Kök

Nu har jag ritat kök så ögonen ser i kors. Idag var vi till bygget och finjusterade eluttagen med elkillen. Det är en hel massa planering, så istället för att sitta här och blogga och läsa alla bloggar så kommer jag framöver måsta spendera en hel del tid med husplanering, inte fy skam nej. Det är kul, men nu ser jag bara kylskåp, avlopp och inbyggda diskmaskiner, så jag måste flytta över det i ett blogginlägg så kanske d försvinner.

Vi vet fortfarande inte vad vi ska ha för kök. Hade tänkt oss IKEA, men fick fett med negativ respons för det av han som bygger huset. Så nu ska vi även fråga efter offert hos OS-kök. Vad har ni själva för erfarenhet av IKEA kök? Vill ju helst ha släta gråa luckor, vilket inte IKEA har, så då skulle vi måsta nöja oss med ljusa träluckor i ask. Budgeten har ju sprängts för länge sen så man kanske lika bra kan spränga lite till då man är på spåret. Suck.

 
Ask till vänster och björk till höger. Men jag vill ju ha grått!

Kommentarer
Postat av: Elin

När jag renoverade min lägenh satte jag ikea kök och jag var supernöjd. Den enda jobbiga va när allt skulle skruvas ihop. Tror Ikea har rätt bra kvalitet på sina kök.

2009-03-25 @ 23:50:48
Postat av: Jessica Simons

Tjena tjena bruden! :)



Har du kollat in www.kvik.se? Dom har grå luckor! :D

2009-03-26 @ 02:52:58
Postat av: Erica

Os-kök är väl Kristina kök? och dom är inte alls bättre än Ikea.

Vi har Ikea nu och är nöjda med dem.os-kök har vi haft och dom duger som garageinredning för tillfälle.

2009-03-26 @ 07:51:16
Postat av: Eva F

Båda mamma och moster har IKEA kök och är nöjda. Har aldrig hört någonting negativt om IKEAs kök.

2009-03-26 @ 08:02:15
Postat av: LenaL

Här kommer jag med lite negativt om IKEAs kök.



IKEA har fina köksinredningar till bra priser. Men hur länge håller de? Är man en flitig kock i köket eller är man sällan där? Förr hade man köket i åtminstone 25 år. Nu ska man väl byta ut inredningen efter 5 år, typ.

Vi har IKEA i vår lägenhet här i Åbo. Endast 5-6 år gammalt och är REDAN slitet. Det verkar inte hålla länge då det är påklistrade ytor. Lite vatten på i fogarna och så sväller det. Fult som fan.



Ni bygger ett supersnyggt hus i gammaldags stil. Så det är klart att köket ska vara snyggt, men blir det samtidigt funktionellt och slitstarkt?

Jag skulle vilja tipsa om att det finns hantverkare på Åland som gör köksluckor enligt önskemål och gör i trä. Tänkte att det kunde vara en liten idé om ni vill ha släta grå luckor. Borde heller inte kosta så mycket mer än andra köksinredningar. Johanna Wendelin(finns säkert i katalogen) vet någon gubbe som pysslar med sådant.



Kör hårt! Lycka till!

2009-03-26 @ 09:34:43
Postat av: Elin

Men dom har 25 års garanti på sina kök.. Det tror jag inte många andra har

2009-03-26 @ 12:10:49
Postat av: Anonym

Som ovanstående sa så har dom fet garanti på sina kök! Vi e supernöjda med vårt iallafall. D e samma tillverkare som Marbodal. OS kök ha jag hört att e pirkka men d där e ju en smaksak. Som sagt så delar ikea tillverkare med andra o man kan säkert ta olika stommar och olika luckor, från olika tillverkare mena jag. Om man vill blanda...

2009-03-26 @ 13:29:23
Postat av: Anonym

förresten om man tar nå släta andra luckor (eller bara nån "vanlig skiva" så kan man säkert lacka i vilken färg man vill sen hyfsat billit.

2009-03-26 @ 13:34:01
Postat av: Cindy

Hej Tessa jag håller med ovanstående. Hade ju IKEA kök i förra huset och vi va super nöjda. Har hört att OS kös/kristina kök bara är skit och går sönder. Däemot har jag hört att försäljaren är trevlig....men det hjälper inte så mycket när man vill ha ett schysst kök. För oss blir det troligtvis IKEA eller KVIK. KRAM

2009-03-26 @ 14:19:30
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej Tessa!

Vi kommer att ha ett Tibrokök i vårt hus.. vet ju inte hållbarheten tyvärr. Men kolla deras luckor!

2009-03-26 @ 16:07:13
URL: http://fameliasson.blogg.se/
Postat av: Petra

Vi har OS-kök. I grovköket... det är väl bara där det passar, tyvärr! Smäller och skramlar. Vet inte om IKEA är bättre, men sämre kan det inte bli! Marbodal har vi i köket, suveränt! Du är välkommen på ett studiebesök om du har passligt nån dag, bara slå en pling!

