sade hon, och jag trodde att läpparna skulle spricka så stor munnen blev av glädje.

Sen drog vi ner till stan. Hade lovat henne lite badgrejs, t.ex en grön groda som fräser när man sätter den i badet, sen är den fräst slut så är vattnet grönt, Lolas´s i Sittkoffs har en massa roliga saker, så hon hittade även småportionerade badskumsfigurer i plast, en pingvin och en groda valde hon. Den här oxå, hörde jag bakom ryggen på mig, sneglade mot den glassfigur med badskum i hon höll i handen, nej, jag sa två, sätt tillbaka den där. Sen kikade jag vidare på alla häftiga ansiktsmasker och fick tag på en ny hårborste, den förra reste jag bort, kan va att den ligger hos Annica nånstans (eller?) När vi skulle betala, fann hon ringar på disken Ååå, ringarrrr!!! Hon har snackat om ring i en par veckor, så why not. Hon valde en med en liten anka på.

Sen var det dax för lunch i huset, Lis kusin Ellen hade vi sprungit på utanför Lola´s, så vi bjöd med henne på lunch, att hon inte skulle få för sig att trotta i sig en chokladbar när hungern närmade sig. Chrille kom med på lunch. Och drog lika fort som han kom, busy man. Ellen åkte även hon.

Li och jag skuttade vidare till Zeipels, för hon skulle ju få ny Play Doh lera. Svingades i sin lilla hand hade hon sin rosa påse från Lola´s. Jag fastnade ju som vanligt på KappAhls barnavdelning, jag ser i ögonvrån hur den rosa lilla påsen läggs under en klädställning och hur hon rusar in till Dillen. Undras om hon skulle komma ihåg var hon lagt den i all iver i strävan efter sin nya Play Doh, bäst att jag tar vara på den...

Det tar inte många sekunder innan hon kommer rusande tillbaka med en sorgsen min Mamma, jag hittar inte Play Dooooh. Men det gör jag siddu. Och väl där vid pysselhyllan fanns det tydligen way too much att välja bland. Hund, Clown, bil eller varför inte Nalle Puh, ja den ville hon ju helst ha jag vill ha likadan som Natalie haaar. Näpp, det får bli en clown. Nöjd så.

Bibban eller Robert´s? mmm, bibban! Där satt vi och myste och läste bok, lånade några stycken. Och klockan var så lite, så vi beslöt oss för Robert´s iallafall, GLASS! Hem, traskade till dagiset Flaggskeppet, fann en jämnårig flicka "Smilla" som hon rutchade ikapp med, gungade ståendes på bildäck och fick skithård fart själv! Impade bussigt på morsan sin

-kan du själv?
-Joo, jag kan d. För jag e stor
.

Ja just ja.

Mommo och moffa! Jag vill till mommo och moffa! Skriker hon när hon sitter i sandlådan och kör traktor med nån 6 årig flicka från Orvas (skön dialekt). Dit blev d. Bjöd in oss på middag. För Li vart d glass, pop corn och bastu innan vi drog hem o sova. Nöjdare unge får man leta efter.

Tänk om man själv skulle få ha en sån där dag? Vad skulle Du vilja göra då?

Skulle nog välja med att sova till åtminstone tio, sen massage några timmar, med nån god drink med långt sugrör brevid, god mat förståss, och massa roliga vänner omkring en, lite mer massage. Äh whatever, det här utspelar ju sig ändå på en "NR"- tropisk barnfri paradis ö, i goda vänners sällskap.

Lola´s, Dillen och bibban roar mig inte lika mycket längre.

UPPROP!

ALLA som brukar läsa här ska sätta ett inlägg med namn, valfritt vad ni skriver förståss.
Och alla Ni får var sitt poäng av mig  =)

Puss puss


Idag har vi bränni

När normala människor åker till IKEA i Uppsala, så traskar de till Coop Forum som ligger intill när de shoppat klart, kanske slinker in på Stadium, Biltema, ja det finns ju massa butiker där ikring. Nä, vi var där, asså i Kamprads varuhus, från 10.45 - 16.30. När vi hade gått hela banan ut, så parkerade vi den proppfulla vagnen fint på sidan och gick tillbaka. Vi kunde ju ha missat nåt. Vi hitta en tom vagn på vägen, som vi började fylla. Det slutade med att vi hade två kundvagnar fulla + en sån där lagervagn med massa lagervaror på, som var mina då, för Camillas alla varor...va slut. Sicken otur hon hade då, men hennes spegel fanns det av, vilken tur! Alla mina varor fanns...

