Round Up

Idag slank den kvinnliga delen av familjen Birn (+ lilla Leo och den enorma 6 mån ursöta schäfern Zorro) in här hos oss. De vart väl sugna på o glotta lite då jag och barnen va ute o plocka pinnar från marken då de gick förbi, så bjöd jag in dem på husesyn. Corinne håller ju på o bygger hus o berättade att hon attackerat ogräset som växer hejvilt med Round Up. Det ska jag åka o köpa imorron o ta kål på alla as som snart växer högre än mig själv om det inte händer nåt. Hennes teori var att ta bort dem nu innan man sår gräsmattan, det bet jag på. Så jag måste göra de fort som fan, innan nån form av grävmaskin kommer hit o gräver.

Någon med erfarenhet av medlet?


Kommentarer
Postat av: Mmm

På kirskål och tistlar funkade det inte, eller egentligen inte på nåt av alla våra sorters ogräs.

Nackdelen är att man måste vänta med att använda jorden ett tag efter man använt det på marken, men det står om det på flaskan! Kom ihåg att köpa nåt "klibb", det lär ska funka med sockervatten oxå, det behövs för att medlet inte ska rinna av växten.

Tycker att din ide med att täcka över lät mer lyckad, det är det enda som funkat för oss. Ang.gräsmattan så när man håller på o förbereder för den så ryker ju ogräset oxå, sen tar gräset över snabbt och där är nog ogräsen minsta problemet, annat är det i blomlanden :(

2010-05-17 @ 21:17:34
Postat av: Bonden

Round Up tar nog på det mesta, dock kan det vara så att det behövs lite kraftigare koncentration på t.ex sly, tistlar mm. Inom jordbruket används det mest för att få bort vitrot eller kvickrot samt för att ta livet av gräs på åkrar där man tagit hö och sedan vill odla upp för att så andra grödor.

Det man köper i butiken i små flaskor är ofta färdigblandat så då kan man inte göra nåt åt koncentrationen. Klibbet skall nog inte innehålla socker utan funktionen där är att ta bort ytspänningen i vattnet vilket gör att medlet tränger in i växtens blad bättre, det färdigblandade kanske har detta färdigt men i annat fall kan man lägga någon droppe diskmedel och blanda om.

Brukar kunna ta en till två veckor innan gräset blir brunt beroende på väderlek, bäst är att behandla när det är mulet, solsken o regn skall man undvika, kvällen är också rätt bra tidpunkt att spruta för då dunstar det inte så fort och hinner göra bättre verkan på ogräset.

Lycka till med behandlingen önskar Bonden

2010-05-18 @ 09:32:45
Postat av: Catta

Det är ett super bra medel! Tar kål på det mesta faktiskt. Dock är det giftigt så håll husdjur och nyfikna barn borta. Vår katt blev lagom förbannad av att vara inlåst då mamma använde medlet!

2010-05-18 @ 13:29:51
Postat av: Mmm

Tusan nu blir jag ju sur! Varför funkade det inte hos oss?? Inte ens när jag satte det outspätt på kirskålen ... det blev bruna fläckar men sen kom det nytt bredvid :(

Har hört att man kan köpa färdigt klibb på lantbruk?

2010-05-18 @ 18:06:02
Postat av: LenaL

Ajjaaajjjjj Tessa (och alla andra). Det där medlet tar säkert kål på det mesta, men är inte speciellt miljövänligt..



/Miljökärringen

2010-05-19 @ 21:58:42
Postat av: Anonym

Förresten...morsan har duktigt problem att uttala Round Up - rånd-appt - jag vet inte var hon fått det ifrån..



2010-05-19 @ 22:00:51
Postat av: Tessa

garv, rånd appt, låter som min mamma de där. Brooke i Glamour hette ju för henne BRÅCK!



Nej d blir inge Round Up tror jag, hört att de lite för viloga grejjer för mej. Men de förespråkar själv att det inte skadar miljön. Lögners.

2010-05-19 @ 23:02:09
URL: http://bianco.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0