Får barnen bestämma?

Nu kommer ett sånt här inlägg mitt i allt tystnad. Men jag vill ju skriva trots att cp-appen inga funkar.
Jag tycker så synd om barn som är förvirrade för att de får vara en av de ledande i flocken. Föräldrar ska sätta gränser, visa vem som bestämmer, vara kosekvent. Ibland totsar den vilsna ungen och säger nåt fult, börjar gråta för att den inte får den där leksaken i butiken, får utbrott för att den vill ha godis i affären (trots att denne är 7 år), vägrar pröva mössa, skor, kläder när de vuxit ur de gamla, föräldrarna tycker ibland det är pinsamt, vissa är vana och skyller på att ungen är så olydig. Och VEMS fel kan d vara.
'
Det finns 7-8 åringar som får spara läxan till 21/22 på kvällen (fattar inte). Det finns 5-6 åringar som somnar på vilan på dagis. De behöver det, för de stackrarna får vara uppe till 23 på kvällarna hemma, om inte längre, tills mamma och pappa går och sova. Och sedan ska de upp 7/8 tiden. VARFÖR?! Det resulterar i arga barn med kort temperament, vissa har svårt att hålla behärskningen och slår sina föräldrar och syskon. Vissa päron klarar av det, jag själv har för korta nerver för att låta mina barn vaka, äta dåligt och vara stora i käften. Jag skulle förmodligen aga dem. Därför lägger jag dem i tid, helst även på helgerna, men de måste ju ibland få vara uppe lite senare, och ser till att inte blodsockret far för lågt.
'
Lördagar kan vara pest och pina hos oss ibland. Chrille har hundra gånger längre nerver än vad jag har och märker inte att barnen blir annorlunda med 2 timmars mindre sömn och godis i määngder (hur fan man inte kan notera det!! Dom blir ju mer vilda än tama efter 3 bitar choklad!) På fredagar kommer Gladiatorerna, Jeffs favoritprogram, vilket slutar 22.30. Och det får han ibland titta på. Fast då det slutar halv elva, brukar han redan ha kastat in handuken, han pallar helt enkelt inte så sent.
'
Li däremot kan kämpa emot sömnen och gå omkring med rödsprängda ögon som kliar och säga att "hon fått nåt i ögonen". Suure. Jag är så stolt över våra barn. Li som är så duktig, godhjärtad, vill vara vän med alla och rättvis. När hon fått en snäpp av sömnbrist och umgåtts med fel vänner kan det komma riktigt spydiska kommentarer och en hel del "nej, jag tänker inte". Hon vill nästan alltid vara mig till lags, men då brister det, så jag vet att, iallafall på våra barn, inverkar sömnen MYCKET. Och även måltiderna, man kanske inte alltid känner att man är hungrig, men det märks (även på mig själv).
'
Ingen är perfekt, inte ens jag (hähä) men jag försöker vara konsekvent så barnen inte behöver vara vilsna.
Och här är mina ljuvliga barn, som jag får magsår av om de är skitiga runt mun, eller har smutsiga kläder. Eller ännu värre, om de dampar sig officiellt. HATE! =)

Kommentarer
Postat av: Rita

Såå bra skrivet! Håller helt med!! Puss! <3

2012-08-28 @ 18:30:31
Postat av: Carola

Håller med!! Fattar inte hur folk orkar ha det sådär..och sen skyller de som sagt på barnen..haha! Snacka om att gräva sin egen grav..

2012-08-28 @ 20:06:07
Postat av: Jenny

Du har så rätt. Jag har ju själv varit en curligförälder, passat upp för mycket och haft otydliga ramar. Med åldern och tack vare mitt jobb har jag insett att rättvishet, raka rör och tydliga regler gör barnen trygga och lätta att handskas med. Jag blir utmanad dagligen i skolan och har därmed också blivit en bättre och lite strängare förälder, med en glad, ansvarsfull och duktig 11-åring.

2012-08-29 @ 15:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0