det nyttiga brödreceptet

2,5 dl dinkelmjöl
1 dl grahamsmjöl
1,5 dl rågsikt
1,25 dl fyrkornskross
½ dl vetegroddar
½ tsk halvssalt/salt (vitlökssalt kanske?)
2 tsk bikarbonat/matsoda
1 msk kummin
½ l filmjölk eller sojamjölk
0,25 dl sirap

Sen så brukar jag häva i lite* av (vad jag har hemma) pumpafrön, solrosfrön, linfrön, linfrökross, hackade soltorkade tomater, hackade oliver, basilika

Bröar gör jag i en rund kakform med smör och krossad bovete, strör slutligen över pumpafrön eller linfrön o in i ugnen 1 timme på 175 grader. Konsistensen på smeten ska vara fast och inte flyta ut så mycket, men inte heller för tjock, du lär dig efter några bak.

*lite är ½-1 dl extra ingredienser, rör ner i smeten bara.

Tror d va allt. Hoppas d börjar rycka i era bak-nerver (som Anna Lampén-B uttryckte sig så kul) såhär i septembervädret. Lycka till.

Kommentarer
Postat av: kussa sandy

joodu, det börjar nog rycka lite i mina baknerver oxå lite nu och då.. brukar baka chokladkaka för att "ha i frysen" om jag får gäster..hmmmpf!! har inte funkat på de sista femton åren och lär knappast börja funka nu heller. Det slutar med att jag ligger i soffan med e ett berg av chokladkakor och en liter mjölk....och njuuuuuter!!! kanske bätre om jag bakar ditt hälsobröd istället...

2007-09-07 @ 11:35:54
Postat av: Tessa

Slurp med en kladdkaka på bröstet liggandes i soffan, med grädde och mjölk. Saaatan va dregglig jag blev nu.

2007-09-07 @ 16:41:29
Postat av: mia

jo jag skulle garna prova ditt recept, men va fittan heter 'dinkelmjol'o dylikt pa engelska da???Irlandarna kommer nog att titta konstigt pa migt. ha ha

2007-09-08 @ 21:56:42
Postat av: Camilla

Ditt bröd är duktigt gott, men...baknerven började inte skrika men däremot äta det goda ( ingen annan i familjen får smaka, gömmer det ego jag kommer fram:::)...slurp... tar ju gärna emot kan ju bya mot en middag eller så =)

2007-09-09 @ 11:46:36
Postat av: Tessa

Camilla jag kan baka en hel kaka åt dig så du har fyra delar att äta upp, gjord på filmjölk fast. Är skyldig dig rätt många kakor, om man räknar middagarna asså...
Mia, jag tror dinkel är spelt på engelska. Kallas även speltmjöl på svenska. Nu får du skylla på nåt annat
=)
men det var ju massa andra roliga ingreds. Hmm...

2007-09-09 @ 23:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0