Irritationsinlägg

De som tycker att det är "jobbigt" eller "opassande" att jag unnar mej och går ut med kompisar en gång per helg när det är högsommar kan totalt sluta läsa min blogg, för jag har fler läsare som hissar att läsa om mina missöden, än de som dissar och stönar och sedan ska klaga åt mej. Alt. 2 är att läsa, men knip käft, för jag tänker fortsätta skriva -sådeså. Ni måste ju för fan fatta att ni måste ta det med en nypa salt, jag kryddar alltid som en Helsing bör. Ni behöver inte ringa socialen eller A-kliniken bara för att jag har lite rajtan tajtan i sommarvärmen. I trotsåldern som jag är så kan det hända att jag istället kryddar ännu mer så ni har nåt att fundera över.

Lite bitter o inåtvänd


Förra sommaren var Jeff så liten och jobbig så det var lugnare på festfronten, året innan var man gravid. Däremot tog Chrille hand om superiet lite för min del då oxå, men varför var det ingen som klagade då??!?!?!?!?!!? Jo för han jobbar ju så hårt i veckorna han, så han måste ju få gå ut o ha lite skoj om helgen och komma hem kl. 7 eller 10 på söndag morgon. För han e ju MAN. Förbanna! Själv blir man kallad alkis o oansvarig för att man inte vill gå hem då krogen stänger 03.30.


Jag har hand om barnen 5 dygn i veckan och även på helgerna, det känns som om jag inte har nåt annat liv, än de givetvis älskade barnen, kring fötterna 24/7. Och jag är en sån person som BEHÖVER egentid. Och ett sätt att få den egentiden till 100% är ju att haka på vänner som hittar på kul grejer om helgerna. Blir jag hemma blir det ännu en dag med ansvar och gnäll, och jag ORKAR INTE lyssna på d. Tycker att Chrille kan vara lite med sina barn oxå då de knappt träffas i veckorna. De hänger som två vindruvsklasar på honom såfort han kommer innanför dörren, och hemma fortsätter han jobba, eller sova och blir ju givetvis frustrerad då han inte kan jobba ifred eller får sova utan att nån stormar in i sovrummet och vill umgås.

Även om jag är "trött", så är det inte pga svår sömnbrist, utan mer av grav tristess. Och det är ju inte så att jag en fredagkväll kopplar av o "far o kikar på film" till nån kompis lixom. Far jag till nån kompis som jag ofta gör, flera gånger i veckan, för att få tiden att gå så smärtfritt som möjligt, så tar jag ju barnen med mig. Hemma går det inte att vara. PUNKT.

Nu är ni säkert många mammor därute som läser och tycker att jag kräver för mycket, men jag är en sån som MÅSTE få egentid, men får det inte om jag inte tar det. Om just du nu tänker "jag har inte ens varit barnfri på 8 år", så tror jag inte du är av samma typ som jag. Jag skulle åkt in och ut på Grelle flera gånger om, om jag inte fått leva loppan trots att jag blitt mamma. Varför bli tantig och tråkig i förtid då det ännu finns en massa kul att göra. Det sociala livet utan barn är inte slut bara för att man skaffat familj. Ni har själva säkert barnen mycket, och trivs med det och jag ger stor eloge till ensamstående mammor. Alla är vi olika, vissa sover med barnen tills de börjar skolan, det funkar inte här, för trångt.

Givetvis behöver det inte vara alkohol inblandat då man ska göra nåt. Men ALLA (nu låter jag som när jag var 15 o inte fick åka på sommarfest), det är alltså inte bara jag, alla kompisar gör roliga saker MED alkohol då det är måndag som lördag DET ÄR JU SOMMAR. Tror inte procentantalet på alkoholfria personer under sommaren är så hög. Tillhör du dem är du unik. Jag kopplar av (rejält) av att få komma bort hemifrån, ta en öl, snattra med vänner, träffa folk. Jag har ingen att "ta ett glas vin med" om kvällarna. Mina vänner, även de som är mammor, faan alla e ju mammor nästan, går ut om helgerna, de har mor- och farföräldar som ställer upp, de kan gå ut med sin pojkvän på middag. Chrille och jag har inte gjort nåt utan barnen tillsammans sedan Jeff föddes. D e ju bra för förhållandet d. Nä nu eggar jag upp mej. Jag slutar.

