D svider i käften

Har ni haft blåsor i munnen nån gång? Jag har alltid haft dessa små svidande svin som med jämna mellanrum dyker upp på tungan och på tandköttet. De på tungan blir som en vit svullen "smaklök", de som kommer på tandköttet blir som små hårda ringar som svider utav bara helvete.De små svullna är pis åv kejk, dom klipper jag alltid bort med nagelklipparn, blöder lite men, såret läker över en natt. Klipper jag inte bort dem så är de där i en vecka o svider o irriterar som dom där ringarna. Jag har nu haft 2 stycken bakom läppen i en vecka och jag bara önskar jag kunde ta nagelklipparn till hjälp där. En kompis sa att det lär finnas nå medel mot dessa as, borde gå till pharmacy och se om de har nåt passligt. Nog för att de sjunger på sista versen nu, men de kommer ju igen.


Kommentarer
Postat av: Vickan

Jag tror de heter Afte och det är typ var tionde person som har dem... ska inte vara så skönt. Och dom dyker upp med jämna mellanrum och ifall man är stressad eller lite sjuk.

2010-05-05 @ 12:19:20
Postat av: Vickan

Här kan du läsa lite om dem. http://sv.wikipedia.org/wiki/Afte



De gjorde ju någon reklam på tv förut, om nåt som hette typ Aftex som skulle lindra.

2010-05-05 @ 12:20:50
Postat av: Jenny

Du å dina operationer...

2010-05-05 @ 15:40:19
Postat av: åsa

ja brukade också klippa bort dom från tungan me nagelklipparen, tills nån sa att smaklökarna "försvinner" om man håller på ett tag... så ja la av å försöker stå ut!

2010-05-05 @ 18:57:40
Postat av: Eva

Dom heter afte som sagt var, och man kan bl.a köpa bedövningssalva på apoteket och dutta på dom värsta ställena. Har man typ i hela munnen, så kan man köpa bedövningsvätska, och skölja runt med. Som man sen spottar ut. Det känns lite mysko i munnen efteråt, men hellre det är att ha ont.

Det finns tyvärr inget botemedel mot afte, utan man kan bara lindra besvären.

2010-05-05 @ 20:31:49
Postat av: Tessa

Jasså afte..."hej jag har afte, har ni nåt som lindrar...".



Haha, nämen Åsa e d sant?? D låter ju helt konstigt, allt växer ju ut som man tar bort tycker jag. Man ska nog klippa bort en herrans massa smaklökar isåfall, men jag tror ändå inte på det där. Men om det är sant så tar jag risken att bli smakfri.



Tack för tipsen!

2010-05-05 @ 21:04:09
URL: http://bianco.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0