2009-03-26 @ 16:24:52
Postat av: Anonym

var jag som skrev anonymt förut (och fortsätter med det) haha, men iallafall, vi har ett "gammalt" ikeakök, asså d som inte har dom självstängande luckorna och låddämparna men ändå tycker jag inte att d skramlar alls. däremot är vår bänkskiva från OS (fick inte rum i bilen med en så lång som vi sku ha från IKEA så vi måsta ta "härhemifrån") och den har fläkts upp i skarverna, lossnat stora bitar m.m. inte alls nöjd med den...

2009-03-26 @ 16:40:12
Postat av: Anonym

på tal om eluttag som du skrev om så tycker jag att en sån här verkar va en bra uppfinning http://www.byggahus.se/forum/el/5959-powerport-fran-evoline.html

om inte länken funkar så googla på powerport

2009-03-26 @ 16:52:12
Postat av: Tessa

Å tack för alla svar. Vart ju noll klokare då jag VILL ha gråa luckor och det har inte IKEA. Går det inte upp i pris för Marbodal, Kvik o alla de andra märkena. Vi är inga matlagar personer som spenderar mycket tid i köket, så det känns inte värt att köpa nå svindyrt lyxkök.



Att lacka om har jag med tänkt. Men nog fan kostar det å en massa extra, så jag tror inte man vinner nåt på d, det ska va kök till 210cm + 400cm + 110 cm, inga bara en eller två luckor asså.



Ja tänka sig Petra att jag ännu inte besökt er.

2009-03-26 @ 21:26:31
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Lina

Hur har du kommit på att du vill ha gråa luckor? Har du sett det nånstans? Visa bild om du har!

Marbodal har flera gråa kök, Torö mörkgrå matt- ek tycker jag är skitsnygg.

Vi har Marbodal och fördelen med det är att alla småfel som kommit har de lätt fixat nya genom Byggis

2009-03-27 @ 10:45:26
Postat av: Anonym

ta reda på hur många luckor du har på ett ungefär o ring till typ lackcenter eller till nån annan målarfirma o hör va d kan kosta. ha hört andra som gjort så o d ha blivit runt en 300-400 e för ett helt kök, helt överkomligt.

som du vet e d ju förmånligt att handla på tex ikea nu när kronan e svag o d e inte spec dyrt att frakta hit heller om man inte har tillgång att hämta själv. vårt ikeakök är på typ 12 sektioner underskåp (60 cm) samt 3 överskåp varav 2 i frostat glas, o vi betala 20000 kr för d plus att d va nå happydays då att för varje 10.000 kr man köpte kök för så "fick" man 1.000 kr tillbaka. så egentligen vart d 18000 men då ingick inte bänkskivan eller vitvaror men diskho o kran o beslag o sånt...

hallarum heter vårt kök men d finns inga mer.

2009-03-27 @ 12:20:32
Postat av: Anonym

ta reda på hur många luckor du har på ett ungefär o ring till typ lackcenter eller till nån annan målarfirma o hör va d kan kosta. ha hört andra som gjort så o d ha blivit runt en 300-400 e för ett helt kök, helt överkomligt.

som du vet e d ju förmånligt att handla på tex ikea nu när kronan e svag o d e inte spec dyrt att frakta hit heller om man inte har tillgång att hämta själv. vårt ikeakök är på typ 12 sektioner underskåp (60 cm) samt 3 överskåp varav 2 i frostat glas, o vi betala 20000 kr för d plus att d va nå happydays då att för varje 10.000 kr man köpte kök för så "fick" man 1.000 kr tillbaka. så egentligen vart d 18000 men då ingick inte bänkskivan eller vitvaror men diskho o kran o beslag samt ben o sånt...

hallarum heter vårt kök men d finns inga mer.

2009-03-27 @ 12:21:23
Postat av: Petra

Bara att slå en pling när du har vägarna förbi! Vi (läs: Donny) lagar mycket mat, så vi satsade lite på köket. OS-kök är nog helt ok om ni inte står och kockar hela dagarna, sen kan ni ju köpa luck- och låddämpare från Ikea så slipper ni smällandet!

2009-03-27 @ 15:43:00
Postat av: Tessa

OS-kök har numera låddämpare.



Jag blir så glad för alla tips!

Asså inte vet jag varifrån jag fått att jag vill ha gråa luckor. Vill ju inte ha vitt, och trä tröttnar man på, så grått tyckte jag verkar praktiskt då vi ej orkar feja dagarna i ända =) Ska checka upp d där med lackeri. Sen får man hoppas på att inte luckorna är behandlade med nåt som inte tycker om att bli lackat på, då krävs ju en massa underarbete på nya luckor...tack för tipset, ska definitivt göra d.

Ska publicera bild på den färg jag skulle vilja ha.

2009-03-27 @ 23:27:50
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Anonym

förresten om man tar nå släta andra luckor (eller bara nån "vanlig skiva" så kan man säkert lacka i vilken färg man vill sen hyfsat billit.

2009-03-30 @ 22:19:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0