(Jag älskar mina barn från topp till tå, det vet dom, de är trygga, (ha ha iallafall Li, och Jeff med bara han får ha sin vovvo o tutt). Det handlar inte om barnen. Det handlar om att jag måste få göra nåt annat än bara vara mamma dygnet runt. Det verkar vara himla svårt att fatta för de närmsta. Det här får jag emot mig och ska man gå ut och ha kul, ska man göra d med dåligt samvete, och upp o hoppa dagen efter kl. 12 (helst med en jävla ångest o baksmälla), för då ska mannen jobba).

Kommentera gärna.

***


Kommentarer
Postat av: ANNE

Tessa jävligt bra skrivet!!Och jag håller med dig i allt!+ att du en en jätte bra mamma..det kommer alltid att finnas klag-arsul som ska tycka o tänka så e det bara..Kramar och på fredag kör vi fest;)

2009-07-30 @ 00:18:39
Postat av: Annika

bra ge järnet bara, man behöver egen tid och jag tror att även barnen mår bra att få "slippa" oss föräldrar ibland och bara få åka och bli bortskämda av farmor och farfar.-) min utgångstarm blir definitivt större när det är sommar och varmt och att passa på att träffa folk som man kanske inte träffar så ofta pga att dom inte bor här. Man behöver få komma bort och ha trevligt i vuxet sällskap och bara vara sig själv ett tag, bara ha koll (ibland) på sig själv. Jag tror att man är en gladare mamma om man unnar sig själv det man känner att man just då vill.

sen säger jag inte att det är fel att bara vilja vara med sina barn hela hela tiden, det kanske just är det den personen behöver men man måste kunna respektera att alla inte är såna!

Kram ha en solig dag.

2009-07-30 @ 08:06:28
Postat av: Pia

Hej!

Jag har inga egna barn ännu, men jag förstår till fullo det du skriver, så dom som har andra åsikter kan ju leva som DOM VILL, o sen sluta lägga sig i andras val..Som sagt var, det finns alltid människor som antingen är avundsjuka på ens liv eller som skall försöka komma med fulsvängda kommentarer...

Tycker dina /era barn är himla rara och du verkar vara en bra mamma som tänker på dig själv också :)



Trevlig sommar vidare...(Hälsn, en som just börjat läsa din blogg:)

2009-07-30 @ 08:38:43
URL: http://homebypia.blogg.se/
Postat av: Petra

Sa-an vad folk orkar lägga sej i!!! Jag skulle bli tokig om jag inte fick egentid, har ganska stort behov av att få va själv.



Du är toppen, ändra inte på nåt som du inte själv vill ändra på!!!

2009-07-30 @ 09:20:31
Postat av: sandra

Men faan va "folk" verkar ha åsikter i vanlig ordning. Har faktiskt folk så lite att fundera på?

Min åsikt:

Både du och jag har så otroligt olika liv OCH e två helt olika personer. Om jag skulle få min situation omvänt till din ett tag, innefattande krogkvällar varje vecka, fem ggr träning samt möjlighet till barnvakt då och då så skulle mitt liv se BETYDLIGT ljusare ut.

MEN för att INTE få detta att låta som nåt elakt, så är ju faktumet det, att jag INTE har behov för tillfälle av det på samma sätt som du. Och vill DU leva så, så ska du tammefaan göra det med huvve högt...

Jag har NOLL behov av dessa supnätter, men e däremot helt gaaaalet suget på att börja träna igen. Meddelade mannen igår att sen när bebin kommer så tänker jag boka in mig på McFit ( schysst gym i närheten ). Svaret: VA? funderar du på SÅNT NU????....ÖöööööH, JA det gör jag!! det e MITT sätt att ha nåt "eget" att se fram emot. Just nu e jag oxå 365dagar i året med Chillie UTAN barvakt, supkvällar, träning , barnfritt och nu börjar det faan räcka snart...Har erbjudit mej att ta hand om två trädgårdar medan grannarna e på semester BARA för att få sticka hemmifrån kl nio på kvällen.. skööönt!!! Så visst behöver man det ibland. Vissa mer och vissa mindre.

Du skall Tessa gulle ALDRIG fundera på vad nån annan tycker ( i detta fall ). Vi som känner dig VÄL, VET att du e en stråååålande mamma åt dina gullen....Tvivl aldrig på det.. Se att det skulle vara en brea ide att göra nåt med Chrille ibland e en helt annan femma. Jag har inte heller gjort nåt med Robbe på femhundra år.. det börjar märkas...