-en säng till Li, som hon får ha tillfälligt tills vi får nytt stort hus. För snart börjar nog hennes spjälsäng bli för liten
-en avlång kista, med dyna på som man kan sitta på och använda som förvaring, smartare kan det inte bli. Förvarings- och stolbrist som vi har så fungerar den även som pall/stol i nödfall
-en mini TV-stol åt Li, bussigt frän ser den ut. Hon blir nog överlycklig att få ha en egen stol
-2 köksstolar, för de andra måste totalrenoveras, 100 år gamla, men charmiga, kan absolut INTE slängas
-en kundvagn full med sånt där nödvändigt

Jag är jävligt nöjd nu efteråt, när allt e betalt och så. Men helvete vilken ångest jag hade när jag stod där med en lagerkärra fullproppad och kundvagnen rågad, kunde inte ens skuffa båda ensam.

-Det här blir ju o kosta sjutusen d!!
Sa jag panikartat.  Det knakade i skallen, vad kan jag plocka bort? Camilla tyckte att precis allt jag hade var värt att köpa.

-Jajaaaa.

Förbi den sista avdelningen med krukorna och lådor + korgar, frenetiskt tänkande inge mer, inge mer, går jag med tunnelseende mot kassan.

Efter att jag betalat med sek och euro, som jag glömde växla på ålfen, drar jag det sista på Visa. Siddu! Typ hälften billigare än jag hade trott!! Lyckliga lämnar vi IKEA, ända tills vi ska backa ut från parkeringen och nån satans utlänning, smäller bildörren i min. Fitti, kliver jag ut med bestämda steg o börjar reda upp d där.

-Nääe, d kann intte varra jak som jorde detta. Märkett är vitt, jak har ju blå bill.


Men för helvete din jävla pakistanier, skojjar du eller??

Efter en stund drar vi, med hans reg.nr, namn + telefonnr. Det var inte så farligt, kanske t.o.m går att få bort. Återstår att se. Men han där förbannade gubben med psykögon ska inga tro att han kan lura mig inte.


Räcker Er tid till??

Hur ska man bära sig åt för att hinna med allt? Snart måste jag väl sluta blogga och maila för att tiden vid datorn börjar bli för lång, ge hunden till mamma o pappa, för att vinna tid, och sluta träna och lägga på mig några kilon.

Vipps så e klockan elva:

08:00 Li vaknar, vi ligger o myser i sängen en timme o ser på barnkanalen
09.30 Frukost + hänga tvätt som jag satt på igår vid midnatt
10.30 Går ut med Bianco, via mommos jobbet och hälsar på
11.30 Li och jag käkar lunch
12.30 Cyklar med Li till parken
13.00 Jobbet börjar
20.00 Slutar jobbet
20.15 Body pump börjar
21.15 Hemma! Går ut med Bianco
21.45 Äter lite, för jag är vrålhungrig
22.15 Tar upp tvätten och viker den

Och nu är klockan elva, hemmet ser ut som Pakistan, Chrille har gått och lagt sig, och jag måste väl eventuellt duscha efter mitt träningspass. Sku int orka...

Idag har jag varit duktig

Nu vill jag låta som en superduper flerbarnsmor, så trots att vi hade ett extrabarn på besök så har jag hunnit med detta senaste dygnet:

-dammsugit, och torrmoppat golvet
-tvättat golvet
-lagat tacodinner för 6 (Jag hängde juh 50% av matlagningen på Jenny)
-tvättat 6 maskiner disk
-bakat bröd
-tvättat 3 maskiner tvätt +  hängt upp den
-och bloggat då förståss

Så om jag inte bloggar på hela veckan är det för att jag gjort två veckors tjänstgöring på ett dygn och ligger i koma.

Barnet har åkt hem...

