När Chrille lämnar till dagis

Måste ta upp det där om när Chrille lämnar på dagis.


När jag lämnar kan det se ut såhär:

-Klockan ringer 08.45, sen orkar jag ändå inte stiga upp så jag stänger av den. Har ju ingen tid att passa ändå. Stiger upp när barnen vaknar. Men senast 9 är iallafall Jeff på farten, då brukar jag väcka Li om hon ej vaknat.

-Klottar på täckmedel på mina underbara skönhetsfläckar i nama och borstar håret medans Li klär på sig och borstar sitt hår. Jeff brukar vanligen sitta framför nån film denna tidpunkt, eller i full gång med att leka.

-Li käkar, ibland Jeff oxå, men ibland vill han bara ha välling. Hon brukar bara käka nån sked´måltid, fil m. sirap, joggis med nå flingor i eller risifrutti (sådär var jag å förut, kunde inte käka mackor på mornarna, d måsta va nåt flytande för salivproduktionen hade lixom inte satt igång ordentligt så d blev så torrt). Lite beroende vad klockan är här så käkar jag också, är den mycket så sparar jag min frukost tills ja kommer tillbaka. Grabbar en frukt på vägen för att inte explodera. Men käkar jag så kastar jag i mig mackorna utan att njuta och dricker kaffet i grovköket medans jag klär på Jeff (låter sunt). Föredrar att äta den i lugn och ro efter att jag lämnat henne.

-Sen ska vi alla 3 borsta tänderna, tvätta oss runt munnen och hoppa i ytterkläderna. Klockan är oftast 09.45 då vi går hemifrån, fast har även klarat 09.30 och förra veckan dök vi upp på dagis 10.15. Snart är det slut på ljuva mornar så vi passar på att njuuta.

Sen kommer Jeff och jag tillbaka hem vid ca 10.15 och då är det dax att börja planera Jeffs lunch och matsäck till parken. 12 börjar han parken och vipps så var det eftermiddag.

-------

När Chrille lämnar slipper jag plottra på fejkmedlet i plytet, jag behöver inte borsta håret, jag kan duka fram frukost ordentligt och äta i lugn och ro, Jeff kan springa i pyjamas bara snoppen till halv tolv, jag njuter av kaffet sittandes på stolen, jag sätter på en maskin tvätt. Vinkar bara av den blivande skolflickan i dörren SÅ UNDERBART. Allt på 15-20 minuter. Uppskattade inte det lika mycket förut, för då lämnade ju Chrille henne nästan varje morgon, nu kan han inte det så ofta. Man blir lätt bortskämd, men ska komma ihåg de här, hur mycket det underlättar en morgon och gör hela dagen härlig.

Och det här med hämtning är ju även det ett projekt för sig. Jeffs parken stänger k.l. 15 så jag hämtar honom lite innan d, sen ska man gå hem, ta bort de där kläderna och blöjan och sätta han på toan, klä på honom igen för att hämta Li, som inte får vara på dagis längre än till 15.45 eftersom hon går på halvtid. Sen är vi hemma lite över fyra och då har det gått nästan 1½ timme i "hämtningar". Förstår ni att man gärna tar bilen ibland trots att man bor nära. Nu har jag dealat till mig eventuell assistans från parktanterna som någon gång kan ta med sig Jeff. Hon ena går nämligen förbi här pv dit och hem  =)  och så delar vi lite med en granne som har barn på Lis dagis, att Li åker med dem ibland och Tindra med oss. Hyyvens, att man inte kom på detta lite tidigare, det är ju snart sommarlov, juhuu!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Varför inte gå via dagis och hämta upp Li efter du hämtat Jeff (2 flugor i en smäll)? Är väl inga nå mer med det :)

2010-04-15 @ 15:35:40
Postat av: Tessa

Jo jag har gjort det några gånger, men de går ut först vid tre och hon vill leka ute en stund innan hon ska hem. Ibland stannar vi där en halvtimme, så leker Jeff oxå. Oberoende så är det där en död timme så egentligen har dygnet bara 23 timmar för mig må-to =)

2010-04-15 @ 22:56:05
URL: http://bianco.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0