Kick ass gulle

2009-07-30 @ 11:10:58
Postat av: Andréa

Jag önskar att jag vore lite mer som du. Var stolt över att du verkligen fortsätter att leva ditt liv trots att du har barn. Man kan inte ge upp allt. Jag får känslan av att jag gett upp allt annat än Aron ibland, men jag kan inte skylla på någon annan än mig själv.



Jag och Peter skulle verkligen också behöva få göra något tillsammans, det skulle göra oss gott tror jag! Synd bara att det skjuts upp hela tiden. Täcks aldrig be om barnis till honom.



På tal om detta så kollade jag förresten på en skön film igår: "Marley & me"... Myyycket kändes så jävla bekant i filmen. Rekommenderas!



Kram

2009-07-30 @ 12:04:59
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Malin

Är det inte det att folk är avundsjuka då? De som kommenterar och kritiserar?



Jag menar jag tror att många känner så som Andréa skrev, att man har sina behov men knuffar undan och knuffar undan.



Själv tillhör jag den olyckliga skaran som har ett jättestort behov av egen tid men på samma gång är VÄRDELÖS på att be om hjälp/sätta mig själv i främsta rummet någon gång. Plus att våra ev. barnvakter är ytterst lätträknade.



Kan det vara så att din (i mina ögon beundransvärda) förmåga att ta för dig sticker i ögonen på de som blir påminda om sin egen oförmåga?



More power to you, jag vet vilket krävande jobb och ansvar det är att ha hand om småbarn dygnen igenom. Även min sambo har ju sådana arbetstider att jag i långa perioder inte ens minns vad "annat än att bara vara mamma" betyder. Alla behöver vi komma ifrån ibland, vissa mer och andra mindre.



Kram

2009-07-30 @ 12:31:55
URL: http://melvins.webblogg.se/
Postat av: Bara jag

Var och en sköter sitt! Har svårt att tro att dina barn far illa av dina supkvällar på krogen, enligt alkoholforskning så är det bättre att ta en sån fylla nån gång ibland än att sitta hemma och pimpla var och varannan kväll ... alla mammor har behov av egentid och alla bestämmer själv vad som ger oss den energin vi behöver för att orka mamma vidare. Är man en av de få som inte unnar sig egentid så ska man inte heller gnälla och pirra över irritation och trötthet heller ... klart det är synd om de som vill men inte kan få ihop det!

Barnen vill ha mammor som är glada, pigga och sociala, vi är deras förebilder för hur de ska leva som vuxna, vill någon att deras barn om 20 år ska sitta hemma som en minitant?!

Det är inte tiden vi tillbringar med våra barn som är det mätbara kärleksvärdet ... det är HUR vi använder tiden med våra barn.

Festa på du, det kommer en dag när man vill annat och gör det istället! :))

Men jag rekommenderar alla att ibland verkligen ta egentid med mannen, det blir så tomt den dagen barnen inte behöver en lika mycket om man inte har underhållit förhållandet under tiden, det är en treklöver familjelivet - Jaget, föräldrarollen och kärleken, alla lika viktiga för alla!

Dessutom måste man låta barnet lära sig att relatera/finna trygghet i andra människor ex. mormor,farmor osv för att sen kunna bygga vidare på sin egen inre trygghet som behövs i alla vuxna sammanhang.

2009-07-30 @ 16:00:02
Postat av: Jenny

Jag tror lite som Malin skriver, att de som inte täcks eller ids skaffa barnvakt till sina småttingar bli avundsjuka. Jag är ju också sådär, vill inte "besvära" någon och ska va så jävla stolt: "Jag klarar nog mig själv, jag!" Sen kan jag sitta och gnälla över att jag aldrig får egentid å.



Nä, det är bra att du KRÄVER det!

Tänk att folk aldrig blir nöjda: är man en såndär "hemmamamma" som i princip sagt hejdå till sitt sociala liv och som har en man i huset som tar ytterst lite ansvar så borde hon börja ställa krav och ta för sig lite mer.

Men är hon en som kräver ensamtid och som nångång vill träffa sina vänner utan barnen, då... ja, vad tycker folk att är problemet då?

Det är nog bara en själv som vet vad man mår bäst av och resten ska väl folk skita i.

2009-07-30 @ 16:02:59
Postat av: Annica

Hej!

Kör på du Tessa... du är världens bästa mamma till dina barn.

Mår du bra och är glad, mår barnen också bra. Dom mår bäst av att ha en glad mamma, inte en arg och trött irriterad!



