Julafton

Efter en rätt sömnlös natt, pga amning i sittande ställning så lät Chrille och barnen mig sova lääänge. Plötsligt smyger Chrille in och viskar vi åker till Camilla och äter gröt vi, Jeff sover på soffan. Jag slog upp ögonen - 11.20!!! Jag kommer med! Bara att hoppa i kläderna, satte Jeff i bara pyjamasen i sin halare, borsta tänderna och iväg mot brunchen.

Där rök hela min julaftonsplanering som jag hade tänkt skulle startat kl. 10 i lugn och ro, inkl. julklappsutdelning till några vänner + köpa de sista klapparna. Fast viktigare att få sova ändå. Jag övertalade Chrille att snabbt som attan vänga in via Dillen så jag kunde hämta de redan utvalda klapparna. Puh, då var det gjort. Åt tomtegrötsbrunch hos svägis i lugn och ro tills vi kom fram till att ett mycket viktigt paket inte var utdelat. LEGO från Dillen, en brandstation som jag haft undansatt i säkert en månad eller två. 20 minuter kvar tills de stängde och 15 minuter kvar tills jag egentligen skulle ha plockat upp brorsan för avfärd mot faster Lena på det årliga julkaffet i Lumparland. Helveteeee. Gaaaas med Trailblazern till stan, pulsen på topp, förde paketet, plockade upp vår egen lilla tomtenisse Li från Krokens och iväg - försenade. Jeff med sitt snörvel, fick bli med Chrille.

Åt mig fördärvad på fasters alla goda kakor och dylikt. Li och hennes småkusiner tävlade vem som hade värst DAMP genom att springa fram och tillbaka fram och tillbaka och skrika tills svetten sprutade. Väl hemma igen vid halv fyra tiden, tog jag och Li oss världens skönaste bad och skrubbade upp oss för tomten. Sen var det dax att dela ut de SISTA klapparna innan jag kunde ta jul. Upp till Solberget a´la Loikas family o kramas och till Fanny o Viggo (där fick d bli postlådan, för jag lyckades ju pricka mitt i maten). Lämpade av Li vid Rökkas och plockade upp "tomten", som först måsta på ett ärende innan sitt första jobb.

Lite försenade till Krokens kom tomten med sin superfula pappmask men ack så fina tomtedräkt. Efter d (ca 18.15) körde jag tomten till Rökkas och tömde bilen på alla julklappar som fyllts på där bak under dagen. Tillbaka med bilen till Krokens åt Chrille och Jeff, som firade julen där. Traskade VRÅLHUNGRIG tillbaka till det nydukade julbordet och högg i mig av världens godaste köttbullar och julskinka. Mmm gott för magen. Tomten kom vid åtta - i sin superfula pappmask. Med MASSOR av julklappar. Jag och Chrille fick en Juicemaskin! Oj nu ska d lagas frukt- och grönsaksjuicer!!! Och massa andra saker. Jeff, som knappt vet om att han själv existerar fick en helt ny garderob i stl 62-68, inte illa. Li fick så mycket saker att hon inte riktigt visste vad hon skulle börja leka med.  Nöjd var hon. Och ännu nöjdare blev hon när hon fick sova över hos mommo och moffa, i sitt spretans nya Marimekko nattlinne.

Lis mamma vart oxå rätt nöjd när hon fick fara till Dinos och kika lite efter att Chrille och Jeff varit förbi och sen hem. Drack ju inte alls nå mycket under hela kvällen, men nog fan vakna man med huvudvärk ändå. Och trots att det inte röks inomhus längre på krogen, och trots att jag varken tog ett bloss själv eller var ute i rökrutan, stank min tröja tobak imorse. Hur jävla äckligt e inga d då!

Åter en mysig jul med brorsan hemma, fast mindre mysigt att syster inte var med, då hon är i Thailand och SOLAR. Trots lite stress där under dagen. Jag fick 4 mess som jag inte hade tid att läsa förrän efter 3 timmar. Snacka om FULL RULLE!

God fortsättning!

***

Kommentarer
Postat av: Emma

GOD JUL! :D

2007-12-26 @ 00:14:43
Postat av: Camilla

Skall försöka få hit er o käka käk idag, vi har massor kvar.
Här hade vi ju oxå mysigt med våran bror i jul =)

2007-12-26 @ 10:40:03
Postat av: Tessa

Ja vilken tur att ni fick den manliga delen av Linde/Helsings att fira i år
=)
lite tur för mig med, så slapp jag sitta som en kossa med juvren hela kvällen. Men helst skulle man ju vara ALLIHOP!

2007-12-26 @ 12:33:25
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: Camilla

Chrille sa faktist på julen att du var värd det =)

2007-12-27 @ 11:00:07
Postat av: Tessa

Gu va gulligt. D ha inte jag hört han säga dock
=)

2007-12-27 @ 13:44:14
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: Camilla

Jag misstänkte det =)lika duktig m komplimanger som min kärlek....mjölkar ofta...men

2007-12-27 @ 15:33:11
Postat av: Tessa

Fniss, ja de vet VERKLIGEN hur de ska göra en glad. Bra att man får höra det på omväg iallafall, hahaha.

2007-12-27 @ 17:50:32
URL: http://bianco.webblogg.se
Postat av: mia

hst forsokt att reda upp klapparna, d blev ju en hel del. Lochlainn fick en jaavla massa sa han e nog nojd en tag framover forhoppningsvis. Gav honom en barn laptop med bokstavs o rakneprogram. skitroligt. Inte sa farligt dyr heller va den. sjalv har jag shoppat klader fran en butik som jag hade fatt presentkort pa. suvve. behovde klader.kram

2007-12-28 @ 15:55:50
Postat av: Tessa

Mamma hade beställt en sån där laptop åt Li oxå, men den hann ej komma (thank god, bland alla 30 julklappar). Så jag föreslog att det blir en perfekt födelsedagspresent 16 januari istället. Perfa med presentkort, bara det är från rätt butik, och inte typ på Hillings i Mariehamn.

2007-12-29 @ 11:46:41
URL: http://bianco.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0