Testar mamma

Li har varit som ett litet monster i helgen. Kaaanske beror på att hon inte somnade förrän 00.30/1.00 i fredags!!!! Tror aldrig hon varit vaken så länge i hela sitt liv (förutom en gång när hon va typ 1½ och mamma o pappa var barnvakt, jag och Chrille var till Sverige och skulle komma hem med sena ålfen och hämta henne. Då va d full rulle på henne ännu, typ 00.15). Men idag varnade jag henne lite för många gånger för att höra till kategorin "konsekvent mamma". Om hon inte skulle skärpa sig så skulle hon inte få gå på Madagaskar 2 på bio. När mina nerver nästan ruttnat skrev jag på ett papper:

LI BARA GNÄLLER och gjorde 4 st streck under, strecken var antal onödiga gnäll under dagen:
I I I I

BIO

Skrev BIO under de 4 strecken och sa att "ett streck till, så att det blir 5, och jag kryssar över BIO, så blir det ingen bio för dig med faster och Samuel idag".

D funka.

Sen var vi till Mannechai och åt klockan fem. Li åt upp maten som om hon haft en pistol i nacken (Jeff vart bokstavsbarn efter en kvart, tur att faster Camilla var med), glassen hennes var slut innan jag ens börjat på min mat. Sen vart hon dödstrött och ville hem och sova. Väl hemma vid sex tiden åkte båda pirrisarna i karet (min räddning - älskade badkar med höga kanter!). Där höll de till en halvtimme, sen fortsatte de utanför karet på golvet och hällde vatten och rutschade o slirade, pärs att int Jeff damp med huvet före utan höll sig mest på knäna, mage och rygg.



Kommentarer
Postat av: Camilla

Vilket smart sätt att tvätta badrumsgolvet, att låta barnen göra jobbet, Perfa tänkt!

2008-11-24 @ 09:46:00
Postat av: Tessa

Jammen visst! det var rent ända in i fogarna kan jag säga =)

2008-11-24 @ 09:52:18
Postat av: Linda

Ett litet oefterfrågat pedagogiskt knep:

Ge barnen ett positivt streck när de gjort något positivt och låt dem se den härliga vägen fram till målet istället för att låta dem se den dystra vägen fram till att förlora målet.



I ditt fall kanske ge Li ett streck varje kväll när det inte har varit något onödigt gnäll under dagen. Barnens beteenden förstärks mest genom positiv feedback. Jag tror det är viktigt att barnen får utlopp för sina dåliga känslor också. Det ger dem trygghet i att våga stå för sina åsikter i det vuxna livet, TROR jag.



Vi hade precis en sån här diskussion på jobbet, varav jag hade detta färskt i minne. Ville bara dela med mig av ett sätt jag verkligen tror funkar. Du kanske redan har testat det och insett att det inte är något för er. Du vet trots allt vad som funkar bäst med dina barn! =)

2008-11-24 @ 17:31:34
Postat av: Tessa

Thanks Linda, men vi gör det redan! =) Fast hon får hjärtan istället för streck. Det funkar skiitbra, de stora onödiga utbrotten är som bortblåsta, rekommenderar det verkligen. Och så kan hon få streck för "psykbryt" som vi kallar de stora utbrotten, och de är hon rädd för att få kan jag säga! =)

2008-11-24 @ 21:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0