Tiden när Moa var här gick fort. Fast under tiden så:
 
-hann Li slå henne 3 gånger, kasta en sten i hennes näsa en gång så den vart svullen och ett sår uppstod
-hann jag inte räkna striderna sins emellan, de goda stunderna var väl typ 5, fast dom var ganska långa
-hann jag sova över 10 timmar i sträck
-hann Moa fälla både mig och Chrille ungefär sjuttioelva gånger, hon vet precis var korten ligger  =)

Kanske man borde vara barnvakt oftare så man kommer i säng i tid. Så Li lär sig ordentligt att en vacker dag kanske hon får dela sin mamma och pappa med ett barn till. Det var kul, men kämpigt.

Man är ju bara enbarnsmor.

99 % barn och 1% egentid

Det är precis vad det varit. För Moa Nordman är hos oss i helgen då hennes mamma och pappa måste åka till Sverige "och handla lite strumpor och andra små kläder" (enligt Moa då).

Säääkert. De sku åka o supa ner sig och ha kul som vem som helst. Jenny och Joel var med oss igår och det vart lunch på Sittkoff, simning till Mariebad, och tacos hemma hos oss. Riktigt mysigt.

Ungarna stred ju förståss var femte minut, "men det är bara nyttigt", intalade vi oss. Tills jag till slut hörde Jenny i vardagsrummet med skarp röst "nä nu får ni reda upp d här själva, jag tänker inte vara nån förmedlare", hahahaaa. Ja det spelade ingen roll om man skulle försöka reda ut vad som egentligen var fel, för de skyllde bara på varann och hittade på nya saker att gnälla om. Men de hade kul oxå. Nöjda och fina ungar med godisskålen i högsta hugg. Och både Moa och Li somnade runt halv nio. Och gissa var Moa valde att sova...jo i hängmattan såklart. Och hon hade aaldrig sovit så bra förut, sa hon i morse. Själv däcka jag nog innan tio, har inte hänt sen jag var 8.

Tyvärr kan jag inte skriva mer nu. För de där två är i luven på varann och jag kan inte koncentrera mig  =)  Dax att se vad som står på. See you later.


Lilla Joel

Va till Jenny på Enjo städparty häromdagen. Joel 5 år (hennes son, mitt gudbarn) var ute och lekte med kompisar. Mitt i allt kommer han in helt uppspelt och upprörd och nästan skriker:

-Mamma! Nån har rånat min cykel, den är borta!


Stinkande gubbe

Jag har aldrig förstått mig på folk som luktar gammal unken svett. Har dom verkligen fel på luktsinnet eller? Går omkring och stinker så man får ont i huvet. För det var precis d jag fick, när en stinkande gubbe smög omkring bland hyllorna idag på Dillen. Bestäm dig nu för faan tänkte man när han hade varit där i 5 minuter. Men nä, d sku sölas omkring bara. Där gled han ogenerat omkring o förorenade luften i heeela butiken. När han väl handlat och gått vart d dörren på vidgavel, för stanken satt kvar i näshåren och kunderna sinade. Mmm gratis fylla kanske ni tänker, nej tack.

Visst kan man ha problem med svettkörtlarna etc. Men man kan faktiskt duscha och byta till rena kläder ändå. Usch fy faaan nu får jag flashback, nerverna i tinningarna börjar pirra. Kanske jag borde duscha, har inte gjort d idag...

Hus & Villa Mässa

Har bokat in mig och Chrille på Mässan till Älvsjö. Det börjar ju bli dax nu att börja kika på kakel o inredningar. För om ett år så börjas d byggas hus. Inspirationen ska flöda. När fakturan damp ner i brevlådan idag kom vi på att vi inte har nån barnvakt. Det hade vi ju glömt. Mamma jobbar, och pappa har ju skogen som tillhör hans stora intresse. Så är det nån som är sugen på att va barnvakt 21 oktober så säg till  =)  

Nytt gott mellanmål

När jag var till Sthlm sist så va jag ju via Annicas jobb, och DÄR har dom ju inga så äckliga saker. Fick med mig en smoothie på hemresan. Men den var inte mixad, utan bestod av vaniljjoggis och hela tinade bär (hallon o jordgubb). Glömde ju bort den där och fick fram den som middag på Ålfen. När den inte var kall längre så va den SÅ JÄVLA GOD. Tro´t eller ej. Så idag på jobbet bad jag snälla Marre att göra en likadan.

-Asså sku du kunna laga mig en smoothie med hallon och jordgubb, men mixa inte den så är du snäll...och förresten, låt den stå framme några timmar, kommer o hämtar den efter sju.

Marielle vek lite på sina ögonbryn  asså vill du ha den varm?

