Hemma igen

Å gissa så jag njutit denna helg!
Började med att vi klev ombord på SiljaTallink med NOLL promille klockan 1 på natten. Raka spåret till hytten och i znarklådan. Sov som en kratta. Upp på buffefrulle ombord. Vid ankomst 10.00 tog vi vårt lilla pick och pack och traskade mot hotellet. Jag hade packat smart, en stor ryggsäck med typ rena sockor och trosor och en liten necessär innehållande mitt nya balsam, ansiktskräm och täckstift. Tandborsten och tandkrämen rullade runt löst bland trosorna och baddräkten. Fick ovanligt nog rummet direkt och det var ju ljuvligt. Susanna (fatta att jag vart förvånad) tog initiativet att vi skulle öppna en av våra inhandlade Viru Valge (Estlands svar på Bacardi Breezer), det gör ju om int annat shoppingen lite roligare. Och visst, där avnjöt vi var sin läskande alkoholdryck klockan halv elva på morgonen ESTLAND HERE WE ARE!


Skål kompis!

Sen strosade vi i Gamla stan och fick ihop en par kassar. Susanna shoppade stickat som en tok, och det enda jag kunde tänka på var att "d här kan ju Camilla göra, nej d här betalar jag inte 150 kronor för ( 10EUR), hmm, undras hur den där e stickad, ska komma ihåg och förklara för Camilla". Asså härrigu, snacka om snål. Annat var det när man kom in på butiker och fick ögonen på alla fina barnkläder. Susanna stoppade mig en gång och sa "men vad är det med dig, skulle inte du titta på nåt till DEJ SJÄLV?? Och så står du här bland barnkläderna igen" Sant så sant.  Jag ville ha nya toppar och träningskläder. Men söndagen skulle ju spenderas på Varuhuset VIRU CENTER, så varför tokshoppa första dagen? In via Merekeskus pv hem, där inne får man Thaikänsla, det är små stånd med kopior av märkeskläder, precis som i Thailand. Köpte små små glasdjur åt Li, hon älskar krimskrams. Nåja en par små kassar fick jag ihop och så traskade vi snällt till hotellet och våra inbokade behandlingar på SPA´t. Vi hann me var sin Viru Valge medans vi väntade.

-Började med ryggmassage. Den var helt okej, men det kändes som om 30 minuter på bara ryggen var lite överdrivet, varför inte kombinera med t.ex skapmassage. Såfort hon kom upp i nacken och hårfästet gick en rysning genom hela kroppen och jag fick den där ah-känslan, men nä då sluta hon och börja knåda axlarna , suck.

-Sen hade jag paraffinbehandling för mina händer, det behövdes verkligen, så torra och frasiga som de var. Då somnade jag, medans jag hade en oljeinpackning på händerna invirade i plast. Behandlingen tog väl totalt 30 minuter, varav 15 var inpackning.

-Ansiktsrengöring med massage. Klämde porer, skönt som fan, faktiskt. Lite ont, men sådär sköntont. Mitt i allt klatschade hon dit nån mask, tryckte två svala bomullsrondeller på ögonen och lämnade mig i sticket. Typ 20-30 min (?) senare dök hon upp igen, torkade bort masken och frågade hur det var. Jaaa, jag somnade (av urväntan).

TIPS 1:
Torr-raka inte dina ben innan du ska på eucalyptus-peelingbehandling för dina ben. Aj satan i gatan, det kändes som om hon körde mina ben genom öppen eld. Men jag är ju sån där som inte säger till, utan istället låg jag där och bet ihop käkarna tills jag fick kramp. Och inte nog med att hon gnugga o rev i mina stackars torr-rakade ben, sen lade hon nån mask (läs frätande syra) på benen och lät den vara på, så svetten på mig pulserade som duschstrålar ur porerna. Hoh ho, d va tufft. Avslutades som tur var med en lugnande kräm och massage, men då var mina ben så röda att jag inte hade en chans att kunna slappna av -rädd för att hon skulle tända eld på benen igen.

Summan av behandlingskardemumman var - varje behandling bestod av typ 50% dötid för att låta nån mask verka. Det tycker jag var dåligt, kunde varit mer effektivitet och gjort typ hand/skalpmassage under tiden. Men huvudsaken var ju att jag fick känna på maximal avslappning (bortsett från sista behandlingen). Helt underbart, men kunde varit bättre.

Sen hasta la vista ner till poolområdet. Det var fränt. Där kunde man beställa drinkar direkt från poolen och simma omkring med drinkarna. Man fick även gå i baddräkt in i bastun och sedan ner i poolen och skölja av svetten. Asså så TVÄRTEMOT som hemma. Där fick vi i oss en Pina Colada och en cider innan det var dax att avrunda.


En del av poolområdet taget uppifrån våning 5 där vi bodde. HUR coolt!?