Det handlar om avundsjuka från andra.... inget annat! Var och en gör som dom själv vill och KAN.

Kram!!

2009-07-30 @ 16:35:31
URL: http://fameliasson.blogg.se/
Postat av: Mia (Alexanders mamma)

Amen och tack!:) De du skriver är så sant, fast man är olika, och behöver olika mycket tid för sej själv. Jag har inte behov av att va ensam sååå ofta, bara jag får mej en promenad nångång i veckan och kommer mej och simma så är jag nöjd. Fester har jag inte heller sååå stort behov av men det är roligt när det väl bär till. Jag har lite svårt att gå ut själv me kompisar utan gubbe och lämna honom hemma med kidsen, vet inte varför...där önskar jag att jag vore mer som du!! Och all denna "åkahitochdit" som du har, hur orkar du??;) Jag är impad. Men de är väl som du säger att de är lättare att va borta me barnen när de är grinig och gnälliga än att va hemma, brukar själv försöka hitta på nåt me dom när jag är ensam.



Näe, strunta i kommentarerna och lev ditt/ert liv!!

Kram Mia

2009-07-30 @ 16:38:00
URL: http://livetpamyrbacken.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag tycker det är jättebra att du 'leker av dig' med kalasande lite nu och då :) Det gör dig förmodligen till en BÄTTRE mamma, bara för att du då njuter ännu mera av att vara med pluttarna sen :) Så kör hårt och fortsätt precis som du gör! Jag tycker det är skitkul att läsa om dina bravader :p Kram!

2009-07-30 @ 19:23:24
URL: http://litentigerlilja.blogg.se/
Postat av: Tessa

Oj vad många och inlägg och vad många som verkar förstå mig. Jättebra och resonliga svar. Tack alla så mycket. Ni är helt underbara!

2009-07-30 @ 20:44:38
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag läser din blogg ibland, tycker den är kul att läsa. Har alltid tyckt att du är en cool mamma, som inte är så där tråkig som alla blir när dom får barn. Skrev faktist ett inlägg i min blogg här om dagen hur tråkiga alla blivit efter dom fått barn, bli inte det du oxå. Fortsätt vara som du är och strunta i vad alla andra tycker. Skulle du inte få din egen tid som du behöver någon gång nu och då skulle du kanske inte vara en lika bra mamma. Jag tycker du gör helt rätt att unna dig ute kvällar :)Man måste leva livet medans man kan!

2009-07-30 @ 20:48:23
URL: http://alexandrasporre.blogspot.com
Postat av: Linda

Ja du Tessa! Nog finns det folk och nog finns det folk. Nog har vi det alla väldigt lätt att lägga oss i andras liv, men hur mycket fakta har vi egentligen om hur andra har det? Bara du vet att det du gör är bra så försök att inte lyssna på allt annat skit! De har ingen aning om nått!

Jag förstår din tristess, även om jag nu har en sambo som verkligen låter mig löpa fritt (nästan :P), så har jag det jobbigt med att inte få ensamtid hemma. Stefan har inte så mycket vänner här än och det gör att vi istället trampar på varandra här hemma. Egentid är så otroligt viktigt och hur du får den är din business!

2009-07-30 @ 21:04:30
Postat av: LenaL

Jävla insnöade Åland. Ibland undrar man om man överhuvudtaget ska bosätta sig här på heltid. Just för det att alla har koll på vad man gör och lägger sig i. Ibland vet människor mer om en än vad man själv vet. (O)lustigt.



Jag vet att du är en ansvarfull mamma, som vet att ta hand om dig själv. Kör hårt! För det kan du. Puss!

2009-08-01 @ 15:12:31
Postat av: Tessa

Bra skrivet Lena, att ibland vet folk mer om en, än en själv. Heelt sjukt.

2009-08-02 @ 22:15:53
URL: http://bianco.webblogg.se/
Postat av: Lowa

Tessa, var dig själv .. Du är en toppen mamma och vän hur som! .. och ligger träsket nära så vet du ju nog vem som berättar eländet för dig.. ler



Dessutom har vi väl alla varit där en gång i tiden... kan du tänka dig att folk irriterade sig över mina bravader förr. De skulle man ju inte tro när jag nu blivit sådan tanta hehe



Äsch, det är bra att folk pratar om en.. då lever man ju i allafall! Ha det gott och låt inte det här ta ner ditt självförtroende för du är en bra mamma med trygga, glada och härliga barn.

2009-08-03 @ 08:56:12
URL: http://lova.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0