-Jaa, rumstempererad typ, tack.

Hon fixa d och där stod jag halv åtta och åt smarrens smoothie med sked. Pröva!


Dö int nu

Svägerskan undra ifall jag ville haka på till IKEA nåt. Javisst vill ja de! Det svåra är ju hur jag ska nämna det till Chrille utan att han flyger i taket. Camilla föreslog skumgummi.

Jag har gått och dragit på det nu, ja hur jag ska säga till honom att jag TÄNKER fara med Camilla till IKEA, inte fråga, det är för riskfyllt. Men nu e d gjort.

-Camilla undra om jag villa komma med till IKEA på onsdag, och jag sa ja. Jag kan ta med Li om du har mycket...

Han tog det rätt bra. Det var nog för att han satt med laptopen i knäna med värsta programeringskoden på tungan och knappra på tangenterna.

-Fjärde gången på en månad? Skrattade han, det var nog ett sånt där hånskratt hörde jag.

Jajaja, tycker man om att flänga så ska man väl göra det. Han gillar det inte, men det gör jag. Så på onsdag bär det av till Ingvar Kamprads guldgruva.


Middag utan krog

I lördags vart jag bjuden på middag till Ann & Raffe, dvs Sandras mamma o pappa och även min gummor & guffar. Egentligen så vart det lite självinbjudan, har ju en förmåga att klura in mig på sånt där. Ja, eftersom kusin svin va på kobben, så kände jag att det var umgängestvång.

Där satt vi på Lomgränd, jag, Li, Lina & Natalie, Sandra & Robbe o värdparet förståss, och måkade i oss underbar mat. Vin fanns d å, och öl. Några cigg fick jag t.o.m ner. Ungarna lekte, Chrille hämtade Li vid åtta-halv nio, och då gick även Natalie o sova. Mysigt att sitta ner och äta god mat i goda vänners sällskap, bara vuxna var vakna, förutom Natalie som hade svårt att somna riktigt djupt, då smög NannySandra in och fortsatte på den nattning hon hade börjat på. Hon e en hejare på d där, har sett det förr. Gulligt.

Vid tolv kände jag att jag inte hade lust med varken hjärtklappningar eller krog. Så snabbt som fan, innan jag hann ångra mig, hade jag beställt taxi, och lika bra var det, för det skulle bara ha behövts ett enda samtal så kunde jag åkt dit, till krogen asså. Tur fan va d. Jag är mycket stolt över mig själv. Jag klara d!

Jaha då har man gjort det igen

Guppat på Ålands hav, med Ålfen. Vipps så var man i Stockholm igen. Känner att jag börjar bli stammis där nu, börjar känna till Norrmalm, Söder, Östermalm, Gamla stan. Fann precis vad jag sökte, svarta vinterbyxor till Li, för hon har ju typ 3 ärvda vinterjackor  + att hon kan ha den hon fick av farmor Runa i vintras, sen så har väl jag köpt en, så ett par utebyxor var ett måste, som matchar allt, dvs. svart. O lite till då förståss! Hör på d här då: Snygga, bruna stövlar 150 kronor!!! Vicke fynd va! Bokrean på Åhlens, Den fula ankungen, med popup bilder i, hela 39 sek.

Måsta ju bara våldgästa Annica på Wrapsons! Hon vart lite stel när jag snubblade in där på fiket. Hon hade ju ingen aning om att jag var i stan. D vart wrap till lunch, mums. Och du Annica: den där smoothien smaka inga rövsmör den inte!

Det där ska jag göra om. Shoppa ENSAM. Ingen annan än sig själv att ta hänsyn till. Är man och shoppar i storstan med en kompis så blir det oftast:

-Jag går till H&M jag.
-Jag vill titta på skor, men vi ses på Din Sko sen då! Kommer du dit sen när du e klar här?

Nej, jag föredrar shop alone. Speciellt om du är mitt i centrala Stockholm, där man kan sprida ut sig flera kilometer. Och det bästa av allt: Avslappningen: Dyn på ålfen och dyn på den nya härliga bussen! Sätet fullt bak bara så gapar man friskt, dreglet smyger sig nerför mungipan.

Eva var med på bussen och båten pv hem. Bytte lite tidningar med varann. Jag tog en lite power, inge dreggel, kors i taket.


RSS 2.0