Sega, trötta men hungriga tassade vi upp till rummet och försökte koppla igång hjärnorna. Var äta? Vi beslöt oss för det "tråkiga" men smarta alternativet att ta hotellrestaurangen. Men där var det fullsatt. Så vi fick ändå ta oss till stan (med taxi, ville int bli överfallna) för att få smaka på lite slurpens. Det vart ett ställe som hette Clazz, mycket god mat, mycket trevlig personal och servicen var på toppnivå! Toaletten var av stuk annorlunda. Jag åt (ÄNTLIGEN) Carpaccio som förrätt och en sallad med grillad getost till huvudrätt. Så jääävla gott. Vinet till smakade utmärkt. Och sen tackade vi för oss och taxade oss hemåt.

     

Vi tjattrade en stund, läste och släckte lampan redan halv tolv. Jag tryckte in mina öronproppar mot trumhinnan och sov som en björn i ide hela natten. LYX.

Söndagen spenderades utvilade på Viru Center, och där vart det inte bara en eller två kassar shoppat. Nej jag tappade t.o.m räkningen. Nöjd som fan över mina inköp och över hela resan. Allt klaffade så bra, tider, allt, så smidigt. Ett ställe jag rekommenderar. Vi avslutade vårt Tallinnbesök på en restaurang som heter Amarillo. Helvete va gott. Tex mex ställe, jag ville ha ALLT de hade på menyn, men beslöt mig för HOT WINGS och DEEP FRIED POTATO. Åt hela måltiden knäpptyst och med vimlande ögon.


Kolla vilka vilda färger det är i min (den största) packen.

TIPS 2:
Ha inget bokat dagen efter planerad hemkomst. Ombord på båten igen var vi så nöjda och glada så vi shoppade för en typ hunding (EURO) till, som pricken över i:t. Jag tryckte i mig en påse wasabinötter och läste lite, sen pratade vi tills vi höll på att somna. Va så jääävla trött. Tur att jag hade öronproppar för de hade karaoke i hytten mitt emot -med öppen dörr. Och de sjöng bra, de där killarna, haha, asså guu så de gorma. Men jag hade ändå svårt att somna, d gungade och det var obekvämt. 04.15 knackade någon som en dåre på vår dörr. Susanna och jag tittade på varann som om "ska vi våga öppna". Trodde ju dom sku börja tokstäda hytten redan så jag låste upp säkerhetslåset så städerskan kunde öppna dörren med sitt kort. Vem vet vad för dåre som stod där ute o knackade, de sa ju inget heller. Det slutade knacka iaf. Båten skulle komma iland 04.50, så 04.40 gick vi till landstigningen, men möttes av en drös ester som sa:

-Mariehamn?

-Yes, svarade vi glatt.

-No Mariehamn, sade de.

-Yes, Mariehamn, flinade vi.

-No no Mariehamn.

Men va i helvete YES MARIEHAMN! =) Sen kom en vakt och informerade att det hade blåst så mycket att Silja Symphony inte kunde gå ut ur hamnen, och då kunde vi ej heller gå in. Fitti vart man ju, lätt att somna om nu!? Nä. Men jag sov som en stock på morgonkvisten så någolunda utvilad var man för en dag i Stockholm. Vi anlände 10.00 och första bussen till Kapellskär gick 10.10. Perkkele. En tusenlapp (sek) for på H&M till. Och Eckerö hem. Skön resa, men lite för lång. Mindre kul att släpa en fet rygga och 2 feta kassar hit och dit.

Kommentarer
Postat av: Lena

Låter ju hur härligt som helst! Blir ju avis, men jag har ju haft en toppenhelg själv så ska inte klaga! ;D haha. Vilken överraskning att du hann med Sthlm på samma resa, bra jobbat ;)

2009-02-09 @ 22:54:57
URL: http://lenaworld.blogg.se/
Postat av: Emma

Låter som om ni haft en grym helg, ni också :) Härligt att bara kunna shoppa sådär mycket, längtar också till Tallin nu :) Även om jag just nu är väldigt nöjd med att vara tillbaka i Övik ett tag.. Hoppas att allt är bra, krama pluttarna och hälsa Crille :) Kramis!

2009-02-09 @ 23:30:13
URL: http://litentigerlilja.blogg.se/
Postat av: Camilla

Garvar lite åt er långa husmorssemester =)

Perfa att du tänker på mig även i Tallinns shopping =)

Hit m mönster o garn bara så har estgummorna ingen chans =)

2009-02-10 @ 11:38:01
Postat av: Andréa

Oj vad avis man blir, de där lät som den perfekta helgen (bortsett från stormen på sjön då). Shopping är något jag är riktigt sugen på, det var bra längesen jag hade en sån där hög med nya, snygga kläder.



Välkommen hem till vardagen då!

2009-02-10 @ 15:15:52
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Mita

Niiice, vilken härlig resa! Spa, avkoppling, god mat, gott sällksap och shopping! Kunde inte bli bättre enligt mig!

2009-02-10 @ 21:30:03
Postat av: Anna L-B

Instämmer i skaran. Niice, härlig helg :-)! Gött, gött.

2009-02-12 @ 17:56:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0